Permalänk
Medlem

köpa bärbar utomlands - åäö?

tänkte passa på och köpa en laptop nu när dollar är tok låg, men kom på att man vill ju kunna skriva åäö, vet att man kan välja svenskt tangentbord i windows men jag skulle nog bli tokig av att de inte stod på tangenten jag trycker på. De finns ingen möjlighet att helt enkelt byta ut tangenten mot en svensk?

jag kanske är idiot men frågar ändå

Permalänk
Hedersmedlem

Det går att byta tangentbord (på de största laptoptillverkarnas burkar, åtminstonde), men det är inte billigt.

Min rekommendation är att du står ut, man ska ändå inte titta på tangentbordet när man skriver.
Betänk dock att tull och moms tillkommer när du beställer från USA.

Visa signatur

Vim
Kinesis Classic Contoured (svart), Svorak (A5)
Medlem i signaturgruppen Vimzealoter.

Permalänk
Medlem

Man brukar få räkna med 600kr eller mer för ett nytt tangentbord. Beroende på vilken dator du köper och vilken du köper ifrån går det ibland att skaffa svenskt tangentbord men det är ganska ovanligt.

Permalänk
Medlem

Man borde ju kunna köpa lösa tangenter tycker jag. kolla med din datortillverkare.

Annars kan du köpa klisterlappar
http://www.polarprint.se/produkt?ID=1086
http://www.frolundadata.se/index.cgi?cmd=Shop&cat=2&ucat=260&...

Visa signatur

Stationär: Athlon 64 3200+ @10*250=2,5GHz, 1gb PC3200 valueRAM, palit 7600gt. Bärbar: Dell precision m4300, c2d T7300, quadro fx 360m, 3gb RAM, 1680*1050 Truelife

Permalänk
Medlem

´köp ett externt tangentbord då!
finns även program där man ändrar tangenter

Visa signatur

| Antec p183 | Intel i7 920 |Asus P6T Deluxe v2 | Corsair 750w | PowerColor 4890 Plus | Corsair XMS3 DDR3 1600MHz 6GB CL9 | Western Digital Caviar Black 640GB |

Permalänk
Medlem

Men jag en sak jag undrar, om dom nu inte har åäö på sina tangentbord, borde inte deras tangentbord då ha 3 tangenter mindre än oss? Så för att kunna använda åäö måste man ju välja bort 3 tangenter, rätta mig om jag har fel.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Nille4:

Men jag en sak jag undrar, om dom nu inte har åäö på sina tangentbord, borde inte deras tangentbord då ha 3 tangenter mindre än oss? Så för att kunna använda åäö måste man ju välja bort 3 tangenter, rätta mig om jag har fel.

Amerikansk tangentbordslayout:

Windows ser förhoppningsvis till att de svenska tecknen (liksom semikolon, pilar och liknande) hamnar ungefär där de skall, men det är fortfarande till exempel fel form på entertangenten.

Permalänk

llr så kan du lära dig ascii koder
tex:
Alt + 134 = å
Alt + 132 = ä
Alt + 148 = ö
jag fick göra detta ett tag då jag hade ett eng OS men kom senare på att man kunde ändra tangentbordslayouten

Visa signatur

Laptop #1 ASUS X75VC Laptop #2 Packard Bell EasyNote LJ61
photobucket (mina bilder, har en bild jag lagt upp 404 så kan den finnas här) hemsida