AMD Phenom X3 med tre kärnor?

Permalänk
Melding Plague

AMD Phenom X3 med tre kärnor?

Idag har det publicerats rykten kring en ny processor från AMD som har tre stycken kärnor. Namnet på processorserien är Phenom X3 och bygger på processorkärnan Agena.

Läs nyheten

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem
Permalänk

Tja.. Om det nu är en äkta 3 kärnig processor och kan prestera som en q6600 så varför inte?

Permalänk
Medlem

3 is the magic number!

Visa signatur

"Just what do you think you're doing, Dave?"

Permalänk
Medlem

lite AMD 360 över det hela ^^

Visa signatur

Meshilicious, Amd 7950X3D, Asus X670E-I ,96 GB DDR5 6000,RTX4090 FE, Crucial 4TB Pcie5 m.2 / Corsiar Pcie4 4TB, Samsung 57" G9

Permalänk
Medlem

Det verkar ju häftigt! Ovanligt också!

Visa signatur

AMD Phenom II X4 955 3,2 GHz, Gigabyte GA-MA790FXT-UD5P, Sapphire Radeon HD7750 Ultimate 1 GB, Corsair Vengeance/Kingston HyperX Blu 16 GB, Crucial MX250 250 GB, Crucial m4 128 GB, 2 x Seagate 7200.14 1 TB, Lian Li PC-8FIB, Be Quiet Pure Power 10 CM 600W, Windows 10 64-bit

Permalänk
Hedersmedlem

Jag tror det handlar om fyrkärniga processorer med en defekt kärna som de stängt av.
Risken att det blir fel nånstans på en så stor processor är ganska stor och det verkar dumt att bara slänga dom när det bara är en kärna som inte fungerar som det ska. Man gör ju så med GPU:er också.

Visa signatur

Nämen hej!

Permalänk
Medlem

Konstig idé

men C2D Quad Extreme vinner iaf..

Visa signatur

Foto: Canon 1Dmk4, 5Dmk2, Canon 24-70 2.8L, TS-E 24mm 3.5L II, TS-E 45 2.8, 300mm 2.8L IS, 85mm 1.2L II, Sigma 105mm 2.8 Macro, Samyang 14mm 2.8 | Leica M8 + Voigtlander 35mm 1.2 ASPH II, 12mm 5.6 ASPH II

Permalänk
Medlem

verkar faktiskt lite intressant måste vänta och se tills det kommer info om denna proc.

Visa signatur

Hårdvaru och mjukvaru intresserad

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Faloc
Konstig idé

men C2D Quad Extreme vinner iaf..

Förmodligen inte nej . När phenom kommer och använder hypertransport 3.0 osv kommer den förmodligen vara bättre än penryn

Visa signatur

Meshilicious, Amd 7950X3D, Asus X670E-I ,96 GB DDR5 6000,RTX4090 FE, Crucial 4TB Pcie5 m.2 / Corsiar Pcie4 4TB, Samsung 57" G9

Permalänk
Medlem

Låter rätt bra tycker jag.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Palme_570
lite AMD 360 över det hela ^^

Håller med om det. Även om en Xenon processor i datorn vore faktiskt lite häftigt.
Sen tre kärnor är ju liksom inte då dåligt heller. Förutom för program som promt måste ha ett jämt antal kärnor för att fungera. Kanske bidrar till att man börjar utveckla program för oberoende antal kärnor.
Så länge det är bra pris på dem är det absolut intressant. Så får man lite mer pengar över till en R700 också.

Visa signatur

Laptop: HP ZBook 15.
WS : i9-9900K, Asus Prime-A, 24 GB ram @3600 MHz, Qaudro K4000, 2 TB SSD + blandade HDD.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Palme_570
Förmodligen inte nej . När phenom kommer och använder hypertransport 3.0 osv kommer den förmodligen vara bättre än penryn

Förmodligen enligt dig då... prata inte så mycket strunt förens vi verkligen sett tester på det.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av DUNXIII
Förmodligen enligt dig då... prata inte så mycket strunt förens vi verkligen sett tester på det.

Det står förmodligen . Och arkitekturen på phenom är bättre .

Intel fanboy?

sitter själv på intel (blitz extreme , ddr3 , och q6600 dock byts inom kort ) men gillar Amd mer då de vill få ut smarta konstruerade produkter utan flaskhalsar och bryr sig om kunderna och är inte för stolta för att använda andras tekniker som intel är med sin gammla buss och vågar inte erkänna att amds är mycket bättre.

Visa signatur

Meshilicious, Amd 7950X3D, Asus X670E-I ,96 GB DDR5 6000,RTX4090 FE, Crucial 4TB Pcie5 m.2 / Corsiar Pcie4 4TB, Samsung 57" G9

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Donan Fear
Jag tror det handlar om fyrkärniga processorer med en defekt kärna som de stängt av.
Risken att det blir fel nånstans på en så stor processor är ganska stor och det verkar dumt att bara slänga dom när det bara är en kärna som inte fungerar som det ska. Man gör ju så med GPU:er också.

Det låter troligast. Nu får vi bara hoppas på att den presterar bra också.

Visa signatur

Q6600 @ 2,8Ghz | 8800GT 512MB | 8gb A-data pc-6400 | GA-P35-DS4 |Antec sonata 3 | HP W2207

Permalänk
Inaktiv
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Faloc
Konstig idé

men C2D Quad Extreme vinner iaf..

hahahaha wtf

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av data xp
Det låter troligast. Nu får vi bara hoppas på att den presterar bra också.

Intel har ju väl gjort liknande med sin E6300 CPU. Den hade väl halva cachen avstäng väl? 2 MB istället för 4 MB.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av DUNXIII
Förmodligen enligt dig då... prata inte så mycket strunt förens vi verkligen sett tester på det.

Det beror väl på vad Penryn skall baseras på. Att köra en FSB är ju knappast innovativt, även om det sker på DDR3 med 1600 MHz buss.
Allt beror väl på hur mycket data det går att föra över. HT. 3.0 står det att den klarar 41.6 GB/s per riktning.

Penryn kör väl inte på Intels mosvarande CSI redan?

Visa signatur

Laptop: HP ZBook 15.
WS : i9-9900K, Asus Prime-A, 24 GB ram @3600 MHz, Qaudro K4000, 2 TB SSD + blandade HDD.

Permalänk

Om priset är tillräckligt lågt så slutar jag vänta på detta eviga the-next-big-thing och slår till.

Visa signatur

PS5, ledsen folks :(

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Donan Fear
Jag tror det handlar om fyrkärniga processorer med en defekt kärna som de stängt av.
Risken att det blir fel nånstans på en så stor processor är ganska stor och det verkar dumt att bara slänga dom när det bara är en kärna som inte fungerar som det ska. Man gör ju så med GPU:er också.

Det var en märklig teori.

Visa signatur

Stationär dator: Pundit, AMD 5400+, 2GB, 1TB. Eizo 23". DiNovo Edge, MX Revolution.
Bärbar dator: Toshiba R500, 1,2GHz, 1,5GB, 500GB, 0,98KG.
Server: NAS Synology 1TB

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Palme_570
Förmodligen inte nej . När phenom kommer och använder hypertransport 3.0 osv kommer den förmodligen vara bättre än penryn

kanske lika snabb som en penryn vid stock. men inte när penryn går i 4-5ghz sen då får den stor spö

Visa signatur

[Intel Core i9@13900KF Raptor Lake@5,5Ghz Oc][Asus ROG Z790 HERO[G-Skill RGB 32GB 6600Mhz cL34][WD Back 2TB NvMe][2TB Samsung 970 Evo + 2x8Tb Samsung 870 Qvo spel disk][Msi RTX 4090 Gaming Trio-X][ASUS ROG Swift OLED PG48UQ][Windows 11][1000/1000Mbits Telia fiber][Razer Ornata Tangentbord.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Regert

Det beror väl på vad Penryn skall baseras på. Att köra en FSB är ju knappast innovativt, även om det sker på DDR3 med 1600 MHz buss.
Allt beror väl på hur mycket data det går att föra över. HT. 3.0 står det att den klarar 41.6 GB/s per riktning.

Penryn kör väl inte på Intels mosvarande CSI redan?

Det låter ju jätte bra med GB/s per riktning o allt. Bara ett litet problem. Kan du säga mig ett enda program eller arbete som du eller någon vanlig desktop användare kommer använda eller göra som kan använda upp all denna bandbred?

Redan idag har vi bandbred så det räcker och bli över. Det hela handlar snarare om IPC.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av pytonOrm
kanske lika snabb som en penryn vid stock. men inte när penryn går i 4-5ghz sen då får den stor spö

Eh.. 4.5 GHz.., tveksamt att det går att klocka en processor så högt såvida man inte skall slå världsrekord. Man får ju mer och mer läckage vid de hastigheterna oavsett material, och sen kommer ljushastigheten i materialet väl också bli en spärr?

Visa signatur

Laptop: HP ZBook 15.
WS : i9-9900K, Asus Prime-A, 24 GB ram @3600 MHz, Qaudro K4000, 2 TB SSD + blandade HDD.

Permalänk
Medlem

Låter som en bra ide. Förmodligen något de lärt sig av ATI. Lite knepigt för Intel att kontra med sin nuvarande arkitektur.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av m0rk
Det låter ju jätte bra med GB/s per riktning o allt. Bara ett litet problem. Kan du säga mig ett enda program eller arbete som du eller någon vanlig desktop användare kommer använda eller göra som kan använda upp all denna bandbred?

Redan idag har vi bandbred så det räcker och bli över. Det hela handlar snarare om IPC.

Jag vet faktiskt inte hur IPC funkar eller riktigt vad det är. Försökte snarare göra en jämförelse. Det tyngsta jag gör på min burk är väl RAW-konvertering förutom spel. Men om du hävdar att vi har bandbredd så det räcker, löser Intels lösning vare sig det gäller FSB'n eller CSI det problemet?

Visa signatur

Laptop: HP ZBook 15.
WS : i9-9900K, Asus Prime-A, 24 GB ram @3600 MHz, Qaudro K4000, 2 TB SSD + blandade HDD.

Permalänk
Medlem
Citat:

Redan idag har vi bandbred så det räcker och bli över. Det hela handlar snarare om IPC.

Nej, faktiskt inte, Visserligen behöver inte AMD X2 mer bandbredd. Men Intels Core Quad är klart strypt av sin bandbredd. Det märks inte mycket för desktopanvändare, men för server och då Xeon-modellen av Core Quad märks det mycket tydligt i och med att AMDs gamla Opteron springer ifrån Xeon rejält i vissa benchmarks trots sin lägre IPC. Detta tack vare en överlägsen bandbredd pga NUMA(används inte på desktop). Ju fler parallella processorer, desto större är den här fördelen för AMD. Det är alltså egentligen bara med X2 och dess endast 2 kärnor som det inte behövs mer bandbredd.

Sen kan man tänka sig att processorerna ska kunna klara av mer och mer fysikberäkningar etc i framtida spel. Då kommer det att behövas bandbredd.

Smart med 3 kärnor, vad blir nästa steg? 5,6 och 7 kärnor förutom 8. Jobbigt för Intel

Visa signatur

|| R9 7950X MSI PRO X670-P WIFI 32GB-DDR5-6400c32 MSI RTX4080 Ventus 3X OC || CORE i9 12900KF MSI Z690 Tomahawk WIFI DDR4 32GB-3600c16 Gear1 TUF RTX3080 OC V2 || R7 5800X3D X570S CH8 Extreme 32GB-3800c18 Gigabyte RTX3080 GAMING OC || R9 5900X(B2) B550-F 32GB-3800c18 EVGA RTX3070 FTW Ultra || R9 3900X X470-Prime Pro 32GB-3200c16 MSI RTX2070 Super ||

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Regert
Jag vet faktiskt inte hur IPC funkar eller riktigt vad det är. Försökte snarare göra en jämförelse. Det tyngsta jag gör på min burk är väl RAW-konvertering förutom spel. Men om du hävdar att vi har bandbredd så det räcker, löser Intels lösning vare sig det gäller FSB'n eller CSI det problemet?

FSB är som så inget problem på desktop sidan. CSI är snarare Intels räddning på serverfronten där man kan se stora problem med skalningen. När fler processorer ska dela på samma fsb:s det är då problem börjar komma fram.

Angående IPC: http://en.wikipedia.org/wiki/Instructions_Per_Cycle

the squonk du skrev snabbare än jag han att svara.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av the squonk
Nej, faktiskt inte, Visserligen behöver inte AMD X2 mer bandbredd. Men Intels Core Quad är klart strypt av sin bandbredd. Det märks inte mycket för desktopanvändare, men för server och då Xeon-modellen av Core Quad märks det mycket tydligt i och med att AMDs gamla Opteron springer ifrån Xeon rejält i vissa benchmarks trots sin lägre IPC. Detta tack vare en överlägsen bandbredd pga NUMA(används inte på desktop). Ju fler parallella processorer, desto större är den här fördelen för AMD. Det är alltså egentligen bara med X2 och dess endast 2 kärnor som det inte behövs mer bandbredd.

Sen kan man tänka sig att processorerna ska kunna klara av mer och mer fysikberäkningar etc i framtida spel. Då kommer det att behövas bandbredd.

Smart med 3 kärnor, vad blir nästa steg? 5,6 och 7 kärnor förutom 8. Jobbigt för Intel

Ah. Där ser man. Håller med om att 3 kärnor låter bra.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av m0rk
FSB är som så inget problem på desktop sidan. CSI är snarare Intels räddning på serverfronten där man kan se stora problem med skalningen. När fler processorer ska dela på samma fsb:s det är då problem börjar komma fram.

Angående IPC: http://en.wikipedia.org/wiki/Instructions_Per_Cycle

Jaså. Du menar det där. Trodde du menade http://en.wikipedia.org/wiki/Inter-process_communication , viss skillnad.

Visa signatur

Laptop: HP ZBook 15.
WS : i9-9900K, Asus Prime-A, 24 GB ram @3600 MHz, Qaudro K4000, 2 TB SSD + blandade HDD.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Donan Fear
Jag tror det handlar om fyrkärniga processorer med en defekt kärna som de stängt av.
Risken att det blir fel nånstans på en så stor processor är ganska stor och det verkar dumt att bara slänga dom när det bara är en kärna som inte fungerar som det ska. Man gör ju så med GPU:er också.

Ska tydligen vara samma sak med Cell BE i PlayStation 3.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Palme_570
Det står förmodligen . Och arkitekturen på phenom är bättre .

Intel fanboy?

sitter själv på intel (blitz extreme , ddr3 , och q6600 dock byts inom kort ) men gillar Amd mer då de vill få ut smarta konstruerade produkter utan flaskhalsar och bryr sig om kunderna och är inte för stolta för att använda andras tekniker som intel är med sin gammla buss och vågar inte erkänna att amds är mycket bättre.

Ordet förmodligen ska i så fall rikta sig mot teknik som teoretiskt skulle vara bättra i Phenom än i Penryn. Du får gärna dela med dig om du sitter på sådan information. I annat fall borde det stå "jag tror".

Fanboy eller ej så ska man i alla fall kunna lägga svart på vitt om man gör uttalanden.

Det var ju inte speciellt länge sedan AMD gick ut och sa att Barcelona (K10) skulle vara så mycket bättre än Intels processorer. Så skryta kan dem nog allt göra och backar inte nödvändigtvis för att utala sig om hur duktiga de är. Det gör nog ingen tillverkare.

Visa signatur

System: CPU: AMD Ryzen 9 3900X, MB: Gigabyte X570 Aorus Elite, Minne: Corsair 32GB DDR4 3200MHz, GPU: Asus GeForce RTX 2080 Super ROG Strix Gaming OC

Permalänk
Medlem

K10(Barcelona) ÄR mycket bättre än Core Quad, på vissa saker. Som exempelvis flyttalsberäkningar. Vilket AMD tidigt skröt om, det de inte berättade var hur hela bilden såg ut och prestanda i riktiga program.

Det har de ju ännu inte berättat beträffande desktop-prestanda. Det enda vi kan göra är att vänta och se, innan fanbois på vardera sida börjar kasta glåpord på varandra.

Btw, jag är helt klart AMD-fanboi. Ändå har jag nyss köpt en C2D-laptop, man kan vara fanboi utan att vara fanatisk

Visa signatur

|| R9 7950X MSI PRO X670-P WIFI 32GB-DDR5-6400c32 MSI RTX4080 Ventus 3X OC || CORE i9 12900KF MSI Z690 Tomahawk WIFI DDR4 32GB-3600c16 Gear1 TUF RTX3080 OC V2 || R7 5800X3D X570S CH8 Extreme 32GB-3800c18 Gigabyte RTX3080 GAMING OC || R9 5900X(B2) B550-F 32GB-3800c18 EVGA RTX3070 FTW Ultra || R9 3900X X470-Prime Pro 32GB-3200c16 MSI RTX2070 Super ||

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Regert
Eh.. 4.5 GHz.., tveksamt att det går att klocka en processor så högt såvida man inte skall slå världsrekord. Man får ju mer och mer läckage vid de hastigheterna oavsett material, och sen kommer ljushastigheten i materialet väl också bli en spärr?

jaha varför kan då jag nästan ta 4,5ghz med min E6850 som är bara 0,65micron ? http://valid.x86-secret.com/show_oc.php?id=221377
och vad skulle inte penryn klara mer än det ?

Visa signatur

[Intel Core i9@13900KF Raptor Lake@5,5Ghz Oc][Asus ROG Z790 HERO[G-Skill RGB 32GB 6600Mhz cL34][WD Back 2TB NvMe][2TB Samsung 970 Evo + 2x8Tb Samsung 870 Qvo spel disk][Msi RTX 4090 Gaming Trio-X][ASUS ROG Swift OLED PG48UQ][Windows 11][1000/1000Mbits Telia fiber][Razer Ornata Tangentbord.