Permalänk
Medlem

Gummifötter under HDD, dumt eller ej?

Tjenare!

Störde mig på att mina diskar fick chassit att vibrera så mycket när de arbetade, så jag skruvade loss dem ur vaggan och satte små gummifötter under dem, sen ställde jag dem helt enkelt på botten i lådan. Såg till att de stod plant och stadigt och körde igång.. vilken skillnad! Mycket tystare blev det.

Nu till frågan.. var detta en dum idé? Egentligen borde det ju inte spela någon roll sålänge jag inte typ sparkar till lådan när den är igång.. eller?

Mvh Patrik

Visa signatur

patrikphoto.se
pojkar spelar fotboll, män åker skateboard.

Permalänk
Medlem

tycker detta verkar vara en jättebra idé för att få bort oljud fast inte ifall man ska flytta den som sagt

Visa signatur

Samsung 226BW || Mobo: Asus P5B || Processor: Core 2 Duo E6300 || Grafikkort: ATI Radeon HD 4850 || Ram: Corsair TWIN2X PC6400 4 GB || Ljudkort: Terratec Aureon 7.1 ||

Permalänk

som sagt.. bara så de inte kan röra sig emot andra komponenter eller så de kan trilla annars funkar det bra.. se till o ha en fläkt framför bara

Visa signatur

I am Extrazz.

Permalänk
Medlem

Låter ju bra. Gummifötterna gör att de står riktigt stadigt så att de rör sig mot några andra komponenter är nog ingen risk. Tempen på diskarna ligger på ca 35-40 grader så någon extra fläkt åker inte in. Tyst och krångelfritt ska det vara.

Men detta är nog en temporär lösning ändå. Något mindre ghetto får det allt bli när jag kommer på nåt vettigt.

Visa signatur

patrikphoto.se
pojkar spelar fotboll, män åker skateboard.

Permalänk
Medlem

Låtersom en intressant lösning, men en fråga då.
När man köper hårddiskupphängare för 5.25 fack så medföljer en jordkabel? som man fäster i chassiet undra varför?

Visa signatur

E8400,Scythe Ninja Plus B,Gigabyte GA-P35-DS3,4Gb Corsair PC6400,LeadTek GeForce 8800GT 512MB,WD6400AAKS 16MB 640GB,Pioneer DVR-215,Antec P182,NesteQ NA4501 450W,

Permalänk
Medlem

Mina diskar har gummibussningar mot chassiet, mitt chassie är konstruerat så(Compucase). Även skruvarna tar i gummit, de går igenom gummit. Needless to say, inga som helst "jordproblem", men det är tyst! Stor skillnad mot när jag hade chassi utan "gummi".

Visa signatur

|| R9 7950X MSI PRO X670-P WIFI 32GB-DDR5-6400c32 MSI RTX4080 Ventus 3X OC || CORE i9 12900KF MSI Z690 Tomahawk WIFI DDR4 32GB-3600c16 Gear1 TUF RTX3080 OC V2 || R7 5800X3D X570S CH8 Extreme 32GB-3800c18 Gigabyte RTX3080 GAMING OC || R9 5900X(B2) B550-F 32GB-3800c18 EVGA RTX3070 FTW Ultra || R9 3900X X470-Prime Pro 32GB-3200c16 MSI RTX2070 Super ||

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av snausman
Låtersom en intressant lösning, men en fråga då.
När man köper hårddiskupphängare för 5.25 fack så medföljer en jordkabel? som man fäster i chassiet undra varför?

Så vad du försöker säga är...?

Visa signatur

patrikphoto.se
pojkar spelar fotboll, män åker skateboard.

Permalänk
Avstängd

Om man använder gummi, måste man jorda då?

Visa signatur

Världsmästare i elakhet!

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Kapaas
Så vad du försöker säga är...?

Jag har bara svårt att utrycka mig.
Det var en fråga om det behövs jordkabel.

Visa signatur

E8400,Scythe Ninja Plus B,Gigabyte GA-P35-DS3,4Gb Corsair PC6400,LeadTek GeForce 8800GT 512MB,WD6400AAKS 16MB 640GB,Pioneer DVR-215,Antec P182,NesteQ NA4501 450W,

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av snausman
Jag har bara svårt att utrycka mig.
Det var en fråga om det behövs jordkabel.

Aha, på så sätt. Jag trodde att du sa att det behövdes en.

Men du kanske har rätt, hoppas att någon som vet kan svara.

Visa signatur

patrikphoto.se
pojkar spelar fotboll, män åker skateboard.

Permalänk
Medlem

jag har använt gummifötter på diskar och optiska enheter en längre tid och aldrig märkt några problem med jordning

en hårddisk har jag haft upphängd via repsnöre - ungefär på samma sätt som en del moterar silikonslangar eller resårband - ej heller här har det varit några problem...

Visa signatur

Har varit på detta forum på tok för länge...

Permalänk
Inaktiv

Det sitter jordkabel på 4 pinnars kontakten du kopplar in i hdd'n, så den är jordad i viket fall som helst.

Permalänk

Hårddisken jordas väl i molexen?

Permalänk
Medlem

Alla dessa myter...

Nej komponenter jordas inte genom 4-stift kontakten (molex). Den kontakten har två stift som man brukar kalla för jord, MEN de är inte förbundna med varken skyddsjorden eller neutralledaren. Ett bättre namn på dessa "jordledare" vore tex "nollreferens", dvs den spänning vilken övriga spänningar från nätagget refererar till. Ska installationen göras på rätt sätt så ska alla delar jordas i höljet på nätaggregatet, detta gäller så väl diskar som expansionskort. I ett plåtchassi så jordas tex ett expansionskort genom att dess ioplåt har kontakt med chassit, i vilket nätagget är monterat.

Dessa "regler" har inget med datorns stabilitet att göra (kanske påverkas den i alla fall, vad vet jag) utan det handlar om elsäkerhet, brand mm. Risken att något allvarligt skall inträffa är lyckligtvis minimal men den finns där, speciellt om man på egen hand vart inne och rotat i nätagget och kanske till och med kör med öppet nätagg.

Helt enkelt... En molexkontakt ger ingen skyddsjord, alla komponenter skall jordas i nätaggets hölje.

Visa signatur

************************************
* Detta meddelande har granskats av FRA *
************************************

Permalänk

Deone:

Jag håller inte riktigt med dig där, om inte nätaggets hölje och "jord"/nollreferens i molexen var sammankopplade borde det väl inte gå att driva en 12V fläkt mellan +12V i molex och nätaggets hölje? Om sekundärsidan var helt fristående så borde det ju inte bli en sluten krets, dvs. ingen snurrande fläkt.

Tog nu och testade det hela på ett enklare, och egentligen det enda rätta sättet, tryckte in multimeterns ena kabel i molexkontaktens "nollreferens" och höll den andra mot nätaggets hölje, och de båda var helt klart sammankopplade då det var nästan obefintligt motstånd därimellan.

Så:

JA, komponentens hölje blir "jordad" genom molexkontakten FÖRUTSATT att komponenten är konstruerad så att dess chassi/hölje har kontakt med jord/nollreferens i dess molexanslutning, vilket en hårddisk har.

Slutsats:

Nej du behöver inte lalla med jordkablar mellan hårddisken och chassit. Det är över huvud taget ganska onödigt med skyddsjord i ett system med svagström enligt mig. Risken för brand är ungefär lika stor endå, då inga av de spänningar som finns i nätaggets sekundärsida skulle trigga en jordfelsbrytare endå. Sen har jag nog aldrig hört talas om en dator som börjat brinna någon annan stans än i nätaggregatet. (som ju givetvis är jordat)

Vad det gäller hälsorisker ser jag inte heller där någon anledning att jorda en hårddisk.

Rätta mig gärna om jag har fel. Det finns inget värre än folk som kommer med förslag eller "smarta idéer" som är livsfarliga för sig själva eller ännu värre andra. (Tänker mest på alla trådar om folk som skulle jorda sina datorer i elementen.)

Visa signatur

i7 930 @ 3.8 | P6X58D-E | 6GB Corsair XMS3 | 2x R9280X | Intel SSD|
Dell UltraSharp 2707WFP | Logitech Z5500 | Logitech Illuminated | MIONIX Saiph 1800 |