Gameplay över grafik

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Göteborg
Registrerad
Sep 2003

Gameplay över grafik

Tänkte vi kunde göra en tråd med exempel på detta fenomen som brukar komma upp i diskussioner lite då och då. När det pratas om spel och dess grafik så är det i regel alltid någon som skall säga att grafiken är dålig på ett eller annat sätt och då brukar uttalet "gameplay är viktigare än grafik" komma fram.

Det är inte så många som ifrågasätter det utan det brukar mer sluta i en diskussion om att grafiken är en del av gameplay.
Däremot så skulle jag säga att det inte finns obegränsat med exempel på spel där gameplay faktiskt överglänser grafiken mycket. Bra spel med bra gameplay brukar i regel också ha rätt bra grafik.
Med det i åtanke tänkte jag vi skulle försöka få ihop lite "nomineringar" av spel där vi kan vara någorlunda överens om att spelets gameplay är betydligt starkare än dess grafik.

För att underlätta detta så tycker jag vi får ha någorlunda samma referensramar.

* Grafikens kvalite räknas jämförs med spel från samma år och plattform. (så vi inte får en massa som säger att dom föredrar counter-strike mot nyare snyggare spel)

* Spelet måste ha grafik (inga manager spel alltså)
* Bara kommersiella spel (så slipper vi en massa flashspel och liknande)
* Motiveringar och bilder är trevligt så länge det möjligt
* Försöka ta med bra spel (dvs undvik spel som har väldigt låg rating på tex gamerankings)

Sedan kan man försöka se ifall spelets grafik har kvaliteter i sin stil som gör det bra även om det tekniskt sett är sämre än andra spel. Detta är mer en gråzon, men så att vi inte får en massa 2d spel som guilty gear och odin sphere på listan bara för dom är gjorda i 2d och inte i 3d som dom flesta andra spel är. Men som sagt det är en gråzon så om du kan motivera varför ta med det.

Hoppas den långa beskrivningen inte fick folk att tröttna
Jag kan börja med att "nominera" några spel jag passar så kan vi fortsätta sen.

Disgaea/Disgaea 2 - (PS2 2003 och 2006)

Spelets grafik kan jämföras med final fantasy tactics till gameboy advanced. Givetvis ett medvetet val då dom vill blanda 2d med 3d men fokus ligger helt klart på gameplay där man bland annat kan skapa karaktärer från ca 100 olika jobbklasser (minns inte exakt antal) och med levelcap på 9999.

God hand - (PS2 2006)

Inte direkt ett jättefult spel men grafiken på miljöerna har helt klart sparats in på, detta klagades mest på i recensioner. Det var medvetet också eftersom detta var mer av ett lågbudget spel från clover innan dom fick lägga ner.
Stort fokus på gameplay dock där man kunde bygga sina egna comboattacker själv bestämma vilka attacker som gjordes på vilka knappar.

Katamari Damacy/We love katamari (PS2 2004 och 2005)

Spel med väldigt fyrkantig grafik, givetvis beror det på tekniska begränsningar för att man skall kunna plocka upp en massa objekt, men det är också en del av spelet stil eftersom den är kvar på xbox360 versionen som kommer senare.
Spelets fokus ligger mer på att vara roligt att spela och inte så mycket på grafiken.