AMD Phenom eller Intel Penryn [RÖSTA]

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Gurrty
Phenom kommer inte kunna mäta sig med Penry för dem som inte har förstått det.

http://www.nordichardware.se/nyhet,13442.html

Snacka om att du är missförstående när det gäller att jämföra processorer.

1. Phenom är inte släppt
2. Phenom kommer vara snabbare än så
3. Litar du på testet?

Visa signatur

[ AMD 7800X3D // EK-Block @ custom loop, 2x420mm ][ MSI B650 Tomahawk ][ 32GB G.Skill Z5 Neo @ DDR6000 CL28 1T ][ AMD 7900XTX @ custom loop ][ Corsair 750D // Corsair RM1000X ][ 2TB Samsung 990PRO M.2 SSD ][ Win10 PRO x64 ][ LG 34GN850 ]

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av 2good4you
Snacka om att du är missförstående när det gäller att jämföra processorer.

1. Phenom är inte släppt
2. Phenom kommer vara snabbare än så
3. Litar du på testet?

1. Inte ens till hårdvarusajter?
2. Hur kan du veta det utan att ha testat en phenom, som du själv säger den har inte släppts ännu!?
3. Inte jag iaf.

Men man kan undra var dom fått sin phenom i från?
http://news.expreview.com/2007-10-29/1193590532d6599.html

Visa signatur

XFX Radeon RX 7700 XT Speedster QICK 319 Black Edition | AMD Ryzen R7 5700X | Noctua NH-D15 | Asus TUF Gaming B550-Plus | Kingston Fury Beast DDR4 3600MHz 4x8GB | Samsung 990 Pro 1TB | Corsair HX1000i | Fractal Design Define S | LG 27GL83A | Corsair K95 Platinum | Corsair Sabre RGB PRO Wireless | Corsair Void Elite Wireless

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av 2good4you
Snacka om att du är missförstående när det gäller att jämföra processorer.

1. Phenom är inte släppt
2. Phenom kommer vara snabbare än så
3. Litar du på testet?

Jag kan lova dig, 2good4you att Phenom inte kommer kunna mäta sig med Penry prestandamässigt. Crysis testet visar att inte ens en Phenom överklockad till 3,0GHz är lika snabb som en simpel E6850 på 3,0GHz. Även många andra tester visar att Phenom inte är lika snabb som Core arkitekturen per klockcykel, t.ex. Anandtechs test.

En Phenom X4 2,5GHz när den kommer nu i höst kommer med andra ord prestera ganska likt en Q6600 2,4GHz skulle jag tro. Då AMD har problem över 3,0GHz klarar Penry av 4,0GHz på luft utan problem, inte bra för AMD.

Tur att det finns dem som ändå köper AMD trots att de inte presterar bäst. Det ska bli intressant att se hur AMD sätter priserna. Får man en Quad Core för 1500 kr eller mindre kan en Phenom vara intressant annars skulle jag hellre gå på Intel.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av skruvis
1. Inte ens till hårdvarusajter?
2. Hur kan du veta det utan att ha testat en phenom, som du själv säger den har inte släppts ännu!?
3. Inte jag iaf.

Men man kan undra var dom fått sin phenom i från?
http://news.expreview.com/2007-10-29/1193590532d6599.html

1. Nej
2. Jadu, hur vet jag? Vänta och se istället
3. Absolut inte jag heller.

Jag undrar inte för fem öre, för dom har ingen Phenom processor. B2 (Phenom) rev'en är inte ens släppt. Testet fungerar inte ens.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Gurrty
Jag kan lova dig, 2good4you att Phenom inte kommer kunna mäta sig med Penry prestandamässigt. Crysis testet visar att inte ens en Phenom överklockad till 3,0GHz är lika snabb som en simpel E6850 på 3,0GHz. Även många andra tester visar att Phenom inte är lika snabb som Core arkitekturen per klockcykel, t.ex. Anandtechs test.

En Phenom X4 2,5GHz när den kommer nu i höst kommer med andra ord prestera ganska likt en Q6600 2,4GHz skulle jag tro. Då AMD har problem över 3,0GHz klarar Penry av 4,0GHz på luft utan problem, inte bra för AMD.

Tur att det finns dem som ändå köper AMD trots att de inte presterar bäst. Det ska bli intressant att se hur AMD sätter priserna. Får man en Quad Core för 1500 kr eller mindre kan en Phenom vara intressant annars skulle jag hellre gå på Intel.

Lova på du. Att du fortsätter skriva som du gör visar att det inte är en person att diskutera saken med överhuvudtaget, för Phenom är snabbare än Conroe per klockcykel och det finns även inga test på Phenom än. Jag säger enkelt, vänta och se. Du är så dum så att du jämför en 3Ghz Phenom mot en 6850 i EN applikation som sägs vara optimerad för Intel, samt ett test som inte fungerar, ett test från en sida som är helt värdelöst och som inte fungerar samt en stor fake. K10 _ÄR_ snabbare än Conroe, och som jag sagt tidigare har Penryn goda chanser mot Phenom, men jag är tveksam. Enda skulle vara att Intel klockar förbi K10.

Visa signatur

[ AMD 7800X3D // EK-Block @ custom loop, 2x420mm ][ MSI B650 Tomahawk ][ 32GB G.Skill Z5 Neo @ DDR6000 CL28 1T ][ AMD 7900XTX @ custom loop ][ Corsair 750D // Corsair RM1000X ][ 2TB Samsung 990PRO M.2 SSD ][ Win10 PRO x64 ][ LG 34GN850 ]

Permalänk
Medlem

Intel släpper engineering samples så varför skulle inte AMD göra det?

http://www.expreview.com/img/news/071028/Crysis_k10.jpg

Visa signatur

XFX Radeon RX 7700 XT Speedster QICK 319 Black Edition | AMD Ryzen R7 5700X | Noctua NH-D15 | Asus TUF Gaming B550-Plus | Kingston Fury Beast DDR4 3600MHz 4x8GB | Samsung 990 Pro 1TB | Corsair HX1000i | Fractal Design Define S | LG 27GL83A | Corsair K95 Platinum | Corsair Sabre RGB PRO Wireless | Corsair Void Elite Wireless

Permalänk
Medlem

Jag säger som DuceGT i Crysis CPU benchmark: QX6850 VS QX9650 VS PhenomX4 tråden på Xtremesystems.

Citat:

Pre-release CPUs and pre-release chipsets and a bunch premature adults on an internet forum.

Visa signatur

ASUS ROG Crosshair X670E Gene| AMD Ryzen 9 7800X3D Delidded | Custom EK Watercooling| WD Black SN850X 1TB + WD Black SN850X 2TB| Corsair Vengeance, DDR5-6600 64GB (2 x 32GB) @6400MHz CL 30-38-38-76| AMD Radeon RX 7900 XTX| LG UltraGear 45GR95QE OLED| MSI MPG A1000G PCIE5 1000W| Lian Li O-11 EVO|

Permalänk
Avstängd

ASUS har släppt ett moderkort med två AM2 sockets. Två Phenom och 8 GB RAM på den plankan skulle sitta fint. Dustin säljer kortet. Kortet kostade visst 3700:- nånting

Visa signatur

AMD Phenom II 955BE x4 @3.61GHz|SamSung 2 x 500GB 7200 RPM|Asus M4A79T Deluxe|4GB OCZ Black Edition 12800@1600MHz|Sapphire HD5870 1GB RAM|OS varierar, men mest Win XP x64

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Gurrty
Phenom kommer inte kunna mäta sig med Penry för dem som inte har förstått det.

http://www.nordichardware.se/nyhet,13442.html

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Gurrty
Jag kan lova dig, 2good4you att Phenom inte kommer kunna mäta sig med Penry prestandamässigt. Crysis testet visar att inte ens en Phenom överklockad till 3,0GHz är lika snabb som en simpel E6850 på 3,0GHz. Även många andra tester visar att Phenom inte är lika snabb som Core arkitekturen per klockcykel, t.ex. Anandtechs test.

En Phenom X4 2,5GHz när den kommer nu i höst kommer med andra ord prestera ganska likt en Q6600 2,4GHz skulle jag tro. Då AMD har problem över 3,0GHz klarar Penry av 4,0GHz på luft utan problem, inte bra för AMD.

Tur att det finns dem som ändå köper AMD trots att de inte presterar bäst. Det ska bli intressant att se hur AMD sätter priserna. Får man en Quad Core för 1500 kr eller mindre kan en Phenom vara intressant annars skulle jag hellre gå på Intel.

Baserat på att du tycker detta testet är ett solklart exempel på varför Phenom kommer vara dålig så kan man fråga sig om det är ens värt att köpa en processor som kostar mer än 999 dollar som får bara 0.76 mer i fps över en processor som kostar 270 dollar! Vad ska man överhuvudtaget med en QX9650 till om en E6850 duger gott? Åtmindstånde kommer Phenom vara i samma prisklass som E6850.

Visa signatur

I like my women how i like my coffee... In a plastic cup.

Permalänk
Medlem

Tja, spelar ingen roll. Hoppas väl på Phenom. Intel har varit i topp ett tag nu. Tycker det är AMDs tid att gå upp på toppen igen.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av 2good4you
Massa text

Du är jävligt rolig. Hur menar du att Phenom skulle prestera bättre än Penry? Tänker du på att Phenom är snabbare per klock eller klarar högre frekvenser?

Svaret är för de båda nej nej. Phenom kommer inte bli snabbare per klockcykel därför att alla tester på Barcelona (pålitliga) visar att Core har ett övertag med några procent. Barcelona är av samma arkitektur som Phenom och några stora skillnader existerar inte. Det finns även lite mindre pålitliga tester på Phenom tillsammans med RD790, som du påstår kommer öka prestandan, där Core fortförande presterar bättre per klockcykel.

Att sedan Core klarar av enormt mycket högre frekvenser har ju inte heller någon betydelse

Penry har även stor chans att vara energieffektivare än Phenom tack vara 45nm. Titta på sweclockers recesion av QX9650 som visar på riktigt imonerande energieffektivitet.

Säg något som gör Phenom så överlägsen förutom att Phenom har en så mycket bättre arkitektur som du påstår?

Permalänk
Medlem
Citat:

Säg något som gör Phenom så överlägsen förutom att Phenom har en så mycket bättre arkitektur som du påstår?

Hur skulle någon kunna påstå något sådant, eftersom vi inte vet ännu. Samma sak med dina påståenden, vi vet inte!!!

Visa signatur

|| R9 7950X MSI PRO X670-P WIFI 32GB-DDR5-6400c32 MSI RTX4080 Ventus 3X OC || CORE i9 12900KF MSI Z690 Tomahawk WIFI DDR4 32GB-3600c16 Gear1 TUF RTX3080 OC V2 || R7 5800X3D X570S CH8 Extreme 32GB-3800c18 Gigabyte RTX3080 GAMING OC || R9 5900X(B2) B550-F 32GB-3800c18 EVGA RTX3070 FTW Ultra || R9 3900X X470-Prime Pro 32GB-3200c16 MSI RTX2070 Super ||

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av skruvis
Intel släpper engineering samples så varför skulle inte AMD göra det?

[IMG*]http://www.expreview.com/img/news/071028/Crysis_k10.jpg[/IMG]
http://www.expreview.com/img/news/071028/Crysis_k10.jpg

AMD är inte Intel och gör inte samma sak. Dom släpper samples vid olika tillfällen beroende på situation. Att dom släppts B2 samples har jag aldrig hört och jag tror inte på det heller. AMD ligger för närvarande lågt till lansering och jag hänvisar till mitt tidigare inlägg. Oavsett om siten påvisar bra eller dåliga resultat av Phenom tror jag inte ett skvatt på sidan.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Gurrty
Du är jävligt rolig. Hur menar du att Phenom skulle prestera bättre än Penry? Tänker du på att Phenom är snabbare per klock eller klarar högre frekvenser?

Svaret är för de båda nej nej. Phenom kommer inte bli snabbare per klockcykel därför att alla tester på Barcelona (pålitliga) visar att Core har ett övertag med några procent. Barcelona är av samma arkitektur som Phenom och några stora skillnader existerar inte. Det finns även lite mindre pålitliga tester på Phenom tillsammans med RD790, som du påstår kommer öka prestandan, där Core fortförande presterar bättre per klockcykel.

Att sedan Core klarar av enormt mycket högre frekvenser har ju inte heller någon betydelse

Penry har även stor chans att vara energieffektivare än Phenom tack vara 45nm. Titta på sweclockers recesion av QX9650 som visar på riktigt imonerande energieffektivitet.

Säg något som gör Phenom så överlägsen förutom att Phenom har en så mycket bättre arkitektur som du påstår?

På Internet kommunicerar vi mestadels med text. Om du således skriver som en idiot får du finna dig i att bli betraktad som en sådan.

Du läser inte heller vad man skriver, så hävda inte massa nonsens som jag inte skrivit. Ta dig en titt på mitt föregående inlägg och lär dig något ljushuvud. Det märks att du vet såpass lite om Phenom och dess skillnader mot dagens BA K10 på s1207 också.

Phenom kommer skala så extremt mycket bättre än Penryn för det första, sen kommer Phenom få full HT3.0 samt mycket högre minnesbandbredd iom DDR2-1066 divider. Minnesoptimeringar som finns kommer att aktiveras med den nya minneskontrollern i processorn. Processorn har asynk L3 cache och minneskontroller, och man vet att dessa ökar i hastighet med processorn efter tables i processorn, vad man inte vet men som jag misstänker är att den kommer ökas radikalt i hastighet i rev B2 då det är fullt möjligt för AMD och processorn kommer bli rejält mycket snabbare. K10 har extremt stark FPU, och utpresterar med lätthet Penryn och Conroe i rena flyttals beräkningar. Det har släppts kompilerare till K10 som kommer öka dess prestanda en hel del också. Processorn har goda förutsättningar för att slå Penryn i prestanda/watt. Återigen vänta och se du

Visa signatur

[ AMD 7800X3D // EK-Block @ custom loop, 2x420mm ][ MSI B650 Tomahawk ][ 32GB G.Skill Z5 Neo @ DDR6000 CL28 1T ][ AMD 7900XTX @ custom loop ][ Corsair 750D // Corsair RM1000X ][ 2TB Samsung 990PRO M.2 SSD ][ Win10 PRO x64 ][ LG 34GN850 ]

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av 2good4you
text

Bra att du är så säker på din sak. Vi har helt klart olika uppfattningar nu och vi får se vilken arkitektur som presterar i bäst när Phenom kommer.

Synd att du ska behöva bli så obehaglig.

Permalänk
Medlem

Det är för tidigt att säga hur bra Phenom är. Just nu ser det ut som en ny revision av gamla K8. Men man får ju hoppas att det blir annorlunda. Blir kul att se hur 'native quad core' presterar.

Vad exakt är skillnaden mellan Phenom och Barcelona? Om de nu bygger på samma arkitektur, kan man då förvänta sig något storartat från Phenom?

Visa signatur

Ryzen 1700 | ASRock X370 Gaming K4 | 16 GB G.Skill Flare X | Corsair AX 750W | Noctua NH-D15 | Samsung EVO 960 | Fractal Design Define C

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Gurrty
Bra att du är så säker på din sak. Vi har helt klart olika uppfattningar nu och vi får se vilken arkitektur som presterar i bäst när Phenom kommer.

Synd att du ska behöva bli så obehaglig.

I sin kommande version med god optimering lär den vara mycket snabb, och som jag skrev som du skriver nu, vi får se. Svårare än så är det inte då bägge processorerna är bra processorer. Sen vet jag inte vart du får det ifrån att Conroe är snabbare. Barcelona Opteron är i samma frekvens snabbare, och i dess segment är det tur att du inte tittar i större system där den är fullständigt överlägsen i ett kluster. Nästa superdator håller på att byggas och kommer köra Quadcore Opteron, det kommer vara världens kraftfullaste superdator, och valet var utan tvekan nya K10 för att den skalar extremt bra, och är mycket lämpad för den typen av system. Snackar vi desktop och mindre servers kan vi vänta ett tag.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av celerity
Det är för tidigt att säga hur bra Phenom är. Just nu ser det ut som en ny revision av gamla K8. Men man får ju hoppas att det blir annorlunda. Blir kul att se hur 'native quad core' presterar.

Vad exakt är skillnaden mellan Phenom och Barcelona? Om de nu bygger på samma arkitektur, kan man då förvänta sig något storartat från Phenom?

Jag håller med, dock förstår jag inte vad du menar med skillnad mellan arkitekturerna? Det är två olika processorer där dom kan köra samma kod men beräknar saker på olika sätt, olika teknologier och cachestrukturer med alla dess prefetchers, instruktionsuppsättningar osv, finns en del

Visa signatur

[ AMD 7800X3D // EK-Block @ custom loop, 2x420mm ][ MSI B650 Tomahawk ][ 32GB G.Skill Z5 Neo @ DDR6000 CL28 1T ][ AMD 7900XTX @ custom loop ][ Corsair 750D // Corsair RM1000X ][ 2TB Samsung 990PRO M.2 SSD ][ Win10 PRO x64 ][ LG 34GN850 ]

Permalänk
Hjälpsam
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Gurrty
Phenom kommer inte kunna mäta sig med Penry för dem som inte har förstått det.

http://www.nordichardware.se/nyhet,13442.html

Nej, jag har ännu inte förstått det.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 1700 | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/z2ljhr | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/5krwxf
HTPC | https://valid.x86.fr/uuzli0 |

Permalänk
Medlem

Om jag får nämna något angående det senaste testet. Intel procesorerna kör med minnen på 400Mhz. AMD:n kör på 375Mhz... samt timings verkar vara sämre?

Ingen som har att säga något om detta?

Permalänk

AMD är själva medvetna om att Phenom måste bli ett steg som lyckas och som verkligen ska komma att överträffa kunden vad gäller energieffektivitet, flyttalsprestanda m.fl. Tidiga tester m.m visst de är väl kul/intressant men hur pass säker bör man vara igentligen då allt inte körs fullt ut som i de nuvarande testet. Nu är ja helt off the line (tidigare läsning har dammats igen =/) vad gäller tekniskt vetande om Phenom's kärna, men nu efter att ha läst *diverse* av 2good4you's uttalanden som minst sagt låter intressanta så fick man ju sig en tankeställare. Hur rätt påståendena kan tänkas vara återstår ju självklart att se men nog vägrar man allt att lita på de mest aktuella testen.

Visa signatur

Wasserkühlung::5900X::ASSrock X570 TB3::2x8 Ballistix 3000@3800::6800Nitro+

Vilken leksak>> CH341-biosprogrammerare

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Nighthog
Om jag får nämna något angående det senaste testet. Intel procesorerna kör med minnen på 400Mhz. AMD:n kör på 375Mhz... samt timings verkar vara sämre?

Ingen som har att säga något om detta?

Ja att dom inte ens har någon Phenom. Det är fake alltihopa, ser man i cpu-z också där det är fel memspeed, fel dividers nja och ännu mer fel på en del ställen, lägg märke till resultaten mellan dom olika Intel processorerna t.ex, är helt åt helsike fel. Finns publicerade siffror som påvisar mycket större skillnader.

Visa signatur

[ AMD 7800X3D // EK-Block @ custom loop, 2x420mm ][ MSI B650 Tomahawk ][ 32GB G.Skill Z5 Neo @ DDR6000 CL28 1T ][ AMD 7900XTX @ custom loop ][ Corsair 750D // Corsair RM1000X ][ 2TB Samsung 990PRO M.2 SSD ][ Win10 PRO x64 ][ LG 34GN850 ]

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av 2good4you
Ja att dom inte ens har någon Phenom. Det är fake alltihopa, ser man i cpu-z också där det är fel memspeed, fel dividers nja och ännu mer fel på en del ställen, lägg märke till resultaten mellan dom olika Intel processorerna t.ex, är helt åt helsike fel. Finns publicerade siffror som påvisar mycket större skillnader.

De är ju bra insikter men vad jag hade tänkt var snarare att skillanden mellan processorerna om de nu skulle ha riktiga processorer och inget fake att det skulle kunnat bero på minnet. Så skulle i det minsta kanske phenom vara ungefär lika bra i samma hastigheter som intel.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Nighthog
De är ju bra insikter men vad jag hade tänkt var snarare att skillanden mellan processorerna om de nu skulle ha riktiga processorer och inget fake att det skulle kunnat bero på minnet. Så skulle i det minsta kanske phenom vara ungefär lika bra i samma hastigheter som intel.

Dual DDR2-1066 var det inte iaf, sen finns lite olika lägen iom den nya minneskontrollern beroende på applikation, så kallat unganged eller ganged mode där dom dubbla minneskontrollerna går ihop till en 128-bitars eller separerade 64-bitars. Finns för och nackdel med båda lägena, men som sagt beroende på tillämpning.

Visa signatur

[ AMD 7800X3D // EK-Block @ custom loop, 2x420mm ][ MSI B650 Tomahawk ][ 32GB G.Skill Z5 Neo @ DDR6000 CL28 1T ][ AMD 7900XTX @ custom loop ][ Corsair 750D // Corsair RM1000X ][ 2TB Samsung 990PRO M.2 SSD ][ Win10 PRO x64 ][ LG 34GN850 ]

Permalänk
Medlem

Efterssom jag redan har moderkort osv som kan hantera penryn, så rösta jag på den, vad det däremot blir efter den förblir öppet dock.

Visa signatur

Acer Predator Helios 300

Permalänk
Medlem

Nehalem verkar bli en überkiller som får aktuella Penryn att se på det hela taget riktigt dålig ut. Det ska bli intressant att se vad AMD kan kontra med DÅ.

Visa signatur

|| R9 7950X MSI PRO X670-P WIFI 32GB-DDR5-6400c32 MSI RTX4080 Ventus 3X OC || CORE i9 12900KF MSI Z690 Tomahawk WIFI DDR4 32GB-3600c16 Gear1 TUF RTX3080 OC V2 || R7 5800X3D X570S CH8 Extreme 32GB-3800c18 Gigabyte RTX3080 GAMING OC || R9 5900X(B2) B550-F 32GB-3800c18 EVGA RTX3070 FTW Ultra || R9 3900X X470-Prime Pro 32GB-3200c16 MSI RTX2070 Super ||

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av the squonk
Nehalem verkar bli en überkiller som får aktuella Penryn att se på det hela taget riktigt dålig ut. Det ska bli intressant att se vad AMD kan kontra med DÅ.

Shanghai?
http://www.dvhardware.net/article18275.html

Visa signatur

|| Gigabyte GA-MA790X-UD3P || AMD Phenom II X4 955 @ 3,8 GHz || 2*2 GB Kingston HyperX PC8500 || Asus Radeon HD 5850|| Zalman ZM600-HP600W || Windows 7 64-bit ||

Permalänk

hej allihopa!
När jag läser lite om allt vad som det skrivs om penryn och phenom gapar jag. När kag inser att jag inte har speciellet bra koll.
Ni som skivit massa bra saker om kärnorna kanske kan skriva lite vättiga _länkar_ så man kan småläsa lite på kvällen när det regnar:P

,vh amdreas

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Gurrty
Jag kan lova dig, 2good4you att Phenom inte kommer kunna mäta sig med Penry prestandamässigt. Crysis testet visar att inte ens en Phenom överklockad till 3,0GHz är lika snabb som en simpel E6850 på 3,0GHz. Även många andra tester visar att Phenom inte är lika snabb som Core arkitekturen per klockcykel, t.ex. Anandtechs test.

En Phenom X4 2,5GHz när den kommer nu i höst kommer med andra ord prestera ganska likt en Q6600 2,4GHz skulle jag tro. Då AMD har problem över 3,0GHz klarar Penry av 4,0GHz på luft utan problem, inte bra för AMD.

Tur att det finns dem som ändå köper AMD trots att de inte presterar bäst. Det ska bli intressant att se hur AMD sätter priserna. Får man en Quad Core för 1500 kr eller mindre kan en Phenom vara intressant annars skulle jag hellre gå på Intel.

Ha i åtanke att Crysis, i dagens skick som du och jag använder, inte arbetar med dubbla kärnor ens utan delar upp kärnorna på 50% för att arbeta på en hel kärna. Detta under demot, i hela spelet ser vi fullt Dual-Core och Quad-Core stöd.

Lite att tänka på är att Crysis gynnar Intel, och vice versa då spelet garanterat är gjort för att unyttja Intels högre cachemängd. Men rent annars utifrån de premilinära testerna som gjorts presterar Phenom X4 tillräckligt bra för att få död på Intels Dual-Core sammanfattning under 2500kr i ett program som inte använder alla kärnor och gör detta på halva cachemängden.

1500kr kan du inte vänta dig för Phenom X4 då nuvarande AMD Athlon X2 6000+ inte ens går för det priset. Men vi kan vänta åt priser runt, eller strax under 2500kr om jag förstår mig på marknaden rätt då AMD måste ta tillbaka en marknadsandel innan de kan öka priserna - samtidigt som deras slöaste processorer kommer först, eventuellt kommer Phenom FX X3 att prestera väsentligt mycket bättre Q1-Q2 nästa år, men likså kommer priserna vara högre.

Men att Intel har stake att ta upp till 1500 dollar för en processor i sin senaste Quad-serie är vansinne. I jämförelse kommer vi se Phenom X4 prestera bättre och klocka bättre per krona då du får en armé med AMD processorer för det priset. Intels moderkort är i genomsnitt dyrare också - medan Phenom funkar med flesta AM2-brädor sålänge utvecklarna pallar att kirra lite BIOS för garanterad kompabilitet om inte AMD kommer med dessa själva.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av minibite3
Shanghai?
http://www.dvhardware.net/article18275.html

Som det står i länknen så är det bara vissa detaljer, annat är att processorn kommer ha högre IPC också samt fler instruktionsuppsättningar. Dock så kommer Shanghai före Nehalem, och processorn efter Shanghai kommer nog att möta Nehalem. Ser ut att bli goda tider framöver.

Visa signatur

[ AMD 7800X3D // EK-Block @ custom loop, 2x420mm ][ MSI B650 Tomahawk ][ 32GB G.Skill Z5 Neo @ DDR6000 CL28 1T ][ AMD 7900XTX @ custom loop ][ Corsair 750D // Corsair RM1000X ][ 2TB Samsung 990PRO M.2 SSD ][ Win10 PRO x64 ][ LG 34GN850 ]

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Mr.Borka
Men att Intel har stake att ta upp till 1500 dollar för en processor i sin senaste Quad-serie är vansinne.

Det lär väl bli standardpriser om AMD går i graven och Intel dominerar totalt

Visa signatur

AMD Phenom II 955BE x4 @3.61GHz|SamSung 2 x 500GB 7200 RPM|Asus M4A79T Deluxe|4GB OCZ Black Edition 12800@1600MHz|Sapphire HD5870 1GB RAM|OS varierar, men mest Win XP x64

Permalänk
Medlem

Man skall tänka på att Penryn är i genomsnitt ca 7% snabbare i samma klockfrekvens som Conroe, så K10 kommer ha god chans att utprestera den i samma klockfrekvens, dock så är det högst troligt att Intel kommer nå högre klockfrekvenser, men detta påverkar ju bara entusiastmarknaden som överklockar, vilket iof är en viktig marknad, men såpass liten.

AMD kommer ju med sin 45nm processor också och man har hittills genom alla år lyckats möta upp Intel trots att dom alltid legat ett steg före med tillverkningsprocessen.

Just nu är det AMD 65nm vs Intel 45nm, samt hur fort AMD kan övergå till 45nm som även kommer medföra en förbättrad K10 processor. Phenom är absolut något att vänta på, helt klart.

Visa signatur

[ AMD 7800X3D // EK-Block @ custom loop, 2x420mm ][ MSI B650 Tomahawk ][ 32GB G.Skill Z5 Neo @ DDR6000 CL28 1T ][ AMD 7900XTX @ custom loop ][ Corsair 750D // Corsair RM1000X ][ 2TB Samsung 990PRO M.2 SSD ][ Win10 PRO x64 ][ LG 34GN850 ]

Permalänk
Medlem

Kanske gamla nyheter nu men priser för Phenom har börjat poppa upp. Det ser ut som Phenom 9700 2,4 Ghz kommer ligga på runt 3200 kr (tog $*10).

http://www.pcsuperstore.com/products/Q16047-AMD-HD9700XAGDBOX...

http://www.isorm.com/product_info.php?products_id=2560

http://www.compsource.com/ttechnote.asp?part_no=HD9700XAGDBOX...

Äe lite besviken över att snabbaste vi kommer få se vid lansering är 2,4 Ghz och att den ligger på 125W. Hade hoppats på 95W som 2,3 och 2,2 ligger på.

Men men huvudsaken den är snabbare än Q6600 och till ungefär samma pris.

Visa signatur

ASUS ROG Crosshair X670E Gene| AMD Ryzen 9 7800X3D Delidded | Custom EK Watercooling| WD Black SN850X 1TB + WD Black SN850X 2TB| Corsair Vengeance, DDR5-6600 64GB (2 x 32GB) @6400MHz CL 30-38-38-76| AMD Radeon RX 7900 XTX| LG UltraGear 45GR95QE OLED| MSI MPG A1000G PCIE5 1000W| Lian Li O-11 EVO|