Radeon HD 2900 Pro testat

Permalänk
Melding Plague

Radeon HD 2900 Pro testat

En hårdvarusajt har publicerat ett tidigt test på AMD:s nya medelsegmentsgrafikkort Radeon HD 2900 Pro. Modellen som testas är tillverkad av HIS och har 512 megabyte minne. Kan grafikkortet vara ett alternativ till det mycket populära GeForce 8800 GTS?

Läs nyheten

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem
Permalänk

Verkar som om Tweaktown var väldigt nöjda med kortet i alla fall, det presterar inte mycket sämre än ett XT

Visa signatur

“Since the dawn of time, human beings have felt the need to share - from food to art. Sharing is part of the human condition. A person who does not share is not only selfish, but bitter and alone"
Paulo Coelho

Permalänk
Medlem

Går inte komma ifrån att priset är satt för högt. Det är värt 2000:- max punkt slut. Allt över 2000:- och man bör direkt lägga på upp till 2500:- för ett 8800GTS 320MB.

Permalänk
Medlem

Testerna såg bra ut, till AA och AF kom... synd. Men annars såg det riktigt bra ut.

Permalänk
Medlem

Spelar roll, det kommer ju att sjunka i pris så fort db eller några andra större kedjor får in fler kort. Jag gissar på att det kommer att hamna på runt 1900 SEK

Visa signatur

|| Surface GO 2 ||

|| NR200P, 12600K, Z690M-ITX, NH-U9S, RTX 3060 Phoenix, SKC2500 500GB, Fury 16GB, HX520 ||

Permalänk
Medlem

Så himla bra såg det inte ut (i jämförelse med 8800GTS). Nvidia har dragit in pengar från 8800GTS i ett år, dom behöver bara sänka priset till 1990 så kommer man köpa det istället. Eller kanske inte, men det är upplagt för priskrig;)

Permalänk
Medlem

ska köpa detta kortet och sätta i min något äldre dator och se hur det går

Visa signatur

HHKB Pro2 - HHKB Pro JP - IBM Model M SSK - Phantom - GH60 - LZ-GH - Raptor K1 - Ducky Shine3 TKL - Filco Majestouch2 Ninja

Permalänk
Medlem

Just nu är det ett väldigt prisvärt kort tycker jag. Bättre i genomsnitt än vad 8800 GTS 320MB är och kostar mindre. Nackdelen jag ser är ljud, värme och strömmen som inte alls såg bra ut. Men ändå mer prisvärd än 8800 GTS. Men det är väl kanske väntat att det är bättre än ett kort som snart ska pensioneras

Visa signatur

System: CPU: AMD Ryzen 9 3900X, MB: Gigabyte X570 Aorus Elite, Minne: Corsair 32GB DDR4 3200MHz, GPU: Asus GeForce RTX 2080 Super ROG Strix Gaming OC

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av altair4
Går inte komma ifrån att priset är satt för högt. Det är värt 2000:- max punkt slut. Allt över 2000:- och man bör direkt lägga på upp till 2500:- för ett 8800GTS 320MB.

Är du konstig?

Enligt teset presterar 2900PRO bättre i nästan alla tester förutom några få och är dessutom 200-300 kr billigare. Detta är enligt mig det mest prisvärda kortet på länge!

Permalänk
Medlem

Värt att nämna att detta är i princip bara ett underklockat XT, klockningspotentialen är troligtvis stor.

Visa signatur

"Alla barn hade stabila datorer förutom Lidia för hon hade chipset från nvidia"

Permalänk
Medlem

Kortet slog ju GTS i dom flesta spelen, men nackdelen är ju värme, strömförbrukning, ljudnivå och dålig aa/af-prestanda. Fördelen med detta kortet är ju förstås klockningspotentialen då man säkert kommer kunna klocka till XT-hastigheter.

Jag antar också att Nvidia kommer sänka priset på 8800-serien bara för att tävla ännu mer med ATI.

Visa signatur

Corsair Graphite 600T||EVGA SN G2 650W||Asus TUF Gaming B550-Plus||AMD Ryzen 5 5600 X||Zalman CNPS9X||Corsair Vengence DDR4 2X8GB 2666MHz||Sapphire Radeon RX 6700XT||WD BLACK SN850 NVMe M.2 500GB

Permalänk
Medlem

Ser riktigt bra ut. nVidia funderar säkert redan på hur de ska möta kortet.

"While we wanted to include overclocking benchmarks, due to time constraints we didn’t get the opportunity but this is something that we will dive into separately soon. Firing up AMD GPU clock we had no problems benching at 760MHz/1800MHz DDR which actually put us slightly ahead of the HD 2900 XT in 3DMark06. Hopefully this translates over to real world gaming – we’ll have to investigate this more later."

Visa signatur

Vägra fx 3of4 Pi 1M 1.84 s Memory remapping
Minnen har ingen egen hastighet. Märkningen anger bara vilken hastighet minnena uppges klara

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Gurrty
Är du konstig?

Enligt teset presterar 2900PRO bättre i nästan alla tester förutom några få och är dessutom 200-300 kr billigare. Detta är enligt mig det mest prisvärda kortet på länge!

Det är ju precis som 2900XT kortet. I vissa spel tappar den enormt mycket prestanda. Med AA tappar den oftast enormt mycket prestanda. I Dx10 spel har 2900-serien långt ifrån imponerat och snarare visat sig prestera bra mycket sämre än 8800-serien. Bryr mig inte så mycket om den får bättre prestanda i Dx9 än ett 8800GTS 320MB.

Sedan är inte 8800GTS långt ifrån klockvänligt snarare tvärtom. Ser ingenting som gör 2900Pro prisvärt om det inte kostar minst 500:- mindre än 8800GTS 320MB. Enda fördelen det har är ifall spelen kräver mer än 320MB minne.

Testar de ens spelen i AA, står ju inte utskrivet annat än upplösning i flesta testerna. Känns inte som testresultaten är något bry sig om ifall de inte har AA med. Inväntar med spänning andra recensioner så går det nog bättre få en riktig uppfattning hur prisvärt kortet är.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av altair4
Det är ju precis som 2900XT kortet. I vissa spel tappar den enormt mycket prestanda. Med AA tappar den oftast enormt mycket prestanda. I Dx10 spel har 2900-serien långt ifrån imponerat och snarare visat sig prestera bra mycket sämre än 8800-serien. Bryr mig inte så mycket om den får bättre prestanda i Dx9 än ett 8800GTS 320MB.

Sedan är inte 8800GTS långt ifrån klockvänligt snarare tvärtom. Ser ingenting som gör 2900Pro prisvärt om det inte kostar minst 500:- mindre än 8800GTS 320MB. Enda fördelen det har är ifall spelen kräver mer än 320MB minne.

Testar de ens spelen i AA, står ju inte utskrivet annat än upplösning i flesta testerna. Känns inte som testresultaten är något bry sig om ifall de inte har AA med. Inväntar med spänning andra recensioner så går det nog bättre få en riktig uppfattning hur prisvärt kortet är.

Dom har med AA. Har lite ont om tid, så du får leta själv. Priset det ligger på känns väldigt väntat. ATI-kortens fördel är oftast prestanda/krona medans nvidia generellt sett är lite dyrare men har varit bättre angåående strömkonsumption och ljudnivå, åtminstone sen 7900/x1900.
Finner det rätt konstigt att du, med ditt sätt att resonera, sitter med ett x1900gt - ett kort som inte direkt är strömsnålt.

Visa signatur

AMD 5700X@Vatten | asus prime x370pro | Asus 2080 Strix | 2x16GB Kingston Fury Renegade RGB DDR4 3.6GHZ | Lian Li O11d EVO + 2x240 EKWB RAD + 6 Lian Li AL120 | CoolerMaster V850 | NVME 2TB Seagate Firecuda 510 + NVME 1TB WD BLACK + 3 SSD | Samsung Odyssey 49" G9| DELL 2713HM | Varmilo VA69 Clear/brown | Logitech G502 2016.

Phenom X6 1045T | Corsair TWIN2X PC6400C4DHX 2x2GB + Crucial Ballistix Sport 2x2GB | Gigabyte ma785gmt-us2h | Silverstone Temjin 08 | Corsair VX450

Permalänk
Medlem

2900 ett medelsegmentskort?

Visa signatur
Permalänk

Undrar varför dom inte har hadde med ett 640mb 8800 kort... tror det gått änu bättre för ett sånt i dom höga upplösningarna

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows

Permalänk
Medlem

Får min lön i morgon så det kliar i beställningsfingret. Mitt X1950 Pro behöver verkligen pensioneras. Förstår inte varför alla klagar. Kortet är oftare snabbare än GTS 320 och billigare. Hur kan man se fel i det? + man får Call of Juarez med till HIS kortet (~350 kr).

Sen att det klarar att klockas till storebror XT's hastigheter gör det väl inte mindre prisvärt eller? Ett GTS 320 har ju mindre minne oavsett om man klockar det till ett GTS 640, vilket skadar det i högre upplösningar.

Få se nu ännu en gång så man får ett snabbare kort (oftast) för mindre pengar än konkurrenten kort... ? Hmm har än en gång svårt att se det negativa. Priset kommer att gå ned, det kan redan fås tag i Tyskland och Storbritannien för 1900 kr exkl frakt då.

Visa signatur

ASUS ROG Crosshair X670E Gene| AMD Ryzen 9 7800X3D Delidded | Custom EK Watercooling| WD Black SN850X 1TB + WD Black SN850X 2TB| Corsair Vengeance, DDR5-6600 64GB (2 x 32GB) @6400MHz CL 30-38-38-76| AMD Radeon RX 7900 XTX| LG UltraGear 45GR95QE OLED| MSI MPG A1000G PCIE5 1000W| Lian Li O-11 EVO|

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av DeluxXxe
Dom har med AA. Har lite ont om tid, så du får leta själv. Priset det ligger på känns väldigt väntat. ATI-kortens fördel är oftast prestanda/krona medans nvidia generellt sett är lite dyrare men har varit bättre angåående strömkonsumption och ljudnivå, åtminstone sen 7900/x1900.
Finner det rätt konstigt att du, med ditt sätt att resonera, sitter med ett x1900gt - ett kort som inte direkt är strömsnålt.

Jo såg testerna med AA, men det var ju bara några få. Antar att alla andra var utan då. Ska bli intressant att se andra tester som sagt. Jag säger bara vad jag tycker att 8800GTS 320MB för 200-300:- mer helt klart ger mer för pengarna. Den går utan problem att klocka riktigt högt och du får i överlag en mycket bra prestanda som även om den är långsammare ibland, kan vara rejält mycket snabbare då det verkar finnas spel där prestandan verkar osannolikt dålig med 2900-serien. Dock skulle jag rekommendera detta kort istället om man ska spela i högre upplösning än 1280x1024 och utan AA.

2900Pro känns helt enkelt som ett osäkert kort. Man vet inte vad man får. Superprestanda i ett spel, lägre än godkänt i ett annat. AA som knappt märks i ett spel, AA som sänker spelet i ett annat osv. Kombinera det med speciellt den höga ljudnivån och jag tycker att priset borde vara runt 2000:- för att det ska kännas riktigt prisvärt. Men som sagt möjligt att priset sjunker ned mot 2000:- när fler butiker får in korten.

Så ett 8800GTS 320MB med mindre strömförbrukning, lägre ljudnivå, jämnare prestanda, säkrare AA för 200-300:- mer. Jag ser inte valet som svårt. Sen att jag sitter på ett 1900GT är för att jag köpte det billigt för 600:-. Var inte så svårt val för det priset, speciellt inte som jag bytte mitt X800XL som jag sålde för 800:-.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av altair4
Sen att jag sitter på ett 1900GT är för att jag köpte det billigt för 600:-. Var inte så svårt val för det priset, speciellt inte som jag bytte mitt X800XL som jag sålde för 800:-.

Väldigt bra deal indeed:) Ditt problem är processorn som är en flaskhals för bättre grafikkort än det du har.

Visa signatur

Bärbara [ Nada ]
Jobbets [HP Elitebook]
Stationära [ kaputt ]
Övrigt [LG OLED65C2] [PS5] [Xbox One X] [Xbox One Series X]

Permalänk
Avstängd

Bra att även temperatur och ljudnivå testas.

Visa signatur

Världsmästare i elakhet!

Permalänk
Avstängd

jaha det här verkar vel bra

Visa signatur

AMD64 & Intel Core 2 Duo

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Funnyvlad
Väldigt bra deal indeed:) Ditt problem är processorn som är en flaskhals för bättre grafikkort än det du har.

Tillåt mig att uppdatera min profil. Söker som du kan gissa efter ett nytt grafikkort. Inte sugen på köpa något nytt nu då det bara är någon månad kvar förhoppningsvis innan G90-serien dyker upp med Dx10.1. Men får se, hade hoppats hitta något 8800GTS begagnat, men ett 2900Pro för 2000:- är inte så dumt om nu priset hamnar där.

Permalänk
Medlem

Ja det verkar bra som sagt. Speciellt om man kan klocka kortet högt då kan det ju förmodligen mäta sig med 8800GTX tom! Isf väldigt mcyket för pengarna! Sjlv sitter man dock redan med 8800GTS så ingen inte att byta men för er som är ute efter ny grafikkort lär detta vara nåt att ha ögonen på speciellt om det snart skulle dyka upp för under 2000kr! Lite överraskad faktiskt. Trodde inte kortet skulle bli så snabb.

Permalänk
Medlem

Precis vad man ville Billigare än 8800gts 320mb och lite bättre prestanda.

Dock högre ljudnivå och verkar ta lite stryck med af aa. Men det hade väll kommit nya drivisar som kolla till det.

Permalänk
Medlem

Köpte precis ett 8800GTS 640MB, så ser man detta... Aja, jag får väl klara mig, gillar nvidia mer ändå

Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers
PC: Ryzen 9 5900X | RTX 3080 12GB | G.Skill Trident Z Neo 64GB 3600MHz CL16 | 12TB NVMe SSD - 5TB SATA SSD = total 17TB SSD | Synology DS920+ w/20GB RAM SHR 48TB | Seagate IronWolf 10TB HDD intern HDD
Skärmar: Acer Predator XB323UGX 32" 270Hz 1440p, Asus PG349Q 34" 120Hz 1440p UW, Asus PG279Q 27"
Foto
: Canon 80D & 60D + Canon 17-55/2.8 IS, Canon 10-22, Canon 70-200/2.8L IS II, Canon 100/2.8L IS Macro

Permalänk
Medlem

Drivers: Catalyst 7.9 and Forceware 162.18

8800GTS har stora problem med dom drivrutinerna med bl.a F.E.A.R och andra spel med stora texturer. Som ni vet "slowdown bug" aka "alt+tab bug" Det fixar nya beta drivsarna

Visa signatur

|AMD Ryzen 9 5900X| |ASUS ROG Strix B550-F| |Crucial Ballistix 32GB CL16@3600MHz| |PNY RTX 4090 XLR8 Gaming| |Samsung 990 Pro 2TB| |Samsung 970 Evo Plus 1TB| |Samsung 860 Evo 1TB| |Corsair RM1000| |Fractal Design Define R5| |LG OLED 48" C2 Evo|

Permalänk
Avstängd

Välskrivet och välutfört test, mycket bra. Ser inte helt fel ut heller för 2900pro. Fine, 8800gts presterar bäst i OpenGL, men i övrigt så ligger pro en bit före.

Visa signatur

"Jo men det var exakt det jag menade med att den enda moddningen detta galleriet innehåller är Sanningsmodifikation och photoshoppande :)"

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av altair4
...Den går utan problem att klocka riktigt högt och du får i överlag en mycket bra prestanda som även om den är långsammare ibland, kan vara rejält mycket snabbare då det verkar finnas spel där prestandan verkar osannolikt dålig med 2900-serien.

...Så ett 8800GTS 320MB med mindre strömförbrukning, lägre ljudnivå, jämnare prestanda, säkrare AA för 200-300:- mer. Jag ser inte valet som svårt.

Klockar du ett 8800GTS mycket är du uppe i en ganska hög strömförbrukning i vilket fall - och kortet kommer gå varmare.

OnT: Grymt mycket prestanda för pengen, men detta kort borde ha släppts för länge sen!

Visa signatur

FT02B | Z68 Extreme7 | 2600K @ 4.6GHz + 212 Evo | HD7950 | 16GB 1866Mhz CL9 | SP-SS750M
Naos 7000, M65, 5K, MX518 | TK Blue + Rapid Black
Vaio Pro 13" (Mint) | Elitebook 2540p (Arch)

Permalänk

Jag anser nog att 8800gts är snäppet vassar ändå. Man måste ju på med ny kylning på detta för att få ner ljudnivån, då kostar det samma som 8800. När man sedan lägger på AA så presterar det sämre än 8800.

Men det är helt klart en bra utmanare, behövdes verkligen för AMD.

Visa signatur

dualsata2| A64 3500+ 2,7 ghz | Cruical ballistix 2 gig DDR 4000 | jag hatar Nvidia 8800GTS 100% buggar (nu 5% och gudomligt 660/1044)|Windows XP Pro | Proff deluxe - kungen av vattenkylning| 480 W Hiper typeR nätagg