Tidsfristen för Windows XP förlängs

Permalänk
Melding Plague

Tidsfristen för Windows XP förlängs

Microsoft har bestämt att man ska fortsätta sälja Windows XP i ytterligare fem månader, än först väntat. Anledningen sägs vara önskemål från de många kunder som inte känner sig redo att ta sig an Vista än.

Läs nyheten

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Alltid redo!

Permalänk
Medlem

Vista i sitt nuvarande skick stjäl alldeles för mycket tid från användaren när denne måste fixa alla småfel och varningar som uppstår. Förutom saker som är _helt_ inkompatibla.

Det är naturligtvis alldeles vansinnigt att uppgradera till Vista för den som vill vara produktiv; det finns inte en enda sak som fungerar snabbare och bättre i Vista än i XP, däremot mängder med saker som segar/är omständiga/inte fungerar alls. Det är inte så ett _Operativsystem_ ska fungera, det skall vara transparent att använda så att man kan koncentrera sig på sina uppgifter.

Att själva operativsystemet dessutom tar en stor del av datorns resurser bara genom att det står och snurrar är inte heller riktigt klokt, vill man köra ett tungt och krävande program vill man att det skall kunna använda så mycket som möjligt av de hårdvaruresurser man förfogar över.

Att Vista "ser snyggt" ut är alldeles totalt irrelevant för den som har ett arbete att uträtta. Tänker Microsoft ordentligt igenom ovanstående när de sätter ihop SP1, så kan Vista möjligen bli användbart för de allra flesta tills dess.

Visa signatur

|| R9 7950X MSI PRO X670-P WIFI 32GB-DDR5-6400c32 MSI RTX4080 Ventus 3X OC || CORE i9 12900KF MSI Z690 Tomahawk WIFI DDR4 32GB-3600c16 Gear1 TUF RTX3080 OC V2 || R7 5800X3D X570S CH8 Extreme 32GB-3800c18 Gigabyte RTX3080 GAMING OC || R9 5900X(B2) B550-F 32GB-3800c18 EVGA RTX3070 FTW Ultra || R9 3900X X470-Prime Pro 32GB-3200c16 MSI RTX2070 Super ||

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av the squonk
Det är naturligtvis alldeles vansinnigt att uppgradera till Vista för den som vill vara produktiv; det finns inte en enda sak som fungerar snabbare och bättre i Vista än i XP, däremot mängder med saker som segar/är omständiga/inte fungerar alls. Det är inte så ett _Operativsystem_ ska fungera, det skall vara transparent att använda så att man kan koncentrera sig på sina uppgifter.

Har du ens provat Vista på en modern PC? Vista är i alla fall för mig snabbare på alla sätt och vis.

Har man ett gammalt system så kan jag förstå folk som inte uppgraderar. Sen beror det väl delvis på att XP har mognat och blivit ett väldigt bra operativsystem under åren som gått.

Visa signatur

System: CPU: AMD Ryzen 9 3900X, MB: Gigabyte X570 Aorus Elite, Minne: Corsair 32GB DDR4 3200MHz, GPU: Asus GeForce RTX 2080 Super ROG Strix Gaming OC

Permalänk
Medlem

Vista fungerar riktigt bra nu. Dessvärre kräver det ju en erfaren användare för att stänga av all jäkla skit samt en nyare dator med mycket minne.

Men gör väl inte så mycket att de slutar sälja XP, går ju ändå fortfarande använda det. Hursomhelst följer det ju med Vista med alla nya datorer idag verkar det som. Däremot borde indexing och UAC vara inaktiverade som default. Skulle underlätta för alla.

Permalänk
Medlem

Min laptop kom förleverad med Vista Home Premium. 1h för återställning och installation av skitkomponenter från MS och Acer. Vid första start när allt väl var färdigt så vissar det sig att det finns 69 processer aktiva och allt tillsammans suger nästan 700MB RAM. Vista vägrar sen konsekvent att avsluta och stänga ner sig, fick under loppet av 30min rycka ut batteriet 2ggr istället. Kunde inte kopiera från andra datorer i nätverket, då slutade skitet att fungera.

Efter detta och några andra missöden fick jag konsekvent nog av skiten och installerade XP Pro istället. Halva installtionstiden och det fungerade perfekt out of the box.

Permalänk
Medlem

Viste är imo inte helt klart. Explorer och sådant hänger sig ibland utan anledning. Så de borde fixa ett bra servicepack och sedan köra på det.

Visa signatur

Intel Core2Duo E6600 @ 3200MHz (8*400) | Corsair 3gb DDR2 PC6400 | Radeon HD4870 512mb | Corsair 520W | 320gb + 500gb | Gigabyte GA-P35-DS4 rev. 1.0

Citera mig så att jag hittar tillbaka! :]

Permalänk
Medlem

Alltid redo på att microsoft försöker att kasta på en något skit så att man kan ducka

Visa signatur

Har sålt min speldator :)

Permalänk
Medlem
Citat:

Har du ens provat Vista på en modern PC? Vista är i alla fall för mig snabbare på alla sätt och vis.

Har man ett gammalt system så kan jag förstå folk som inte uppgraderar.

En av myterna som sprids på alla möjliga forum från folk som inte har orkat jämföra, eller inte använder datorn på något mer avancerat sätt: att folk som finner brister hos Vista sitter med gammal sunkig hårdvara eller aldrig har använt Vista. Var får ni allt ifrån?

Du har förmodligen installerat Vista i samband med att du har uppgraderat komponenter, så att hela datorn blev snabbare/bättre. Det var inte Vista som blev snabbare. Prova nu att nedgradera till XP på din nya dator, så kommer du att upptäcka att den går som om du hade klockat upp den 10-20% till. Dessutom har du helt plötsligt en väldig massa mer minne att leka med. Inte att förakta.

Jag har kört Vista sen innan det ens var Beta, ja sen innan det ens hette Vista, så jag vet vad jag är missnöjd med. Jag kör för övrigt Vista på två olika maskiner, och det går verkligen så bra som Vista är mäktigt. Dvs ingenting som ska fungera är det något fel på. Men det är många saker som helt enkelt inte fungerar i Vista, oavsett vilken dator du har.

Och jag har både ny och gammal hårdvara att jämföra med. XP vinner lätt i praktisk funktionalitet.

Visa signatur

|| R9 7950X MSI PRO X670-P WIFI 32GB-DDR5-6400c32 MSI RTX4080 Ventus 3X OC || CORE i9 12900KF MSI Z690 Tomahawk WIFI DDR4 32GB-3600c16 Gear1 TUF RTX3080 OC V2 || R7 5800X3D X570S CH8 Extreme 32GB-3800c18 Gigabyte RTX3080 GAMING OC || R9 5900X(B2) B550-F 32GB-3800c18 EVGA RTX3070 FTW Ultra || R9 3900X X470-Prime Pro 32GB-3200c16 MSI RTX2070 Super ||

Permalänk
Medlem

Vista funkar helt okej på egen hand, det är när dom andra programmen ska in det kan bli problem_D
Jag kör vista har har gjort det ett tag, och om man bortser ifrån vissa störande element, så funkar det riktigt bra. Msn live kan få för sej att hänga sej (enskilda fönster) ibland, men om man låter det vara så hoppar det igång igen. Fast jag skulle aldrig installera det på någon segare datorn, det är ingen hit.

Visa signatur

| Intel Q6600 | Asus - P5W DH Deluxe | 8800 Gts 512MB | Antec P180B | Corsair HX520 | Corsair PC6400 DDR2, 2048MB | WD500GB 7200RPM | Hp W2207H |
Ursprungligen inskrivet av fsvo: "Det finns helt klart två sorters människor. 1. De som googlar 2. De som frågar dem som googlar"www.justfuckinggoogleit.com.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av the squonk
Dessutom har du helt plötsligt en väldig massa mer minne att leka med. Inte att förakta.

Och varför ska man köra XP med mycket minne? Allt ligger samlas ju ändå på hårddisken. Du har ju alltid minst 50 % ledigt i XP. Dvs, jag kan lika bra nöja mig med 1 GB.

Vista använder minnet smartare, program som används ofta startar snabbare. Behövs minnet till annat så töms dessa program ur minnet. Fiffigt? Ja!

Visa signatur

Citera, tack!
Har du läst tråden om strandhögtalare och andra musiklådor?

Permalänk
Medlem

Windows Vista är idag ett ganska bra system dock måste du ha en nyare dator med hyfsad prestanda och fräsha diskar om allt skall rulla på som man är van vid sedan xp.

En annan sak som hjälper mycket är om man är en van windows användare så man snabbt kan lära sig att ändra alla inställningar som man kanske vill ha anolunda.

3:e saken man bör veta när man byter över är att det finns lite snålt med drivrutiner, inte xp direkt

Visa signatur

Intel Core i5 3570k Ivy Bridge [4.2GHz] | 16GB Corsair VENGEANCE DDR3 [1600MHz] | Gigabyte G1 Sniper M3 | Corsair HX620 | Corsair Cooling Hydro H80 | Gigabyte HD Radeon 7950 | BitFenix Ghost |

Permalänk
Medlem
Citat:

Vista funkar helt okej på egen hand, det är när dom andra programmen ska in det kan bli problem_D

Exakt. Och var är det du är produktiv? Knappast i Vista, eller är det någon som bara jobbar med Wordpad och MS Paint? Det är alltså när de program man ska arbeta i ska användas som det helt enkelt fungerar mindre bra än i XP, visserligen fungerar mycket. Men inget fungerar bättre än i XP.

edit.

Citat:

Och varför ska man köra XP med mycket minne? Allt ligger samlas ju ändå på hårddisken. Du har ju alltid minst 50 % ledigt i XP. Dvs, jag kan lika bra nöja mig med 1 GB.

Vista använder minnet smartare, program som används ofta startar snabbare. Behövs minnet till annat så töms dessa program ur minnet. Fiffigt? Ja!

Du har aldrig suttit och jobbat en hel dag i CS2/CS3 ser jag. Du verkar inte förstå att det inte är Operativet som skall ta upp allt minne, det är programmen som ska göra det. Och CS3 slukar lätt 2-3GB i sig själv efter ett par timmars effektivt arbete, vill man då att 1GB redan har försvunnit till att driva operativet? Svar: nej!

Visa signatur

|| R9 7950X MSI PRO X670-P WIFI 32GB-DDR5-6400c32 MSI RTX4080 Ventus 3X OC || CORE i9 12900KF MSI Z690 Tomahawk WIFI DDR4 32GB-3600c16 Gear1 TUF RTX3080 OC V2 || R7 5800X3D X570S CH8 Extreme 32GB-3800c18 Gigabyte RTX3080 GAMING OC || R9 5900X(B2) B550-F 32GB-3800c18 EVGA RTX3070 FTW Ultra || R9 3900X X470-Prime Pro 32GB-3200c16 MSI RTX2070 Super ||

Permalänk
Avstängd

Kommer fortsätta med XP i åtminstone 2 år till, sen blir det ny burk och 4Gb RAM, då kanske Vista blir aktuellt.

Visa signatur

"Jo men det var exakt det jag menade med att den enda moddningen detta galleriet innehåller är Sanningsmodifikation och photoshoppande :)"

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av P1nGviN
Kommer fortsätta med XP i åtminstone 2 år till, sen blir det ny burk och 4Gb RAM, då kanske Vista blir aktuellt.

Men om uppdateringarna till XP tar slut om 9 månader så är det väl dumt att köra med XP, eller?

Visa signatur

Bärbara [ Nada ]
Jobbets [HP Elitebook]
Stationära [ kaputt ]
Övrigt [LG OLED65C2] [PS5] [Xbox One X] [Xbox One Series X]

Permalänk
Medlem

Nedgraderingskiva till XP? snarare uppgraderingskiva

Permalänk
Medlem

Grattis MS, det här betyder ju att de kollektivt äntligen fått ihop iallafall ett halvdussin hjärnceller att tänka med. Jag undrar vilket pucko som kläckt ur sig idén om att det är lyckat att försöka tvångsmata folk ett nytt OS, speciellt när det nya ur många aspekter är halvfärdigt som bäst...

Jag själv tänker inte skaffa vista i första taget. Finns ingen anledning till det förren den dagen jag känner att jag har så mycket pengar att jag kan bygga datorer bara för att mitt OS ska ha någonting att tugga i sig...

Citat:

Ursprungligen inskrivet av blomqvist
Och varför ska man köra XP med mycket minne? Allt ligger samlas ju ändå på hårddisken. Du har ju alltid minst 50 % ledigt i XP. Dvs, jag kan lika bra nöja mig med 1 GB.

Vista använder minnet smartare, program som används ofta startar snabbare. Behövs minnet till annat så töms dessa program ur minnet. Fiffigt? Ja!

Då börjar man ju dock fundera.
Du menar alltså att bara för att man har minne till övers så ska ens OS få äta upp det? Tillämpar du samma idé när det gäller hårddiskutrymme, att det vore "fiffigt" om du konstant hade 0 i utrymme kvar för att ditt OS reserverat utrymmet i förväg, och om du nu skulle behöva det till annat så får du be om det?

Och här trodde jag att ett OS skulle jobba för användaren och inte tvärt om, vad vimsig jag är.

Visa signatur

Xbox Live - Firaphex
Jag har inte alltid rätt, men jag utgår från det tills jag ser bevis på annat. Citera för svar
2008-06-18, Dagen då integriteten ställdes tå mot tå med maktmissbruket och förlorade.

Permalänk
Medlem

Enda sättet att få tillverkare att fixa program och drivrutiner att fungera bra med Vista lär vara att fasa ut XP.

Permalänk
Medlem

Vista är nästintill värdelöst om man ska köra SLi. Dom spelen som man kan köra det i kan man räkna på en hand. Satt med det och kämpade i 2 veckor sen blev de XP igen.

Visa signatur

Die toten hosen

Permalänk
Medlem

Hade själv Vista tidigare. Back to XP.

Nu är det jag som skrattar åt Vista-användare! Så sjukt kul med alla ämnen på forumet "Program/spel X fungerar inte (Vista)". Thihih.

Visa signatur

Ryzen 1700 | ASRock X370 Gaming K4 | 16 GB G.Skill Flare X | Corsair AX 750W | Noctua NH-D15 | Samsung EVO 960 | Fractal Design Define C

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Funnyvlad
Men om uppdateringarna till XP tar slut om 9 månader så är det väl dumt att köra med XP, eller?

Vad behöver man uppdateringarna till då? När allt funkar perfekt i xp.

Visa signatur

Fractal Design Ridge | Ryzen 5 5600X | Asus STRIX B550-I | Asus RTX 3060 Ti Dual | Corsair 16GB 3000MHz | Crucial P1 1TB Nvme | Corsair SF600 Platinum

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av I`m
Vad behöver man uppdateringarna till då? När allt funkar perfekt i xp.

Ja, det kommer ju inte ut några hotfix längre 8-)

Visa signatur

| Intel Q6600 | Asus - P5W DH Deluxe | 8800 Gts 512MB | Antec P180B | Corsair HX520 | Corsair PC6400 DDR2, 2048MB | WD500GB 7200RPM | Hp W2207H |
Ursprungligen inskrivet av fsvo: "Det finns helt klart två sorters människor. 1. De som googlar 2. De som frågar dem som googlar"www.justfuckinggoogleit.com.

Permalänk
Medlem

Vista är faktiskt inte så ostabilt som många påstår, men att det drar ordentligt, nästan onödigt mycket resurser håller jag med om. Sen är det fruktansvärt omständigt att stänga av saker som UAC... Folk som provat betan på SP1 hävdar att Vista kör snabbare nu, så vem vet. Jag kör Vista Home Premium på min laptop och har absolut inga prestandaproblem, kör Quake 4 bland annat på den. Tills SP1 kommer ut är det XP för mig på den stationära. Fast det är nog en bra ide att peta in 2 GB mer minne i burken.

Visa signatur

Intel C2D E6850 3.6 GHz · Gigabyte GA-P35-DS4 · Crucial Ballistix PC6400 2x1GB · 8800 GTS 640MB (620, 1000) · SB X-Fi Xtreme Gamer · Seagate Barracuda 320GB

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av I`m
Vad behöver man uppdateringarna till då? När allt funkar perfekt i xp.

hehe kanske det. Jag själv kör XP ett tag till(åtminstone till julen 2008). Det känns definitivt som det vore läge att fördubbla minnet i min nuvarande konfiguration då.

Visa signatur

Bärbara [ Nada ]
Jobbets [HP Elitebook]
Stationära [ kaputt ]
Övrigt [LG OLED65C2] [PS5] [Xbox One X] [Xbox One Series X]

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Funnyvlad
hehe kanske det. Jag själv kör XP ett tag till(åtminstone till julen 2008). Det känns definitivt som det vore läge att fördubbla minnet i min nuvarande konfiguration då.

Tror du inte att du klarar dej med två gig?:P Det är klart, det är billigt nu:)

Visa signatur

| Intel Q6600 | Asus - P5W DH Deluxe | 8800 Gts 512MB | Antec P180B | Corsair HX520 | Corsair PC6400 DDR2, 2048MB | WD500GB 7200RPM | Hp W2207H |
Ursprungligen inskrivet av fsvo: "Det finns helt klart två sorters människor. 1. De som googlar 2. De som frågar dem som googlar"www.justfuckinggoogleit.com.

Permalänk
Medlem

Hade ju vart lugnt att köra XP i två år till... om de hade släppt DX10 där också :arghh:

Blir dualboot med ubuntu/vista då.

Visa signatur

PGP key hos pgp.mit.edu är 0xC58E03DA

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av omega
Nedgraderingskiva till XP? snarare uppgraderingskiva

Hahaha det bästa jag hört idag.

Jag håller mig till XP tills man i princip blir tvingad att köpa Vista, dvs 2008-2009 kanske

Visa signatur

I've... seen things

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av the squonk
Du har förmodligen installerat Vista i samband med att du har uppgraderat komponenter, så att hela datorn blev snabbare/bättre. Det var inte Vista som blev snabbare. Prova nu att nedgradera till XP på din nya dator, så kommer du att upptäcka att den går som om du hade klockat upp den 10-20% till. Dessutom har du helt plötsligt en väldig massa mer minne att leka med. Inte att förakta.

Jag har kört Vista sen innan det ens var Beta, ja sen innan det ens hette Vista, så jag vet vad jag är missnöjd med. Jag kör för övrigt Vista på två olika maskiner, och det går verkligen så bra som Vista är mäktigt. Dvs ingenting som ska fungera är det något fel på. Men det är många saker som helt enkelt inte fungerar i Vista, oavsett vilken dator du har.

Och jag har både ny och gammal hårdvara att jämföra med. XP vinner lätt i praktisk funktionalitet.

Här antar vi saker ser jag. Jag köpte Vista när det kom ut och valde att köra 64bit-versionen. Jag fick tyvärr lite problem då och installerade sedan XP igen. I våras gick jag sedan tillbaka till Vista fast då med 32bit-versionen och då var alla problem som jag hade några månader innan borta. XP kan ju inte ens utnyttja mitt minne fullt ut.

Så jag är också en person som kan jämföra operativsystemen och jag skulle aldrig drömma om att gå tillbaka till XP. Fördelarna i Vista har stor betydelse för mig.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av belga
Då börjar man ju dock fundera.
Du menar alltså att bara för att man har minne till övers så ska ens OS få äta upp det? Tillämpar du samma idé när det gäller hårddiskutrymme, att det vore "fiffigt" om du konstant hade 0 i utrymme kvar för att ditt OS reserverat utrymmet i förväg, och om du nu skulle behöva det till annat så får du be om det?

Och här trodde jag att ett OS skulle jobba för användaren och inte tvärt om, vad vimsig jag är.

Men kära Belga Du kan ju inte jämföra primärminnet med sekundärminnet. Användningsområdena för dessa skiljer sig en hel del.

Vista förladdar applikationer för att man ska slippa vänta på att dessa laddas när man väl behöver dem. Om en applikation som är minneskrävande behöver minne så släpper Vista detta minnet automatiskt. Varför låta minnet vara oanvänt när man kan använda det på ett effektivt sätt. Tekniken är inte revulotionerande utan finns i ett flertal andra OS som hyllas av entusiaster.

Vista drar ändå i grunden et par hundra MB mer men med dagens datorer och priset på minne så är detta helt klart värt det.

2GB i Vista kommer man ganska långt med. Det skulle väl vara ett fåtal spel som flyter på bättre om man ökar minnesmängden från 2GB. Men och andra sidan finns det massor av spel till XP idag där man definitivt ser ett lyft om man har 2GB minne. Det är ju ingen hemligthet att man behöver mer minne i ett nyare operativsystem.

Visa signatur

System: CPU: AMD Ryzen 9 3900X, MB: Gigabyte X570 Aorus Elite, Minne: Corsair 32GB DDR4 3200MHz, GPU: Asus GeForce RTX 2080 Super ROG Strix Gaming OC

Permalänk
Avstängd

Föredrar XP över Vista, jag tycker att det är bättre (men erkänner att det finns vissa förbättringar i Vista över XP).

Windows XP Starter Edition har dem ju bara för att förhindra att GNU/Linux ska växa.

Visa signatur

Världsmästare i elakhet!

Permalänk

Då kan jag informera dig om att vista 32 inte heller kan utnyttja minnet. 64 bits versionerna av xp och vista kan det. Tidigare var vista uslare än Xp då grafikkortet åt upp det lilla minne som fanns. Ska visst vara delvis fixat nu.

Jag kör xp64 och det är riktigt bra. Kör tre tunga apps samtidigt med 4 gb minne... vill ha 8 gb... Prövade vista 64 blev total chaos med ett antal olika nätverkskort som krånglade och tamej fan allt. 32 är oanvändbart för arbete.

Spel under vista börjar i vissa fall leda lite över XP och bildkvalitet ska vara bättre enligt Tomshardware som för övrigt oftast är helt inkompetenta.

Vista kommer att bli bra tillslut. Microsoft suger på det dom gör men dom har oändliga resurser så dom kan slipa ner 88% misstag.

Att vista håller program som inte är igång i minnet har ju inga fördelar. Dom sekunder de startar snabbare har ingen betydelse men frigörandet är mer problematiskt.

Visa signatur

dualsata2| A64 3500+ 2,7 ghz | Cruical ballistix 2 gig DDR 4000 | jag hatar Nvidia 8800GTS 100% buggar (nu 5% och gudomligt 660/1044)|Windows XP Pro | Proff deluxe - kungen av vattenkylning| 480 W Hiper typeR nätagg