Permalänk
Medlem

Lysdiod i plexitavla

Hej,

Något av en nybörjare här så jag kanske ställer lite frågor som verkar självklara för er.

Mitt Projekt:

Jag ska spraylacka en plexiglas bit (ca 10 cm X 7cm akryl) i svart och gravera ut lite olika mönster i den.

Sedan vill jag montera in den i en tavelram eller dylikt och sätta till röda lysdioder i kanten på ramen för att lysa på graveringen.

Mina frågor:

1. Finns det något enkelt sätt att strömförsörja lysdioderna med exempelvis batteri som även den göms i ramen? Skulle helst vilja slippa sladdar till tavlan.

2. Hur många lysdioder brukar behövas för en plexibit med ovanstående mått? Vilka lysioder ska man använda? (3mm ? 5mm?) Vilken spridning bör dom ha?

3. Om man använder sig av sladd, kan man och hur modifierar man exempelvis en gammal adapter/mobilladdare?

4. Om man använder sig av batteri finns det någon enkel på/av del att köpa och koppla mellan delarna så man enkelt kan slå av och på tavlan?

Tacksam för tips och svar.

Permalänk
Medlem

Kan svara på 1an och 3an

Om du har batteri så kommer de ju tyvärr ta slut tillslut fast leds inte drar allt för mycke power så tar de ändå slut.

Jag skulle tagit en mobilladdare lr dylikt. oftast ligger dessa på 5v så kan bli svårt att få mer än ca2 dioder på varje serie men bara paralellkoppla så blire fint.

Innan du kan rita ett schema över det du ska löda ihop måste du veta vad du ska ha för lysdioder,antal och vad du kommer ha för spänningskälla.