CRT verkar vara helt överlägset tft

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Eson
Någon _kompetent_ som kan förklara för mig varför Hz spelar någon roll på en TFT?

Är väl för att en tft bara uppdaterar pixlar som rör på sig.
Lite luddig förklaring,nån annan kan nog bättre.

Visa signatur

His gemstones, they fruity pebbles,
just like Flinstones.

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av SCORPIUS
Själv köpte jag min fina Apple Studio Display 21 för 360Kr och fick den hemkörd o allt Den är grymt snygg och allmänt bäst på allt

http://i10.ebayimg.com/01/i/07/cd/8e/b4_1_b.JPG

http://www.scanmac.dk/apple_museum/1999/AppleStudioDisplay/Ap...

Jag hade och så en sådan skärm för ett par år sedan!
Det var super bra bild men den tog en jäklar plats.

Visa signatur

Alienware Area-51 7500

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Mittens
Är väl för att en tft bara uppdaterar pixlar som rör på sig.
Lite luddig förklaring,nån annan kan nog bättre.

Lite komiskt igentligen :D, eller har nog bara vart en jobbig dag...

Permalänk

Som många redan har skrivit här så får inte PRO spelarna välja utan sponsorerna väljer ut bra skärmar till de, eller de bättre spelskärmarna.

De flesta som spelar på hög nivå väljer oftast CRT skärm.

Visa signatur

Min musik
@albinloan
Allt vi kan tänka, kan vi skapa.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av A.N'doja
Det är väl ungefär som med hårddiskar. Man köper en 120G hårddisk och stoppar i datorn men utnyttjar 114GB kanske. Sedan kan man ju så klart åtgärda detta med hjälp av Partition Magic.

det där handlar mer om att hdd tillverkarna ser 1mb som 1000kb medan datorn ser 1 mb som 1024kb. finns någon tråd här någonstans om hela historien orkar inte leta upp den. var inte exxact så men något i den stilen iallafall.

Visa signatur

Ryzen 9800X3D @ Stock, MSI Suprim X 3080 @ game mode.
YT kanal där jag meckar bilar: https://www.youtube.com/@saab900turboT16

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Aka_The_Barf
det där handlar mer om att hdd tillverkarna ser 1mb som 1000kb medan datorn ser 1 mb som 1024kb. finns någon tråd här någonstans om hela historien orkar inte leta upp den. var inte exxact så men något i den stilen iallafall.

Hehe, jo fast jag skulle nog skrivit en smiley. Det är ironi från min sida att man skrev X gig för att lura kunderna på Y kronor.

Hur som helst så kan man i alla fall åtgärda det. Thanks anyway.

/A

Visa signatur

Min musik
@albinloan

Permalänk
Medlem

Funderar starkt på att skaffa mig en 21" högkvalitativ CRT-monitor att ha som huvudskärm, folk kastar ut prima skärmar för struntsummor nu när TFT slagit igenom bland hemdatorerna, så det är läge att fynda

Visa signatur

Spel/Multimediaburk: Antec P182b | Gigabyte EX58-UD5 | Core i7 920 | 3x1GB Kingston HyperX 1600mhz | Asus 9600GT Silent | 3x500gb Spinpoint | Corsair VX450 | XP Pro x86 | iPhone 3GS 16gb

Permalänk
Medlem

När min 17" eizo crt gav upp för 3 år sedan och eizo slutat att sälja crt-skärmar så funderade jag på att köpa en 17" tft , då svi.. dyra.

Men insåg att en 19' crt var ett bättre alternativ.
Och det ångrar jag inte , ingen tft efter vad jag har erfarit av dessa skärmar.

Köpte en philips brilliance 109 p4 (3500 kr) och den är bra, höllt dock på att skicka tillbaka den på garantin eftersom den blev "suddigare " för var vecka, tills jag slog av den automatiska kallibreringen som görs vid avstängning.

Jag läser mycket på skärmen och bildbehandling.
Så jag hoppas att skärmen håller tills sed skärmana kommer.

Visa signatur

Maximus V|i5 3570k|seasonic Mll 520w||8Gb crusial|ASUS GT 430 silent |Sandisk SSD 240 GB |

Permalänk

Titta under marknad och bortskänkes vid annonser. Man slämnger många skärmar.

Visa signatur

Min musik
@albinloan

Permalänk
Medlem
Citat:

Hehe, jo fast jag skulle nog skrivit en smiley. Det är ironi från min sida att man skrev X gig för att lura kunderna på Y kronor.

Hur som helst så kan man i alla fall åtgärda det. Thanks anyway.

/A

aha lite ironi skulle det varit. ska kolla upp hur man ordnar det har nämligen en 500giggare som har 465gb. visst det är samma mängd data men det ser finare ut om det står 500mb :).

Visa signatur

Permalänk

Jag brukar använda Parition magic och det brukar räcka för mig att bara formatera hårddisken med det filsystem du vill använda dig av.

Visa signatur

Min musik
@albinloan

Permalänk
Medlem

Jag är super nöjd med min 30" TFT panel, spelar CS:Source samt TF2 betan galant, och suger gör jag inte, lämnade CRT för 5 år sedan. Tror det är lite skit bakom spakarna va, ögat behöver endå inte uppfatta mera bilder.

I yngre ålder när jag spelade för mycket Q3 satt jag på marknadens första 21,3" TFT med 30-40ms! då kan vi prata om ghostning som är jobbigt, men jag blev van och sög inte förde, det vet dem om som mötte mig i Q3

CRT är som bort plockat idag på marknaden, tex Fatality som är proffs på att aima och spela snabba spel, vad tror ni han sitter med för skärm? mm

MVH

Visa signatur

(( Opteron 185 2.6ghz )) (( [B]MSI K8N NEO4 Platinum[/B] )) (( [B]Corsair HX 620W[/B] )) (( [B]Thermaltake Eureka[/b] ))
(( [B]Corsair TWINX 2048DDR[/b] )) (( [B]XFX 8800GTX XXXGDDR3 768MB[/b] )) (( [B]Seagate 800GB SATA HDD[/b] ))
(( [B]DELL 3007WFP-HC[/b] )) (( [B]Logitech Z-680[/b] )) (( [B]Audigy2 ZS[/b] )) (( [B]24/8Mbits[/b] )) (( Zalman CNPS9500 ))

Permalänk
Medlem
Citat:

Jag brukar använda Parition magic och det brukar räcka för mig att bara formatera hårddisken med det filsystem du vill använda dig av.

det skall jag testa, tackar för tipset!

är väll som med allt att man vänjer sig efter ett tag men faktum kvarstår att crt ÄR bättre och snabbare!

Visa signatur

Permalänk
Medlem

För min del är det snabba skärmar som gäller, då skulle TN passa bäst.

Men då finns det några problem. Fejk 2ms med Overdrive (RTA, whatever) som misslyckas ganska dåligt med fartränder (inverterat eftersläp...). På 4/5 skärmar (jag testat) så var det döda pixlar därav en skärm gav upp helt inom en helg. Extremt dåliga färger. Hög inputlag, upp till 3 bilders fördröjning pga overdrive och andra realtime justeringar. Sen med dessa skärmar kan man inte äns läsa en rullande webbsida, jobbigt att man måste sluta scrolla varje gång

Jag skriver som ovan, fanns det en TFT som var bättre på detta så skulle jag nog köpa den oavsätt pris.

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Eson
Någon _kompetent_ som kan förklara för mig varför Hz spelar någon roll på en TFT?

LCD liknar en glödlampa, du tänder den och släcker den, där kan du se en efterglöd av lampan mellan släckning och tändning.
En del LCD har olika tider mellan släckning och tändning beroende på den teknik som appliceras.

100hz gör att lampan tänds och släcks snabbare därmed flyttar också antalet frames som kan visas i samma takt högre upp. Mindre efterglöd.

SED tekniken använder en liknande teknik som CRT men gjord på ett annat sätt som troligen om den kommer ut nästa år kommer att ge en billigare och bättre bild.

Man kan säga att dagens lcd teknik är begränsad av tekniska faktorer, bra färg etc..är ofta inte nödvändiga för proffs i spelandet då de liks stänger av all ögongodis i spel för att inte bli distraherade när de hopppar runt och fraggar.

En del speltillverkare försöker balansera sina spel då en del spelare är för bra, jag känner folk som kan notera skillnad i ping med 10ms, och har själv en del sådana bekymmer med min lcd skärm att den helt enkelt är för långsam.
(visste inte om all inputlag etc när jag köpte min)

De som inte kan notera sådana ping tider kommer också att anse att deras lcd skärmar är "bra" när de egentligen kanske inte riktigt är det iallafall i jämförelse med crt.

100hz skärmar är dyrare och vi får se vilken teknik som kommer med den hz.

Hur vi ser saker med ögat avgör också hur vi upplever det som sker på en skärm, därav är 100hz bättre då den gör att vi slipper fördröjning. Vi kan "se" skillnader som vi inte uppfattar med vårt "vakna" sinne men omedvetet plockar upp, därav kan proffsspelare som gör allt mer eller mindre automatiskt notera skillnader som vanliga (sämre) spelare inte kan. Deras aim bygger på mer eller mindre automatiskt utförande vilket gör att de noterar snabbt om deras ping är si eller så.

Visa signatur

Träna bort dyslexin. Ryzen 3600 - asus B350plus - Msi Vega56 - Acer 1440p 144hz - M.2 ssd - asus essence stx - Sennheiser hd600 - Corsair 750w - 16gb ram 3ghz - atcs 840 - luftkylt - Felsökning? (Lär dig Googla)

Permalänk
Inaktiv

jag skulle vilja ha 120 hz på en tft, inget input lag och responstider mätta i nanosekunder.

Permalänk
Medlem

Nej, jag spelar inte CS så aldrig i helvetet att jag går till CRT again.

22 wide samt ngt 5k SEK GPU-kort så är det nice igen.

Men visst, det ÄR skillnad, men jag kör på TFT, finns för och nackdelar givetvis.

Visa signatur

3700+ San Diego@2.7 | BFG 8800 512MB GTS OC| Corsair 2x1024 | Asus A8N-Sli SE | P180 | Antec Neo HE 500W

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Flopper
Massa bra text

Bra skrivet flopper. Det var bland de vettigaste inlägget jag har sett från dig på länge. Helt rätt.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av rn72
Nej, jag spelar inte CS så aldrig i helvetet att jag går till CRT again.

22 wide samt ngt 5k SEK GPU-kort så är det nice igen.

Men visst, det ÄR skillnad, men jag kör på TFT, finns för och nackdelar givetvis.

Man behöver inte spela Cs för att förstå att sin LCD inte hänger med. Men Cs är ett bra exempel på spel där olika faktorer spelar in.

Det handlar mycket om man vet vad man ska titta efter. De flesta vet inte vad som ska titta efter och märker därav ingen större skillnad i snabbhet mellan en CRT och en LCD. Jag skulle kalla det brist på något men majoriteten fungerar likadant så jag vet inte.
Det är bra för de personerna men inte bra för andra som märker skillnad i nästan alla spel oavsett genré.

Mellan 5ms ping och 10ms ping skulle jag vilja påstå är en ganska stor skillnad. Inte när du springer rakt fram kanske, men när det gäller små marginaler som flopper var inne på, att man siktar och det handlar om människans reaktioner från att man upplever till att agera och när man agerar med en slö LCD eller dålig ping (10 är helt ok) så kan det påverka mycket i viss typ av situation i olika spel, framför allt i Cs.

De duktiga märker oftast stor skillnad och det är många faktorer som spelar in hur du hanterar en situation och agerar därefter. Sitter man och spelar Cs så är, enligt mig LCD snabbhet, ping, choke, loss väldigt viktigt. Varför? Därför att Cs = Tävling.
Sitter man och spelar Oblivion så kan ni i alla fall hålla med mig om att det inte är en tävling och Oblivion går inte snabbt och behöver då inte ha en superb skärm.

Många skriver att en duktig spelare kan spela minst lika bra på en LCD som på en CRT men dom har jätte fel.

Det är ungefär som att säga att alla fotbollsskor är precis lika bra och är man en duktig fotbollsspelare så kan man spela lika bra oavsett fotbollsskor. Alla kan vänja sig... till viss del men det finns något man tycker om bäst och då spelar man bäst med de skorna eller den typen av skärm. Det är inget konstigt utan fullt normalt. Varför inte jämföra Grus och Gräsplan? Det är en enorm stor skillnad.

Problemet är att det finns ett långt led av människor både på Sweclockers och utanför som inte förstår detta. När man för en CRT vs LCD diskussion så spårar trådarna oftast ut. Om det har med brist på erfarenhet, omedvetenhet samt kompetens är svårt att säga.

Visa signatur

Min musik
@albinloan

Permalänk
Medlem

Frågan vad man ska göra åt detta problem som kanske kan sänka mänskligheten i en djup depression

Har spelat online sen 99, klanspel, skött ett mkt seriöst gamingcommunity, spelat på dåliga riggar, bra riggar, CRT, TFT.

Ja, jag är medveten om CRT/TFT skillnader. Ovanstående inlägg syftar på analogier nästan jämförbart med placebo.

Vet att detta har diskuterats massor av ggr förut, och man kommer alltid fram till samma slutsats:

"Gaming" ÄR subjektivt, alla har olika åsikter och erfarenheter och gör subjektiva bedömningar i sitt betraktelsesätt ang spelupplevelser då den baseras på hårdvara/mjukvara osv.

Kalle som haft lowend/midend sen sin första gamingtimme och jublar då han får igång spel och tycker det är roligt att spela jmf med Anders som alltid till varje pris bytt GPU 1/2 ggr/år och ALLTID kört på highendsystem och har det som mål i livet att informera samtliga om hur saker "och ting ska se ut".

Visa signatur

3700+ San Diego@2.7 | BFG 8800 512MB GTS OC| Corsair 2x1024 | Asus A8N-Sli SE | P180 | Antec Neo HE 500W

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Nuukeer
jag skulle vilja ha 120 hz på en tft, inget input lag och responstider mätta i nanosekunder.

Visa signatur

Workstation - Intel i7 920, Nvidia GTX295, Asus P6T Deluxe V2, Corsair 6GB 1333Mhz, HX 750
Laptop - MacBook Air 13"

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av rn72
Frågan vad man ska göra åt detta problem som kanske kan sänka mänskligheten i en djup depression

Har spelat online sen 99, klanspel, skött ett mkt seriöst gamingcommunity, spelat på dåliga riggar, bra riggar, CRT, TFT.

Ja, jag är medveten om CRT/TFT skillnader. Ovanstående inlägg syftar på analogier nästan jämförbart med placebo.

Vet att detta har diskuterats massor av ggr förut, och man kommer alltid fram till samma slutsats:

"Gaming" ÄR subjektivt, alla har olika åsikter och erfarenheter och gör subjektiva bedömningar i sitt betraktelsesätt ang spelupplevelser då den baseras på hårdvara/mjukvara osv.

Kalle som haft lowend/midend sen sin första gamingtimme och jublar då han får igång spel och tycker det är roligt att spela jmf med Anders som alltid till varje pris bytt GPU 1/2 ggr/år och ALLTID kört på highendsystem och har det som mål i livet att informera samtliga om hur saker "och ting ska se ut".

Problemet som åtgärdas är helt enkelt att man utvecklar snabbare LCD. Om LCD tekniken var optimal idag så skulle man inte fortsätta utveckla snabbare LCD's utan då skulle man lagt mer energi på annat som verkligen behövs bland de billigare skärmarna.
Alla vet eller i alla fall borde veta att en LCD, med den typen av teknik vi ser idag aldrig kommer att vara lika snabb som en CRT och förmodligen aldrig i närheten heller. Men när de nya LCD skärmarna med ny teknik lanseras kan mycke se annorlunda ut.

Du har helt rätt om att Gaming är subjektivt. Jag menar du kan sitta med en riktigt grym CRT monitor och spela på ett low-end system och uppleva det som skit på grund av hårdvaran. Men LCDn blir ofta flaskhalsen om du sitter med ett high end system och om du är känslig.

De personerna som många gånger idag påstår saker som att en LCD skulle vara lika snabb som en CRT för att dom upplever det så besitter inte den kompetens och erfarenhet att avgöra en sådan sak och borde egentligen aldrig yttra sig. De kan skriva att de tycker att en LCD fungerar lika bra som en CRT eller bättre men inte mycket mer egentligen. Inte när man diskuterar CRT vs LCD trådar. Dessa trådar borde inte existera.

Visa signatur

Min musik
@albinloan

Permalänk

Inte sett nån TFT skärm slå min 21" Trinitron flatscreen CRT skärm än.
Dock finns det jävligt bra TFT skärmar som räcker långt.

Visa signatur

Intel Quadcore Q6600 @ 3,2Ghz, Corsair 4Gb Dominator PC8500, 150Gb Raptor, Sapphire HD4890 600w Seasonic Matrox Tripplehead2Go och 3st 23,6" (5040x1050) Acer 5ms LCD skärmar

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Hammarslag
Dock finns det jävligt bra TFT skärmar som räcker långt.

Jävligt bra var kanske att ta i något.

Visa signatur

Min musik
@albinloan

Permalänk
Medlem

För mig handlar det inte om att tävla då jag spelar mycket oftare single player än multi player och spelar inte bara FPS spel utan också massa bilspel, strategi, äventyrspel och rollspel osv. Men jag är väldigt känslig för just uppdateringsfrekvensen och får inte lika bra spelupplevelse i låg hertz så därför spelar det ingen roll vilken LCD jag än väljer idag då 60 lr 75Hz räcker inte för mig nu när jag har vant mig att spela med 100Hz. Det är svårt att säga åt en helt oerfarent eller okompetent som inte förstår/ser skillnaden i olika uppdateringsfrekvenser vad de ska titta efter heller så svårt att förklara detta åt andra.

Det spelar också roll för LCD skärmar men inte lika stor roll som på CRT skärmar som också behöver uppdatera hela bilden i snabb takt, så man kan typ säga att för CRT skärmar har den 2 olika betydelser medan för LCD en. På LCD skärmar ser man ju skillnad endast på just rörelserna. Nu talar jag inte om att mus rörelserna/responsen blir snabbare och så vilket också stämmer (märks bra i UT2k4 t.ex) men det har ingen betydelse för mig då jag inte är någon proffs online spelare. Nej det viktiga för mig är att få bra spelupplevelse, att få spelet att kännas så verklighetstroget som möjligt att man verkligen uppfattar att man är "med" i spelet istället för att ha den känslan att typ "nu sitter jag här framför min skärm och ser på en massa låtsas pixel gubbar och kvinnor springa runt omkring" istället för "nu står jag här med en massa människor runtomkring mig" typ. Det räcker inte med fin grafik för mig, känslan hur spelet rullar på är lika viktigt. Kolla t.ex på bilar som kör förbi dig (nu talar jag inte om spel utan i verkligheten) eller håll blicken på din hand när du rör på den. Har du nånsin upplevt likadana rörelser i spel? Nä och det beror just på att rörelserna i spel kan aldrig bli så smidiga/verklighetstrogna så länge hertzen är låg. Ingen vet ju exakt hur mycket det krävs för att det skulle se ut som det vore "realtime", kan vara 500Hz, kan vara 250Hz, finns inget svar på den frågan. Sen märker man ju fort att skalan för hur vi uppfattar hertzen är långt ifrån linjär växande också då jag själv t.ex ser knappt någon skillnad mellan 100 och 120Hz längre. Minimal skillnad ser jag men jag upplever i princip 100Hz lika fredställande som 120Hz och över 120Hz ser jag inte någon märkbar skillnad skulle jag vilja påstå efter att ha testat detta många ggr men visst är det fortfarande skillnad då ännu men skillnaden blir så minimal men mellan 75 lr 85 och 100Hz t.ex är skillnaden fortfarande rätt så enorm för mig. Sen vem vet ifall skalan ser olika ut för olika personer också eftersom alla är ju inte skapta identiska så hur än vissa personer försöker se skillnad mellan 75 och 85Hz t.ex så kanske de inte helt enkelt ser det som typ att jämföra mig när jag försöker se skillnad mellan 140 vs 120Hz lr nåt.

En 100Hz LCD/SED skärm skulle också antagligen förändra filmtittandet en del, http://www.behardware.com/articles/641-1/1rst-lcd-at-100-hz-t... läser man det så får man ju en subjektiv förklaring hur de personerna upplevde just filmtittandet t.ex och jag tror jag vet i princip vad det handlar om. Flytet fördubblas ju med 100Hz tekiken så filmerna ser inte ut som "filmer" vi är vana med idag utan mera som såpoperor lr hur vi ska säga, ser mera ut som "realtid" då flytet fördubblas. Dock kan jag personligen inte säga att jag skulle ogilla det, snarare tvärtom. För mig är alltid mera verklighetstrogen känsla välkommen.

Visa signatur

Intel® Core i7-13700K @ 5.7/5.6GHz | ASRock Z690 Extreme | G.Skill Trident Z 32GB @ DDR4-3400 CL14 | Samsung EVO series M.2 + Sata SSDs 2TB | Intel Arc B580 | SuperFlower Titanium 1000W | Gigabyte M32Q 32"/1440p 165Hz | Arctic Freezer II 360 AIO | Phanteks P500A D-RGB

Permalänk
Medlem

Det finns inte så mycket mer att tillägga i den här tråden än vad som redan är skrivet men en del saker kan jag lägga till för den som inte känner till det.

Att CRT-skärmarna tillhör snart historien, finns det många olika skäl till det och de främsta skälen är följande:

CRT-skärmarna, innehåller bl.a. bly, fosfor och giftiga flamskyddsmedel (som i höga doser bl.a. ger fosterskador hos havande kvinnor). När dessa skärmar är förbrukade, finns det idag bara få företag runt om i världen som kan på ett bra sätt både för miljön och arbetarna, ta hand om skärmar av den typen. I stället förvaras de i olika lager runt om i världen i väntan på att någon ska ta hand om dem en dag, men så finns det en grupp giriga människor/företag som skickar dem med båt till fattiga länder i tredje världen för skrotning och återvinning av det som går att återvinna med dagens teknik. Sedan får man inte förglömma att frakt och hantering av de tunga och skrymmande CRT-skärmarna, är en stor utgiftspost för både företag och köpare, vilket belastar igen miljön negativt.

Olika länder runt om i världen, inklusive EU och andra organisationer samt tillverkarna själva, har kommit överens om att tillverkningen med CRT-rör i allmänhet ska inom kort upphöra helt, då många av de beståndsdelar som ingår i en CRT-skärm är idag eller kommer strax att bli totalt förbjudna att användas.

Lite mer om miljödirektiven – gällande från första juli 2006.
http://www.rohs.gov.uk/
http://sv.wikipedia.org/wiki/RoHS-direktiven

Något mer om CRT-tekniken (jag har läst en del om dem vid tidigare år), som började användas på 1890-talet i bl.a. Tyskland och övriga Europa, även fast olika experiment gjordes tidigare men då visste man inte vad CRT-rören var bra för än att det gav fina ljuseffekter i olika färger. CRT-teknikens fader sägs vara Tyska fysiskern Karl Ferdinand Braun (född 1850 och död 1918) och framställningsåret anges till 1879. I början krävdes det enorma höga strömmar och spänningar för att tända rören - en bra bit över 100 000 volt. Idag vet man att höga spänningar och strömstyrkor ger bl.a. för människan farliga elektromagnetiska strålningar (som kan bl.a. minskas med god jordning) men även bl.a. viss röntgen strålningar, att vistas vid under lång tid. För att göra ett hopp i historien, det första stora genombrottet för CRT-rören fick de under 2:a världskriget i samband med att radarn börjar användas i krigets olika sidor - axelmakterna, de allierade o.s.v. Den som inte vet vad en radar gör och hur den fungerar, finns det att söka upp på Internet eller så kan man gå till ett bibliotek, för att se/låna böcker i ämnet. Naturligtvis hade startspänningen sänkts kraftigt och den regelbundna drivströmmen lika så i början av kriget. Efter kriget fanns det bl.a. en stor elektronikindustri som riskerar att få många 10 000-tals arbetslösa människor runt om i världen men så fanns det några ljushuvuden som kom på att kanske den civila sidan kan dra nytta av tekniken i något sammanhang. Samtidigt efter kriget börjar media och de styrande statsöverhuvuden runt om i världen, börja tänka på hur man snabbare ska kunna upplysa andra människor i samhället (läs. propaganda i första hand) än via t.ex. radio och tidningar (levande bilder säger mer om än händelse än stillbilder kan ge). Det ena ledde till det andra, så att den enkla monokromskärmar av CRT typ + annan teknik och elektronik, kunde utvecklas till att TV-apparaten kom fram på 1950-talet, som då visade i början en ganska suddig svart-vit bild. Men den nya median fick stort genomslag även i kommande krig (med propaganda) runt om i världen på 1950- och 1960-talet. Men det är en annan historia och jag stannar här men den korta informationen om en del CRT-rörens utveckling.

Lite allmän grundinformation om CRT eller Cathode Ray Tube som det heter på Engelska.
http://en.wikipedia.org/wiki/Cathode_Ray_Tube
http://en.wikipedia.org/wiki/Karl_Ferdinand_Braun

Åter till trådens ämne - datorskärmar.

Som Flopper skriver i sitt inlägg, kan dagens TFT/LCD kristaller liknas vid väldigt små lampor, som tänds och släcks med olika strömstyrkor i olika intervaller/hastighet. När dessa lampor släcks uppstår lätt skuggeffekter på skärmen (bakom glasytan), som nu på olika sätt försöker tillverkarna minimera. Inte bara med bättre kristaller med olika panelteknik utan även tekniken (elektroniken) bakom den som driver panelerna och som styr dem.

Med 100-hertz teknik (eller högre) blir det lite bättre än dagens skärmars hastighet på tekniken... men hur de än gör, går det inte att komma i från att grundkonstruktionen kan man inte förändra helt, då den är behäftad med olika felaktigheter.

För att komma runt det här med bl.a. eftersläpningar och få en högre hastighet, som CRT-tekniken eller ännu bättre, måste en annan teknik och konstruktion helt enkelt fram. Tillverkarna av skärmar och elektronikindustrin i allmänhet har länge och väl tjafsat (mitt yttryck) de sista åren om olika standarder - vad ska gälla och bl.a. vilka normer ska uppfyllas, för att blidka myndigheter + miljö + människor och om olika patentstridigheter med olika rättigheter, för att kunna tillverka olika saker etc. Hade det här varit löst redan hade tillverkningen kunnat dras i gång för 1-2 år sedan. Nu diskuterar man vad som ska gälla för teknik i framtiden, SED, OLED eller något annat, som av vad jag har läst om dem ska kunna ge snabbare teknik än CRT-tekniken men till en mycket bättre bild, med god skärpa och färgomfång - vilket bl.a. fotografer, filmare och grafiker gillar (och väntar väldigt mycket på). Ja, det pratas om att den nya tekniken ska börja smyglanseras någon gång under nästa år med TV-apparater men det har man hört förr och jag litar inte på det fören jag ser att butikerna börjar få in varorna i hyllorna. Dock ska man veta att när ny teknik införs i handeln blir den väldigt dyr i början att köpa för den vanliga konsumenten/köparen (alla har inte feta plånböcker) och risken är också stor att det finns olika barnssjukdomar med tekniken som måste lösas.

På grund av stora problem att enas hos skärmtillverkarna, elektronikindustrin och hos andra inblandade aktörer, kommer det att nu ge tydliga efterräkningar med början i nästa år för datorfolket i allmänhet. Nu har datortekniken gått så pass långt, att bl.a. skärmar (med även saker som t.ex. hårddiskar) inte längre hänger med fullt ut. Nästa år blir det bara värre, när bl.a. spelskaparna börjar skapa allt mer häftiga och effektfulla grafiska spel, där man tar sikte på Vista och DX10 med de nya och snabbare typer av grafikkort (som kommer både från AMD/ATi och nVIDIA) samt senare tre och fyr kärniga processorer (och i snar framtid både med 8 och 12 kärnor). Den bildsignal med mycket information som alstras i grafikkorten och trycks genom kabeln upp till skärmen, kommer bli allt mer svår för skärmarna att hantera på ett bra sätt för t.ex. spel och film - i synnerlighet när allt mer människor önskar sig allt större skärmar att ha på sitt arbetsbord eller rent av att ha den på väggen, kanske tillsammans som en TV. Med andra ord, en enkel förklaring - det blir allt svårare att välja skärm som grundar sig på dagens teknik. För den som är mer "gamer" får kanske titta på en "överdopad" skärm med TN-film tekniken, där bl.a. Samsung försöker nu på olika sätt få ännu mer fart ur dessa skärmar - naturligtvis på bekostnad av bl.a. färgomfånget och färgäktheten. Då tekniken är billig att tillverka med litet svinn från tillverkningen och det finns fortfarande goda möjligheter att pressa ut mer fart ur dessa grejor, är då tillverkare som bl.a. Samsung inte dumma nog att inte hoppa på det tåget. Samtidigt kan de tjäna en god peng på det hela, vilket är deras förhoppning. Men de människor som även söker än mer färgäkta skärm, finns det idag inget bra alternativ än att välja några av de tekniker/paneltyper som inte bygger på TN-film och en sådan skärm är än så länge lite långsam mot de kommande överdopade skärmarna med TN-film tekniken. Dock den som använder skärmen mest till t.ex. grafiskt arbete i någon form, är hastigheten inte den avgörande punkten utan hur korrekt färgåtergivelse är det som är det mest viktiga. Men vi alla andra människor som vill försöka både ha kakan kvar efter vi har smakat av den, får idag göra olika kompremisser vid val av skärm, om skärmen ska vara så användbar till så många olika arbetsområden som möjligt. Ja, den som har både god ekonomi och gott om utrymme på sitt arbetsbord eller i bostaden, kan köpa in flera skärmar för olika användningsbehov - enklast är då att ha två olika datorer, en för arbete och en för lek. Men alla människor har inte dessa ekonomiska möjligheter eller vi ha flera olika datorsystem och då blir det problem vid valet av skärm. Något som har gett många människor runt om i världen ett huvudbry (och huvudvärk) - se bara på detta form, där gång på gång ställs liknande frågor från olika medlemmar om vad för skärm ska jag köpa till min dator och då ska den samtidigt inte vara för dyr att köpa. En fråga som ännu inte är lätt att besvara med de olika typerna av datorskärmar med olika tekniker bakom vi har idag att välja på.

När det gäller CRT-skärmar i allmänhet för datorbruk, går det inte att få tag på nya bra skärmar av den enkla anledningen att de inte längre tillverkas. Min nu gamla och lite trötta Samsung 959NF, som köptes ny för snart 7 år sedan kostade då nästan 4800 kr, har snart gjort sitt och det är inte längre frågan om när den måste gå i pension. För min del, har jag väntat länge på att den eller de nya skärmteknikerna ska komma i produktion men då tillverkningen har gång på gång skjutits upp och det är ännu högst osäkert när den riktiga produktionen kan dra igång på allvar. Ja, det har gjorts några test exemplar på olika tekniker men inget som är helt färdigt för produktion. Frågan om är hur lång tid kommer det att dröja men realistiskt får man nog räkna med nått eller något år till – om alla inblandade aktörerna (och även kunderna) ställer både krav till varandra och kan enas om olika tekniker med mera, för framtidens skärmar. Jag själv har idag inte några goda val att göra framför mig och som måste göras ganska snart innan min gamla Samsung 959NF blir för dålig att användas. Att köpa en ny och mindre bra CRT-skärm (bland de som finns kvar i handeln), är inget val för mig och likaså att jaga en annan begagnad bra CRT-skärm och som är snart en uppbränd gammal skärm, är inget heller vidare val. Då jag eftersträvar en bra allround skärm, som ska vara användbar från spel till mer grafiskt arbete, på glad amatörnivå, finns det inte något bra val att göra utan det blir att kompremissa i någon form, tråkigt nog. För mina behov får jag välja bland de dyrare TFT/LCD skärmarna som inte har TN-film tekniken och om detta har jag postat i en annan tråd i forumet; http://www.sweclockers.com/forum/showthread.php?s=&threadid=7... Ja, jag har kommit till insikt att jag får bita lite i det sura äpplet och välja en hyggligt bra TFT/LCD skärm (modell/märke är inte bestämt) och lära mig (som många andra människor runt om i världen har redan fått göra) att acceptera de brister som kan finnas hos dagens skärmteknik, i väntan på att nästa generation skärmar med SED/OLED eller någon annan teknik, kommer ut på marknaden om nått eller några år. Jag delar problem som många andra människor har gjort eller gör redan, som varken budget eller utrymme idag för att skaffa sig två bra skärmar – en för lek och en för arbete. Den dagen jag byter skärm kommer jag troligtvis i början sakna en del av CRT-skärmens goda sidor men även slippa några av deras nackdelar och kanske kan man över tiden acceptera sin ny kommande TFT/LCD skärm efter en tids användning – i väntan på något som är bättre.

Som avslutning på mitt långa inlägg, tycker jag att det är synd att utvecklingen på bra skärmar för bl.a. datorbruk är så pass långsam som den är idag och att man har inte hittills kunnat enas om en bättre teknik än vad vi har idag. En teknik som kan bli mogen för framtiden, nu när bra CRT-skärmar tillhör historien och att de inte längre tillverkas.

/Saint25

Permalänk
Medlem

Jepp håller med att det är sorgligt att marknaden kan inte ge vad som efterfrågas av vissa. SED ser jag som kanske den bästa tekniken men priset är kanske det största problemet att få ner den till konkurrenskraftig nivå. Men iaf är den bättre än OLED tycker jag och sen finns det andra typer också men de är de största just nu. SED kombinerar ju just de starka sidorna från både CRT och LCD så jag ber om att SED skärmarna kommer ut på marknaden senast nästa år nångång. Död åt LCD, däremot verkar Samsungs 100Hz LCD teknik rätt så lovande men var sjutton är de skärmarna? Antar att så länge dagens teknik säljer så är väl det ingen vits för dem att satsa på det då folk inte tydligen har så höga krav. Det ser vi ju på den enorma TN-film dominerande marknaden då tillverkarna gärna använder denna billiga lätt massproducerande teknik och personer accepterar tyvärr oxå den. Det är ju så marknaden fungerar, vad folk köper, är vad man tillverkar så igentligen borde folk inte köpa TN-paneler lr LCD skärmar överhuvudtaget (enligt mig) för att vi skulle få se nån ändring.

Visa signatur

Intel® Core i7-13700K @ 5.7/5.6GHz | ASRock Z690 Extreme | G.Skill Trident Z 32GB @ DDR4-3400 CL14 | Samsung EVO series M.2 + Sata SSDs 2TB | Intel Arc B580 | SuperFlower Titanium 1000W | Gigabyte M32Q 32"/1440p 165Hz | Arctic Freezer II 360 AIO | Phanteks P500A D-RGB

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Saint25
Det finns inte så mycket mer att tillägga...

/Saint25

Hahaha, bra inlägg - visst, men den första meningen var något av en underdrift.

Visa signatur

AMD 5700X@Vatten | asus prime x370pro | Pny 4070ti Super @ Bykski vatten | 2x16GB Kingston Fury Renegade RGB DDR4 3.6GHZ | Lian Li O11d EVO + 2x360 EKWB RAD + 6 Lian Li AL120 | Seasonic 1300w Gold | NVME 2TB Seagate Firecuda 510 + NVME 1TB WD BLACK + 3 SSD | Philips 49" 8900L | DELL 2713HM | Keychron Q2 Max | Logitech G502 2016.

Permalänk
Avstängd

En IT-tekniker jag känner frågade om jag ville ha en 21tum crt TCO 03 inköpta 2004-2005 man jag tackade nej pga plats brist.

Visa signatur

Alienware Area-51 7500

Permalänk
Avstängd
Citat:

[B]Bra skrivet flopper. Det var bland de vettigaste inlägget jag har sett från dig på länge. Helt rätt.

Ställer man bra frågor så.

Nivån varierar på forumet då de flesta sällan är insatta i bakgrundsteknologi.

Det uppstår en lucka, en TN panel 24 kanske går lös på 4k eller mindre idag.
Nästa steg är 10k mer för en bra men också bra färgvisande skärm.
Konsumenten köper troligen en skärm som kostar mindre då de ofta inte är insatta i tekniken.

En som jag känner som servicetekniker fick en del felanmälan när plasma skärmarna kom, många ringde in och sa att bilden var dålig, det berodde nu inte på signalen i nätet utan som han noterade hos kunden, deras plasma var av den billigare sorten.

idag är riktig plasma med progressiv teknik i kostnad runt 40k eller så.
Det är vad jag skulle vilja ha som ny TV, inte dagens LCD eller billiga plasma.

Kvalitet´s kraven höjs med ålder, och syn

Men jag kör med två skärmar idag, en för fps gaming (crt) samt en lcd för film och surfande och skrivande.

Visa signatur

Träna bort dyslexin. Ryzen 3600 - asus B350plus - Msi Vega56 - Acer 1440p 144hz - M.2 ssd - asus essence stx - Sennheiser hd600 - Corsair 750w - 16gb ram 3ghz - atcs 840 - luftkylt - Felsökning? (Lär dig Googla)

Permalänk

Haha ni är ju helt otroliga. Hur orkar ni skriva så mycket.

Förövrigt, det är sjukt mycket skönare med TFT, snyggare, skönare för ögonen, tar mindre plats, väger mindre, drar mindre ström, har skarpare bild m.m.