AMD Phenom eller Intel Penryn [RÖSTA]

Permalänk

http://forums.vr-zone.com/showthread.php?t=201054

De kom visst i fel tråd först. Korrigerat!

Visa signatur

Wasserkühlung::5900X::ASSrock X570 TB3::2x8 Ballistix 3000@3800::6800Nitro+

Vilken leksak>> CH341-biosprogrammerare

Permalänk
Medlem

Kan någon klargöra vad snacket om skalning innebär?

Skala potatis vet jag vad det är men vad skalar en processor? :P:)

/Benkaboy

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Benkaboy
Kan någon klargöra vad snacket om skalning innebär?

Skala potatis vet jag vad det är men vad skalar en processor? :P:)

/Benkaboy

Skala är inte skala som i att ta av ett ytterhölje, utan som i skalor. Om prestandan skalenligt följer frekvensen skalar den bra.
En processor som bara blir marginellt snabbare vid 4GHz än vid 2GHz på grund av någon flaskhals - t.ex. bussen - skalar dåligt. Medans en som utvecklas nästan linjärt och blir nästan dubbelt så snabb skalar mycket bra.
Sedan kan man prata om hur bra den skalar i frekvens, då menar man hur snabbt utvecklingen går i frekvens och hur högt arkitekturen når.

Permalänk
Medlem

Jag tror själv starkt på AMD Phenom, också tänk köpa en, men får se hur det blir med prestandan, men annars blir det en Intel Q6600.
Men tror starkt på AMD Phenom, ser ju rätt så lovande ut med både priserna och prestandan

Permalänk
Medlem

Rätt kul att så många röstat på Phemom. Ren FAN-boy spekulationer då.
Om man är aktiv objekt nyhetsläsare så kan man glömma Phenom.

Det har funnits 2 st relativt intressanta på swec ang. detta.

Den ena var att den nya Intel Quaden var snabbare än Phenomen i Crysis.
Det andra var att det snackades om 250 dollar+ moms för Phenomen.
Då kan ni räkna med som vanligt att den kommer till sverige i slängarna 4000kr+.
Blir det så att Phenomen är 3% snabbare än Q6600 som de första siffrorna visar så utesluter det ett köp av den då man får en Q6600 för 1990:-

Jag trodde på Phenom i början. Men nu e det dött lopp.

Visa signatur

Macifierad militant mactivist....
"Why join the navy if you can be a pirate?" - Steve Jobs

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av AkUs
Rätt kul att så många röstat på Phemom. Ren FAN-boy spekulationer då.
Om man är aktiv objekt nyhetsläsare så kan man glömma Phenom.

Det har funnits 2 st relativt intressanta på swec ang. detta.

Den ena var att den nya Intel Quaden var snabbare än Phenomen i Crysis.
Det andra var att det snackades om 250 dollar+ moms för Phenomen.
Då kan ni räkna med som vanligt att den kommer till sverige i slängarna 4000kr+.
Blir det så att Phenomen är 3% snabbare än Q6600 som de första siffrorna visar så utesluter det ett köp av den då man får en Q6600 för 1990:-

Jag trodde på Phenom i början. Men nu e det dött lopp.

Du nämner "FAN-boy". Vad jag vet så har jag ägt Intel system själv (även på den tiden då AMD _brutalt_ bankade ned Intel jämfört med vad folk tycker att Intel gör idag med AMD) samt har talat bra om Penryn överlag tidigare.

1. Phenom är inte släppt
2. Visa mig vad du får dina 3% ifrån
3. 250 dollar blir över 4000Kr i din värld helt plötsligt, med tanke på hur du skriver så är det inte förvånande, men vänta och se, och fel du kommer ha.

Penryn imponerar inte alls mig för fem öre igentligen, det är en ytterst liten förbättring mot Conroe rent prestandamässigt, i genomsnitt är Penryn ca 5% snabbare i samma klockfrekvens. Den imponerar dock i enskilda applikationer som video encoders, annars inte. Fördelen är väl den mindre tillverkningsprocessen som gör det lättare att hålla ned strömförbrukningen och värmeutvecklingen samt klocka processorn högre. AMD har också 45nm på tapeten, och 65nm K10 kommer ha extremt bra prestanda/watt då man har en långt mycket mer avancerade strömsparfunktioner i K10.

Du nämner Crysis. Det man sett är ett fake-test som man spridit runt. Både andra siter får helt andra resultat (om man jämför Intel processorerna mot varann också), sen är resultaten missvisande vilket man ser. AMD har heller inte släppt någon Phenom processor för test till den siten heller.

Visa mig ett enda tillförlitligt test (vilket du inte kan).

Phenom kommer inte ha några problem att stå emot Penryn överlag i samma klockfrekvens, även utprestera den, dock så kan Penryns högre potential för överklockning bli något hotande, men jag kommer jämföra dom modellmässigt och pris/prestandamässigt, sen hur dom presterar vid maximal överklockning får man se.

Snacka om att _du_ är ute och cyklar...

Visa signatur

[ AMD 7800X3D // EK-Block @ custom loop, 2x420mm ][ MSI B650 Tomahawk ][ 32GB G.Skill Z5 Neo @ DDR6000 CL28 1T ][ AMD 7900XTX @ custom loop ][ Corsair 750D // Corsair RM1000X ][ 2TB Samsung 990PRO M.2 SSD ][ Win10 PRO x64 ][ LG 34GN850 ]

Permalänk

Phenom ! Blir nog mest för pengarna som vanligt.

Permalänk

Heja Phenom!

Visa signatur

Corsair Carbide 500R - Asus Sabertooth - Intel i5 2500k - Asus DirectCU II 580 GTX - Corsair 16GB - Corsair TX 650W

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av AkUs
Rätt kul att så många röstat på Phemom. Ren FAN-boy spekulationer då.
Om man är aktiv objekt nyhetsläsare så kan man glömma Phenom.

Det har funnits 2 st relativt intressanta på swec ang. detta.

Den ena var att den nya Intel Quaden var snabbare än Phenomen i Crysis.
Det andra var att det snackades om 250 dollar+ moms för Phenomen.
Då kan ni räkna med som vanligt att den kommer till sverige i slängarna 4000kr+.
Blir det så att Phenomen är 3% snabbare än Q6600 som de första siffrorna visar så utesluter det ett köp av den då man får en Q6600 för 1990:-

Jag trodde på Phenom i början. Men nu e det dött lopp.

Om du tros ha ett öga för detaljer så kan du fundera på vart och när tråden skapades för att sedan dra slutsatsen om valresultatet. Sen att komma i efterhand när väl småtester kommer ut så dumförklarar du folk för dem röstat på Phenom.
Är du också så objektiv som du påstår dig vara så måste du vara kritisk till varför vissa testresultat visar det dem gör. Att lita blint på nyheter så som tester på produkter som inte finns ute ännu är bara naivt. Annars är det du som favoriserar Intel framför AMD.

Visa signatur

I like my women how i like my coffee... In a plastic cup.

Permalänk
Medlem

Håller helt klart med 2good4you

Permalänk
Medlem

Innan någon klagar så är jag medveten om att ramhastigheterna är lägre på amd och sådant. Men man kan inte säga att det ser bra ut för Phenom.

http://www.xtremesystems.org/forums/showthread.php?t=164689
http://www.xtremesystems.org/forums/showthread.php?t=164557

Tycker det är komiskt med en dels närmast fanatiska förevarande av Phenom och säger att Phenom absolut kommer att ut prestera Penryn.

När det kommer tester som visar på att detta inte är fallet och ibland även tvärtom (penryn>phenom) så sägs det att det inte finns några tillförlitliga tester, vilket jag till viss del kan hålla med om MEN hur kan man då säga att Phenom kommer ut prestera Penryn när det som de själva säger inte finns några tillförlitliga tester?

Speccs på papper är en sak och kanske inte alls överensstämmer med verkligheten, ta hd2900xt som exempel på pappret borde det fullkomligt krossat allt motstånd vilket ju inte är fallet.

Notera att jag inte påstår att någon av dem är bättre bara att med de tester som finns tillgängliga just nu pekar till penryn's fördel. Vi får helt enkelt vänta tills phenom släpps eller det dyker upp tillräckligt med tillförlitliga tester från tillförlitliga källor.

Visa signatur

Dator 1 | Intel Core i7-4770K @ 4,6Ghz | Corsair H100i | Asus Z87-A | Crucial DDR3 BallistiX Sport 2x8GB 1600Mhz CL9 | KFA2 GTX 980TI HOF | Corsair TX650W | Intel 335 240GB | LG 24" + Philips 27" + Philips 27" | Fractal Design R3 |
Dator 2 | Intel Xeon W3520 | TRUE Spirit 120M | Asus Rampage II Extreme | Patriot Viper II Sector7 3x2GB 1600Mhz CL8 | PNY 8800 Ultra | Intel 330 120GB |

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av thompson
Innan någon klagar så är jag medveten om att ramhastigheterna är lägre på amd och sådant. Men man kan inte säga att det ser bra ut för Phenom.

http://www.xtremesystems.org/forums/showthread.php?t=164689
http://www.xtremesystems.org/forums/showthread.php?t=164557

Tycker det är komiskt med en dels närmast fanatiska förevarande av Phenom och säger att Phenom absolut kommer att ut prestera Penryn.

När det kommer tester som visar på att detta inte är fallet och ibland även tvärtom (penryn>phenom) så sägs det att det inte finns några tillförlitliga tester, vilket jag till viss del kan hålla med om MEN hur kan man då säga att Phenom kommer ut prestera Penryn när det som de själva säger inte finns några tillförlitliga tester?

Speccs på papper är en sak och kanske inte alls överensstämmer med verkligheten, ta hd2900xt som exempel på pappret borde det fullkomligt krossat allt motstånd vilket ju inte är fallet.

Notera att jag inte påstår att någon av dem är bättre bara att med de tester som finns tillgängliga just nu pekar till penryn's fördel. Vi får helt enkelt vänta tills phenom släpps eller det dyker upp tillräckligt med tillförlitliga tester från tillförlitliga källor.

Och samma test från samma fina sida, men du kan inte titta på vad som skriver i tråden? NB i processorn går enormt mycket långsammare än vad den skall, och dom kör den inte på ett AM2+ kort heller samt att minnena går bra mycket långsammare än vad dom skall (DDR2-750 mot DDR2-1066).

Eftersom det var jag som senast skrev att Phenom har god chans att utprestera Penryn. Du behöver test på det antar jag? Om du tittar på exekveringsenheten i både K10 och Penryn och ser vad dom kan kalkylera per klockcykel i flyttalsberäkningar så är K10 snabbare, och ja det är lättare att jämföra dom rakt av då dom är lika som bär jämfört med vad R600 vs G8x/G9x är, vilket du hade vetat om du inte var osäker som du är på detta.

Jag förstår inte hur man kan vara så desperat att dömma en produkt som inte är släppt, för det är ordagrant precis vad man är om man skall göra en slutsats nu, speciellt när man läser i tråden på XS

K10 kan ställa NB i asynk. frekvens förhållandevis till processorns interna frekvens (som man gjorde med P4'ans ALU enheter), detta kan och lär bli ett vapen som dödar, då det inte finns något hinder att klocka dom högre, sålänge man kan göra bra yield på det, och det kan dröja då det är många gånger svårare att tillverka K10 än Penryn med dess nativa design och stora die. Processorerna är inte släppta, dom kommer i en ny rev där en hel del är tillrättat och det finns inga tillförlitliga test på Phenom, däremot första revisionen av K10 vid lanseringen av Barcelona, men det är inte Phenom. Phenom är föräbttrad på många sett och i dom tidigare tester man såg så utpresterade den Conroe rätt bra. Winrar som är SMT kodat så motsvarade en 2.0Ghz K10 en 2.7Ghz Conroe quad. Det är hela 700Mhz. Vänta och se du.

På tala om R600 så vet jag att det skulle ha svagheter i ren fillrate och texturrendering, dock extremt hög vertex och pixelshader prestanda. Även mycket snabbt i en hel del applikationer.

Man lyfte fram dom spec man ansåg vara viktigast, t.ex:

80nm
320 stream processorer
512-bit VRAM buss
700Mhz+ kärnklock

Men en kedja är aldrig starkare än dess svagaste länk. Titta på hur många ROP's och TMU's du har i R600 och gör lite beräkningar på det så skall du se. Däremot hävdar jag som jag alltid gjort, R6xx är långt ifrån en dålig grafikprocessor, men den är flaskhalsad i en hel del situationer och används inte effektivt. Effektiviteten har ökat i förmån pga senare drivrutiner, och mer prestanda finns fortfarande att hämta. Korten är bra pris/prestanda köp och är riktigt snabba i t.ex Unreal3.

Visa signatur

[ AMD 7800X3D // EK-Block @ custom loop, 2x420mm ][ MSI B650 Tomahawk ][ 32GB G.Skill Z5 Neo @ DDR6000 CL28 1T ][ AMD 7900XTX @ custom loop ][ Corsair 750D // Corsair RM1000X ][ 2TB Samsung 990PRO M.2 SSD ][ Win10 PRO x64 ][ LG 34GN850 ]

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av 2good4you
Du nämner "FAN-boy". Vad jag vet så har jag ägt Intel system själv (även på den tiden då AMD _brutalt_ bankade ned Intel jämfört med vad folk tycker att Intel gör idag med AMD) samt har talat bra om Penryn överlag tidigare.

1. Phenom är inte släppt
2. Visa mig vad du får dina 3% ifrån
3. 250 dollar blir över 4000Kr i din värld helt plötsligt, med tanke på hur du skriver så är det inte förvånande, men vänta och se, och fel du kommer ha.

Penryn imponerar inte alls mig för fem öre igentligen, det är en ytterst liten förbättring mot Conroe rent prestandamässigt, i genomsnitt är Penryn ca 5% snabbare i samma klockfrekvens. Den imponerar dock i enskilda applikationer som video encoders, annars inte. Fördelen är väl den mindre tillverkningsprocessen som gör det lättare att hålla ned strömförbrukningen och värmeutvecklingen samt klocka processorn högre. AMD har också 45nm på tapeten, och 65nm K10 kommer ha extremt bra prestanda/watt då man har en långt mycket mer avancerade strömsparfunktioner i K10.

Du nämner Crysis. Det man sett är ett fake-test som man spridit runt. Både andra siter får helt andra resultat (om man jämför Intel processorerna mot varann också), sen är resultaten missvisande vilket man ser. AMD har heller inte släppt någon Phenom processor för test till den siten heller.

Visa mig ett enda tillförlitligt test (vilket du inte kan).

Phenom kommer inte ha några problem att stå emot Penryn överlag i samma klockfrekvens, även utprestera den, dock så kan Penryns högre potential för överklockning bli något hotande, men jag kommer jämföra dom modellmässigt och pris/prestandamässigt, sen hur dom presterar vid maximal överklockning får man se.

Snacka om att _du_ är ute och cyklar...

Jo om crysis testet e fake eller inte, vet varken du eller jag, allt får man ta med en nypa salt. Har inte länk kvar där det stog att Q6600 var 3% under Phenom.

250 dollar plus moms brukar landa på 4000kr här i sverige lätt. När något nytt släpps o det står 299 dollar rikt pris så går folk in på forex hemsida o tror att det blir priset. Det blir alltid dyrare i sverige. Jag kan slå vad 50kr 2Good4you om du vill. Att den kommer ligga på över 4000kr när den kommer. Förmodligen över det.

Då ska den prestera riktigt saftigt för att vara någon revolution.

P.S jag e väldigt långt ifrån Intel fan-boy om du undrar. Jag har varit Tung AMD fantast men lets face it. Dom får stryk. Tragiska sanningen är att det var AMD som fick intel att ta sig i kragen, förr kostade en halv-sunkig P4 5000kr vid releasen och det var AMDS XP serie som fick Intel att ta sig i kragen o släppa Core2 serien som är nästan något av en revolution.

Visa signatur

Macifierad militant mactivist....
"Why join the navy if you can be a pirate?" - Steve Jobs

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av AkUs
Jo om crysis testet e fake eller inte, vet varken du eller jag, allt får man ta med en nypa salt. Har inte länk kvar där det stog att Q6600 var 3% under Phenom.

250 dollar plus moms brukar landa på 4000kr här i sverige lätt. När något nytt släpps o det står 299 dollar rikt pris så går folk in på forex hemsida o tror att det blir priset. Det blir alltid dyrare i sverige. Jag kan slå vad 50kr 2Good4you om du vill. Att den kommer ligga på över 4000kr när den kommer. Förmodligen över det.

Då ska den prestera riktigt saftigt för att vara någon revolution.

P.S jag e väldigt långt ifrån Intel fan-boy om du undrar. Jag har varit Tung AMD fantast men lets face it. Dom får stryk. Tragiska sanningen är att det var AMD som fick intel att ta sig i kragen, förr kostade en halv-sunkig P4 5000kr vid releasen och det var AMDS XP serie som fick Intel att ta sig i kragen o släppa Core2 serien som är nästan något av en revolution.

Då har du talat mycket klarspråk tillskillnad mot ditt tidigare inlägg vilket är bra.

Testet anses och är fake då det är helt fel (se mitt näst senaste inlägg) och jag tar det men ingen nypa alls.

Dina 3% vet jag inte, dock har jag sett Barcelona på 2Ghz prestera jämt med en 2.7GHz Clowertown i Winrar som är ett mycket rättvist test (då det tar hänsyn till fler processorkärnor, ren exekveringshastighet och minnesprestanda). Skall ju tillläggas att det är mycket tidigt test också till Intel's fördel (Anandtech Bacelona preview). Det var en av få vettiga program man tydligen vågat köra i jämförelse, för andra är bara teoretiska och K10 ser riktigt kraftfull ut vilket inte förvånar mig med dess FPU, och andra sidan förvånar det mig inte om K10 har sämre SSE prestanda än Penryn.

Jag kan bjuda rätt mycket mer än 50kr på att 2.2Ghz/2.4GHz modellen inte kommer att kosta 4000kr i Sverige. Så många gånger jag hävdat saker i detta forum som senare trätt i kraft så hade jag kunnat vara miljonär vid detta laget. Som referens så finns all historik i forumet

Folk överskattar Core2, antagligen för att folk tyckte att AMD's K8 var sådan extrem framgång och det kom något som slog den, men med hur mycket? ~15-25% i samma klockfrekvens. AMD slog Intel med brutala hästlängder i jämförelse på sina tider. Jag minns t.ex vart jag kan hitta ett test där en 1.8GHz K8 utpresterar en 3.6Ghz Prescott, och jag minns lika starkt vilken processor som dessutom var 5 gånger billigare och 3 gånger svalare, så kommer folk idag och demonstrerar att AMD är ägda pga Intel's Core2, någon kanske vaknar och ser hur dumt det är... Däremot att köpa det som är bäst oavsett företag är alltid bäst, men Intel har inte lyckats ta ned AMD helt på pris/prestanda, varav AMD fortfarande varit intressant.

Visa signatur

[ AMD 7800X3D // EK-Block @ custom loop, 2x420mm ][ MSI B650 Tomahawk ][ 32GB G.Skill Z5 Neo @ DDR6000 CL28 1T ][ AMD 7900XTX @ custom loop ][ Corsair 750D // Corsair RM1000X ][ 2TB Samsung 990PRO M.2 SSD ][ Win10 PRO x64 ][ LG 34GN850 ]

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av AkUs
Jo om crysis testet e fake eller inte, vet varken du eller jag, allt får man ta med en nypa salt. Har inte länk kvar där det stog att Q6600 var 3% under Phenom.

250 dollar plus moms brukar landa på 4000kr här i sverige lätt. När något nytt släpps o det står 299 dollar rikt pris så går folk in på forex hemsida o tror att det blir priset. Det blir alltid dyrare i sverige. Jag kan slå vad 50kr 2Good4you om du vill. Att den kommer ligga på över 4000kr när den kommer. Förmodligen över det.

Då ska den prestera riktigt saftigt för att vara någon revolution.

P.S jag e väldigt långt ifrån Intel fan-boy om du undrar. Jag har varit Tung AMD fantast men lets face it. Dom får stryk. Tragiska sanningen är att det var AMD som fick intel att ta sig i kragen, förr kostade en halv-sunkig P4 5000kr vid releasen och det var AMDS XP serie som fick Intel att ta sig i kragen o släppa Core2 serien som är nästan något av en revolution.

för det första så kommer INTE den billigaste phenom att kosta 4000 spänn, jag tippar på 1995 inklusive moms.

sen angående att c2d är en revolution så tillåt mig att skratta. det tog ca två år att kontra athlon x2 med något som är ca 20% snabbare i enkelprollesystem. knappast en revolution om du frågar mig. däremot så förstår jag att intelfanboys tycker att det är en revolution om man jämför med p4:a

det närmsta revoluton intel har varit på senaste tiden var när man klistrade ihop två c2d till en c2q och blev först med en x86 quadcore. nu kontrar amd med en "native quad" och återtar befälet igen. sen som du själv nämner så är det tack vare att amd har varit prestandaledare som intels priser har rasat ner till anständiga nivåer. så även intelfanboys har amd att tacka för bra pris/prestanda förhållande.

Visa signatur

enlisy Systemd
WS1: X2 4400+ | WS2: X2 4000+ | Laptop: Athlon2 P520 | Server: XP 2400+

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av AkUs
Jo om crysis testet e fake eller inte, vet varken du eller jag, allt får man ta med en nypa salt. Har inte länk kvar där det stog att Q6600 var 3% under Phenom.

250 dollar plus moms brukar landa på 4000kr här i sverige lätt. När något nytt släpps o det står 299 dollar rikt pris så går folk in på forex hemsida o tror att det blir priset. Det blir alltid dyrare i sverige. Jag kan slå vad 50kr 2Good4you om du vill. Att den kommer ligga på över 4000kr när den kommer. Förmodligen över det.

Då ska den prestera riktigt saftigt för att vara någon revolution.

P.S jag e väldigt långt ifrån Intel fan-boy om du undrar. Jag har varit Tung AMD fantast men lets face it. Dom får stryk. Tragiska sanningen är att det var AMD som fick intel att ta sig i kragen, förr kostade en halv-sunkig P4 5000kr vid releasen och det var AMDS XP serie som fick Intel att ta sig i kragen o släppa Core2 serien som är nästan något av en revolution.

Sen när har vi slutat ta *10 för nya datorkomponenter. Så har vi alltid räknat ut vad priserna blir i Sverige och det har stämt än så länge. Varför skulle det vara nån skillnad med Phenom?

Visa signatur

ASUS ROG Crosshair X670E Gene| AMD Ryzen 9 7800X3D Delidded | Custom EK Watercooling| WD Black SN850X 1TB + WD Black SN850X 2TB| Corsair Vengeance, DDR5-6600 64GB (2 x 32GB) @6400MHz CL 30-38-38-76| AMD Radeon RX 7900 XTX| LG UltraGear 45GR95QE OLED| MSI MPG A1000G PCIE5 1000W| Lian Li O-11 EVO|

Permalänk
Medlem

Varför bara inte vänta tills den är släppt, istället för att sitta här & tro & gissa?

Visa signatur

XFX Radeon RX 7700 XT Speedster QICK 319 Black Edition | AMD Ryzen R7 5700X | Noctua NH-D15 | Asus TUF Gaming B550-Plus | Kingston Fury Beast DDR4 3600MHz 4x8GB | Samsung 990 Pro 1TB | Corsair HX1000i | Fractal Design Define S | LG 27GL83A | Corsair K95 Platinum | Corsair Sabre RGB PRO Wireless | Corsair Void Elite Wireless

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av AkUs

250 dollar plus moms brukar landa på 4000kr här i sverige lätt. När något nytt släpps o det står 299 dollar rikt pris så går folk in på forex hemsida o tror att det blir priset. Det blir alltid dyrare i sverige. Jag kan slå vad 50kr 2Good4you om du vill. Att den kommer ligga på över 4000kr när den kommer. Förmodligen över det.

$250* 6.35SEK (dagens kurs enligt svt texttv)=1587.5 KNAPPAST att den blir mer än dubbelt så dyr som det med moms och lite andra avgifter. 250*10 BRUKAR fungera bra, alltså 2500kr när den är här.

Visa signatur

WS1: | Gigabyte X670 G AX | Ryzen 9 7950x3D | 32GB G.Skill Trident Z5 NeoRGB | Sapphire RX 7800XT Pure | Corsair RM650i | FD North XL | EK Nucleus CR360 | WS2: | Asus RoG Strix X470-F | Ryzen 7 5600x | 16gb G.skill Trident Z Neo 3600mhz | Asus RoG Strix 3070 | Lian-Li Lancool 205 | ESX Srvr1 | MSI B450-A Pro Max | Ryzen 7 3700x | 64GB Corsair Vengence | Jonsbo UMX4 | Srvr2 MacMini | ClearOS

Permalänk
Hjälpsam
Citat:

Ursprungligen inskrivet av skruvis
Varför bara inte vänta tills den är släppt, istället för att sitta här & tro & gissa?

Synd att Saida är död, annars hade vi kunnat fråga henne.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 1700 | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/z2ljhr | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/5krwxf
HTPC | https://valid.x86.fr/uuzli0 |

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av skruvis
Varför bara inte vänta tills den är släppt, istället för att sitta här & tro & gissa?

Det är det lättaste och det bästa, dock är ju tråden till för diskussion då det är ett hett ämne på grund av att alla väntar. En del saker vet man, andra vet man mindre om.

Vissa vet mer, andra vet mindre och vissa vet överhuvudtaget inte vad dom pratar om. Jag låter var och en tala för sig själva, bli citerade av varann eller vem som helst.

Skriver man som en idiot får man bli betraktad som en, alternativt skriker rätt ut massa nonsens för att sedan bli fetägd av någon annan. Diskussionsforum och absolut rätt tråd för att dividera om Phenom versus Penryn där båda är bra processorer.

Visa signatur

[ AMD 7800X3D // EK-Block @ custom loop, 2x420mm ][ MSI B650 Tomahawk ][ 32GB G.Skill Z5 Neo @ DDR6000 CL28 1T ][ AMD 7900XTX @ custom loop ][ Corsair 750D // Corsair RM1000X ][ 2TB Samsung 990PRO M.2 SSD ][ Win10 PRO x64 ][ LG 34GN850 ]

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av AkUs
Jag kan slå vad 50kr 2Good4you om du vill. Att den kommer ligga på över 4000kr när den kommer. Förmodligen över det.

Jag vill också tjäna 50 kr

Visa signatur

|| Gigabyte GA-MA790X-UD3P || AMD Phenom II X4 955 @ 3,8 GHz || 2*2 GB Kingston HyperX PC8500 || Asus Radeon HD 5850|| Zalman ZM600-HP600W || Windows 7 64-bit ||

Permalänk
Medlem

Skulla anta att processorn blir antagligen 200€ här i Finland.
Men det blir ju att vänta och se, sen ingen affär har uppdaterat sig här ännu.
Men iförhoppning på 170-220€ för Phenom 9500

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Sladdin
Skulla anta att processorn blir antagligen 200€ här i Finland.
Men det blir ju att vänta och se, sen ingen affär har uppdaterat sig här ännu.
Men iförhoppning på 170-220€ för Phenom 9500

http://www.xtremesystems.org/forums/showthread.php?t=164482

Visa signatur

|| Gigabyte GA-MA790X-UD3P || AMD Phenom II X4 955 @ 3,8 GHz || 2*2 GB Kingston HyperX PC8500 || Asus Radeon HD 5850|| Zalman ZM600-HP600W || Windows 7 64-bit ||

Permalänk
Hjälpsam

Nu har jag låtit en andeskådare ta kontakt med Saida och hon hävdar att till en början kommer AMD att sätta priserna lite lägre än Intel, vad gäller prestanda per krona.
Detta enligt henne för att ta lite marknadsandelar från Intel.

Jag är böjd att tro på henne i det här fallet.
Detta på grund av att andelen rörliga kostnader per processor, trots allt är så pass låg, att AMD kan sänka priset till dom man är tvungna till.
Den rörliga kostnaden, kommer ändå att bli lägre än styckpriset.

Det är sen beroende på hur bra produktionen kommer att flyta, som i slutändan avgör, om det blir vinst eller förlust för AMD.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 1700 | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/z2ljhr | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/5krwxf
HTPC | https://valid.x86.fr/uuzli0 |

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av 2good4you
Då har du talat mycket klarspråk tillskillnad mot ditt tidigare inlägg vilket är bra.

Testet anses och är fake då det är helt fel (se mitt näst senaste inlägg) och jag tar det men ingen nypa alls.

Dina 3% vet jag inte, dock har jag sett Barcelona på 2Ghz prestera jämt med en 2.7GHz Clowertown i Winrar som är ett mycket rättvist test (då det tar hänsyn till fler processorkärnor, ren exekveringshastighet och minnesprestanda). Skall ju tillläggas att det är mycket tidigt test också till Intel's fördel (Anandtech Bacelona preview). Det var en av få vettiga program man tydligen vågat köra i jämförelse, för andra är bara teoretiska och K10 ser riktigt kraftfull ut vilket inte förvånar mig med dess FPU, och andra sidan förvånar det mig inte om K10 har sämre SSE prestanda än Penryn.

Jag kan bjuda rätt mycket mer än 50kr på att 2.2Ghz/2.4GHz modellen inte kommer att kosta 4000kr i Sverige. Så många gånger jag hävdat saker i detta forum som senare trätt i kraft så hade jag kunnat vara miljonär vid detta laget. Som referens så finns all historik i forumet

Folk överskattar Core2, antagligen för att folk tyckte att AMD's K8 var sådan extrem framgång och det kom något som slog den, men med hur mycket? ~15-25% i samma klockfrekvens. AMD slog Intel med brutala hästlängder i jämförelse på sina tider. Jag minns t.ex vart jag kan hitta ett test där en 1.8GHz K8 utpresterar en 3.6Ghz Prescott, och jag minns lika starkt vilken processor som dessutom var 5 gånger billigare och 3 gånger svalare, så kommer folk idag och demonstrerar att AMD är ägda pga Intel's Core2, någon kanske vaknar och ser hur dumt det är... Däremot att köpa det som är bäst oavsett företag är alltid bäst, men Intel har inte lyckats ta ned AMD helt på pris/prestanda, varav AMD fortfarande varit intressant.

Bra då har vi ett bett på att Phenom kommer kosta 4000kr. 50 spänn.

Jag har för mig att "fake" testet var en Phenom X4 9700. Då är det den som gäller om vadet.

Visa signatur

Macifierad militant mactivist....
"Why join the navy if you can be a pirate?" - Steve Jobs

Permalänk
Medlem

alltså seriöst nu, titta där -> http://www.xtremesystems.org/forums/showthread.php?t=164380
om man tar närmsta prolle som exempel där som jag hittar på shg.biz så blir det be 2350 vilken kostar 749 spänn vilket blir ett avrundat värde på 7.34 att multiplicera med för priserna där. alltså:

x4 9500, 7.34 * 247 = 1813 :-
x4 9600, 7.34 * 278 = 2041 :-
x4 9700, 7.34 * 288 = 2114 :-

inte fan skulle det kunna bli 4000 hur man än räknar.

Visa signatur

enlisy Systemd
WS1: X2 4400+ | WS2: X2 4000+ | Laptop: Athlon2 P520 | Server: XP 2400+

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Jonos
alltså seriöst nu, titta där -> http://www.xtremesystems.org/forums/showthread.php?t=164380
om man tar närmsta prolle som exempel där som jag hittar på shg.biz så blir det be 2350 vilken kostar 749 spänn vilket blir ett avrundat värde på 7.34 att multiplicera med för priserna där. alltså:

x4 9500, 7.34 * 247 = 1813 :-
x4 9600, 7.34 * 278 = 2041 :-
x4 9700, 7.34 * 288 = 2114 :-

inte fan skulle det kunna bli 4000 hur man än räknar.

Smart tänkt Får hoppas det blir liknande prissättningdå! Då är det ju inget att tvåka på, en 9700 blir det!

Men vi får vänta å se!

Visa signatur

WS1: | Gigabyte X670 G AX | Ryzen 9 7950x3D | 32GB G.Skill Trident Z5 NeoRGB | Sapphire RX 7800XT Pure | Corsair RM650i | FD North XL | EK Nucleus CR360 | WS2: | Asus RoG Strix X470-F | Ryzen 7 5600x | 16gb G.skill Trident Z Neo 3600mhz | Asus RoG Strix 3070 | Lian-Li Lancool 205 | ESX Srvr1 | MSI B450-A Pro Max | Ryzen 7 3700x | 64GB Corsair Vengence | Jonsbo UMX4 | Srvr2 MacMini | ClearOS

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Jonos

x4 9500, 7.34 * 247 = 1813 :-
x4 9600, 7.34 * 278 = 2041 :-
x4 9700, 7.34 * 288 = 2114 :-

Få se.. 7,34 x pris i $ verkar väl lågt. Ta istället som exempel Core 2 Quad Q6600 som grossisten tar $266 för vilket blir ca 2250kr i Sverige (Datorbutiken.se)... det ger 2250/266=8,5 som multipel.

X4 9500, 8,5 x $247 = 2100 kr
X4 9600, 8,5 x $278 = 2350 kr
X4 9700, 8,5 x $288 = 2450 kr

Phenom X4 9700 (2.4GHz) ser alltså ut att kosta 200kr mer än Intel Q6600 (2.4GHz) - i så fall borde Phenom rimligen vara åtminstone lika snabb clock för clock.

Visa signatur

Memento mori...

Permalänk
Medlem

Eftersom Phenom i samma klockfrekvens kommer sylta Q6600 så är det inte konstigt om den blir dyrare, dock inga 4000kr på motsvarande modell.

Visa signatur

[ AMD 7800X3D // EK-Block @ custom loop, 2x420mm ][ MSI B650 Tomahawk ][ 32GB G.Skill Z5 Neo @ DDR6000 CL28 1T ][ AMD 7900XTX @ custom loop ][ Corsair 750D // Corsair RM1000X ][ 2TB Samsung 990PRO M.2 SSD ][ Win10 PRO x64 ][ LG 34GN850 ]

Permalänk
Medlem

Nu när man fått se prislistorna för Phenom så verkar ju Penryn vara ett bättre val. Varför gör AMD endast processorer som kostar $250+? I nya serien, alltså.

Visa signatur

Asus Maximus Formula | Antec P182 | Corsair VX550 | Q6600 G0 | Noctua NH-U12F |
Crucial Ballistix 8500 4Gb | 8800GT @ 700Co 1750Sh 1054Me