Premiär! Fyndchans i SweClockers Månadens Drop

Nvidia G92 är Geforce 8800 GT

Permalänk
Melding Plague

Nvidia G92 är Geforce 8800 GT

Nvidias kommande grafikprocessorn G92 gick först under namnet Geforce 8700 GTS, nu har man dock beslutat att ändra på det av marknadsföringsskäl. Lite ny information om grafikkortet har också publicerats.

Läs nyheten

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk

Kalla mig cp men när började amd göra graffekort? är inte så inne i datorer någonmer

Visa signatur

Ride wit me, or collide wit me
jag älskar trådar som spårar ur redan vid första inlägget :)

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av MIFFo_BEast
Kalla mig cp men när började amd göra graffekort? är inte så inne i datorer någonmer

http://www.idg.se/2.1085/1.66366
AMD köpte upp ATI förra året och nu är ATI en del av AMD's koncern om man säger så.

Visa signatur

Desktop: MSI MPG X570 GAMING PLUS, AMD Ryzen 9 5950X, Be Quiet Dark Rock Pro 4, 32GB G.Skill Trident Z RGB 3200,
ASUS ROG STRIX GeForce GTX 1080 8GB GAMING, Samsung 970 EVO Plus 500GB
Notebook: Macbook Pro 14" M1 Pro

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av MIFFo_BEast
Kalla mig cp men när började amd göra graffekort? är inte så inne i datorer någonmer

tjenna cp xD..nä men Amd har köpt ati

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av MrMadMax
tjenna cp xD..nä men Amd har köpt ati

Godmorgon !

Gick du i dvala för 2 år sedan och vaknade nu ?

On-T:

Inget som slår Ultra då.. puh.

Permalänk

se på fan det händer ju saker

Visa signatur

Ride wit me, or collide wit me
jag älskar trådar som spårar ur redan vid första inlägget :)

Permalänk
Medlem

Förstår inte varför det dessa kort släpps.
Just nu är det som ett stort saftigt smörgåsbord med grafikkort ute på marknaden i alla priskategorier för alla plånböcker.
Istället borde Nvidia göra en prisänkning på 8800 GTS serien och sen satsa på high end och få ut dem i tid. Det är ju tamejfan en jävla plågsamm väntan för många människor de vill ju se tt riktigt Highend komma ut och piska allt motstånd.

Permalänk
Medlem

Är inte 8800GTS 320Mb redan mellan 8600GTS och 8800GTS640?? vart kommer det nya 8800GT hamna, över eller under 8800GTS320?

Visa signatur

AMD Ryzen 5 7600X, ASUS TUF B650-Plus wifi, Kingston Fury Beast 32GB 6000Mhz CL30, Kingston KC3000 2TB, Sapphire 7800 XT Pulse, Peerless Assassin 120, DarkPower 630W, Benq XL2411T + DELL U2312HM, Phanteks Eclipse P400S

Permalänk

Undra om det är bättre än 8800 GTS 320 MB

Visa signatur

PC: i7 980X @ 4ghz | EVGA X58 Classified | 12 GB Corsair Dominator GT 2Ghz CL8 | GTX580 3-WAY SLI | 2,5tb Hdd | Corsair Obsidian 800D| Corsair AX 1200| Dell U3011 30" + 2st Dell 2007| Vantage P55000p+| VattenKylning | The Classified-X V2.5! |
Lek: 2600K ES (X54) och några olika 1155 brädor
Foto:Nikon D3s, 85/1.4, 50/1.4, 35/1.4, 24-70/2.8, SB-900

Permalänk
Avstängd

1ns? Det låter ju fint.

23 cm? Sluta göra så långa kort.
Jag gillar inte att köpa grafikkort som är längre än min penis.

Visa signatur

Världsmästare i elakhet!

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av eXtranj3rO
Förstår inte varför det dessa kort släpps.

Majoriteten är inte sweclockare som oss som tycker att det är OK att spendera 2500kr och mer på ett bra kort. Du och jag må inte ha behov av ett 8800gt men vi är inte ens nära majoriteten av nVidia's och ATi's målgrupp. Jag skulle slå vad om att vi knappt kommer upp till 20% i antal...

Visa signatur

[Asus P8H67] - [Intel i2500k] - [Corsair 4gb pc10600] - [Asus 560ti 1gb]

Permalänk

Skulle tippa på att det har ungefär lika bra prestanda som 2900Pro dvs lite under 8800GTS 320Mb.

Permalänk

Detta var ju inte bra. Då kommer de inte sänka priserna på 8800 korten antar jag. Eller? De är ju ändå snart ett år gamla?

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Arne-Mohammed
Undra om det är bättre än 8800 GTS 320 MB

Förmodligen presterar det lite sämre än 8800GTS 320MB, förutsatt att de inte tänkt fasa ut 8800GTS och ersätta det med 8800GT.
Det är ju ett rätt stort glapp i prestanda mellan 8600GTS och 8800GTS 320MB.

De hade nog tänkt parkera kortet precis mellan 8600GTS 0ch 8800GTS 320MB, men fick höja klockfrekvensen för att bättre matcha HD2900Pro.
Det är så som jag tolkar det hela i alla fall.

Visa signatur

~Pelle~

Permalänk
Medlem

Där rök drömmen om ett hårdare kort än 8800gtx/ultra. Fan.

Permalänk

Måste vara surt för alla som har väntat på att ett kort som matchar ultra ska komma ut sen så kommer detta, snacka om antiklimax.

Permalänk
Medlem

då har man fortfarande det bästa kortet på marknaden..

jag som hade hoppats på ett mega-ultra-ultra kort, men ett midend är ju också roligt

Permalänk
Medlem

Och så var det så mycket snack om att deras nya G92 skulle bli GF8900/GF9800 (whatäverr ) som skulle bli tre gånger snabbare än mitt Ultra ??

Vilket kort e det som ska bli tre gånger snabbare än ett Ultra nu då ??

Visa signatur

"Man köper inte vilken dator som helst, man tar först reda på vad grannpojken kan för datorer, då vet man att supporten alltid finns i närheten!" - KDM
TeamSpeak 3-server: esab86.no-ip.org
Jobbar heltid med att laga folks bilar så hinner inte köra minecraft-server längre :/

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av [TBOC]Razor
Och så var det så mycket snack om att deras nya G92 skulle bli GF8900/GF9800 (whatäverr ) som skulle bli tre gånger snabbare än mitt Ultra ??

Vilket kort e det som ska bli tre gånger snabbare än ett Ultra nu då ??

Att tänka på: Lösa rykten på div forum har NOLL verklighetsförankring...
Gå tillbaka och titta på vad folk skrev om "88-ultra-dödaren" R600 innan den lanserades...

Visa signatur

AMD A64 X2 4200+ (E6)| Asus A8R MVP | BFG 8800GTX | Twinmos 2x1GB | WD Raptor 150 | OCZ 520W Powerstream | Audigy 2

Permalänk
Medlem

Haha, ja, jag läste också ryktena om att den nya G92 modellen skulle motsvara två stycken ultra. Där ser man. Kan vara som så att de inte anser att marknaden är "redo" för snabbare kort. Jag menar, det finns ju inget idag som en kräver snabbare än GTX egentligen.

Hoppet står till UT3 ifall de klarar av att ha med så mycket detaljer så att inte ens ett ultra räcker till. Svårt att tro det dock, om man tittar på Bioshock, som bygger på UT3 motorn. Där kan GTX ägare utan några som helst problem ha max inställningar på allt. Men, man kan alltid hoppas.

Crysis är ju även det (enl rykten) som ska kräva väldigt mycket för att köras på max. Kanske det kommer att kräva mer än ett ultra.

Den som lever får se

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Zuch

Hoppet står till UT3 ifall de klarar av att ha med så mycket detaljer så att inte ens ett ultra räcker till. Svårt att tro det dock, om man tittar på Bioshock, som bygger på UT3 motorn. Där kan GTX ägare utan några som helst problem ha max inställningar på allt. Men, man kan alltid hoppas.:)

Jo Bioshock var överraskande lättkört på min junkdator i 1024x768 med maxinställningar.

Visa signatur

Bärbara [ Nada ]
Jobbets [HP Elitebook]
Stationära [ kaputt ]
Övrigt [LG OLED65C2] [PS5] [Xbox One X] [Xbox One Series X]

Permalänk
Avstängd

Men va fan hände med superkortet nu då? Det värsta är ju att om jag köper ett 8800 nu så kommer det komma en nyhet dagen efter som säger att 9800 släpps inom kort. Precis så vart det vid förra bytet, jag köpte ett geforce 7 också dyker 8800 upp från ingenstans två månader senare.

Sen så gick väl Nvidia ut officiellt om att G92 kommer ha en TFlop? Aja jag hoppas fan att det kommer ett nytt monsterkort snart, för vad jag har hört så pallar inte 8800GTX av att leverera konstant flyt i Crysis på högsta, vilket man även kunde se när dom demonstrerade isvärlden.

Visa signatur

You stink. Bender's great. Deal with it

Permalänk
Medlem

Jag väntar en månad till, möjligen två på info om nytt kraftigt highend kort annars köper jag ett till GTX

Visa signatur

Dator 1: EVGA SuperNOVA Gold 750W | DELL S2340L 23"" | Sapphire Radeon R9 280X Dual-X OC | Intel i5 4670k@4.4Ghz | Asus Z97-a | Samsung 830 128GB SDD | Corsair DDR3 1600mhz 8GB | Win 8.1 Pro | HAF 912 Plus

Permalänk
Medlem

1024x768 är ju inte direkt någon jätteupplösning. 1600x1200 och högre är desto mer krävande.

Ex:
Max på allt med AA och allt vad det heter: BF 2142 (8800GTX)
1024x768 = 110.8
1280x1024 = 89.2
1600x1200 = 68.0
1920x1200 = 57.2

(tagna ifrån toms hardware vga charts för det var det som jag snabbt orkade leta fram olika upplösningar ifrån, http://www23.tomshardware.com/graphics_2007.html?modelx=33&mo... )

För min egen del hoppas jag att det tar ett tag innan ett nytt superkort kommer, det grävde ett hål i min ficka vid inskaffningen av nuvarande GPU

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av uid313
1ns? Det låter ju fint.

23 cm? Sluta göra så långa kort.
Jag gillar inte att köpa grafikkort som är längre än min penis.

Men jag gillar att köpa saker som är kortare än min penis.
Så det blir nog ett 8800GT

Visa signatur

|| Gigabyte GA-MA790X-UD3P || AMD Phenom II X4 955 @ 3,8 GHz || 2*2 GB Kingston HyperX PC8500 || Asus Radeon HD 5850|| Zalman ZM600-HP600W || Windows 7 64-bit ||

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av mr_krut
Men va fan hände med superkortet nu då? Det värsta är ju att om jag köper ett 8800 nu så kommer det komma en nyhet dagen efter som säger att 9800 släpps inom kort. Precis så vart det vid förra bytet, jag köpte ett geforce 7 också dyker 8800 upp från ingenstans två månader senare.

Välkommen till PC-världen. Ska man resonera som du så kan man vänta i all evighet till något bättre eller billigare. Jag själv råkar ut för liknande grejer ofta. Exemplevis köpte/beställde jag min E6700 prolle för 3000kr veckan innan det annonserades E6750 (som skulle komma 22 juli för 1200kr mindre plus faktum att prollen är 2% bättre än min). Surt sa räven:)

Visa signatur

Bärbara [ Nada ]
Jobbets [HP Elitebook]
Stationära [ kaputt ]
Övrigt [LG OLED65C2] [PS5] [Xbox One X] [Xbox One Series X]

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Funnyvlad
Välkommen till PC-världen. Ska man resonera som du så kan man vänta i all evighet till något bättre eller billigare. Jag själv råkar ut för liknande grejer ofta. Exemplevis köpte/beställde jag min E6700 prolle för 3000kr veckan innan det annonserades E6750 (som skulle komma 22 juli för 1200kr mindre plus faktum att prollen är 2% bättre än min). Surt sa räven:)

Ungefär som jag gjorde med mina GeIL Ultra Plus minnen, dom kostade ca 3600kr när jag köpte dom, ett par veckor efteråt kom prisraset på minnen och efter det kostade dom 1600 :S

Då vill jag lova att man var lagom lycklig...

Höll dessutom på att göra samma sak med min 6000+, den kostade runt 4000 när jag först beställde den men sen såg jag rykten här på swec om att priset skulle halveras och då blev jag nervös vill jag lova
Men jag avbeställde den och efter prissänkningen så beställde jag den igen från samma sida fast för 2000 nånting

Ibland går det bra och ibland går det mindre bra helt enkelt

Visa signatur

"Man köper inte vilken dator som helst, man tar först reda på vad grannpojken kan för datorer, då vet man att supporten alltid finns i närheten!" - KDM
TeamSpeak 3-server: esab86.no-ip.org
Jobbar heltid med att laga folks bilar så hinner inte köra minecraft-server längre :/

Permalänk
Medlem

Som väntat då, även fast man trodde det skulle kallas 8700GTS men skillnaden är akademisk. Ganska fult igentligen (av båda Nv och ATI/AMD) att ge sina mainstreamkort samma namn som highend korten. Mycket bättre att göra så att en kärna har ett namn, i detta fall G92 = 8700.

Roligast av allt är väl att det ser ut att bli en dirket konfrontation mellan Nvidia och ATI eftersom G92 och RV670 lanseras samtidigt med exakt samma målgrupp.

Ang. Highend kortet så säger dom seanste rykterna att det kommer ett i Q108. Det ser ut som om det handlar om ett 8900 snarare än 9800.

Visa signatur

WS: DFI LP UT X38T2R (Gigabyte X38-DQ6 = Trasigt)| Intel C2D E6750 | 4*1 GiB Twinmos PC2-6400 | ATI Radeon HD4870 1GB | WD Caviar XL "AAKS" SATA 500GB | Antec Neopower 480W | Antec SLK3700-BQE
Server: DFI LP NF4 Ultra | AMD 3000+ "winchester" | 2*512MiB PC3200 | ATI Radeon HD2400pro | 1000GB WD GP, 3*320GB Seagate 7200.10, 250GB WD2500 PATA, 200GB Maxtor DM10 SATA = 2410GB

Permalänk

Om den har lägre ljudnivå och går svalare/tystare så är det ett kort för mig som inte behöver extrem prestanda men som ändå vill ha något som ger nytt liv i datorn. Sitter på ett X800XL sen ett par år tillbaka.

Visa signatur

Intel Core i5 760, Gigabyte P55A-UD4, 2x4gb 1333mhz, 120gb Intel 510 SSD + Hitachi 2TB 59xx rpm, Corsair HX650 nätagg, Fractal Design R4 White.

Permalänk
Medlem

Nej, gillar inte att de ska döpa den till 8800GT, ny kärna borde innebära nytt nr, och visst kanske är bra i marknadsföringssyfte då "normalkonsumenten" tror att högre siffra alltid är bättre, men egentligen blir det ju bara mer stökigt att hålla rätt på korten. det finns ju redan idag 4st kort som heter 8800XXXX, med det här blir det fem, samtidigt finns det bara två som heter 8600XXXX, och det mest logiska att kalla det här kortet borde vara 8700, så blir prestandapositioneringen tydlig också.

Tror också att det i princip är ett upptweakat 8600, med dubbla bussen, ev dubbla antalet streamprocessorer och högre frekvenser på en mindre tillverkningsteknik! Alltså 8700 borde vara det givna namnet, varför, varför förvirra den vanlige konsumenten ännu mer!

Till alla er som klagar på att de inte lanserar nåt superkort som slår allt annat nu, så antar jag att nvidia inte har nåt intresse av att konkurrera med sig själva. Så länge de har det snabbaste kortet, 8800U, så är det ju rent marknadsmässigt bara dumt att släppa nåt snabbare innan man har bekräftat att konkurrenten också är på väg att släppa. Ungefär som nu kommer med G92 och RV670.

Visa signatur

USA har aldrig varit på månen, Sverige hade aldrig vm 1958 och 9/11 har aldrig inträffat och därmed basta.
P4 2,6C@<3,0Ghz + CNPS7000A-CU|AI7|1,5Gb BH5 & BH6|Antec Sonata|R9800np(BBA) + VF700-CU@425/258|HP LP2465|Logitech MX500, Seasonic S12 500W