Permalänk
Medlem

Frys :)

Jo vi har beställt nya kylskåp (kyl & Frys in one) till hemmet.
Dock har vi en gammalt kylskåp i garaget som skall ersättas av en av de nuvarande kylskåpen.

Då tog jag tillfället i akt och frågade snällt om jag kunde få Kylen.
Och det fick jag! ;P den skulle ändå skrotas så..

Kylskåpet består av en stor frys, samt en mindre normalt kylskåp för + temperaturer.

Jag hadde tänkt mig att bygga något sorts extremt chassi av det hela
Husomhelst här kommer själva tanken:

En stor tank i frysen.
Pump
Hål "uppåt" in till "kylskåpsdelen" , moderkort grafik hdd mm där uppe.
Fina vattenblock där uppe

Så vad ni kan förstå ett KylskåpsChassi med extrem vattenkylning, kommer få plats med en tank på minst 25L där nere

Dock är jag total über n00b på Vattenkylning...
Men jag har iaf bra erfarenhet av moddar med mera (brukar dock tyvärr inte lägga upp de här p.g.a tidsbrist :/ )

Så jag undrar ju förstår först och främst en sak.
Vad skall jag andvända för "Vätska"?
Vattnet kommer ju frysa...
Och köpa 20+ flaskor med "Coolant" för 169:- har jag inte direkt råd med.

Så jag funderade på Röd etanol? blandat med vatten?
Av vad jag har förstått så måste vattnet också vara destilerat så då blir det en mängd Batterivatten och röd etanol blandat, Eller kommer det också att frysa?

Det är egentligen det enda problemet jag har med detta byggprojektet..vore tacksam för svar! ifall någon vet ett billig vätska som fryser vid under -15C/-20C

Permalänk
Avstängd

Snart kommer någon å påstår att det går inte köra en frys 24/7

Visa signatur

ATI TALIBAN.
Är inte någon expert, men jag har inte akne heller.
NEVER UNDERESTIMATE THE POWER OF STUPID PEOPLE IN LARGE GROUPS.. "Betala i förskott på blocket?" tråden.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av bomber3
Snart kommer någon å påstår att det går inte köra en frys 24/7

?
Det går..men tror inte att den frysen har mer än 100W i kyleffekt så temperaturen kommer sakta gå uppåt... dock borde det räcka länge..riktigt länge med tanke på hur mkt energi som kommer lagras i den enorma vatten tanken

Permalänk
Medlem

lägg upp en bygglogg så blir det riktigt grymt XD

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Danne92
lägg upp en bygglogg så blir det riktigt grymt XD

Visa signatur

Intel E4500 2.2GHz @ 2675Mhz | MSI P36 neo | Crucial DDR2 PC5300 2Gig | Ati Radeon HD5670 | Seagate Barracuda 250 Gig + Samsung ?? 1tb

Ja, jag är virrig som fan.

Permalänk
Medlem

Ingen som kan svara på min enkla fråga?
Måste ju finnas något...

Permalänk

Re: Ultimate vattenkylning av frys :)

Låter väldigt intressant och blir kul att se hur det utvecklar sig. En sak som jag tänker på sådär spontant, är EL kostnaden och hur dina föräldrar ställer sig till det ?
Sen så ang. kylvätska så borde det väl gå att använda vanlig kylarvätska som man har i bilar, dvs. glykol ?

Visa signatur

e6600@3.2GHz@1.35v + P5B deluxe + corsair 2gb pc6400 + HD4350 m.m.

Permalänk

vilken alkohol som helst fungerar för att sänka fryspunkten.

Men detta projekt kommer inte fungera, glöm det.

Visa signatur

bygger, reparerar och modifierar kompressoraggregat.
http://phasechange.se/

Permalänk
Medlem

Re: Re: Ultimate vattenkylning av frys :)

Citat:

Ursprungligen inskrivet av sl2wm-rocks
Låter väldigt intressant och blir kul att se hur det utvecklar sig. En sak som jag tänker på sådär spontant, är EL kostnaden och hur dina föräldrar ställer sig till det ?
Sen så ang. kylvätska så borde det väl gå att använda vanlig kylarvätska som man har i bilar, dvs. glykol ?

Jo måste säga att mina föräldrar inte blev så jätte glada att jag ska bygga på en sån otroligt stor sak^^
Har gjort en del stora saker alltså i dimensioner men detta tar väll rekordet

On topic:
Jag har inte bil så...Blandar man glykolen med vatten?
Eller hur mkt kostar den , och hur mkt får man i en standard flaska?:P

Citat:

Ursprungligen inskrivet av CatscaN^Tim
vilken alkohol som helst fungerar för att sänka fryspunkten.

Men detta projekt kommer inte fungera, glöm det.

Vf skulle det inte funka att bygga något "sånt här" ?

Permalänk

Re: Re: Re: Ultimate vattenkylning av frys :)

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Dz2
Jo måste säga att mina föräldrar inte blev så jätte glada att jag ska bygga på en sån otroligt stor sak^^
Har gjort en del stora saker alltså i dimensioner men detta tar väll rekordet

On topic:
Jag har inte bil så...Blandar man glykolen med vatten?
Eller hur mkt kostar den , och hur mkt får man i en standard flaska?:P

Vf skulle det inte funka att bygga något "sånt här" ?

Du köper glykol billigt om antigen litervis eller vanligtvis dunkar.
T.ex. : http://www.biltema.se/products/product.asp?iItemId=133618 , finns ju på din närmaste mack också. Dock så lär det kosta lite mer.

Ren glykol har en fryspunkt på -13 och vid 50/50 blandning med vatten ligger det på ca -35 . Dvs. betyder inte större andel glykol lägre fryspunkt. Eftersom glykolet (med några extra ämnen i liten halt) kan skilja, så är de exakta värden lite olika, men den optimala blandningen(dvs. förhållandet mellan glykol och vatten) och de olika blandningars fryspunkt ska framgå av förpackningen.

Visa signatur

e6600@3.2GHz@1.35v + P5B deluxe + corsair 2gb pc6400 + HD4350 m.m.

Permalänk

Det vanliga problemet med att frysar eller kylskåp till datorkylning är att de sällan har kompressorer som är gjorda för att köras konstant. Vilket de måste göra om man stoppar inte en värmealstrande pryl i de.

De är som en stor termos, jättebra på att hålla temperaturen. Så kompressorn behöver bara köra ett tag sen så håller "termosen" kylan ett bra tag till det sttigit så pass mycket att kompressorn kör igen.

Problemet blir att tanken i frysen kommer hela tiden att matas med vatten som varit och hämtat värme från processorn så att kompressorn måste köra hela tiden.

Om man då inte använder kompressorer som är gjorda för det så vill de inte vara med så länge.

Men om du inte tänkt att använda frysen för att kyla så är det ju en cool idé att bygga in dator och tank i vitvaror

Visa signatur

MacBook Pro

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Bjolletts
Det vanliga problemet med att frysar eller kylskåp till datorkylning är att de sällan har kompressorer som är gjorda för att köras konstant. Vilket de måste göra om man stoppar inte en värmealstrande pryl i de.

De är som en stor termos, jättebra på att hålla temperaturen. Så kompressorn behöver bara köra ett tag sen så håller "termosen" kylan ett bra tag till det sttigit så pass mycket att kompressorn kör igen.

Problemet blir att tanken i frysen kommer hela tiden att matas med vatten som varit och hämtat värme från processorn så att kompressorn måste köra hela tiden.

Om man då inte använder kompressorer som är gjorda för det så vill de inte vara med så länge.

Men om du inte tänkt att använda frysen för att kyla så är det ju en cool idé att bygga in dator och tank i vitvaror

Jag vet att jag inte kommer kunna köra i all evighet

Jag har räknat en del på värmeffekt med mera..
Kan visa lite snabbt

eller inte...blev en himlans massa text

MEn ja, jag är medveten om att det inte kommer fungera i all evighet
utan kanske max 1-2h på minusgrader

Glöm inte att jag kommer ha 20Kg Vätskeblanding på -15C och till det behövs en j*vla massa värme för att det ska bli varmt "direkt" ^^

On topic:
Skulle någon kunna hjälpa mig att lägga ihop en kundvagn med allt som jag behöver? är inte så inne i vattenkylning så e inte riktigt säker...

Rätta mig mer än gärna
CPU vattenblock:
http://www.komplett.se/k/ki.aspx?sku=323818

NB vattenblock:
http://www.komplett.se/k/ki.aspx?sku=323850

Nipplar mm
http://www.komplett.se/k/ki.aspx?sku=319333

Slang:
http://www.komplett.se/k/ki.aspx?sku=319331 x2 man ska vara på den säkra sidan

Det är väll allt som behövs ? (har redan pump o.s.v)
Jag menar de härra nipplarna i det "nippel paketet" är väll bara att koppla in till blocken och sedan till slangarna?

Permalänk

hur hade du tänkt att hålla -15c i skåpet med en dator i det? kondensorn har inte den kapaciteten, speciellt inte då den är passivt kyld. lika så förångaren som är passiv, du får inte den cirkulationen som krävs.

sedermera så finns det helt enkelt inte nog med kapacitet i kompressorn att få hålla den temperatur du eftersträvar med last.

titta några trådar jag skapat så förstår du att det finns lite jag grundar mitt uttalande på...
//Tim

Visa signatur

bygger, reparerar och modifierar kompressoraggregat.
http://phasechange.se/

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av CatscaN^Tim
hur hade du tänkt att hålla -15c i skåpet med en dator i det? kondensorn har inte den kapaciteten, speciellt inte då den är passivt kyld. lika så förångaren som är passiv, du får inte den cirkulationen som krävs.

sedermera så finns det helt enkelt inte nog med kapacitet i kompressorn att få hålla den temperatur du eftersträvar med last.

titta några trådar jag skapat så förstår du att det finns lite jag grundar mitt uttalande på...
//Tim

återigen skriver jag...Jag vet att jag inte kommer kunna hålla temperaturen -15C en lång stund.
inte ens en "mellan lång" stund.

OBS!, Jag tror du missat lite...^^ Datorn är i "normala" kylen där uppe medans vattnet är i frysen om du förstår
det är en separat kompressor till varje.

Men nu så ska jag sova...godnatt

Permalänk

ja jag förstår mycket väl vad du menar. men ändå.

ditt datorsystem pressar.. säg 300watt.. du har fortfarande 300watt kontuernerlig värme du ska kyla av då du kyler det med vattnet.

kommer aldrig gå att kyla det med en kyl/frys då du inte har varken aktiv kondensor eller förångare..

nej nu tänker jag inte lägga mer energi på det här.. förstår du inte så låna en bok på biblioteket.

Visa signatur

bygger, reparerar och modifierar kompressoraggregat.
http://phasechange.se/

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Bjolletts
Det vanliga problemet med att frysar eller kylskåp till datorkylning är att de sällan har kompressorer som är gjorda för att köras konstant. Vilket de måste göra om man stoppar inte en värmealstrande pryl i de.

De är som en stor termos, jättebra på att hålla temperaturen. Så kompressorn behöver bara köra ett tag sen så håller "termosen" kylan ett bra tag till det sttigit så pass mycket att kompressorn kör igen.

Problemet blir att tanken i frysen kommer hela tiden att matas med vatten som varit och hämtat värme från processorn så att kompressorn måste köra hela tiden.

Om man då inte använder kompressorer som är gjorda för det så vill de inte vara med så länge.

Men om du inte tänkt att använda frysen för att kyla så är det ju en cool idé att bygga in dator och tank i vitvaror

Nja, har nog redan skrivit i 10 trådar att farsans kyl/frys har varit igån 24/7 i 5år.. den pumpar på fortfarande utan tecken på att sluta, termostaten gick sönder och jag kortslöt skiten så den gick konstant så farsans laxar inte skulle bli förstörda.
Han blev nöjd och sket i att köpa nytt frys, sen dess har den pumpat på dygnet runt.

Teoretisk ska det inte fungera... fast sen när fan har teoretiker haft rätt?

Visa signatur

ATI TALIBAN.
Är inte någon expert, men jag har inte akne heller.
NEVER UNDERESTIMATE THE POWER OF STUPID PEOPLE IN LARGE GROUPS.. "Betala i förskott på blocket?" tråden.

Permalänk
Medlem

Ack ack ack... CatscaN^Tim
Jag har sakt det minst 3ggr att jag vet för h*vette att jag måste ha en kompressor som är igång hela tiden och som har en kyleffekt på mer än 100W ja jag förstår.

Men dett jag skall bygga är inte till för att andvändas i vardagligt bruk..
Det är en engångssak.
Så att snälla men läs lite bättre vad det är jag skriver, jag skrivet att jag förstår och att jag vet att det inte kommer hålla i alla evigheter.. inte ens en halv.

On topic:
Jag lägger upp en bygglogg nu