Permalänk
Medlem

Byta nätaggs fläkt, HIPER o Nexus

Undrar om någon har några erfarenheter när det gäller att byta fläkt i nätaggregat. Jag har ett Hiper 530W och är rätt så missnöjd med ljudnivån. Om jag skulle byta fläkten i agget till en Nexus 22.8db fläkt skulle jag inte höra ett ljud från min dator nästan.

Jag vet att Hiper fläkten är temperatur reglerad. Min Nexus fläkt har bara 3 pins. Om agg fläkten har 4 pins. Vad ska jag göra då? Någon som har nån bra guide på hur man ska gå tillväga?

Min Hiper har en 120mm fläkt i botten. Blåser den in eller ut luft ur agget?

All hjälp uppskattas.

Permalänk
Medlem

den borde blåsa ut, jag har bytt fläkt i mitt nättagg, den var en 2pins kontakt, men fläkten hade 3pind så jag drog ut den i chassit och sen satte på en fanmate 2, funbka perfa

Permalänk
Avstängd

Har själv bytt fläkt i ett Q-tek 500W en gång. Då bytte jag till en ADDA-fläkt med 3 pins kontakt som jag helt enkelt drog ut från agget och in i lådan och kopplade till moderkortet.

Kanske inte ideallösningen men det ska finnas adaptrar också 3 till 4 pinnars.

Permalänk
Medlem

Jag har oxå bytt fläkt och drog ut kabeln till moderkortet. Men borde inte fläkten suga in luft i nätagget, över komponenterna och ut på baksidan?

Permalänk
Medlem

Det där med åt vilket luft fläkten blåser är riktigt lätt att se, eftersom bladen är kupade och vridna åt ett håll - ditåt flyttas luften.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Ekner
Det där med åt vilket luft fläkten blåser är riktigt lätt att se, eftersom bladen är kupade och vridna åt ett håll - ditåt flyttas luften.

Ah, sant.

Era lösningar verkar vara att dra fläktkontakten till en fläktstyrning eller moderkortet. Om inte nätagget blir helgalet över att den inte hittar sin fläkt så skulle jag kunna tänka mig göra det.

Mitt nätagg suger in luften i sig. Vilket är underbart bra eftersom jag har ett Lian Li Scand v3 chassi. Då kan man vända på nätagget så att den suger in kallluft i sig självt istället för varmluft från chassit.

http://www.sweclockers.com/imagebank/31001/JpBGk5.jpg

D nice.

Permalänk
Medlem

Jag har bytt till en Nexus-fläkt i mitt Hiper 530W, och det var inga problem. Det hade en 3-pins kontakt, så det var bara att koppla i. Agget sitter i ett P180, så det har ju en egen lufttunnel tillsammans med hårddiskarna, så det blir inte särskilt varmt.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av perost
Jag har bytt till en Nexus-fläkt i mitt Hiper 530W, och det var inga problem. Det hade en 3-pins kontakt, så det var bara att koppla i. Agget sitter i ett P180, så det har ju en egen lufttunnel tillsammans med hårddiskarna, så det blir inte särskilt varmt.

Wow. Precis det jag ville höra! GÖTT!

Visst lät fläkten nåt förjävligt mkt för dig me?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av wconstantine
Wow. Precis det jag ville höra! GÖTT!

Visst lät fläkten nåt förjävligt mkt för dig me?

Jo, hittade Nexus-fläktar för 69 kr styck, så jag köpte 5 stycken och stoppade i mitt P180 + bytte på nätagget. Blev en stor skillnad i ljusnivå.

Permalänk
Medlem

när jag byte fläkte i ett nätag så löde jag bara sladarna på kontakten från den gammla fläkten. mycket lättare än att dra ut sladar och kopla på mobot