Massutskick av epost, går det?

Permalänk

Massutskick av epost, går det?

Hej!

Nu var det längesen jag hängde här.. men ska väl försöka komma igång lite smått igen. En bekant som driver ett företag vill skicka ett erbjudande till cirka 800 epostadresser. Och jag har egen server med Debian på en 100/100-lina.

Nu till frågan, visst går det på nåt sätt skicka 800 relativt lätt? Vad behöver jag egentligen? För "epost"-insertningen t.ex? Och sen vet jag sen tidigare att det går att ha vilken @xxx.xxx som helst med hjälp av spoofing - eller vad det nu heter.

Jag skulle bli erbjuden gratis kaffe eller några slantar om jag grejade det här åt honom, så kom med tips nu!

//

Visa signatur

Gigabyte-P35-DS4 | Intel Core 2 Quad Q6600 [3 GHz] | 2x1GB Corsair XMS-6400@800Mhz | Nvidia Geforce 460 GTX [975/2000 MHz] | Intel 320 Series 80 GB SSD | | SETI@Home Team: Sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Innan jag ger något utförligt svar vill jag fråga följande.

Vad har mottagarna för relation till företaget?
Är de befintliga kunder?
Har de accepterat att få erbjudanden via e-post från det aktuella företaget?

Permalänk

Så djupgående information har jag inte.. men allt jag vet är att det är ett företag som Job Meal ungefär. De hyr ut kaffeautomater till andra företag, så ja, mottagarna är *företag* som ev. vill ha lite kaffe på sitt företag.

Vore jag ett företag, och fick mail från dessa jag hjälper nu, skulle jag mest bli glad.

Visa signatur

Gigabyte-P35-DS4 | Intel Core 2 Quad Q6600 [3 GHz] | 2x1GB Corsair XMS-6400@800Mhz | Nvidia Geforce 460 GTX [975/2000 MHz] | Intel 320 Series 80 GB SSD | | SETI@Home Team: Sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Du kommer antagligen träffa på problem. I kriget mot spam så har många ISPer stängt ner port 25 utåt på sina privatlinor (du nämner inget om din ISP så det är svårt att säga i ditt specifika fall). En annan sak som blir svårt att komma runt är att många MTAs skyddar sig mot spoofing genom att göra en reverse DNS lookup på anslutande MTAs och jämföra med domänen i mailheadern. Synd att det blivit så. :/

Visa signatur

qw q b

Permalänk

Detta är sant.. Kör med BBB's port 25 utgående, och då borde det bli problem redan där. :/ Några mail antar jag går bra, men ska man skicka uppemot 100-800 stycken säger säkert deras SMTP till.

Jaja, tack för alla svar..

Visa signatur

Gigabyte-P35-DS4 | Intel Core 2 Quad Q6600 [3 GHz] | 2x1GB Corsair XMS-6400@800Mhz | Nvidia Geforce 460 GTX [975/2000 MHz] | Intel 320 Series 80 GB SSD | | SETI@Home Team: Sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Att porten är spärrad är väll inte något direkt hinder. Går att råda bot på.

Att skicka via din ISPs SMTP går att göra, finns mig veterligen ingen spärr om hur många mail man får skicka men när det gäller massutskick med syfte att marknadsföra så finns det självklart regler.

Ni bör däremot först läsa igenom följande:
http://www.konsumentverket.se/mallar/sv/artikel.asp?lngCatego...

Hänger du med på vart jag vill komma?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av xds
Att porten är spärrad är väll inte något direkt hinder. Går att råda bot på.

Att skicka via din ISPs SMTP går att göra, finns mig veterligen ingen spärr om hur många mail man får skicka men när det gäller massutskick med syfte att marknadsföra så finns det självklart regler.

Ni bör däremot först läsa igenom följande:
http://www.konsumentverket.se/mallar/sv/artikel.asp?lngCatego...

Hänger du med på vart jag vill komma?

Att skicka via sin ISPs relay i företagssyfte ger ett lite väl oseriöst intryck imo.

Visa signatur

qw q b

Permalänk
Medlem

Men kan man inte skicka mejl från någon annan port?

Visa signatur

Workstation: Intel Core 2 Duo E6420 | 4GB DDR2 PC5300 | 8800GTS 320Mb | 500Gb Sata2 |
WD My Book Essential Edition 500Gb |

Permalänk

Någon server uppströms kan blocka din server om den tar emot många mail, massmailade på Lundakarnevalen och några av universitetets mailservrar blockade våran temporärt för vi skickade för många och anslöt en gång för varje mail.

Visa signatur

RTFM - vacker sak att säga till folk som ställer dumma frågor

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Ozz_z
Men kan man inte skicka mejl från någon annan port?

Jag är rädd att du missförstått, MTAs tar i regel emot mail på port 25, ISPs spärrar på privatlinor anslutningar till port 25.

Din enda chans är att försöka ansluta mot MTAs på port 587 (Message Submission Port, som då i regel inte tillåter någon form av relay huvudtaget) men det skulle bli en massa jobb om du har en massa olika domäner du vill skicka till för att du skulle behöva på något sätt styra om alla anslutningar till port 25 till port 587. Även om du skulle lyckas med det (absolut inte omöjligt) har du fortfarande problemet med reverse DNS lookups. Med andra ord, du är körd om du inte skaffar en helt öppen företagslina där du själv kan styra PTR.

Visa signatur

qw q b

Permalänk
Medlem

hm.. okej. Så att sätta upp en mailserver hemma är inte lönt? kan man köra via bredbandsbolagets SMTP server fast med min domän? är det någon isp som tillåter port 25?

Visa signatur

Workstation: Intel Core 2 Duo E6420 | 4GB DDR2 PC5300 | 8800GTS 320Mb | 500Gb Sata2 |
WD My Book Essential Edition 500Gb |

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Ozz_z
hm.. okej. Så att sätta upp en mailserver hemma är inte lönt? kan man köra via bredbandsbolagets SMTP server fast med min domän? är det någon isp som tillåter port 25?

Inte speciellt lönt, alla stora fördelar går förlorade. Om du ska använda din ISPs SMTP-server som relay så kan du ändå inte skicka större mail än 10MB/st (vanligtvis). Spamdetekterare kommer att klaga på att mailen till synes inte kommer från en server som har något med domänen i mailheadern att göra. Inte heller kan mailskickandet ske genom en krypterad tunnel end-to-end. Den enda fördelen (som jag kan komma på) är att mailen kommer bli lagrad på din server, på din spelplan där du har kontroll över nyfikna ögon.

Vad jag vet så tillåter ingen av de större ISPerna anslutningar till port 25.

Visa signatur

qw q b

Permalänk

Låt oss säga så här, jag vill testa.. gå igenom BBB's SMTP på port 25.

Det sprollar just nu, låt oss leka med tanken lite.. hur är lättast att skicka epost? Vad för programvara behöver man?

Visa signatur

Gigabyte-P35-DS4 | Intel Core 2 Quad Q6600 [3 GHz] | 2x1GB Corsair XMS-6400@800Mhz | Nvidia Geforce 460 GTX [975/2000 MHz] | Intel 320 Series 80 GB SSD | | SETI@Home Team: Sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Vet inte om detta är något intressant, men min far använder detta programmet i sitt företag när han skicka ut mail.. dock inte flera hundra.

http://www.samlogic.com/multimailer/multimailer.htm

EDIT: Såg på deras sida att programmet används av stora företag som t.ex. SAS, Volvo och Dustin.. borde ju fungera att göra massutskick då.

Visa signatur

iMac 27" | Mid 2010 | Core i7 2.93Ghz | 20 GB | HD5850 M | Samsung 840 500 GB | 4 TB WD
MacBook Air 11" | Mid 2012 | Core i7 2.0 Ghz | 8 GB | 256 GB SSD
Citera gärna om du svarar på mina inlägg, så hittar jag tillbaka igen! :)