Oblivion kraschar efter en stund. Varför?

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Hammarö
Registrerad
Jan 2004

Oblivion kraschar efter en stund. Varför?

Hej!

Nån här som vet varför mitt Oblivion kraschar efter x antal minuter? Har senaste patchen och har även köpt spelet, om ni undrar det. Har allt på ultra high.

Fick veta av en kompis att det även gjorde det för honom också, och han har en dubbelt så bättre dator än mig. Är det spelet som det är fel på, eller vad?

Frågan kan ha besvarats på tidigare, men jag orkar inte leta igenom alla Oblivion-trådar ^^

Tack på förhand!

Citera mig om du önskar ett snabbare svar.
Min blogg

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Jul 2005

har du installerat några moddar? vissa av dem kan "krocka" med varandra och göra så att spelet krashar

i5 2500K|Sabertooth P67|Vengeance 1866 8GB|Sapphire RX 480|Essence STX|Denon AH-D2000|Samsung S27A950D|Steelseries 7G|Feenix Nascita

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Hammarö
Registrerad
Jan 2004

Na, det har jag ikke. Hittar inte de som jag vill ha :/

Min blogg

Trädvy Permalänk
Hedersmedlem
Plats
Linköping
Registrerad
Okt 2006

bara spelet kraschar och inte datorn?

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Lund
Registrerad
Maj 2007

Vista möjligtvis? Jag led själv av krascher när jag lirade och vet att många haft liknande problem med Oblivion + Vista. Quicksava ofta är mitt tips.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Hammarö
Registrerad
Jan 2004

Bara spelet kraschar, ja.

Har inte Vista längre. Vill ej skaffa det förrens det är lika stabilt som vad XP är nu.

Min blogg

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Limhamn
Registrerad
Jul 2006

Föreslår att du stänger av musiken helt i ini-filen. Prova med det om det hjälper.
Oblivion har ett fel som aldrig blev löst som vissa lider av fortfarande. Det handlar om att musiken i spelet gör att det krashar lite random.
För att hitta ini-filen så går du in i dina dokumet. Hos mig ser det ut som följer:
c:\Documents and Settings\Alexander\My Documents\My Games\Oblivion

Väl där söker du upp oblivion.ini , öppnar den med typ notepad och editerar följande rad:
bMusicEnabled=1

Ändra då "1" till "0" .

Det är såklart inte säkert att det löser något men det hjälpte mig när jag började spela. Slutade krasha efter det.
Inga bra lösning, mer en taskig workaround, musken i spelet är ju riktigt bra.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Hammarö
Registrerad
Jan 2004

Det verkar hjälpa, förutom att spelet hängde sig (inte kraschade) när en polare kom in på min Radmin 2.2-server. Kanske var pga Radmin. Får hoppas på det ^^ Det tråkiga är ju att jag ej hade sparat på länge (njöt ju av att äntligen kunna spela Oblivion krasch-fritt, hehe)

Tack! Återkommer om problemet uppstår igen.

Min blogg

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Limhamn
Registrerad
Jul 2006
Citat:

Ursprungligen inskrivet av edgren
Det verkar hjälpa, förutom att spelet hängde sig (inte kraschade) när en polare kom in på min Radmin 2.2-server. Kanske var pga Radmin. Får hoppas på det ^^ Det tråkiga är ju att jag ej hade sparat på länge (njöt ju av att äntligen kunna spela Oblivion krasch-fritt, hehe)

Tack! Återkommer om problemet uppstår igen.

Fint att det verkar funka för dig.
Vill du verkligen ha musik så kan du alltid prova med att sänka "hardware acceleration" under de avancerade egenskaperna till typ det lägsta eller näst lägsta. Hojta till om du inte hittar. hehe, vet inte hur grym du är på datorer :).

Oblivion är lite känsligt för vissa när det händer saker i bakgrunden, typ det hänger eller kraschar när man tabbar ur, eller har man msn uppe och ett meddelande poppar upp så hänger det sig och krashar också.

*shrugs* tur att det är ett skönt spel så man fortsätter att försöka.