Det finns inte så mycket mer att tillägga i den här tråden än vad som redan är skrivet men en del saker kan jag lägga till för den som inte känner till det.
Att CRT-skärmarna tillhör snart historien, finns det många olika skäl till det och de främsta skälen är följande:
CRT-skärmarna, innehåller bl.a. bly, fosfor och giftiga flamskyddsmedel (som i höga doser bl.a. ger fosterskador hos havande kvinnor). När dessa skärmar är förbrukade, finns det idag bara få företag runt om i världen som kan på ett bra sätt både för miljön och arbetarna, ta hand om skärmar av den typen. I stället förvaras de i olika lager runt om i världen i väntan på att någon ska ta hand om dem en dag, men så finns det en grupp giriga människor/företag som skickar dem med båt till fattiga länder i tredje världen för skrotning och återvinning av det som går att återvinna med dagens teknik. Sedan får man inte förglömma att frakt och hantering av de tunga och skrymmande CRT-skärmarna, är en stor utgiftspost för både företag och köpare, vilket belastar igen miljön negativt.
Olika länder runt om i världen, inklusive EU och andra organisationer samt tillverkarna själva, har kommit överens om att tillverkningen med CRT-rör i allmänhet ska inom kort upphöra helt, då många av de beståndsdelar som ingår i en CRT-skärm är idag eller kommer strax att bli totalt förbjudna att användas.
Lite mer om miljödirektiven – gällande från första juli 2006.
http://www.rohs.gov.uk/
http://sv.wikipedia.org/wiki/RoHS-direktiven
Något mer om CRT-tekniken (jag har läst en del om dem vid tidigare år), som började användas på 1890-talet i bl.a. Tyskland och övriga Europa, även fast olika experiment gjordes tidigare men då visste man inte vad CRT-rören var bra för än att det gav fina ljuseffekter i olika färger. CRT-teknikens fader sägs vara Tyska fysiskern Karl Ferdinand Braun (född 1850 och död 1918) och framställningsåret anges till 1879. I början krävdes det enorma höga strömmar och spänningar för att tända rören - en bra bit över 100 000 volt. Idag vet man att höga spänningar och strömstyrkor ger bl.a. för människan farliga elektromagnetiska strålningar (som kan bl.a. minskas med god jordning) men även bl.a. viss röntgen strålningar, att vistas vid under lång tid. För att göra ett hopp i historien, det första stora genombrottet för CRT-rören fick de under 2:a världskriget i samband med att radarn börjar användas i krigets olika sidor - axelmakterna, de allierade o.s.v. Den som inte vet vad en radar gör och hur den fungerar, finns det att söka upp på Internet eller så kan man gå till ett bibliotek, för att se/låna böcker i ämnet. Naturligtvis hade startspänningen sänkts kraftigt och den regelbundna drivströmmen lika så i början av kriget. Efter kriget fanns det bl.a. en stor elektronikindustri som riskerar att få många 10 000-tals arbetslösa människor runt om i världen men så fanns det några ljushuvuden som kom på att kanske den civila sidan kan dra nytta av tekniken i något sammanhang. Samtidigt efter kriget börjar media och de styrande statsöverhuvuden runt om i världen, börja tänka på hur man snabbare ska kunna upplysa andra människor i samhället (läs. propaganda i första hand) än via t.ex. radio och tidningar (levande bilder säger mer om än händelse än stillbilder kan ge). Det ena ledde till det andra, så att den enkla monokromskärmar av CRT typ + annan teknik och elektronik, kunde utvecklas till att TV-apparaten kom fram på 1950-talet, som då visade i början en ganska suddig svart-vit bild. Men den nya median fick stort genomslag även i kommande krig (med propaganda) runt om i världen på 1950- och 1960-talet. Men det är en annan historia och jag stannar här men den korta informationen om en del CRT-rörens utveckling.
Lite allmän grundinformation om CRT eller Cathode Ray Tube som det heter på Engelska.
http://en.wikipedia.org/wiki/Cathode_Ray_Tube
http://en.wikipedia.org/wiki/Karl_Ferdinand_Braun
Åter till trådens ämne - datorskärmar.
Som Flopper skriver i sitt inlägg, kan dagens TFT/LCD kristaller liknas vid väldigt små lampor, som tänds och släcks med olika strömstyrkor i olika intervaller/hastighet. När dessa lampor släcks uppstår lätt skuggeffekter på skärmen (bakom glasytan), som nu på olika sätt försöker tillverkarna minimera. Inte bara med bättre kristaller med olika panelteknik utan även tekniken (elektroniken) bakom den som driver panelerna och som styr dem.
Med 100-hertz teknik (eller högre) blir det lite bättre än dagens skärmars hastighet på tekniken... men hur de än gör, går det inte att komma i från att grundkonstruktionen kan man inte förändra helt, då den är behäftad med olika felaktigheter.
För att komma runt det här med bl.a. eftersläpningar och få en högre hastighet, som CRT-tekniken eller ännu bättre, måste en annan teknik och konstruktion helt enkelt fram. Tillverkarna av skärmar och elektronikindustrin i allmänhet har länge och väl tjafsat (mitt yttryck) de sista åren om olika standarder - vad ska gälla och bl.a. vilka normer ska uppfyllas, för att blidka myndigheter + miljö + människor och om olika patentstridigheter med olika rättigheter, för att kunna tillverka olika saker etc. Hade det här varit löst redan hade tillverkningen kunnat dras i gång för 1-2 år sedan. Nu diskuterar man vad som ska gälla för teknik i framtiden, SED, OLED eller något annat, som av vad jag har läst om dem ska kunna ge snabbare teknik än CRT-tekniken men till en mycket bättre bild, med god skärpa och färgomfång - vilket bl.a. fotografer, filmare och grafiker gillar (och väntar väldigt mycket på). Ja, det pratas om att den nya tekniken ska börja smyglanseras någon gång under nästa år med TV-apparater men det har man hört förr och jag litar inte på det fören jag ser att butikerna börjar få in varorna i hyllorna. Dock ska man veta att när ny teknik införs i handeln blir den väldigt dyr i början att köpa för den vanliga konsumenten/köparen (alla har inte feta plånböcker) och risken är också stor att det finns olika barnssjukdomar med tekniken som måste lösas.
På grund av stora problem att enas hos skärmtillverkarna, elektronikindustrin och hos andra inblandade aktörer, kommer det att nu ge tydliga efterräkningar med början i nästa år för datorfolket i allmänhet. Nu har datortekniken gått så pass långt, att bl.a. skärmar (med även saker som t.ex. hårddiskar) inte längre hänger med fullt ut. Nästa år blir det bara värre, när bl.a. spelskaparna börjar skapa allt mer häftiga och effektfulla grafiska spel, där man tar sikte på Vista och DX10 med de nya och snabbare typer av grafikkort (som kommer både från AMD/ATi och nVIDIA) samt senare tre och fyr kärniga processorer (och i snar framtid både med 8 och 12 kärnor). Den bildsignal med mycket information som alstras i grafikkorten och trycks genom kabeln upp till skärmen, kommer bli allt mer svår för skärmarna att hantera på ett bra sätt för t.ex. spel och film - i synnerlighet när allt mer människor önskar sig allt större skärmar att ha på sitt arbetsbord eller rent av att ha den på väggen, kanske tillsammans som en TV. Med andra ord, en enkel förklaring - det blir allt svårare att välja skärm som grundar sig på dagens teknik. För den som är mer "gamer" får kanske titta på en "överdopad" skärm med TN-film tekniken, där bl.a. Samsung försöker nu på olika sätt få ännu mer fart ur dessa skärmar - naturligtvis på bekostnad av bl.a. färgomfånget och färgäktheten. Då tekniken är billig att tillverka med litet svinn från tillverkningen och det finns fortfarande goda möjligheter att pressa ut mer fart ur dessa grejor, är då tillverkare som bl.a. Samsung inte dumma nog att inte hoppa på det tåget. Samtidigt kan de tjäna en god peng på det hela, vilket är deras förhoppning. Men de människor som även söker än mer färgäkta skärm, finns det idag inget bra alternativ än att välja några av de tekniker/paneltyper som inte bygger på TN-film och en sådan skärm är än så länge lite långsam mot de kommande överdopade skärmarna med TN-film tekniken. Dock den som använder skärmen mest till t.ex. grafiskt arbete i någon form, är hastigheten inte den avgörande punkten utan hur korrekt färgåtergivelse är det som är det mest viktiga. Men vi alla andra människor som vill försöka både ha kakan kvar efter vi har smakat av den, får idag göra olika kompremisser vid val av skärm, om skärmen ska vara så användbar till så många olika arbetsområden som möjligt. Ja, den som har både god ekonomi och gott om utrymme på sitt arbetsbord eller i bostaden, kan köpa in flera skärmar för olika användningsbehov - enklast är då att ha två olika datorer, en för arbete och en för lek. Men alla människor har inte dessa ekonomiska möjligheter eller vi ha flera olika datorsystem och då blir det problem vid valet av skärm. Något som har gett många människor runt om i världen ett huvudbry (och huvudvärk) - se bara på detta form, där gång på gång ställs liknande frågor från olika medlemmar om vad för skärm ska jag köpa till min dator och då ska den samtidigt inte vara för dyr att köpa. En fråga som ännu inte är lätt att besvara med de olika typerna av datorskärmar med olika tekniker bakom vi har idag att välja på.
När det gäller CRT-skärmar i allmänhet för datorbruk, går det inte att få tag på nya bra skärmar av den enkla anledningen att de inte längre tillverkas. Min nu gamla och lite trötta Samsung 959NF, som köptes ny för snart 7 år sedan kostade då nästan 4800 kr, har snart gjort sitt och det är inte längre frågan om när den måste gå i pension. För min del, har jag väntat länge på att den eller de nya skärmteknikerna ska komma i produktion men då tillverkningen har gång på gång skjutits upp och det är ännu högst osäkert när den riktiga produktionen kan dra igång på allvar. Ja, det har gjorts några test exemplar på olika tekniker men inget som är helt färdigt för produktion. Frågan om är hur lång tid kommer det att dröja men realistiskt får man nog räkna med nått eller något år till – om alla inblandade aktörerna (och även kunderna) ställer både krav till varandra och kan enas om olika tekniker med mera, för framtidens skärmar. Jag själv har idag inte några goda val att göra framför mig och som måste göras ganska snart innan min gamla Samsung 959NF blir för dålig att användas. Att köpa en ny och mindre bra CRT-skärm (bland de som finns kvar i handeln), är inget val för mig och likaså att jaga en annan begagnad bra CRT-skärm och som är snart en uppbränd gammal skärm, är inget heller vidare val. Då jag eftersträvar en bra allround skärm, som ska vara användbar från spel till mer grafiskt arbete, på glad amatörnivå, finns det inte något bra val att göra utan det blir att kompremissa i någon form, tråkigt nog. För mina behov får jag välja bland de dyrare TFT/LCD skärmarna som inte har TN-film tekniken och om detta har jag postat i en annan tråd i forumet; http://www.sweclockers.com/forum/showthread.php?s=&threadid=7... Ja, jag har kommit till insikt att jag får bita lite i det sura äpplet och välja en hyggligt bra TFT/LCD skärm (modell/märke är inte bestämt) och lära mig (som många andra människor runt om i världen har redan fått göra) att acceptera de brister som kan finnas hos dagens skärmteknik, i väntan på att nästa generation skärmar med SED/OLED eller någon annan teknik, kommer ut på marknaden om nått eller några år. Jag delar problem som många andra människor har gjort eller gör redan, som varken budget eller utrymme idag för att skaffa sig två bra skärmar – en för lek och en för arbete. Den dagen jag byter skärm kommer jag troligtvis i början sakna en del av CRT-skärmens goda sidor men även slippa några av deras nackdelar och kanske kan man över tiden acceptera sin ny kommande TFT/LCD skärm efter en tids användning – i väntan på något som är bättre.
Som avslutning på mitt långa inlägg, tycker jag att det är synd att utvecklingen på bra skärmar för bl.a. datorbruk är så pass långsam som den är idag och att man har inte hittills kunnat enas om en bättre teknik än vad vi har idag. En teknik som kan bli mogen för framtiden, nu när bra CRT-skärmar tillhör historien och att de inte längre tillverkas.
/Saint25