Fem sockel 775-moderkort

Permalänk
Melding Plague

Fem sockel 775-moderkort

När det gäller moderkort har vi på sista tiden främst testat modeller baserade på Intels styrkrets P35, men denna gång skall vi se på andra alternativ till sockel 775. Produkterna i testet består av fyra Nforce 680I SLI-moderkort (varav ett är 680I LT SLI) och DFI Lanparty ICFX3200-T2R/G (ATI RD600). En av fördelarna med dessa moderkort är att minnesfrekvensen kan ställas in i princip oberoende av processorns frekvens. För de som använder Intels styrkretsar är detta något man än så länge bara kan drömma om.

Läs artikeln

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk

Bra test. Intressant att Inno vann tävlingen. De brukar normalt inte lansera moderkort.

Visa signatur

Min musik
@albinloan
Allt vi kan tänka, kan vi skapa.

Permalänk

rd600=steka ägg

Kanske bör nämna att det går att steka ägg på nb chipset till RD600. Med stockkylaren så låg mitt chipset o idlade på 67grader. Märkte inte ni på Sweclockers samma sak?

Permalänk
Hedersmedlem

Re: rd600=steka ägg

Citat:

Ursprungligen inskrivet av talen_ficktjuv
Kanske bör nämna att det går att steka ägg på nb chipset till RD600. Med stockkylaren så låg mitt chipset o idlade på 67grader. Märkte inte ni på Sweclockers samma sak?

Nej faktiskt inte, kan bero på vilka spänningsinställningar man har och kylare. Kylaren som användes i testet blåste neråt dvs ett luftflöde som även kyler dessa, vilket dock även stock kylaren gör fast inte lika effektivt. Mäter alltid med ir-temperaturgivare på moderkorten. Har enbart testat med senaste bios, om just det kan ha någon betydelse.

PS: Vid överklockningen av QX6700 använde jag lite för hög spänning på några inställningar ett tag vilket resulterade i att kylflänsen till halvledarna vi sockeln låg kring 60-70 grader. Moderkortet stängde även av sig då vid 3dmark06 tester så jag sänkte dessa inställningar tills allt fungerade ok igen. Att gå över gränsen kan man göra med de allra flesta moderkort. RD600 kortet har nästan för många inställningsmöjligheter I vanlig ordning bör man testa sig fram stegvis så att man inte använder olämpliga inställningar.

Visa signatur

Perhaps its everything you say-G´kar
Fools to the left of me feeders to the right - I need to find a real job! - Londo Mollari (Babylon 5)

Permalänk
Medlem

Mycket intressant lunchläsning, tack för testet KnightCharger!

Visa signatur

Gigabyte GA-P35-DS4 | Intel Core2Duo E4400 2.0Ghz@2.9Ghz (8*370) | 3GB Corsair XMS2-6400 | Geforce 8800GT@ 771/1890/1080 (max)| 3dMark06 score: 11 990p

Permalänk
Medlem

Fråga! Hur kommer det sej att det blev två DFI-kort?

Visa signatur

.: Learn the system, Play the system, Break the system :.

Permalänk
Medlem

Värt att notera. När RD600 (ICFX3200) kör i asyc mode så får man märkbart längre minnebandbredd. Därav de lägre resultaten i testen.

Visa signatur

Intel Core i7 965 EE @ 4 GHz
Foxconn BloodRage X58
ATI HD 4870 + Accelero S1 Rev2 + 2st Zalman 120mm

Permalänk
Geeks
SweClockers
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Mr_Lazy
Fråga! Hur kommer det sej att det blev två DFI-kort?

Vissa tillverkare/distributörer är mer generösa med att skicka ut testexemplar än andra. Vi kan tyvärr inte välja och vraka.

Visa signatur

» Kontakta oss » SweClockers på Facebook » SweClockers på Youtube » Blips of SweClockers (Spotify)
» Pappa till Moderskeppet » SweClockers chefredaktör 2007–2015

Permalänk

Synd att DFI ska vara så svårt att få tag på i sverige , var på jakt efter en RD600 planka när jag skaffade mitt intel system men fick inte tag på nått snabbt och lätt :-/

Visa signatur

[X570 Aorus Elite][5800X3d][32gb ram][RTX3080][500gb 970 Evo plus M.2+ 2Tb 980pro M.2 ][Corsair AX850][Obsidian 800D][LG 27GL83A ][W10]

Permalänk

"4-4-4-12 i 800 MHz (ddr2)
8-8-8-20 i 1333 MHz (ddr3)

Denna gång finns det två undantag då två moderkort inte klarade att ställa in minnesfrekvensen till 800 MHz med en processor som använder 1333 MHz buss.

Inställningarna på dessa är:

Abit AW9D-MAX med ddr2 som har inställningarna 4-4-4-12 i 667 MHz
Asus P5B DLX med ddr2 som har inställningarna 4-4-4-12 i 833 MHz"

Låter konstigt att med en Asus P5B DLX måste man överklocka sina ddr2 pc6400 minnen för att köra dem i stock med en E6850 prolle? Har jag missuppfattat något?

Visa signatur

Bärbara [ Nada ]
Jobbets [HP Elitebook]
Stationära [ kaputt ]
Övrigt [LG OLED65C2] [PS5] [Xbox One X] [Xbox One Series X]

Permalänk
Avstängd

Tyckte de vart skoj att Inno3D gjorde ett så pass bra moderkort.

Visa signatur

Fractal Design Arc Mini. Fractal Design Newton R2 650W. Intel Core i5-2500. Intel Liquid Cooling Solution RTS2011LC. ASUS P8H77-M Pro. 8GB Samsung PC3-10600. ASUS GTX 560 Ti 448-cores DirectCU II 1280MB. 1 St Samsung 830 Series 128GB. 1 st Samsung SpinPoint F1 500GB. 1 st Samsung EcoGreen F4 2TB. Samsung SH-123. ASUS VH238T. SteelSeries Ikari Optical. SteelSeries QcK Mini. SteelSeries G6v2. SteelSeries 4H. Edifier E3300.

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Funnyvlad
"4-4-4-12 i 800 MHz (ddr2)
8-8-8-20 i 1333 MHz (ddr3)

Denna gång finns det två undantag då två moderkort inte klarade att ställa in minnesfrekvensen till 800 MHz med en processor som använder 1333 MHz buss.

Inställningarna på dessa är:

Abit AW9D-MAX med ddr2 som har inställningarna 4-4-4-12 i 667 MHz
Asus P5B DLX med ddr2 som har inställningarna 4-4-4-12 i 833 MHz"

Låter konstigt att med en Asus P5B DLX måste man överklocka sina ddr2 pc6400 minnen för att köra dem i stock med en E6850 prolle? Har jag missuppfattat något?

Jag tyckte också det var konstigt. Nej du har nog inte missuppfattat något.

Visa signatur

Perhaps its everything you say-G´kar
Fools to the left of me feeders to the right - I need to find a real job! - Londo Mollari (Babylon 5)

Permalänk
Avstängd

Så det kan handla om 4k poäng i 3dmark06 beroende på vilket sli moderkort man har?? Visste inte det.

Visa signatur

All datorprestanda kan jämföras i kronor och ören (kr/poäng). Exempel: Prestanda/krona på grafikkort | www.intrnet.se

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av KnightCharger
Jag tyckte också det var konstigt. Nej du har nog inte missuppfattat något.

Just nu kör jag mina minnen i 266Mhz och trodde i min enfald att 333Mhz skulle räcka med en E6850. Nåja det är ingen bra uppgradering att gå från E6700 till E6850. Jag hoppar direkt på Penryn istället och man får hoppas att en nyare BIOS rättar till problemet med P5B DLX. Visserligen är mina Geil Ultra minnen kapabla att överklockas till 833Mhz men det känns önödigt att gå upp så högt om FSBn är på bara 333 i stock.

Visa signatur

Bärbara [ Nada ]
Jobbets [HP Elitebook]
Stationära [ kaputt ]
Övrigt [LG OLED65C2] [PS5] [Xbox One X] [Xbox One Series X]

Permalänk
Geeks
Grundare
Citat:

Ursprungligen inskrivet av michael123
Så det kan handla om 4k poäng i 3dmark06 beroende på vilket sli moderkort man har?? Visste inte det.

Du har nog tolkat tabellen fel, som mest skiljer det sig 651p mellan korten i SLI-läge. De första fyra korten i diagrammet körs i SLI-läge med två grafikkort, resten är med ett grafikkort.

Visa signatur

Edin Mehinovic, SweClockers.com

Permalänk
Medlem

Re: rd600=steka ägg

Citat:

Ursprungligen inskrivet av talen_ficktjuv
Kanske bör nämna att det går att steka ägg på nb chipset till RD600. Med stockkylaren så låg mitt chipset o idlade på 67grader. Märkte inte ni på Sweclockers samma sak?

Det är inte Rd600 chipset som är varmt det är ju kylaren som är dålig. Har du sett hur DFI applicerat pastan? Samt hur räfflad själva ytan är. DFI la 2 kr på den där kylaren, och trots utseendet är det inte koppar. Men så ere ju med de flesta kylare tyvärr. Skulle vara dyrt med koppar rakt igenom.

Väldigt normalt att folk tror att det är ett varmt chipset. Om man slängde samma NBkylaren på ett 680i skulle man få temperaturer på över 100c! (testat över hos XS). Jag har en Thermalright HR-05 Sli på min nordbrygga och där går aldrig tempen över 45 grader vid load. Med en 70mm fläkt så skulle det nog sänkas till kanske 40. Det får inte de flesta 680i eller X38 chipsets med en mkt störrekylfläns + heatpipes över hela moderkortet.

Jag är så glad att min älskling fortfarande står sig. Alla var så kritiska mot kortet när det kom. Men som nämnt man bör inte köra RD600 kortet i asynch. Ger ruskigt dålig prestanda jämnfört med sync. Det är uppoffringen för en äkta asynchminneskontroller.

En nackdel med RD600 är att supporten är hemsk, få kort tillverkades och DFI ger det inte alls mkt tid. Det har många problem och senaste bioset släppte i Juli.

Visa signatur

ASUS ROG Crosshair X670E Gene| AMD Ryzen 9 7800X3D Delidded | Custom EK Watercooling| WD Black SN850X 1TB + WD Black SN850X 2TB| Corsair Vengeance, DDR5-6600 64GB (2 x 32GB) @6400MHz CL 30-38-38-76| AMD Radeon RX 7900 XTX| LG UltraGear 45GR95QE OLED| MSI MPG A1000G PCIE5 1000W| Lian Li O-11 EVO|

Permalänk
Medlem

Mycket bra utfört test, personligen ser jag hellre P35 och framförallt X38 kort då den allmänna uppfattningen är att man bör undvika Nvidias chipset om man inte ska köra SLI. Den recension bekräftar fördommarna.

Hoppas verkligen att DFI kan få fram ett X38 kort snabbt men eftersom P35
fortfarande inte verkar finnas i lager ens i tyskland så är väl inte förhoppningarna så stora. Eftersom jag gjärna vill ha PCIe 2 och dom extra PCIe banorna från X38 så funderar jag på att göra det otänkbara: att köpa något annat än DFI. Ett Gigabyte X38 DQ6 ligger närmast till hands och det finns i lager nästan överallt...

Visa signatur

WS: DFI LP UT X38T2R (Gigabyte X38-DQ6 = Trasigt)| Intel C2D E6750 | 4*1 GiB Twinmos PC2-6400 | ATI Radeon HD4870 1GB | WD Caviar XL "AAKS" SATA 500GB | Antec Neopower 480W | Antec SLK3700-BQE
Server: DFI LP NF4 Ultra | AMD 3000+ "winchester" | 2*512MiB PC3200 | ATI Radeon HD2400pro | 1000GB WD GP, 3*320GB Seagate 7200.10, 250GB WD2500 PATA, 200GB Maxtor DM10 SATA = 2410GB

Permalänk

Re: Re: rd600=steka ägg

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Gambit_2K
Det är inte Rd600 chipset som är varmt det är ju kylaren som är dålig. Har du sett hur DFI applicerat pastan? Samt hur räfflad själva ytan är. DFI la 2 kr på den där kylaren, och trots utseendet är det inte koppar. Men så ere ju med de flesta kylare tyvärr. Skulle vara dyrt med koppar rakt igenom.

http://resources.vr-zone.com/Shamino/dfird600er/18.jpg

http://resources.vr-zone.com/Shamino/dfird600er/20.jpg

Väldigt normalt att folk tror att det är ett varmt chipset. Om man slängde samma NBkylaren på ett 680i skulle man få temperaturer på över 100c! (testat över hos XS). Jag har en Thermalright HR-05 Sli på min nordbrygga och där går aldrig tempen över 45 grader vid load. Med en 70mm fläkt så skulle det nog sänkas till kanske 40. Det får inte de flesta 680i eller X38 chipsets med en mkt störrekylfläns + heatpipes över hela moderkortet.

Jag är så glad att min älskling fortfarande står sig. Alla var så kritiska mot kortet när det kom. Men som nämnt man bör inte köra RD600 kortet i asynch. Ger ruskigt dålig prestanda jämnfört med sync. Det är uppoffringen för en äkta asynchminneskontroller.

En nackdel med RD600 är att supporten är hemsk, få kort tillverkades och DFI ger det inte alls mkt tid. Det har många problem och senaste bioset släppte i Juli.

Mmm... jag har lossat på den där jäkeln till nb-kylare och provat thermalrights hr-05 och sli och Notuca nordbyrggekylaren.
Hur fick du Thermalrights kylare och sitta? Som du visar på bilderna där , det är inte vackert

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Curly
Mycket bra utfört test, personligen ser jag hellre P35 och framförallt X38 kort då den allmänna uppfattningen är att man bör undvika Nvidias chipset om man inte ska köra SLI. Den recension bekräftar fördommarna.

Hoppas verkligen att DFI kan få fram ett X38 kort snabbt men eftersom P35
fortfarande inte verkar finnas i lager ens i tyskland så är väl inte förhoppningarna så stora. Eftersom jag gjärna vill ha PCIe 2 och dom extra PCIe banorna från X38 så funderar jag på att göra det otänkbara: att köpa något annat än DFI. Ett Gigabyte X38 DQ6 ligger närmast till hands och det finns i lager nästan överallt...

Är ute efter DFI ja också (först efter 25:e då men iaf ), kan däremot se att både LT/UT -p35 finns i lager på ett ställe här inom europa. De planeras ju för X48 till Q1 2008 som sägs uppdatera de fel som förekom på X38an samt att kretsen verkligen är specifierad för klockning.

Visa signatur

Wasserkühlung::5900X::ASSrock X570 TB3::2x8 Ballistix 3000@3800::6800Nitro+

Vilken leksak>> CH341-biosprogrammerare

Permalänk
Medlem

Chipset på RD600 är inte alls specilt varmt. Flänsen är bara ljumen. Däremot är speänningsregulator kylflänsen, brevid sockeln, glöd het.

Visa signatur

Intel Core i7 965 EE @ 4 GHz
Foxconn BloodRage X58
ATI HD 4870 + Accelero S1 Rev2 + 2st Zalman 120mm

Permalänk
Medlem

Re: Re: Re: rd600=steka ägg

Citat:

Ursprungligen inskrivet av talen_ficktjuv
Mmm... jag har lossat på den där jäkeln till nb-kylare och provat thermalrights hr-05 och sli och Notuca nordbyrggekylaren.
Hur fick du Thermalrights kylare och sitta? Som du visar på bilderna där , det är inte vackert

Körde bara med krokarna, aldrig haft sån lätt installation för ngt. Men den sitter löst det måste jag säga. Men man kan säkert böja själva metallen i krokarna uppåt så den sitter hårdare men har inte testat det än. Är bara glad att kortet fungerat 6 vecko nonstop, har bytt ut kortet på garanti 3 ggr *asg*

Visa signatur

ASUS ROG Crosshair X670E Gene| AMD Ryzen 9 7800X3D Delidded | Custom EK Watercooling| WD Black SN850X 1TB + WD Black SN850X 2TB| Corsair Vengeance, DDR5-6600 64GB (2 x 32GB) @6400MHz CL 30-38-38-76| AMD Radeon RX 7900 XTX| LG UltraGear 45GR95QE OLED| MSI MPG A1000G PCIE5 1000W| Lian Li O-11 EVO|

Permalänk
Medlem

Känns inte fel att sitta med ett 680i SLi kort när man ser ett sånt här test.

Visa signatur

i7 3770K | Asus 77-pro | 16GB Corsair | Gigabyte 290X | Corsair Force 120GB SSD |

Permalänk
Medlem

Bra och intressant test. Jag tycker iaf mitt Striker Extreme inte är så dumt fast den låg lite efter av dom andra. Tycker det är ett otroligt sabilt och snabbt kort. Har absolut inge problem med OC.

Visa signatur

Intel i9 11900k | RTX Aourus 3080Ti | 32GB G-Skill 3600Mhz | Asus Z590 Gaming-A Wifi | CoolerMaster komplett Edition | 2x Samsung EVO 980 M.2 / Evo 870 / Evo 860 | LG Ultragear 32" 1440P 165Hz - APX Displayport | Corsair K95 RGB Platinum | Xtrfy RGB | Windows 10 Pro |

Permalänk
Medlem

Fråga ang. överklockningen

Ni lyckades få upp E2140 i ca 3200mhz. Det låter i mina öron ekonomiskt väldigt tilltalande att få en processor för 500 spänn att snurra i klass med en oklockad 6850?

Tänker jag fel? Är prestandan ojämförbar trots att de ligger på samma mhz, med tanke på cacheminne osv?

Ökar risken enormt för att professorn ska tvärdö när man ökar klockfrekvensen så mkt? Blir den mycket varmare än en 6850?

Mycket frågor

Permalänk
Medlem

Nej vi får verkligen hoppad "professorn" överlever orkar inte med en begravning till

Visa signatur

i7 3770K | Asus 77-pro | 16GB Corsair | Gigabyte 290X | Corsair Force 120GB SSD |

Permalänk
Medlem

Ni skriver att Foxconn kortet inte har reset eller start knappar på moderkortet, vilket inte stämmer. de sitter längst ner till vänster på kortet, de 2 gula/oranga runda knapparna.

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Ldarax
Ni skriver att Foxconn kortet inte har reset eller start knappar på moderkortet, vilket inte stämmer. de sitter längst ner till vänster på kortet, de 2 gula/oranga runda knapparna.

Tackar uppdaterat

Visa signatur

Perhaps its everything you say-G´kar
Fools to the left of me feeders to the right - I need to find a real job! - Londo Mollari (Babylon 5)

Permalänk
Medlem

Re: Fråga ang. överklockningen

Citat:

Ursprungligen inskrivet av eisbaer
Ni lyckades få upp E2140 i ca 3200mhz. Det låter i mina öron ekonomiskt väldigt tilltalande att få en processor för 500 spänn att snurra i klass med en oklockad 6850?

Tänker jag fel? Är prestandan ojämförbar trots att de ligger på samma mhz, med tanke på cacheminne osv?

Ökar risken enormt för att professorn ska tvärdö när man ökar klockfrekvensen så mkt? Blir den mycket varmare än en 6850?

Mycket frågor

Skulle uppskatta om någon med kunskap om detta kunde reda ut det åt mig =/

Permalänk
Inaktiv
Citat:

Ursprungligen inskrivet av eisbaer
Skulle uppskatta om någon med kunskap om detta kunde reda ut det åt mig =/

Bättre om du tar dessa frågor till forumet för fler svar. :3

Permalänk

Hade inte DFI slutat tillverka moderkort för ett tag sedan?