Permalänk
Medlem

Hemmabyggd radiator?

Tjo

Jag håller på att planera ett projekt inspererat av dessa två byggen:
http://forums.bit-tech.net/showthread.php?t=105157
http://forums.bit-tech.net/showthread.php?t=99100

Jag funderar på att göra en egen radiator undrar vad ni tror om det.
Så här har jag tänkt mig:

Altså, tänkte göra typ en "towerkylare"-liknande konstruktion. Vattnet kommer in via en slang eller ett rör och rinner sedan igenom fyra mindre kopparrör med kopparflänsar.
Tänkte göra den 12x36cm så att man får plats med tre 12cm:ers fläktar på höjden.

Tror ni det kommer att fungera?
Eller ska jag göra på nått annat sätt?
Eller ska jag skrota iden och köpa en vanlig radiator?

Permalänk
Medlem

lägg upp den bygglogg om du väl börjar

Permalänk
Medlem

Onödigt mycket jobb och pengar

Permalänk
Medlem

då jag jobbar med att bygga stora kylare så kan jag väl bara säga att du får nog dej en skaplig utmaning

Permalänk
Medlem

Tror att ett stortkopparrör, säg 54mm och sedan en förminsking i varje ände räcker gott och väl för att kyla. Vips har du en tank på en gång :). Har man tur kan man få in en pump där inne också.

Jag jobbar som rörmockare, och ja.. Dessa går väl att köpa i bitvis men är inte billigt. Åk till oninnen eller dahl eller dyl och fråga ifall de har en spillbit, de brukar de alltid ha.

Permalänk
Medlem

Jag säljer för övrigt en ganska stor bil radiator (helt ny). Tempen blir nästan garanterat bättre med den och även biligare lär det bli

http://sweclockers.com/annons/?id=37492

ps: räknas det här som reklam så kan jag ta bort det. jag tycker mer att det är ett tips...

Permalänk
Medlem

inte för att jag bryr mig, men man får väll inte länka till *personliga* länkar??

Permalänk
Medlem

får man inte det? i så fall ska jag ta bort länken? Det står in reglerna att man inte får marknadsföra eller sälja saker i forumet. borde det här gå under kategorin marknadsföring?

Permalänk
Medlem

"Mycket jobb" och en "skaplig utmaning" är väll lite det som är iden med att bygga själv;)

Att använda en bilradiator vore också ett alternativ men jag skulle gärna kunna flytta datorn själv utan problem. Ska se om jag kan komma på nått bra sätt att fixa det...

Citat:

Ursprungligen inskrivet av oooo
Tror att ett stortkopparrör, säg 54mm och sedan en förminsking i varje ände räcker gott och väl för att kyla. Vips har du en tank på en gång

Jag förstår inte riktigt hur du menar:S. Ska jag bara ha ett stort kopparrör som tank? Det kan väll inte kyla så bra?

EDIT: Självklart lägger jag upp en bygglogg när jag börjar:)

Permalänk
Medlem

kan bli jobbigt för pumpen om du gör en tower model där vattenet ska upp och ner flera gonger.. kraftig pump är vad som gäller i sådant fall

Permalänk
Medlem

Det kanske inte syns så bra på ritningen men vattnet åker inte igenom alla rören i rad, upp och ner flera gånger, utan det delas upp och åker igenom varsitt u-format rör en gång så här:

in via ett stort rör > delar upp sig i fyra mindre rör > åker ner och sen upp > ut via ett stort rör.

Det borde väll en bra pump, typ en Laing DDC-PRO, klara?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av SmOOthy
Jag säljer för övrigt en ganska stor bil radiator (helt ny). Tempen blir nästan garanterat bättre med den och även biligare lär det bli

http://sweclockers.com/annons/?id=37492

ps: räknas det här som reklam så kan jag ta bort det. jag tycker mer att det är ett tips...

Smidigt "drickabacksset"

Permalänk
Medlem

Hehe tycker det. på det sättet kan man flytta allt samtidigt så att inte slangar och liknade spänns för mycket.

PS: tror ni att den möjligen passar in getto-mods tråden?? jag menar alla kriterier är ju uppfyllda, det vill säga bra resultat med minsta möjliga arbetsinsats och allt på en budget av 0 kronor. Det är kons det.

Permalänk

Jag svetsade en zalman reserator-liknande kylning fast med 6st rör med vardera 10st kylflänsar. Svartplåt förvisso, så glykol är ett måste om man inte vill att den ska rosta upp. Kylningen är fullt tillräcklig för en dual P-II 400MHz