Riktigt bredband åt folket

Permalänk
Medlem

Bostadsrätt på Ålidhem i Umeå. Fiber mellan husen, 100/100 utan limits som ingår i hyran. trevligt, vet inte hur jag klarade mig innan, jag kan aldrig flytta mer nu...

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Centurion
Om du inte vore så j_la obildad själv så skulle du insett för flera år sedan att TeliaSonera levererar fiber till hundratusentals hushåll....

ojojoj! nån har mens..... chilla

Permalänk
Medlem

helt underbart om man kunde fixa bättre bredband till ödemarkerna också

jag bor långt ute i skogen och sitter på en 2,0mbits ner hastighet med 0,4mbit upp.. det taskiga är att jag föredrar att driva hemsidor och andra nätvärks applicationer från min dator t.ex. ftp-servrar och cs servrar.
Tänk vilket lagg de blir o driva en cs server med 0,4 mbits upp.

enligt telias hemsida ska jag kunna få 8mbit ner med 1mbit upp.. men frågan är om jag ens får hälften av det. PM'a mig om ni har några erfarenheter av Telias servic och liknande.

Bra krönika förästen. En sålänge kan jag bara drömma om att ha 100mbits.

Visa signatur

AMD Phenom II X6 1100T BE @ 4.3 Ghz , Gigabyte GA-990FXA-UD3 AM3+, Corsair 8GB CL9 1866Mhz, Gigabyte R9 280X 3Gb OC, SSD 120GB OCZ Vertex 2

Permalänk
Medlem

Det är ju så med adsl, man tappar ju hastighet med sträckan, men pröva med 8/1, du borde få ut mer.
Har du "rätt" operatör också kanske du kan få 8/3 eller 24/3.
En sak att tänka på också, är det bara upphastigheten som är långt ifrån det den kan vara så är det förmodligen nåt som stör. Testa koppla ur ev bärbara telefoner (både från telejacket och vägguttaget) och andra elektriska apparater i närheten av modemet, starta om modemet och se om det går fortare!

Visa signatur

USA har aldrig varit på månen, Sverige hade aldrig vm 1958 och 9/11 har aldrig inträffat och därmed basta.
P4 2,6C@<3,0Ghz + CNPS7000A-CU|AI7|1,5Gb BH5 & BH6|Antec Sonata|R9800np(BBA) + VF700-CU@425/258|HP LP2465|Logitech MX500, Seasonic S12 500W

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av tubbää
ja fiber är snabbt och stabilt och inte visste jag att lilla Åby, 2 mil norr om Växja på 200 hushåll skulle få fiber. visst det va en del grävande men man är ju nöjd med arbetet:) obs halva byns internet går genom våran trädgård:) vi har haft fiber närmare 3 år nu och det har inte ofta kronglat och jag är supernöjd med tanke att vi betalar för 5mbit och har 7mbit (vill ha 100/10 men min pappa ee snål:()

Betala själv då:-)

Visa signatur

Fractal Design Refine R2 Asus Commando(1901) Q6600@3600mhz@Vattenkylning Corsair HX620W 4Gb 2x2 dominator 8500 Powercolor HD4870X2 Ikari Laser WD MyBook 500Gb@E-Sata 3dmark06@20436+/-
Win xp sp3/win 7 ultimate

Permalänk
Medlem

Jag skulle döda för att få 100/100Mbit!

Sitter på 8/1 från Telia just nu, tankar i 800kB/s från rätt källa men aldrig snabbare än så, men det är tusen gånger skönare än 1/1Mbit som vi hade för bara några månader sedan.

Visa signatur

CPU: AMD Ryzen 7 7700X // MB: ASRock X670E PG Lightning (AM5) // Chassi: Fractal Design Define S // PSU: Antec Truepower 650W // CPU-kylning: Noctua NH-U12A // GPU: ASUS Radeon RX 6800 XT TUF OC // RAM: Kingston 32GB (2x16GB) DDR5 6000MHz CL40 FURY Be // SSD: Intel 660p 1TB, Samsung 840 Evo 120GB // HDD: Seagate Barracuda 3TB // Monitor: Svive Pyx 34C801

Permalänk
Medlem

100/10 vore fint ja... 100/100 finare.
Men helt ärligt skulle jag nöja mig med 10/10 om alla hade det. 10Mbs ned ÄR snabbt. Men som näten är i dag så är det vanligt med tex 8/1.. Vad ska jag med 8Mbs till när jag bara kan tanka i 1Mbs?? Det är ju upphastigheten från den jag tankar från som begränsar hur snabbt jag tankar ned.. Då spelar ingen roll om jag har 100000/10 eller 8/1.
Jag tror att mitt rekord på min 8/1 lina är 1,6Mbs. Wow

Dom borde tänka om och göra rätt. Bättre 1/10 än 10/1 och konstant tanka i 1Mbs

Visa signatur

CPU: I7 7700k @ 4.6GHz - Noctua NH D15S - Asus ROG Strix Z270F Gaming.
GPU: RTX 3070TI @2 st 120mm cf-v12hp hydro dynamic fläktar. 👍
RAM: 32GB DDR4 3200MHz. HÅRDDISK: 4 st SSD, 2 Mekaniska.
MONITOR:1 Xiaomi MI 34"- 3440x1440 144Hz MONITOR:2 Optix MAG274R 27" 1080p 144Hz MONITOR/Tv:3 LG 47lv355n-ZB 47". Nätagg: Corsair Newton R2 1000W. Allt i ett Cooler Master CM Storm Stryker.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av furan
Fiber är väldigt framtidssäkert eftersom det skickar data med ljusetshastighet, utan förluster dessutom, trådlöst bredband i luften lär ju inte kunna utvecklas till något liknande!

Utvecklingen sker enbart när det finns tillräckligt stor efterfrågan, dvs när det finns lönsamhet i att bygga ut.

Med ljusets hastighet är det inte, eftersom att själva glasfibern i kabeln bjuder på motstånd. Tänk själv, med ljusets hastighet hade du kunnat skicka hela internet genom kabeln på 0.000001 sekund, det säger ju sig självt, det kan du inte Informationen skickas via ljus i kabeln, men inte i bemärkelsen "ljusets hastighet".

Visa signatur

Asus P8Z68 Deluxe/Gen Sock 1155 -- Inte Core I7 2700K@4.5Ghz -- EVGA GeForce GTX 970 SSC GAMING ACX 2.0+ -- Corsair 16GB DDR3 Vengeance 1.5V Low Blue -- SSD OCZ Agility 3 120GB -- Microsoft Windows 7 -- Foldar med cirka 180k PPD (körs ej 24/7)

Permalänk

Här ute där jag bor (Åkersberga, en förort till stockholm... vi ligger ca: 4 mil norr om Sthlm) så blev vi erbjudna 100mbit, men det var en patetiskt stor startsumma vi skulle betala... VI, villaägarna, skulle nämnligen betala 40 000kr för att enbart gräva ner kabeljäveln... det tycker jag att staten kan ta på sig med alla ökade skatter... jag menar, vem fan har råd med 40000 som STARTAVGIFT för en internet leverans av BBB!? speciellt vilken villaägare har råd med det? visst, vi bor i villor, och ja, generellt sett så är det mellan-hög totalinkomst i hemmen, men att bo i villa kostar så jäkla mycket också... för att inte tala om kostnaderna per månad att åka in till jobbet varje dag.... (sthlm, åka bil 10 mil tur-retur med ökade skatter på allt vad som har med bil att göra samt de förbannade "stadstullarna" för bil/MC traffik inne i innerstan)...

Visa signatur

| AMD Ryzen 9 7950X3D @ 5.6ghz | Asus STRIX RTX 3080 | Asus B650E-I | Toshiba 512GB NVME | Samsung 970 Pro 1TB NVME | Kingston 1TB Hybrid | PNY 2TB SSD | 32 GB G.Skill Trident 6400 CL32 DDR5 | EK Nucleus CR240 Lux AIO | ASUS Loki 1000W SFX-L | SSUPD Meshroom S |

Permalänk
Medlem

Jag har för tillfället 24/8 från Comhem. Är ganska nöjd med den anslutningen, men den kostar lite väl mycket. Tror jag pröjsar 369+60 kr/månad.

Visa signatur

R7 5800X | Asus ROG Strix X570-I Gaming | 16 GB RAM | RTX 3080 | 2 TB SSD | CM NF200P | Corsair SF600

Permalänk
Medlem

Vad är bredband, är det ett samlingsnamn för diverse tjänster där internet är en av tjänsterna eller är det ett namn på en specifik hastighet eller är det namn på en specifik teknik?

Visa signatur

XFX Radeon RX 7700 XT Speedster QICK 319 Black Edition | AMD Ryzen R7 5700X | Noctua NH-D15 | Asus TUF Gaming B550-Plus | Kingston Fury Beast DDR4 3600MHz 4x8GB | Samsung 990 Pro 1TB | Corsair HX1000i | Fractal Design Define S | LG 27GL83A | Corsair K95 Platinum | Corsair Sabre RGB PRO Wireless | Corsair Void Elite Wireless

Permalänk
Medlem

Jag fick för någon vecka sen en broschyr från min hyresvärd (Lulebo) där det stod "Först kom värme och vatten, sedan TV. Nu blir även internet standard i ditt hem"

Vi har 100/10 Mbit från Bredbandsbolaget men Lulebo kommer att även dra sitt eget nät så man får bestämma om man vill ha kvar BBB eller köra på Lulebos egna 10/10 Mbit som i så fall blir inbakat i hyran

Lulebo lever i nutiden!

Permalänk
Hjälpsam
Citat:

Ursprungligen inskrivet av skruvis
Vad är bredband, är det ett samlingsnamn för diverse tjänster där internet är en av tjänsterna eller är det ett namn på en specifik hastighet eller är det namn på en specifik teknik?

Jag tror att det är en viss hastighet.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 1700 | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/z2ljhr | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/5krwxf
HTPC | https://valid.x86.fr/uuzli0 |

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Vintervilan
Med ljusets hastighet är det inte, eftersom att själva glasfibern i kabeln bjuder på motstånd. Tänk själv, med ljusets hastighet hade du kunnat skicka hela internet genom kabeln på 0.000001 sekund, det säger ju sig självt, det kan du inte Informationen skickas via ljus i kabeln, men inte i bemärkelsen "ljusets hastighet".

Läs på innan du säger emot, skulle vilja höra exakt HUR man kan skicka något med ljus i något annat än just ljusets hastighet? Nej, precis, det går inte.

Om vi hade haft datorer och sändare/mottagare som klarade det hade vi kunnat överföra data i ljusets hastighet. Och eftersom vi kan ha dubbla fiberlinjer för fullduplex kan vi teoretiskt överföra hur snabbt som helst. Problemet är att mottagarna/sändarna som ska ta emot och omvandla ljussignalerna är aldeles för slöa.

Visa signatur

PGP key hos pgp.mit.edu är 0xC58E03DA

Permalänk
Medlem

har 100/100 och det är helt underbart. kan bara hoppas att de bygger ut fibernätet så att alla får tillgång till't

Visa signatur

Core i7-8700K - Noctua NH-U14S - ASUS PRIME Z370-A - Corsair Vengeance 32GB DDR4 - RTX3070 - MASSA SSD - Define R4 - Corsair RM750X V2 - Asus Swift PG278QR
Mer CO-OP åt folket!

Permalänk
Medlem

Flyttade nu 1 sep. Hade BBB-fiber 100/10 (eller snarare 95/15) där jag bodde förut. Det räckte gott och väl för dagens behov. Hade Digital-TV genom fiberjacket också, påverkade inte nedladdningshastigheten något märkbart. 275 kr/mån kostade detta underbara nät.

Nu när jag har flyttat har jag skaffat det "bästa" som går att få, Comhem 24/1... 369kr i månaden kostar detta, helt sjukt. Det är inte lätt att flytta till det sämre kan man ju lugnt säga.
24mbit räcker väl egentligen, att tanka i ~2,5mb/s, men 1mbit ut?!?! Klarar verkligen inte tekniken mer upload? 10/10 är ju 1000 gånger bättre än 24/1, DC är totalt värdelöst nu utan 10mbit+ och stackars datorn får ticka på dygnet runt för att få en någorlunda boost till ration på j*kla torrents.

Mer fiber åt folket!

Visa signatur

🖥 AMD 5600X (+ Noctua NH-L9a-AM4 chromax.black) | ROG Strix B550-I | 32GB Corsair Vengeance 3600Mhz | Asus TUF RTX 4070 Ti | Samsung 980 Pro NVMe | Corsair SF600 | Lian Li A4-H2O | 2 x Noctua NF-A12x25 | Acer Predator XB271HU | ⌨️ Varmilo VA109M | 🖱 Razer Deathadder V2

Permalänk
Medlem

Sitter på 100/100 fiber från Bahnhof i dagsläget.

Känns väldigt skönt att man inte bara har en ordentlig uppkoppling utan även en ordentlig ISP som tar sitt ansvar och värnar om sina kunders rätt till åsikts- och yttrandefrihet.

Bahnhof AB står nämligen bakom rörelsen www.integrity.st tillsammans med Blixtvik och Rix Port80!

EDIT: Glömde säga att många företag tar ut hutlöst dyra priser för deras långsamma ADSL-uppkopplingar... Hos Bahnhof betalar man 239 kr i månaden för 10/10 Mbps, 279 kr för 100/10 och 399 kr i månaden för 100/100. Då ingår även startavgiften. Mina hyresvärdar har ett eget fibernät men är man uppkopplad mot stadsnätet blir det ännu billigare... 10/10 kostar typ 160 kr i månaden och 100/100 kostar ca 320 kr i månaden. Vill minnas att jag en gång betalade 379 kr i månaden hos Bredbandsbolaget för 24/1...

Visa signatur

NEVER stick your tongue on my VapoChill :)

VapoChill XE 3.2Ghz@4.2Ghz

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Gling
Flyttade nu 1 sep. Hade BBB-fiber 100/10 (eller snarare 95/15) där jag bodde förut. Det räckte gott och väl för dagens behov. Hade Digital-TV genom fiberjacket också, påverkade inte nedladdningshastigheten något märkbart. 275 kr/mån kostade detta underbara nät.

Nu när jag har flyttat har jag skaffat det "bästa" som går att få, Comhem 24/1... 369kr i månaden kostar detta, helt sjukt. Det är inte lätt att flytta till det sämre kan man ju lugnt säga.
24mbit räcker väl egentligen, att tanka i ~2,5mb/s, men 1mbit ut?!?! Klarar verkligen inte tekniken mer upload? 10/10 är ju 1000 gånger bättre än 24/1, DC är totalt värdelöst nu utan 10mbit+ och stackars datorn får ticka på dygnet runt för att få en någorlunda boost till ration på j*kla torrents.

Mer fiber åt folket!

Jo, om du hade BBB eller Telia istället så finns chansen att du kan få 20/3 istället, men det beror på om dom på BBB kan lära sig läsa siffror eller inte, jag bor inom gränserna för att få det, men dom säger att jag inte kan det, trots att Telias längdregister säger emot dom

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5800X3D | ASUS ROG Strix X570-F Gaming | ASUS 3080 TUF | 32GB DDR4 3200MHz | Corsair HX1500i

Permalänk
Medlem

Vi har börjat fått fiber i våran lilla by Dock bara ett hyreshus än så länge. med 100/10 Telia. Jag har en kompis som bor där, han får ut 50/10 mbit/s.

Permalänk

Hos oss (villaområde) så blev vi erbjudna "stadsnätet" med fiber in i huset, men det skulle kosta 30.000kr för dragningen, och då fick man endå gräva på sin egen tomt själv! Ja, lagom kul när polaren en bit bort i deras område fick precis samma sak för 18.000kr. Äckliga svin som fått för sig att vårt område är "finare" och därför vill vi säkert betala nästan dubbla priset.

Visa signatur

i7 930 @ 3.8 | P6X58D-E | 6GB Corsair XMS3 | 2x R9280X | Intel SSD|
Dell UltraSharp 2707WFP | Logitech Z5500 | Logitech Illuminated | MIONIX Saiph 1800 |

Permalänk
Medlem

Varför skulle inte 100/100 via Cat5e/Cat6 Ethernet vara bredband? Måste det vara optik enda fram till dörren?

Problemet anser jag är att stadsnäten utnyttjas inte tillräckligt bra eller byggs inte ut tillräckligt. Och för få bostadsrätter/hyresrätter ansluter sig.

Dessvärre kommer den nya regeringen motverka framtida och ökad utbyggnad har de sagt. Eftersom att det konkurrerar för mycket med andra privata aktörer. (Vem väljer dyrt segt ADSL framför asbilligt symmetriskt Stadsnät?)

Citat:

Ursprungligen inskrivet av zsimpey
haha ni skulle veta hur det är här i norge, och norge är ett av de rikaste landet...

Precis, och detsamma i Danmark. Vi är ruskigt bortskämda i Sverige.

Permalänk
Medlem

det jobbigaste är att en kompis har 2Mbit fiber. det är fan bättre och skönare uppkoppling äm mitt 8Mbit Felia ADSL.

edit:

Citat:

saxat från Wikipedia
Begreppet bredband innebär egentligen den del av en ledningskapacitet som inte används för basbandsöverföring. Begreppet har numera i överförd betydelse blivit ett begrepp i marknadsföring och har idag fortfarande lite varierande teknisk innebörd, mest beroende av vem avsändaren är. Det har till viss del med överföringshastighet att göra, men olika leverantörer och andra hävdar att allt från 0,5 Mbit/s till 2 Mbit/s är minimigränsen för att en förbindelse ska kallas för bredband. Det har dock föreslagits - på ett tidigt stadium - att minst 10 Mbit/s symmetrisk bandbredd skulle vara bredband.

Permalänk
Medlem

Själv bor jag i en av världen modernaste (nåja) städer, Sydney, men vi är 4st som delar på en 0,25mbit uppkoppling. Det skall tilläggas att det är det näst snabbaste som går att få som privat användare, och vill man ha snabbare så är det så sjuk dyrt att det inte är värt det... Behöver jag säga att nedladdningsgränsen på 12GB är ganska onödig, inte en chans att man hinner upp i det på en månad

Visa signatur

AMD Athlon 3500+, 1024MB PC3200, 7800GT, 490GB HDD

Permalänk

Sverige har legat långt fram när det gäller just bredband till folket.

Problemet är att folk i allmänhet är nöjda nu, utvecklingen stannar av och snart är vi omkörda även på detta område av utvecklingsländerna.

Industriländer och utvecklingsländer, den som kom på det visste nog inte hur rätt han hade. Sverige är inte ett land som utvecklas längre.

Permalänk
Snusfri

Skönt att man bor någorlunda civilserat
100/100 telia har man i lägenheten, ruggigt stabilt nät.

Visa signatur

WS: i9 13900K - 128GB RAM - 6.5TB SSD - RTX 3090 24GB - LG C2 42" - W11 Pro
LAPTOP 1: Lenovo Gaming 3 - 8GB RAM - 512GB SSD - GTX 1650
LAPTOP 2: Acer Swift 3 - 8GB RAM - 512GB SSD
SERVER: i5 10400F - 64GB RAM - 44TB HDD
NALLE: Pixel 7 Pro

Permalänk
Medlem

Visst men fiber skickas det med nära ljusets hastighet. Datan kommer fram nästan samtidigt som den skickas, men data är fotoner, du har inte ha hur många olika som helst. Det finns oändligt antal i amplitud och frekvens. Men tänk dig att ha fotoner med där varje foton skulle ha 1Wenergi, gissa om det skulle dra mycket energi då. För att en dator skall kuna använda sig av informationen måste den göras om så att den skickas via elektroner eftersom all utrustning hela vägen till dig inte klarar att hantera fiber.

Visa signatur

Citera om du vill ha svar.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Eriik
Läs på innan du säger emot, skulle vilja höra exakt HUR man kan skicka något med ljus i något annat än just ljusets hastighet? Nej, precis, det går inte.

Om vi hade haft datorer och sändare/mottagare som klarade det hade vi kunnat överföra data i ljusets hastighet. Och eftersom vi kan ha dubbla fiberlinjer för fullduplex kan vi teoretiskt överföra hur snabbt som helst. Problemet är att mottagarna/sändarna som ska ta emot och omvandla ljussignalerna är aldeles för slöa.

Du motsäger dig själv...
Det som många inte verkar förstå är att hastigheten som en signal färdas i inte är direkt intressant. Den hastighet alla är intresserade av är bithastigheten dvs antalet bitar per sekund som når dig som användare. En signal kan bära alltifrån 1 bit till tusentals allt beroende på vilken teknik man använder. Bithastigheten avgörs sedan av signaltiden dvs hur länge pulsen varar samt av hur många bitar signalen bär.

låt oss säga att vi använder en signaltid på 1/1000000 s och att vi anväder en binär teknik tex 2-PAM. Då blir vår bithastighet 1 Mbps trots att signalen självklart färdades i ljusets hastighet genom fibern!

Enklaste sättet att öka bithastigheten är att öka antalet signalalternativ dvs antalet bitar en signal bär. avänds tex 4-PAM (4 signalalternativ) så dubbleras hastigheten till 2 Mbps. Nackdelen blir dock att mottagaren måste "känna igen" flera signaler och blir således mer känslig för brus.

Man kan även minska signaltiden för att få en ökad bithastighet men det säger sig självt att det är svårt för en mottagare att uppfatta oerhört korta signaler. Dessutom kräver en kort signal högre bandbredd.

Genom att välja passande antal signalalternativ och signaltid kan man alltså få fram en önskad bithastighet, problemet är bara att bygga sändare och mottagare som klarar detta och att kanalen är tillräckligt bra så att mottagare kan urskilja signalerna från bruset. I dagsläget är vi inte i närheten av att kunna utnyttja optiska fibrers kapacitet just pga att vi inte kan bygga tillräckligt bra sändare och mottagare.

Visa signatur

www.infocom.lth.se - Bli civilingenjör inom IT

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Eriik
Läs på innan du säger emot, skulle vilja höra exakt HUR man kan skicka något med ljus i något annat än just ljusets hastighet? Nej, precis, det går inte.

Om vi hade haft datorer och sändare/mottagare som klarade det hade vi kunnat överföra data i ljusets hastighet. Och eftersom vi kan ha dubbla fiberlinjer för fullduplex kan vi teoretiskt överföra hur snabbt som helst. Problemet är att mottagarna/sändarna som ska ta emot och omvandla ljussignalerna är aldeles för slöa.

Det är fel åt all håll och kanter här. För det första så skickar man naturligtvis ljus med ljusets hastighet; dock är ljusets hastighet i fiber något lägre än hastigheten i vakuum. Men det är å andra sidan tämligen irrelevant; vanliga elektriska signaler som går genom kopparledare är inte mycket långsammare (ungefär 80% av ljusets hastighet i vakuum).
Ljushastigheten säger bara hur lång tid det tar från punkt A till punkt B; det har väldigt lite att göra med BANDBREDDEN vilket är det som spelar roll för hur lång tid det tar att att föra över en viss mängd information.

Bandbredden beror på flera olika olika saker men främst på det tillgängliga spektrat (dvs det tillgänliga frekvensområdet) som i sin tur (för fiberoptik) beror på sändare och mottagare men även till viss del på själva fibern.
I realiteten sätter även routers, repeaters och annan elektronik gränsen för hur fort det går att skicka signaler.
Det går som bekant att skicka information genom vanlig kopparledare med 1 GB/s men problemet är att signalen dämpas väldigt snabbt i ledaren (pga de höga frekvenserna) vilket gör det mindre lämpligt för långa sträckor.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av toli
.... med BANDBREDDEN vilket är det som spelar roll för hur lång tid det tar att att föra över en viss mängd information.

Bandbredden beror på flera olika olika saker men främst på det tillgängliga spektrat (dvs det tillgänliga frekvensområdet) som i sin tur (för fiberoptik) beror på sändare och mottagare men även till viss del på själva fibern...

Bara ett förtydligande... förstår vad du menar men begreppet bandbredd används ofta något felaktigt. Bandbredd ÄR frekvensområdet på spektrat snarare än att det beror på det..
bandbredden för en signal förklaras enklast med FM. Radio är visserligen analogt men principen för bandbredd är densamma. Varje radiokanal får en viss frekvens där de får sända tex 107.6 MHz. den signal som bär musiken eller radiopratet moduleras upp till denna frekvens men kommer även ta upp lite utrymme på spektrat runt om den aktuella frekvensen. Bandbredden för signalen definieras ofta som bredden på det område inom vilket tex 99.5% av signalens energi ligger. I FM-fallet kanske ett antal KHz kring kanalens frekvens.

Den tillgängliga bandbredden avgör vilken bithastighet som är möjlig att sända eftersom olika tekniker kräver olika mycket bandbredd.

Visa signatur

www.infocom.lth.se - Bli civilingenjör inom IT

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Allexz
Inte för att jag är bakåtsträvande, jag tar gärna Fiber den dagen det är möjligt för mig, ingen tvekan. OM det är billigare än en annan anslutning.

Men varför är det så viktigt för er?

Vad är det ni har så brottom med att skicka/ta emot?
Vad är det som är så farligt med att om man råkar tappa anslutningen i en minut i veckan?

Som sagt, om jag hade haft möjlighet att få fiber idag till samma eller lägre kostnad hade jag valt det, men jag sitter knappast å gråter om att jag inte kan få det idag?

Så du tror inte att Sverige som land på något sätt kan gå framåt om alla fick fiber?
Det finns ett gäng teknologier som helt enkelt inte går att genomföra idag, enbart eftersom bandbredden i relativa termer är skitlåg. En utbyggnad av bredbanden hade inneburit att Svenskarna hade fått mer möjligheter i sina liv.

Ett exempel är att de vanliga tv-näten kan stängas - idag är det omöjligt att se på fler än 1-2 HD-kanaler sålänge man inte använder parabolantenn. Om alla skulle ha 100 mbit/s skulle vi kunna köra HDTV via internet istället. I princip skulle vi dessutom då kunna sälja rätten till TV-radiovågorna, vilket givetvis hade gett en hel del pengar till staten varje år.

Bandbredd hade givetvis blivit billigare också, då man skulle kunna hosta servrar själv exempelvis - idag så är de allra flesta privatpersoner beroende av andras servrar. Har man inte pengar så kan man i princip inte starta upp en hemsida med mycket media på. Fiber till alla hade inneburit att det hade varit enklare att få ut sina åsikter, lättare att som artist sprida sin musik, lättare att som filmmakare sprida sina filmer, lättare som (informationsteknik-)forskare testa sina idéer o.s.v.

Visa signatur

Keytronic for keyboard!
Sanningen måste döljas!