Tidsfristen för Windows XP förlängs

Permalänk
Medlem

Detta skulle jag tro är ett resultat från Världens företag som inte är färdiga med Vista certifiering för sin verksamhet.
Det går ju knappt att köpa en ny företags pc med xp, då det är vista Business 32 på alla.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av the squonk
En av myterna som sprids på alla möjliga forum från folk som inte har orkat jämföra, eller inte använder datorn på något mer avancerat sätt: att folk som finner brister hos Vista sitter med gammal sunkig hårdvara eller aldrig har använt Vista. Var får ni allt ifrån?

Du har förmodligen installerat Vista i samband med att du har uppgraderat komponenter, så att hela datorn blev snabbare/bättre. Det var inte Vista som blev snabbare. Prova nu att nedgradera till XP på din nya dator, så kommer du att upptäcka att den går som om du hade klockat upp den 10-20% till. Dessutom har du helt plötsligt en väldig massa mer minne att leka med. Inte att förakta.

Jag har kört Vista sen innan det ens var Beta, ja sen innan det ens hette Vista, så jag vet vad jag är missnöjd med. Jag kör för övrigt Vista på två olika maskiner, och det går verkligen så bra som Vista är mäktigt. Dvs ingenting som ska fungera är det något fel på. Men det är många saker som helt enkelt inte fungerar i Vista, oavsett vilken dator du har.

Och jag har både ny och gammal hårdvara att jämföra med. XP vinner lätt i praktisk funktionalitet.

jag har xp och vista installerade på 2 olika diskar och vista är ju helt klart snabbare än xp, gör då inte nåt speciellt krävande utan klickar omkring lite i windows, surfar, laddar ner och lyssar på musik.

Permalänk
Medlem

Dom skulle enbart ha satsat på en 64-bitars version av Vista samt ha gjort fördigt det innan de släppte det. Varför släpper man ett 32-bitars OS som på allt(?) är sämre än deras gamla?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av FredrikMH
Men kära Belga Du kan ju inte jämföra primärminnet med sekundärminnet. Användningsområdena för dessa skiljer sig en hel del.

Vista förladdar applikationer för att man ska slippa vänta på att dessa laddas när man väl behöver dem. Om en applikation som är minneskrävande behöver minne så släpper Vista detta minnet automatiskt. Varför låta minnet vara oanvänt när man kan använda det på ett effektivt sätt. Tekniken är inte revulotionerande utan finns i ett flertal andra OS som hyllas av entusiaster.

Vista drar ändå i grunden et par hundra MB mer men med dagens datorer och priset på minne så är detta helt klart värt det.

2GB i Vista kommer man ganska långt med. Det skulle väl vara ett fåtal spel som flyter på bättre om man ökar minnesmängden från 2GB. Men och andra sidan finns det massor av spel till XP idag där man definitivt ser ett lyft om man har 2GB minne. Det är ju ingen hemligthet att man behöver mer minne i ett nyare operativsystem.

Jo skillnaderna mellan primär och sekundärminne är jag medveten om, men oavsett vilket minne man talar om är jag av den åsikten att om inte ens OS strikt behöver använda det, så ska det hålla tassarna borta. Jag som användare ska inte behöva förlita mig på att mitt OS ska släppa ifrån sig minne det ändå inte använder när jag behöver det. Och givetvis är det ingenting nytt heller, men att många gör fel betyder inte att de får rätt (ja, jag anser att användningen är fel i detta fall, även om det är en princip/smak-sak).

Vidare är det ju just det du pekar på som jag finner vara en motsägelse. Nya OS kräver mer kraft, så enkelt är det. Jag finner dock detta smått paradoxalt, då ett nytt OS borde vara bättre än föregångaren och då alltså använda mindre resurser med samma resultat, eller lika resurser med bättre resultat. Vista ger bara marginellt bättre resultat, men med en markant ökning av resurser.

Visa signatur

Xbox Live - Firaphex
Jag har inte alltid rätt, men jag utgår från det tills jag ser bevis på annat. Citera för svar
2008-06-18, Dagen då integriteten ställdes tå mot tå med maktmissbruket och förlorade.

Permalänk
Medlem
Citat:

jag har xp och vista installerade på 2 olika diskar och vista är ju helt klart snabbare än xp, gör då inte nåt speciellt krävande utan klickar omkring lite i windows, surfar, laddar ner och lyssar på musik.

Det är vad som kallas för *placebo*

Alternativt att din XP-installation är helt besudlad av autostartande små program, spyware etc.

För övrigt, det du gör; "klickar runt", går i allmänhet lika snabbt på en 800MHz PIII som på en Q6850 klockad till 4GHz. Det är precis som du säger helt enkelt inte krävande, det enda som jobbar är din hårddisk för att ladda din browser, din Winamp etc. och hårddisken är precis lika snabb i båda fallen. Den är inte överklockad. Alltså, "snabbare" i Vista = placebo.

Btw, ligger Vista på en mycket snabbare hårddisk? Då har du förklaringen där ....

Visa signatur

9950X3D X870E HERO 96/6400c30/2200 RTX5090 Gaming OC || 7950X B650 Gaming Plus WIFI 32/6000c30 RTX5080 TUF OC(450w) UBUNTU || 12900KF Z690 Tomahawk WIFI 64/3600c16 Gear1 RTX4080 Ventus 3X OC(400W) || 5900X(B2) B550-F 32/3800c18 RTX3080 TUF OC V2 || 5800X3D CH VIII EXT. 32/3800c18 RTX3080 Gaming OC || 3700X X570 HERO 32/3000c16 RTX3070 FTW3 Ultra || Thinkpad P16s G2 PRO7840U 32/6400

Permalänk
Medlem

Se där. Bara bra. Spelar iofs liten roll eftersom jag lär sitta på XP tills vistas servicepack 2 eller längre. XP var IMO moget först då så jag har ingen anledning att tro att det skulle vara skillnad på vista. Hade för min del varit kul att njuta av crysis på DX10 men det är inte värt att sabba resten av användarnyttan i burken för det.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av the squonk
Det är vad som kallas för *placebo*

Alternativt att din XP-installation är helt besudlad av autostartande små program, spyware etc.

För övrigt, det du gör; "klickar runt", går i allmänhet lika snabbt på en 800MHz PIII som på en Q6850 klockad till 4GHz. Det är precis som du säger helt enkelt inte krävande, det enda som jobbar är din hårddisk för att ladda din browser, din Winamp etc. och hårddisken är precis lika snabb i båda fallen. Den är inte överklockad. Alltså, "snabbare" i Vista = placebo.

Btw, ligger Vista på en mycket snabbare hårddisk? Då har du förklaringen där ....

vista ligger på en samsung SP2504C och xp på en raptor WD740ADFD.
jag har faktiskt tagit tid för att jag tyckte de va så konstigt att de va snabbare, har samma program som autostartas på båda operativen.
virus/spyware-söker datorn ganska ofta så de borde inte finnas så mycke skit.
men kan säga att jag inte använder vista alls, massa saker som krånglar bara

Edit: kanske bara va boottiden jag kolla. kan ju starta vista igen o testa, va ju endå några månader sen jag testade så kan ju minnas fel:P

Permalänk
Medlem
Citat:

Hade för min del varit kul att njuta av crysis på DX10

Jag har spelat Bioshock på både DX9 och DX10 och jag kan säga att det är nåstan lika snyggt i DX9, sån jätteskillnad är det inte. Som bonus får man mycket bättre fps i DX9.

Antagligen kommer Crysis att se skapligt snyggt ut även i DX9, om inte Crytek medvetet stympar DX9-verran on request från Microsoft.

Visa signatur

9950X3D X870E HERO 96/6400c30/2200 RTX5090 Gaming OC || 7950X B650 Gaming Plus WIFI 32/6000c30 RTX5080 TUF OC(450w) UBUNTU || 12900KF Z690 Tomahawk WIFI 64/3600c16 Gear1 RTX4080 Ventus 3X OC(400W) || 5900X(B2) B550-F 32/3800c18 RTX3080 TUF OC V2 || 5800X3D CH VIII EXT. 32/3800c18 RTX3080 Gaming OC || 3700X X570 HERO 32/3000c16 RTX3070 FTW3 Ultra || Thinkpad P16s G2 PRO7840U 32/6400

Permalänk
Medlem

Jag kör Vista, det fungerar bra. Fungerar bättre nu, än när det först kom ut.

Jag gör inget krävande på den datorn dock, skulle jag göra det skulle jag antagligen byta till XP.

Visa signatur

Søk på "BjoKib" på Spotify om du gillar Progressive House / Deep / Trance.

Permalänk
Medlem

Nee.. kör nog vidare med win2003 tills 2008 kommer med directx10 stöd.
Har man högre krav på stabiltet så får man tyvärr köra på server varianten, annars får det bli crux igen

Visa signatur

| e6600@3GHz 1.25V Ninja Passive | P5W DH Deluxe | 8GB 6400 Dom CL4 | X1800XT vf900 | P180B | 8x3TB Raid5 + DAS 4x8TB Raid5 |

Permalänk
Medlem

XP är hur bra somehelst.. kan funka minst 2-3 år och mera framöver.. jävla vista tjafs jag går alla fall inte över förrän 1-2 SP är ute.

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av belga
Jo skillnaderna mellan primär och sekundärminne är jag medveten om, men oavsett vilket minne man talar om är jag av den åsikten att om inte ens OS strikt behöver använda det, så ska det hålla tassarna borta. Jag som användare ska inte behöva förlita mig på att mitt OS ska släppa ifrån sig minne det ändå inte använder när jag behöver det.

Du menar alltså att det är bättre att inte använda outnyttjat primärminne till något som eventuellt kan göra dit liv något trevligare än att låta bli? Låter ju, eh, "klokt"

Eftersom det operativsystemet är den ENDA instansen i en dator som kan allokera och avallokera minne så får du som användare helt enkelt finna dig i att inte ha någon kontroll över detta. Det har du ju inte haft sedan urminnes tider i vilket fall.

Permalänk
Medlem

Det är helt otroligt, var nästan exakt samma snack när XP kom!

För mycket som drar minne hit och för mycket som segar ner dit...

Mycket underhållande måste jag säga

Visa signatur

Antingen ska du hålla dig lugn, eller slå så det känns.

Permalänk
Medlem

Oki..

Vi köpte en ny dator till våran "växelhäxa" på jobbet för att hon skulle göra lite katalogmaterial. Den gamla XP datorn var helt enkelt inte kraftfull nog för DTP.

Det fanns bara datorer med Vista, så en sådan fick det bli.

Att installera den var lätt. Vista + office 07 var förladdat så den tuggade några timmar sen var det klart.

Problem1:
Vårt antivisrus system var inte förberet för vista. Då det är serveradministrarat fick vi uppgradera hela skiten. kostnad ~20k
(vi har fortfarande inte fått en fungerande licens då den gamla mjukvaran utgått och de inte riktigt vet hur de ska ta betalt för den nya eftersom den är en uppgradering av en "annan" mjukvara)

Problem2:
Vårt DTP system, pagemaker, fungar inte med vista. Uppgradera till Adobes senaste (inDesign). (alla måste ju ha den nyaste då det inte är bakåtkompatibelt med PM) kostnad 2500kr per station.

Problem3:
Acrobats PDF skapar program (används för att bygga kataloger från inscannade pdf dokument) fungerar inte med vista, Uppgradering behövs, ytterligare 1000 kr per licens.

Problem4:
Vårt affärssystem körs på en databas, Pervasive version 8. Inte kompatibel med vista, måste uppgraderas till vesion 9. Kostnad; Ohygglig!

Problem4: (oöverstigligt)
Det datorprogram som används för att hantera telefonsamtal är inte kopatibelt med vista, ingen fungerande version finns.

Så nu har hon sin dator och kör allt med, inklusive 2 st virituella sessioner på servern, en för telefonen och en för affärssystemet. Detta gör servern långsammare och behöver mer minne, men 2k3 SBE tar bara 4gig minne. Byte till enterprise 20K plus komplett ominstallation.

Så vista är nog bra, men inte än.

Visa signatur

"Om man arbetar tillräckligt länge med att förbättra ett föremål går det sönder. "

Hjälp oss göra världen lite snällare! www.upphittat.nu

Permalänk
Medlem

Körde vista 32-bit, hade 1 gig ram, var ett helvete. Köpte en gig till, var mindre helvete. Installerade xp64 och stängde av växlingsfilen, det är en dröm, behöver jag säga mer?
Visst: "Skaffa bättre hårdvara då pappskalle". skulle jag väl kunna göra om jag tyckte att det var befogat att vista stjäl mer än 50% av mina FPS i spelen, men eftersom jag inte tycker det är befogat så kör jag xp64 tills det inte längre stöds av drivrutiner och program/spel.

Visa signatur

Varför får inte rika bli rikare? Varför är det så farligt att va rasist? Vad är vitsen med att ha minst en särskrivning per mening? Hur kan man med att ge sig själv ett oseriöst intryck genom att skriva dåligt? 100% av alla mac-ägare kan inte ha fel.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av l'o'vet
Körde vista 32-bit, hade 1 gig ram, var ett helvete. Köpte en gig till, var mindre helvete. Installerade xp64 och stängde av växlingsfilen, det är en dröm, behöver jag säga mer?
Visst: "Skaffa bättre hårdvara då pappskalle". skulle jag väl kunna göra om jag tyckte att det var befogat att vista stjäl mer än 50% av mina FPS i spelen, men eftersom jag inte tycker det är befogat så kör jag xp64 tills det inte längre stöds av drivrutiner och program/spel.

Det självklara svaret är att om du tycker att 2Gb är en bra speldator i XP så måste du ha minst 4Gb i vista för att det skall vara en lika bra speldator. Minne är billigt idag och 4Gb överkomligt. DÄREMOT är det dåligt av Microsoft att göra ett OS som tar så mkt resurser av minnet.

Visa signatur

Bärbara [ Nada ]
Jobbets [HP Elitebook]
Stationära [ kaputt ]
Övrigt [LG OLED65C2] [PS5] [Xbox One X] [Xbox One Series X]

Permalänk
Inaktiv

Många här verkar inte direkt tänka på att Vista har funktionen 'ReadyBoost' som gör laddtider kortare och aktivt hårddisk-arbete mindre genom att använda flashminnen istället. Har kanske inte en så stor inverkan på boot-tider och dyligt, men i alla fall för spelande etc.

Men själv skulle jag knappast kalla Vista ett snabbare operativsystem än just, XP, fastän dess flashiga funktioner. När solidstate-diskar blir standard, eller i alla fall billigare för dödliga, ska det bli intressantare.

Vista i all ära, det fungerar kanske för HemPC-folket och andra mainstream konsumenter, men inte mer än så. SP1 ska visa vad det går för innan valet blir mer självklart.

Fram tills dess om ens det, nej tack. Rock on, XP.

Permalänk
Medlem

De köper man ju inte. De tankar man hem!

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av belga
Jo skillnaderna mellan primär och sekundärminne är jag medveten om, men oavsett vilket minne man talar om är jag av den åsikten att om inte ens OS strikt behöver använda det, så ska det hålla tassarna borta. Jag som användare ska inte behöva förlita mig på att mitt OS ska släppa ifrån sig minne det ändå inte använder när jag behöver det. Och givetvis är det ingenting nytt heller, men att många gör fel betyder inte att de får rätt (ja, jag anser att användningen är fel i detta fall, även om det är en princip/smak-sak).

Vidare är det ju just det du pekar på som jag finner vara en motsägelse. Nya OS kräver mer kraft, så enkelt är det. Jag finner dock detta smått paradoxalt, då ett nytt OS borde vara bättre än föregångaren och då alltså använda mindre resurser med samma resultat, eller lika resurser med bättre resultat. Vista ger bara marginellt bättre resultat, men med en markant ökning av resurser.

Ja det bästa hade väl varit om man kunde stänga av det, då tilltalar det alla

Visa signatur

System: AMD Ryzen 7 9800X3D, 64 GB RAM, RTX 5080
Shitlist: Asus, NZXT

Permalänk
Medlem

Även om man stänger av en hel del av Vistas berömda tjänster(ja, det går) så drar det fortfarande betydligt mer än XP, samtidigt som det då börjar fungerar ännu sämre eftersom mycket i Vistra bygger på att dessa tjänster är igång.

Råd: ska ni absolut köra Vista, stäng inte av för mycket av OSets egna tjänster i onödan, skaffa isåfall hellre bättre hårdvara eller bli kvar på XP

edit. jag kan ju nämna att jag har startat en annan tråd här om Windows Server 2008 som har alla de bra sakerna hos Vista utan en enda av de dåliga .. det kan bli något .. Vista SP1 kommer för övrigt att få ärva kärnan från Server 2008 har Microsoft sagt(den är bättre, även enligt dem själva ).

edit2. ja, en dåligt sak kommer förstås att finnas kvar, inkompabiliteten med en mängd vanlig hård/mjukvara som folk använder. Men det problemet avtar allteftersom folk skaffar nytt, alltså tills Vista blir moget = inte just nu.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Det verkar som om microsoft inte vet innom vilka områden deras produkter används. Tacka tusan för att kunderna villa ha XP, de har köpt licenser till 3:de parts program för mångmiljonbelopp och uppgradering är inte gratis. Jag säljer mätinstrument och analysprogram till läkemedelsindustrin. Jobbar man i en kontrollerad verksamhet typ GLP,GMP eller ska klara 21CFR part 11 tar tillverkarens validering ca 1 år, kundens validering nästan lika länge plus att deras IT avdelning ska tränas och testa alla system innan de börjar, för att inte tala om tillverkarnas utvecklingstid. Vi säljer ca 3000 kopior per år i världen, inte mycket, men vi har 4 programmerare som arbetar heltid med att få våra system att fungera på Vista och de sliter sitt hår. En av våra största kunder övergav NT för 18 månader sedan, då kanske ni förstår vilket arbete som krävs för att byta OP. Vista fungerar nog bra till privatanvändaren men det kommer ta lång tid innan industrin är redo.

Permalänk

Finns massor av funktioner att slå av i vista för dem som vill, Själv så har jag slagit av UAC och index-servicen.
i skrivande stund tar vista64 785MB i ram tycker inte alls det är speciellt farligt och tycker vista är mycket bättre på att hantera minnet än vad xp någonsin var.

Förstår inte riktigt resonemanget när folk menar på att varje operativsystem ska kräva mindre resurer än föregångarna? jag menar hårdvaran blir ju bättre hela tiden då skall den väl för tusan utnyttjas annars hade vi suttit med windows 3.11 än.
För om mjukvaran skulle kräva mindre och mindre efter varje generation då är det ju bara lägga ner att förbättra hårdvarans prestanda eftersom det går att lösa det busenkelt med mjukvaru-förbättringar.
Även mycket svårt att förstå varför folk säger att Microsoft suger pung och allt möjligt löjligt samt släpper värdelösa produkter!? högst märkligt eftersom dom är världsledande och den större massan väljer att använda deras produkter.

Visa signatur

[Core 2 Duo E6700][Asus P5B iP965][4GB PC6400][POV8800GTS 640MB][Thermaltake Soprano DX][Tagan 580W Easy connect]

Permalänk
Medlem

behöver la inte 4 gig för wow, isf hade datorn kraschat med tanke på att jag körde utan växlingsfil även där.

Visa signatur

Varför får inte rika bli rikare? Varför är det så farligt att va rasist? Vad är vitsen med att ha minst en särskrivning per mening? Hur kan man med att ge sig själv ett oseriöst intryck genom att skriva dåligt? 100% av alla mac-ägare kan inte ha fel.

Permalänk
Medlem

Redo och redo? Dom kanske inte vill!?

Visa signatur

We are the Microsoft. Resistance is futile. You will be bluescreened!

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av FredrikMH
Ja det bästa hade väl varit om man kunde stänga av det, då tilltalar det alla

Det hade varit jättebra, valfrihet är aldrig fel

Visa signatur

Xbox Live - Firaphex
Jag har inte alltid rätt, men jag utgår från det tills jag ser bevis på annat. Citera för svar
2008-06-18, Dagen då integriteten ställdes tå mot tå med maktmissbruket och förlorade.

Permalänk
Medlem

Jag kör Windows Vista Buisness på min stationära dator, en gammal AMD Athlon XP 1900+ (1,6 Ghz), med 2x512MB i minne och en 7200rpm Seagate IDE-disk.
Ett gammalt Radeon 9000 Pro grafikkort som inte kan utnyttja Windows Aero därtill.

Har kört samma Vista installation sedan det kom ut utan problem.
Utvecklar hemsidor och använder mig ofta av Photoshop CS2.

En blåskärm död har jag upplevt under alla dessa månader och det var p.g.a. överhettning (en massa damm i processorkylflänsen.)

Systemet är helt okej i respons och det går klart mycket snabbare än Windows XP.

--

Jag kör även Vista Buisness på en HP laptop (NX7300) där en Intel Celeron 440 sitter inbakad (2,8 Ghz). 1GB i minne som även delas av grafikkortet.

Denna maskin klarar av Windows Aero därtill.

Och denna maskinen är väldigt snabb och lättjobbad.

--

Jag har även testat Ubuntu 7.10 på båda datorer och självklart är det snabbare.
Dock täcker inte Linux-världen mina behov och jag tycker att Vista är så pass bra att jag inte vill byta.

--

Värt att tillägga är väl att jag inte är någon spelmäniska. Jag är ute efter arbetsprestanda.

Självklart hade båda systemen varit mer responsiva med mer minne, men det är inget jag efterfrågar just nu.

--

Saker jag gillar med Vista, jämtemot XP är:
+ Bättre "finish". Ikoner och utseende ser inte ut att vara hämtat från cirkus
+ Bättre filhanterare (stora ikoner, bättre förhandgranskning m.m.)
+ Mindre buggigt (har alltid haft problem att när man öppnar en mapp med 1000+ med filer så vill den gärna "refresha" hela katalogen och det tar flera sekunder innan informationen kommer tillbaka.)

Saker jag inte gillar:
- Nätverkshanteringen är inte ett dugg bättre än i XP. Den suger fortfarande. Ubuntu äger på denna punkt.

--

Så tycker jag

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Nyarlathotep

Att vista håller program som inte är igång i minnet har ju inga fördelar. Dom sekunder de startar snabbare har ingen betydelse men frigörandet är mer problematiskt.

Är detta du besitter någon faktisk kunskap om?
Normal minneshantering i de flesta operativ innebär att det inte finns något "ledigt" minne efter du har kört lite program. Det är därför det går snabbare att starta programmen en andra gång till exempel.

Det är inte ett stort problem att frigöra minne eller att använda det som cache. Att vidare utnyttja detta är rätt väg att gå, en produktiv maskin ska gå fort att använda.
Ett större problem om vi pratar minneshantering är minnesläckor i olika program, där minne markeras som upptaget när det egentligen borde släppas till annat.

Visa signatur

CachyOS | 2x1440p 165Hz IPS | 7800X3D | 6950XT | 64GB@6GHz | 2x4TB SN850x

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av m0rk
Min laptop kom förleverad med Vista Home Premium. 1h för återställning och installation av skitkomponenter från MS och Acer. Vid första start när allt väl var färdigt så vissar det sig att det finns 69 processer aktiva och allt tillsammans suger nästan 700MB RAM.

Haft vista nu i några månader.. och är mycket nöjd.
Det gäller att tweka själv operativet. Vid start jag har 22 processer i gång och 315 MB RAM .

http://www.blackviper.com/WinVista/servicecfg.htm <---- stänga av onödiga services

eller/och

http://www.tweakvista.eu/show_tweak.php?tweak=84

Visa signatur

= The greatest trick the devil ever pulled was convincing the world he didn’t exist! =

Permalänk
Avstängd

Gött att se..

Visa signatur

[b]MSI K9N Neo V2 - AMD X2 5200+@3GHz - Corsair XMS2-6400 2X1024 Xtreme - Sapphire HD3870 512MB (855/1200)[/b]

Das Blogg. -Lira lite Gubb-CSS?. Moget?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av x-rat3d
Haft vista nu i några månader.. och är mycket nöjd.
Det gäller att tweka själv operativet. Vid start jag har 22 processer i gång och 315 MB RAM .

http://www.blackviper.com/WinVista/servicecfg.htm <---- stänga av onödiga services

eller/och

http://www.tweakvista.eu/show_tweak.php?tweak=84

Blir Ubuntu 7.10 istället. Har för mig att open source drivarna från SuSe till ATi korten ska fungera även där.