AMD Phenom eller Intel Penryn [RÖSTA]

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Aldric T
< --- AMD fanboi ..

Samma här, alla fall nästan fanboy. Kommer spara till en Phenom 3 Ghz när den kommer och väntar tills AM3 moderkorten kommer

Visa signatur

AMD Phenom II 955BE x4 @3.61GHz|SamSung 2 x 500GB 7200 RPM|Asus M4A79T Deluxe|4GB OCZ Black Edition 12800@1600MHz|Sapphire HD5870 1GB RAM|OS varierar, men mest Win XP x64

Permalänk
Medlem

Jag tänkte faktiskt prova på AMD nu när jag ska köpa nytt i jul. Hoppas det har kommit lite smakprov på phenom då. Gillar Hypertransport som AMD använder.

Visa signatur

I like my women how i like my coffee... In a plastic cup.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av -Boris-
Intel har ingen press att gå upp i frekvens. Skulle det vara så skulle intel nog släppa 3.4GHz Core 2 Duo utan problem. I krisläge skulle även 3.6GHz gå nästan smärtfritt med på 0.65µ.

Mjo, en sak jag märkt med Intel är att de är väldigt duktiga på marknadsföring i alla fall. Så du har nog helt rätt där.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av -=Mr_B=-
Tillverkaren säljer inte en cpu de räknar med ska vara instabill. Som jag nämnt i en annan tråd, går det egentligen inte att hävda att "min cpu är 100% stabil" eftersom det skulle kräva 100% användning, 1005 av tiden, med en mjukvara som hela tiden jämförde beräkningarna med förväntat resultat.

Det jag menade var att Intel kanske inte har kommit upp i tillräckligt hög stabilitet i högre frekvenser så att de har blivit godkända att produceras. Det är vad jag tror. Sen så har de kanske inte satsat på att släppa högre frekvenser heller. Hade de gjort det så hade det hänt för längesen.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av -=Mr_B=-
Förlåt? AMD's problem är just att PGA valet av SOI, har de problem med att få upp klockfrekvensen. Därav anledningen till att AMD varje gång börjar släppa ett par snigellångsamma revisioner, för att förfina processen, och släppa bättre och bättre revisioner, så att de efterhand får fram snabbare chip.

Okej. Vet inte riktigt vad SOI är.
Men det beror som sagt på hur mycket man satsar på att få upp frekvenserna. AMD hade press på sig och därför så lanserade de en k8 i 3.2 ghz. Så det är väl egentligen så det är.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av -=Mr_B=-
Vad är det Intel antagligen oxå kommer att göra? Släppa högre klockfrekvenser?

Japp

Visa signatur

|| Gigabyte GA-MA790X-UD3P || AMD Phenom II X4 955 @ 3,8 GHz || 2*2 GB Kingston HyperX PC8500 || Asus Radeon HD 5850|| Zalman ZM600-HP600W || Windows 7 64-bit ||

Permalänk
Medlem

Kommer att ta det som har bäst prestanda efter att man har klockat det till vardagsklock.

Om jag ska uppgradera.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av minibite3
Okej. Vet inte riktigt vad SOI är.
Men det beror som sagt på hur mycket man satsar på att få upp frekvenserna. AMD hade press på sig och därför så lanserade de en k8 i 3.2 ghz. Så det är väl egentligen så det är.

SOI är en teknik för att minska läckage, och därmed effektförbrukningen, och hålla ner tempen i cpu'n. AMD använder den, Intel gör inte. IBM gör, osv. AMD har i omgångar haft problem som direkt, eller indirekt går att förknippa med SOI. Ett par gånger har de "fått" lösningen från IBM, exakt vad de avtalen har kostat AMD har jag ingen aning om, men de drar sig i det längsta från att göra dem verkar det som. En av de negativa effekterna är att det blir svårare att pressa upp frekvensen. Förhoppningsvis är fördelarna större än nackdelarna så att inte AMD sitter fast med någonting de inte längre själva tror på. Slutresultaten från Intel och AMD är inte så olika, och Intel verkar ha lättare för att pressa mer prestanda ur sina cpu'er, och om det enbart är smart arkitektur, eller olika tillverkningsprocesser som spelar in lär aldrig vi få veta.
B!

Visa signatur

Allting jag skriver är om inget annat uttrycks, min åsikt! Ingenting måste vara dagens sanning enligt din åsikt, och gör du antaganden baserade på mina åsikter hoppas jag att du övervägt mer än bara just min åsikt.

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av skruvis
Visst varierar den från plattform till plattform, men det var inte det jag påpekade..

Näe, du påpekade att man inte skulle bry sig om bandbredd då den inte kunde överstiga sitt teoretiska max. Men jag påpekar att olika plattformar kan vara olika bra på att använda det de har. Så även fast den inte kan överskrida sitt teoretiska max så kan det vara något värt att titta på. Använder jag bandbreddskrävandeprogram så tittar jag gärna lite på bandbredden på en plattform när jag gör mina val.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av -Boris-
Men jag påpekar att olika plattformar kan vara olika bra på att använda det de har. Så även fast den inte kan överskrida sitt teoretiska max så kan det vara något värt att titta på. Använder jag bandbreddskrävandeprogram så tittar jag gärna lite på bandbredden på en plattform när jag gör mina val.

Stämmer, t.ex en AMD plattform använder sin bandbredd mycket bra jämfört med ett Intel system tack vare sin integrerade minneskontroller och sin/sitt HT/routing protokoll i flerprocessor system. Sen tittar jag på resultatet, så kan man ju fråga sig om det är tack vare minnesbandbredden eller något annat. Förr var ju processorer mer begränsade av sin minnesbandbredd jämfört med idag. Det är en dast K8/K10 idag som får sig en liten boost av ökad minnesbandbredd. Intel presterar trots det bättre än K8 då det är en snabbare arkitektur istället, men hade du valt K8 i en _stor_ superdator så är valet inte fel där helheten är viktigast. Nästa största superdator i världen blir ju K10:

http://sweclockers.com/forum/showthread.php?s=&threadid=71955...

Glömmer aldrig när Alpha blev officiellt nedlagd hos HP efter uppköpet av Compaq, och detta tack vare Intel med mutor, extremt attraherande erbjudanden och priset på IA64 (Itanium) på storservermarknaden. Den dagen då samtliga mindre aktörer går under/blir uppköpta så kommer det vara slutet på framgång och konkurrens.

Visa signatur

[ AMD 7800X3D // EK-Block @ custom loop, 2x420mm ][ MSI B650 Tomahawk ][ 32GB G.Skill Z5 Neo @ DDR6000 CL28 1T ][ AMD 7900XTX @ custom loop ][ Corsair 750D // Corsair RM1000X ][ 2TB Samsung 990PRO M.2 SSD ][ Win10 PRO x64 ][ LG 34GN850 ]

Permalänk
Medlem

Hoppas på Phenom mest pga. jag gillar moderkortet som kommer och att jag har förkärlek för underdogs + jag får äntligen nytta för mitt dyra minne. Men skulle helst inte vilja byta moderkort.

Visa signatur

ASUS ROG Crosshair X670E Gene| AMD Ryzen 9 7800X3D Delidded | Custom EK Watercooling| WD Black SN850X 1TB + WD Black SN850X 2TB| Corsair Vengeance, DDR5-6600 64GB (2 x 32GB) @6400MHz CL 30-38-38-76| AMD Radeon RX 7900 XTX| LG UltraGear 45GR95QE OLED| MSI MPG A1000G PCIE5 1000W| Lian Li O-11 EVO|

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av -Boris-
Näe, du påpekade att man inte skulle bry sig om bandbredd då den inte kunde överstiga sitt teoretiska max. Men jag påpekar att olika plattformar kan vara olika bra på att använda det de har. Så även fast den inte kan överskrida sitt teoretiska max så kan det vara något värt att titta på. Använder jag bandbreddskrävandeprogram så tittar jag gärna lite på bandbredden på en plattform när jag gör mina val.

Var skriver jag att man inte skall bry sig om bandbredden? Inga egna tolkningar nu utan var skriver jag det, ord för ord tack...

Visa signatur

XFX Radeon RX 7700 XT Speedster QICK 319 Black Edition | AMD Ryzen R7 5700X | Noctua NH-D15 | Asus TUF Gaming B550-Plus | Kingston Fury Beast DDR4 3600MHz 4x8GB | Samsung 990 Pro 1TB | Corsair HX1000i | Fractal Design Define S | LG 27GL83A | Corsair K95 Platinum | Corsair Sabre RGB PRO Wireless | Corsair Void Elite Wireless

Permalänk
Medlem

Rent estetiskt tycker jag att AMD's K10/Barcelona/Phenom är en "vackrare" och "renare" design än Intels fyrkärniga C2D (Kentsfield/Yorkfield/...). AMD använder sig av de mest logiska lösningarna för att lösa ett problem medans Intel mest tänker på att öka sin avkastning och spara pengar.

Tex så har AMD skapat en "äkta" fyrkärnig processor med alla kärnorna på samma kiselbit. Intel valde att "klistra ihop" ett par tvåkärniga (kommunikation sker genom FSB'n).

AMD valde att integrera minneskontrollern då det är det mest logiska sättet att öka minnesbandbredden och minska latensen. Intel valde att inte göra det av någon anledning. Detta har inget med bakåtkompatibilitet att göra, för då C2D lanserades var man ändå tvungen att skaffa ett nytt moderkort med stöd för just C2D.

Visa signatur

Happy Face!

Permalänk
Medlem

Är väldigt het på Phenom X3. AMD har leverarat tidigare genom historien, ofta lite sent, men väl placerat när de anländer.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av kabanan
Tex så har AMD skapat en "äkta" fyrkärnig processor med alla kärnorna på samma kiselbit. Intel valde att "klistra ihop" ett par tvåkärniga (kommunikation sker genom FSB'n).

Det var någon talesman för AMD som erkände att hade de vetat hur mycket problem de skulle ha med att leverera, hade de kört på samma lösning som Intel här. Just för att få en fungerande produkt på marknaden i ett tidigt skede.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av kabanan
AMD valde att integrera minneskontrollern då det är det mest logiska sättet att öka minnesbandbredden och minska latensen. Intel valde att inte göra det av någon anledning. Detta har inget med bakåtkompatibilitet att göra, för då C2D lanserades var man ändå tvungen att skaffa ett nytt moderkort med stöd för just C2D.

Att integrera minneskontrollern ger mer prestanda, samt ökar kostnaderna och komplicerar tillverkningen. Intel har annonserat ut en server processor med integrerad minneskontroller, men jag minns inte om den fortfarande är aktuell.
B!

Visa signatur

Allting jag skriver är om inget annat uttrycks, min åsikt! Ingenting måste vara dagens sanning enligt din åsikt, och gör du antaganden baserade på mina åsikter hoppas jag att du övervägt mer än bara just min åsikt.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av -=Mr_B=-
Det var någon talesman för AMD som erkände att hade de vetat hur mycket problem de skulle ha med att leverera, hade de kört på samma lösning som Intel här. Just för att få en fungerande produkt på marknaden i ett tidigt skede.

Att integrera minneskontrollern ger mer prestanda, samt ökar kostnaderna och komplicerar tillverkningen. Intel har annonserat ut en server processor med integrerad minneskontroller, men jag minns inte om den fortfarande är aktuell.
B!

Det är just därför jag gillar AMD, de tar inte den enkla vägen.

Visa signatur

Happy Face!

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av skruvis
Var skriver jag att man inte skall bry sig om bandbredden? Inga egna tolkningar nu utan var skriver jag det, ord för ord tack...

När någon pratade om att det kan vara av intresse att titta på hur bland annat minnesbandredd ter sig så invände du att man ändå inte kunde få mer än bussens teoretiska max.

Jag säger att invändningen är irrelevant svammel, teoretiskt max har ingenting med någonting att göra då effektiviteten kan skilja rejält.
Och att han har rätt i att minnesbandbredd kan vara värt att titta på. Och att din invändning inte har någonting av relevans att ta upp.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av -Boris-
När någon pratade om att det kan vara av intresse att titta på hur bland annat minnesbandredd ter sig så invände du att man ändå inte kunde få mer än bussens teoretiska max.

Jag säger att invändningen är irrelevant svammel, teoretiskt max har ingenting med någonting att göra då effektiviteten kan skilja rejält.
Och att han har rätt i att minnesbandbredd kan vara värt att titta på. Och att din invändning inte har någonting av relevans att ta upp.

Var invände jag mot det? Jag bara påpekade att minnena har en teoretisk max gräns.. En del människor tror att AMD kan trolla fram mer minnesbandbredd än vad som är teoretiskt möjligt... så var invände jag mot det? citera gärna mig eller sluta att trolla in ord i min mun!

Visa signatur

XFX Radeon RX 7700 XT Speedster QICK 319 Black Edition | AMD Ryzen R7 5700X | Noctua NH-D15 | Asus TUF Gaming B550-Plus | Kingston Fury Beast DDR4 3600MHz 4x8GB | Samsung 990 Pro 1TB | Corsair HX1000i | Fractal Design Define S | LG 27GL83A | Corsair K95 Platinum | Corsair Sabre RGB PRO Wireless | Corsair Void Elite Wireless

Permalänk
Medlem

Phenom FTW!

Föredrar också underdogs. Phenom känns som en bättre eller renare design tycker jag iaf. Förmodligen svalare också.

Visa signatur

AMD Ryzen 5 3600 | 4x8GiB 18-20-16-36-52-2T DDR4-3400 | MSI B450-A Pro Max AGESA 1.2.0.7 | Sapphire RX 480 Nitro+ OC 8GiB | Crucial MX500 500GB | PNY CS900 2TB | Samsung 850 EVO 500GB | Samsung PM961 512GB | Scythe Kamariki 4 450W

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av skruvis
Var invände jag mot det? Jag bara påpekade att minnena har en teoretisk max gräns.. En del människor tror att AMD kan trolla fram mer minnesbandbredd än vad som är teoretiskt möjligt... så var invände jag mot det? citera gärna mig eller sluta att trolla in ord i min mun!

Av intresse, vad hade formeln om teoretisk minnesbandbredd att göra med tråden överhuvudtaget, samt vad leder detta till i denna tråden? Ni är säkert lika envisa som jag, så själv hade jag tagit det i PM

Visa signatur

[ AMD 7800X3D // EK-Block @ custom loop, 2x420mm ][ MSI B650 Tomahawk ][ 32GB G.Skill Z5 Neo @ DDR6000 CL28 1T ][ AMD 7900XTX @ custom loop ][ Corsair 750D // Corsair RM1000X ][ 2TB Samsung 990PRO M.2 SSD ][ Win10 PRO x64 ][ LG 34GN850 ]

Permalänk

Förmodligen hugget som stucket i slutändan.

Men av praktiska själ samt ekonomiska, så kör jag vidare på AMD så jag slipper byta MB.

Visa signatur

|||| Intel Core 2 Quad @ 3.4GHz |||| 2GB 800MHz DDR2 |||| Inno3D 8800GTX OC |||| Raptor 74GB |||| +1.3TB HDD |||| Gigabyte DS3 ||||

Permalänk
Medlem

Penryn tror jag kommer vinna, don't get me wrong, jag tror Phenom kommer bli en alldeles utmärkt processor, dock så tror jag Penryn kan klocka sig förbi barriärer dit Phenom inte kommer nå, detta är dock en spekulation från min sida, men det har sett likadant ut på denna fronten ett bra tag nu.

Visa signatur

Spel/Multimediaburk: Antec P182b | Gigabyte EX58-UD5 | Core i7 920 | 3x1GB Kingston HyperX 1600mhz | Asus 9600GT Silent | 3x500gb Spinpoint | Corsair VX450 | XP Pro x86 | iPhone 3GS 16gb

Permalänk
Medlem

Jag säker på att Penryn kommer att vinna bland extremklockarna, men för de som inte klockar alls/litegrann så är det inte lika säkert. Phenom kan faktiskt ha bättre prestanda på en hel del vid moderat klock. Och det är ju så de allra flesta kör, orka köra med kolsyrerör 24/7

Sen finns de ju de som vill ha en tyst dator, och då kommer kanske inte ens moderat klock på fråga; man vill ha bra prestanda redan vid en ganska låg klock för att få en tyst och sval dator. Där verkar DEFINITIVT Phenom vara en vinnare! Silent ftw

Visa signatur

|| R9 7950X MSI PRO X670-P WIFI 32GB-DDR5-6400c32 MSI RTX4080 Ventus 3X OC || CORE i9 12900KF MSI Z690 Tomahawk WIFI DDR4 32GB-3600c16 Gear1 TUF RTX3080 OC V2 || R7 5800X3D X570S CH8 Extreme 32GB-3800c18 Gigabyte RTX3080 GAMING OC || R9 5900X(B2) B550-F 32GB-3800c18 EVGA RTX3070 FTW Ultra || R9 3900X X470-Prime Pro 32GB-3200c16 MSI RTX2070 Super ||

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av the squonk
Sen finns de ju de som vill ha en tyst dator, och då kommer kanske inte ens moderat klock på fråga; man vill ha bra prestanda redan vid en ganska låg klock för att få en tyst och sval dator. Där verkar DEFINITIVT Phenom vara en vinnare! Silent ftw

How do you figure?

Mer exakt, test visar att Penryn är mycket strömsnål, rent av möjligt att de lägre klockade modellerna har fått markbart för höga siffror på förbrukningssidan, medans jag inte hittat motsvarande tester för Phenom, men spec är motsvarande den för Intel, så hur får du det till att AMD erbjuder mer prestanda för mindre värme, och väsen? Jag väntar iofs spänt på en ordentlig test med Phenom, ochinte en halvdåligt översatt från kinesiska... Så att jag kan skaffa mig en uppfattning om prestanda. Innan dess känns det ganska ointressant att spekulera i vilken som är snabbast.

B!

Visa signatur

Allting jag skriver är om inget annat uttrycks, min åsikt! Ingenting måste vara dagens sanning enligt din åsikt, och gör du antaganden baserade på mina åsikter hoppas jag att du övervägt mer än bara just min åsikt.

Permalänk
Medlem

Phenom har ju en stor fördel redan i chipsetet som bara drar 8W= mycket mindre värme som genereras inne i lådan = svalare miljö för cpun att vistas i.

Visa signatur

|| R9 7950X MSI PRO X670-P WIFI 32GB-DDR5-6400c32 MSI RTX4080 Ventus 3X OC || CORE i9 12900KF MSI Z690 Tomahawk WIFI DDR4 32GB-3600c16 Gear1 TUF RTX3080 OC V2 || R7 5800X3D X570S CH8 Extreme 32GB-3800c18 Gigabyte RTX3080 GAMING OC || R9 5900X(B2) B550-F 32GB-3800c18 EVGA RTX3070 FTW Ultra || R9 3900X X470-Prime Pro 32GB-3200c16 MSI RTX2070 Super ||

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av skruvis
Var invände jag mot det? Jag bara påpekade att minnena har en teoretisk max gräns.. En del människor tror att AMD kan trolla fram mer minnesbandbredd än vad som är teoretiskt möjligt... så var invände jag mot det? citera gärna mig eller sluta att trolla in ord i min mun!

Så det var ingen invändning? Du bara svammlade lite i tråden utan någon poäng menar du? Du envisas med att skriva inlägg med en uppenbar poäng, för att sedan om du får kritik peka på att du faktiskt inte sa det ordagrant. Varför gör du så?

Permalänk
Medlem

När kommer deassa processorer på marknaden då?

Visa signatur

|AMD Ryzen 9 5900X| |ASUS ROG Strix B550-F| |Crucial Ballistix 32GB CL16@3600MHz| |PNY RTX 4090 XLR8 Gaming| |Samsung 990 Pro 2TB| |Samsung 970 Evo Plus 1TB| |Samsung 860 Evo 1TB| |Corsair RM1000| |Fractal Design Define R5| |LG OLED 48" C2 Evo|

Permalänk
Hjälpsam

Dom skall komma i år.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 1700 | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/z2ljhr | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/5krwxf
HTPC | https://valid.x86.fr/uuzli0 |

Permalänk
Medlem

Phenom förväntas komma ut i november, tillgänglighet i Sverige som vanligt något senare, antagligen inte förrens efter nyår. Intels Penryn ska tydligen följa ungefär samma schema, så det kanske är tid att börja kolla shoppar för förhandsbokning, om man vill ha ett tidigt ex. Man kanske ska köpa en av var, och stämma tillverkarna när priset sänks senare.....
B!

Visa signatur

Allting jag skriver är om inget annat uttrycks, min åsikt! Ingenting måste vara dagens sanning enligt din åsikt, och gör du antaganden baserade på mina åsikter hoppas jag att du övervägt mer än bara just min åsikt.

Permalänk
Medlem

La min Röst på phenom då det är det jag hoppas på. Min första dator hade en P4 på 1.4Ghz men det var också min sista. Men lyckas inte AMD med phenom så kan det nog bli en till Intel prolle:P

Visa signatur

HD5770 1GB| Phenom 2 x2 555 3.2ghz BE@ x3 3.6Ghz| 2x2048ddr3 corsair xms3 1600mhz | Corsair HX520w | HP w2207| Antec 180b

Permalänk
Medlem

Phenom! Behöver inte säga mer!

Visa signatur

WS: Phenom 9850BE @ 3.0GHZ .:. 4GB Redline .:. 790-FX.:. 4870x2 .:. 1TB .:.Lian-Li PC-V2000 .:. Vattenkylning .:. Vista x64/Xp x86
Server: Sempron Le-1100 .:. 2GB xms2 .:. 1.6TB .:. Lian-li PC-A05.:. Windows home server
Väntar på : Deneb

Permalänk
Medlem

Hoppas som alltid på AMD, men känner mig djupt osäker för tillfället. Men som alla kan se i min sign så ska man ju inte svika ett vinnande koncept

I slutändan så är det dock priset som avgör.. är grymt sugen på en amd quad till htpc

Permalänk

har 100 procent AMD so far så jag hoppas på phenom men det känns inte som de kommer greja det, tror det blir en Q6600 till årsskiftet

Visa signatur

ASUS ROG Strix B250I, Intel Core i5-6600 Skylake, Crucial DDR4 2400MHz 8GB, MSI GTX 1050 Ti 4 gb Aero, WD Black 1 TB, Fractal Design Node 304, 18 cm