SATA Disk hittas inte vid första boot

Permalänk

SATA Disk hittas inte vid första boot

Har stött på ett problem som fått mig att nästan kasta ut datorn genom fönstret av ilska. Köpte efter en hårddiskkrash 2 nya SATA-diskar 1 Maxtor och en Samsung. Maxtordisken har det aldrig varit några problem med den hittar BIOS alltid och den fungerar klockrent. Nu till problemet.

Samsungdisken som för övrigt är på 500GB hittas aldrig av bios då jag startar upp datorn. Istället får jag ett felmeddelande som säger att boot set priority settings has changed. Om jag vid detta tillfälle trycker på reset så hittar bios disken med exakt rätt storlek och allt funkar som det ska. Men om jag stänger ner datorn och startar upp den igen så kommer samma problem igen. Datorn hittar inte min Samsungdisk. Jag går då in i BIOS och söker efter den men BIOS hittar inte den. Startar om datorn med resetknappen o då hittar den disken igen. Vad kan felet vara???

Hade en exakt likadan disk med exakt samam problem som jag bytte idag då den gick sönder efter bara 1 månad. Om det beror på att jag konfigureat något fel vet jag inte men jag är rädd att samam sak skall hända även med den nya disken. Felet är där iaf och jag har ingen aning om vad det beror på. Tacksam för svar.

Permalänk
Medlem

Jag har ingen aning men jag kom och tänka på att på vissa kort kan man ändra hur lång tid kontrollern har på sig att identifiera diskarna (på vissa stora kort startar man inte diskarna samtidigt för att inte överbelasta aggregatet) och då kan det hända att den inte hittar diskarna vid boot. Kan det röra sig om något sådant fel? I så fall kan du kan du kanske ändra "detection time" eller vad det nu heter i BIOS:en.

Permalänk

Har fått det svaret från en kompis också men det konstiga är att om jag går in i BIOS då disken inte hittats vid automatisk identifiering så kan BIOS inte hitta den även om jag tycker på autodetect. Men om jag går in i BIOS vid andra booten så finns den där även om jag tar en rescan.

Tack för ditt svar.

Permalänk
Medlem

Det borde inte vara att disken inte hunnit spinna upp eftersom den inte hittas av automatisk identifiering men du kan prova att starta upp datorn och trycka på paus under start innan hårddisk detektering och vänta en tio-femton sekunder och sedan trycka på valfri tangent. Om den hittar den då beror det på att disken är seg och det kan i sin tur bero på att den är sådan eller att du har för klent aggregat. Du kan prova att koppla ur den andra disken och se om den hittar den automatiskt då.

Mycket i huvudet, glöm det om master/slave eftersom det var en S-ATA.

Permalänk

Jag testade det där med Paus vid uppstart men bios hittade inte disken ändå. Efter tryck på reset hittade den disken igen.

Den fungerar perfekt annars i windows efter att den partitionerats och formaterats men i uppstart e det alltid samma sak och det är fruktansvärt irriterande.

Skall testa att koppla ur den andra disken nu o se vad som händer.

Permalänk
Medlem

Kan det vara så att du har ström på pin 11 på S-ATA strömkontakten och därmed aktiverar "Staggered Spin-up Detection" på disken?

http://icrontic.com/forum/showthread.php?t=29207

Permalänk

Testade att koppla ur den andra disken o får exakt amma fel. Vid första boot fastnar den vid detecting IDE drives och hittar inget. Vid tryck på resetknappen hittas den dock.

Har inte riktigt koll på det du skrev nyss men skall kika på din länk. Tack för all hjälp.

Hur skall jag rent fysiskt fixa problemet om det skulle vara det som är felet?

Permalänk
Medlem

Om det är det felet, vilket verkar långsökt, så kan du byta till en vanlig hederlig 4-pins strömkontakt istället för S-ATA strömkontakten om disken har stöd för båda typerna.

Permalänk

Har svårt att tro att det är det som är problemet men iaf så stöder inte disken båda typerna.

Hade ju en exakt likadan disk inna nsom jag skrev ovan o det var precis samma problem så det lär ju inte vara att disken e trasig.

Permalänk
Medlem

Näe, precis, disken lär inte vara trasig. Men det kan ju vara så att tillverkaren har kopplat ström på 11 och därmed aktiverat SS detektering och därför hittar BIOS:en varken den nya eller den gamla utan att reseta.

Enligt wikipedia är 12 jord så du kan kolla med en multimeter om det finns ström på 11 med den:
http://en.wikipedia.org/wiki/Serial_ATA

Det finns ju 4-pins->S-ATA strömadapters om det skulle vara det som är problemet.

Permalänk

Man tycker ju iofs att fler folk borde ha fått samma problem med just denna samsungdisk då som är rätt vanlig men jag ahr inte läst om någon annan som har det problemet. Modellen jag har heter Samsung HD501LJ

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av HexagonSun
Man tycker ju iofs att fler folk borde ha fått samma problem med just denna samsungdisk då som är rätt vanlig men jag ahr inte läst om någon annan som har det problemet. Modellen jag har heter Samsung HD501LJ

Ja, låter mycket skumt. Har själv en sådan och den fungerar klockrent både på min gamla och min nya dator.

Vilket moderkort har du?

Visa signatur

Antec P280 | FSP Hydro Ti Pro 1000W | MSI X670E Carbon | Ryzen 7 9800X3D | Kingston Fury Beast 6000MT/s CL30 2x32GB | Nvidia RTX 4090 FE | 2x Samsung 990 Pro 4TB | Kingston KC3000 4TB | Samsung 970 Pro 1TB | 2x Samsung PM863a 3.84TB | 2x ASUS PG279Q

Permalänk
Medlem

Din disk har stöd för Staggerd Spin-Up och du kan läsa mer om detta och pin 11 på:
http://www.maxtor.co.jp/documentation/white_papers/staggerd-s...

Om det ligger ström på pin 11 eller den inte är inkopplad så skall hårddisken vänta på PHY initiering som börjas med en COMRESET, om den annars är jordad så skall hårddisken starta upp direkt. Problemet är väl att en del nätaggregatstillverkare inte har jordat pin 11 och då kan det bli sådana här fel.

Nu vet inte jag men det kan vara så att kontrollern skickar en COMRESET strax innan den startar om och därför startar din disk först efter att du har tryckt på reset.

Permalänk

Jag tror mitt moderkort heter VIA K8T800/8237 !!!

Den infon jag har hittat om hårddisken så verkar det som det skall kunna gå att sätta på o stänga av just staggered spin-up men jag vet verkligen inte hur man gör det.