Permalänk

Trasiga hårddiskar...

Är intresserad av skivorna, neodium-magneterna och motorerna i hårddiskar. Behöver dessa till ett project. Frågan är nu vart man kan få tag på trasiga hårddiskar jag kan plocka isär?

Btw, är dessa magneter på något sätt farliga förutom att man kan klämma sig mellan de? Är själva ämnet giftigt/farligt?

Kan jag få igång motorerna utan att koppla den till datorn?

Tack!

Visa signatur

Skaparna av Crysis är tre turkiska bröder.

Permalänk
Medlem

jag har en trasig liggandes men är ju nåra mil emellan dock, kolla blocket eller nåt annars, går nog få tag på en fungerande billigt som du kan slita isär.

Visa signatur

PC1: Ryzen 7 2700X / Noctua NH-D15 / GTX 1080 / 16GB 3200MHz DDR4 / Win 10 / Asus Rog Strix X470-F / 500GB SSD / Define C
PC2: i7 7700k / Cryorig C7 / GTX 1060 6GB / 32GB 3200MHz DDR4 / Win 10 / Asus Strix Z270F / 500GB SSD / In-Win 904
PC3: i5 3570k / Be Quiet pure rock / GTX 960 / 8GB 1600MHz DDR3 / Win 10 / ASRock P67 Extreme4 / 80GB SSD / AeroCool Shard TG

Permalänk
Medlem

de är bara och kolla grovsopen efter hddar, slängde ett tjugotal för ett tag sen. trasiga, gammla och oanvändbara =P motorerna som fins i hårddiskar kan man köra utanför också fast jag vet inte om de behöver lindas om eller ej.

Visa signatur

<3

Permalänk
Avstängd

Dom är inte giftiga.
Jag har plockat isär ett gäng igenom åren då det finns grymt starka magneter i dom till läs/skriv armen.

Visa signatur

Alienware Area-51 7500

Permalänk

HUr pass starka är magneterna vi pratar om? Har en 12 GB disk i rummet som är överflödig,vill prova.

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av qwertyuiopåasfgh
HUr pass starka är magneterna vi pratar om? Har en 12 GB disk i rummet som är överflödig,vill prova.

Vi kan säga så här, dom är såpass starka att om du sätter en magneten på en slät stålplåt. Du inte bara dra den rakt upp.
Du måste andingen lyfta ena kanten eller dra en på plåten till en kant.

Visa signatur

Alienware Area-51 7500

Permalänk
Medlem

Dom är rätt så spröda också, tyvärr

Väldigt roliga leksaker

Permalänk
Medlem

Men akta för att slå i hop flera magneter då får man knappt isär dom.

Visa signatur

Nämns inget annat så menar jag denna maskinen:
ASUS G53SW - Intel i7-2630QM @ 2.00Ghz - 12GB RAM - Nvidia GeForce GTX460M 1.5GB
Intel 510 SSD 128GB - Seagate Momentus XT SSHD 500GB - Windows 7 x64 Ultimate SP1
Chrome v38/latest, Chrome Canary och Firefox for development / debug

Permalänk
Medlem

Med en riktigt bra sådan magnet ska man kunna sätta upp en telefonkatalog utan problem på kylskåpet.

Permalänk

Det är nog inte giftigt, eller det beror på hur man ser det, inte som att du tar skada av att ta på dem, men att andas i sig damm eller spån från dem är säkert inte så nyttigt.

Synd att jag kastade ett par tre diskar för någon vecka sedan, men de brukar inte vara så svåra att få tag i.

Magneterna är erfekta för alla hemmameckare, bara slänga alla skruvar man skruvar ur när man meckar saker på dem så är det ingen risk att någon försvinner.

Visa signatur

i7 930 @ 3.8 | P6X58D-E | 6GB Corsair XMS3 | 2x R9280X | Intel SSD|
Dell UltraSharp 2707WFP | Logitech Z5500 | Logitech Illuminated | MIONIX Saiph 1800 |

Permalänk
Medlem

du kan gå till Pc-enter...på sankt eriks gatan ...dom har massor där sedan jag moterade si hdd. på min prao