Specar till Mini-ITX och hårddiskar?

Permalänk
Medlem

Specar till Mini-ITX och hårddiskar?

Jag planerar på att göra en datorlåda men jag ska nog göra en cad ritning innan jag börjat för att lösa alla problem innan dom uppstår. Så jag undrar om man kan hitta en sida där det står exakt hur skruvhålen är placerade på ett mini-itx kort och samma för 3.5"/2.5 hårddiskar. Gärna få reda på hur höga mini-itx korten kan vara vore bra för att kunna göra den så liten som möjligt.

Permalänk
Medlem

Om du vill veta hur stort ett moderkort är så är det bara surfa in på datorbutiken och trycka på ett valfritt moderkort som har den standarden du vill bygga efter. Så står måtten där.

3.5" hårddisk har du väl egen i din dator får jag hoppas, så det är väl bara måtta där

Visa signatur

W10 - Fractal Design Define S - Asus ROG x570f
3700x @ 4.25GHz - 2x16GB Corsair Dominator @ 3733c16 - Asus VG279QM
Asus RTX 2070 Super Dual EVO - RM750x - G305 - G533 - DuckyOne2Mini

Permalänk
Medlem

har för mig att måten står i manualen till mini-itx korten och den finns hos via.

Visa signatur

Arbetsdator: HFX Mini. Ryzen 3600, GTX1650. Skärmar: Dell 2415

Permalänk
Medlem

ITX-korten följer den vanliga moderkortens standard (mina gör det iaf)

Visa signatur

Har varit på detta forum på tok för länge...

Permalänk
Medlem

Jag är inte ute efter storleken(den står överallt) jag är mest ute efter skruvarnas plats och storlek.

Permalänk
Medlem

det är ju det jag menar...skruvarna passar direkt i standard fästhål

kolla tex på min server...

Visa signatur

Har varit på detta forum på tok för länge...

Permalänk
Medlem

Kolla på
http://www.via.com.tw/en/products/mainboards
där finns det pdfer med tekniska detaljer om korten

samma för hårddiskar gå till tillverkarens hemsida och ladda hem dokumentationen till en hårddisk.

Visa signatur

Du behöver inte vaccinera dina barn, bara dom du vill behålla.

Permalänk
Medlem

Bästa sättet att göra en egen datorlåda är nog att först göra skisser så du vet vilka delar du ska ha, sen när du beställt hem delarna, ta egna mått och rita upp dom.

Visa signatur

| i5 750 (@3.7GHz, 1.28V) | P7P55D | Radeon 5850 | 4GB Ram | 500GB HD | Corsair HX520W | Noctua NH-U12P | Prolima MK-13 |
| Nintendo DS(33/66) @ ARM7: 57MHz, ARM9: 113MHz |
| HP 6735s | Sempron 3600+ | 3200HD | 2GB Ram | 160GB HD |

Permalänk
Medlem

Du kan ladda ner Sketchup och sen kan du ladda ner färdiga modeller av moderkort o hdd. Sen kan du bara använda dig av mätinstrumentet o se längd, bredd osv.

Permalänk
Medlem

Kolla sida 12 i denna pdf, de fyra första hålen från vänster, två övre och två undre i jämnhöjd med apg-porten ska du använda.

http://www.formfactors.org/developer%5Cspecs%5Catx2_2.pdf