Premiär! Fyndchans i SweClockers Månadens Drop

En nostalgitripp i grafikkortens värld

Permalänk
Melding Plague

En nostalgitripp i grafikkortens värld

På Digi-life har man publicerat en intressant artikel som behandlar utvecklingen för 3d-accelererande grafikkort från och med 1995. I första delen av artikeln får vi bland annat veta varför Renditions grafikkort Overdue Verite 2200 aldrig blev någon hit.

Läs nyheten

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

riktigt bra (y)

Visa signatur

Är inte linux en billig kopia av ms-dos?

Permalänk
Medlem

detdär grafikkortet måste iaf vara tyst
najs!

Visa signatur

Antec P182,AMD 64 X2 4600+ @2,73 ghz, Noctua NH-U12F, 2GB DDR2 667@804 Mhz 4-4-4-4-12-2T, ATI HD4870 512 MB ,Gigabyte S4. Samsung Spinpoint 400GB , Samsung Spinpoint 1TB.

Permalänk
Medlem

tycker dom borde ha meed mitt gfx (: SING

Visa signatur

Intel E4500 2.2GHz @ 2675Mhz | MSI P36 neo | Crucial DDR2 PC5300 2Gig | Ati Radeon HD5670 | Seagate Barracuda 250 Gig + Samsung ?? 1tb

Ja, jag är virrig som fan.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av JonkeNN^
detdär grafikkortet måste iaf vara tyst
najs!

Haha, jo. Tacka vet jag kretsar som inte behöver kylning

Visa signatur

Laptop : Macbook Pro M1

Permalänk
Avstängd

Jag kommer ihåg första gången jag såg ett 3D hårdvaru-accelererat spel.
Det var Quake.

Fan vad grymt det var!

Första gången jag såg Quake, höll på jag tappa hakan och falla av stolen, fan vad grymt det var. Det var äkta 3D. Mycket häftigare on Doom och allt annat man tidigare hade sett. När man använde shotgun på monstren, så sprängdes dem, och köttbitar flög.

Visa signatur

Världsmästare i elakhet!

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av uid313
Jag kommer ihåg första gången jag såg ett 3D hårdvaru-accelererat spel.
Det var Quake.

Fan vad grymt det var!

Första gången jag såg Quake, höll på jag tappa hakan och falla av stolen, fan vad grymt det var. Det var äkta 3D. Mycket häftigare on Doom och allt annat man tidigare hade sett. När man använde shotgun på monstren, så sprängdes dem, och köttbitar flög.

Gråter en skvätt för underbara minnen, det var exakt likadant för mig första gången.

Visa signatur

En fisk...

Permalänk
Medlem

SpecOps var mitt första 3dfx spel... jag pissade nästan på mig: jisses vad bra grafik!

Visa signatur

[Asus P8H67] - [Intel i2500k] - [Corsair 4gb pc10600] - [Asus 560ti 1gb]

Permalänk
Medlem

tacka vet jag gamla voodoo...

Visa signatur

Asus Maximus Formula | Antec P182 | Corsair VX550 | Q6600 G0 | Noctua NH-U12F |
Crucial Ballistix 8500 4Gb | 8800GT @ 700Co 1750Sh 1054Me

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av amphiler
Gråter en skvätt för underbara minnen, det var exakt likadant för mig första gången.

Man blir lite vattnig i ögonen, var inte gammal.. men minns gör jag!

Visa signatur

Knowledge is not achieved until shared.

Permalänk
Medlem

Jag minns hur man tyckte Nintendo 64 var ett grafiskt under med sin kantiga grafik haha

Visa signatur

Vem orkar uppdatera den här signaturen egentligen? Kommer ju ny teknik hela tiden :(

Permalänk

Passiva grafikkort hahaha. T o m processorerna var passiva. Det som brukade låta en hel del i dåtidens datorer var hårddiskarna och cd-romspelarna fast de låter än idag.

Vill man ha värstingprestanda idag så krävs det två grafikkort med fläktar i båda, minst tre chassifläktar, självlart en processorfläkt ifall man vill överklocka den och t.o.m fläktar på minnena ifall man vill överklocka dem också. Det sistnämnda kanske är lite ovanligt men hur som helst finns det betydligt mer fläktar i dagens datorer än då men ljudnivån har inte ökat så mkt som man skulel kunna tro. Hårddiskarna är tystare idag.

Här är ett exempel på fläktar till minnena

http://www.komplett.se/k/ki.aspx?sku=324987

Visa signatur

Bärbara [ Nada ]
Jobbets [HP Elitebook]
Stationära [ kaputt ]
Övrigt [LG OLED65C2] [PS5] [Xbox One X] [Xbox One Series X]

Permalänk
Hjälpsam

Kom i håg ett 3D kort avsett för Vesa Local bus, det blev ingenting av det just, kanske det var Rendition.
Mitt första 3D kort var ATI Rage Pro, vilket dög bra till Quake och Moto Racer 1, man fick trixa lite med någon DLL för Quake och byta ut Programfilen till Moto Racer som använde DX.
ATI:s kort var också bra på 2D.

En alternativ 3D teknik som alldrig fick hårdvarustöd var en som hade något med "Voxlar" att göra, den var fin på mjuka ytor tex natur och kläder men sämre på raka, alltså tvärtom mot polygon tekniken.
Om den hade slagit hade 3D sett mycket annorlunda ut, till det bättre tror jag.
http://en.wikipedia.org/wiki/Voxel

Visa signatur

AMD Ryzen 7 1700 | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/z2ljhr | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/5krwxf
HTPC | https://valid.x86.fr/uuzli0 |

Permalänk
Avstängd

Ni glömmer väl inte S3 Virge? Det var så dåligt så det kallades för "the world's first graphics decelerator".

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av uid313
Jag kommer ihåg första gången jag såg ett 3D hårdvaru-accelererat spel.
Det var Quake.

Fan vad grymt det var!

Första gången jag såg Quake, höll på jag tappa hakan och falla av stolen, fan vad grymt det var. Det var äkta 3D. Mycket häftigare on Doom och allt annat man tidigare hade sett. När man använde shotgun på monstren, så sprängdes dem, och köttbitar flög.

mmm GLQuake, vilka minnen, 3dfx for life, synd att dom dog ut och opengl slutade utvecklas..

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av invztr
Man blir lite vattnig i ögonen, var inte gammal.. men minns gör jag!

Så sant så sant, jag var inte heller gammal. Men jag minns ändå det som igår när far kom hem med kortet och kusin kom över någon helg efter med några skivor innehållande diverse spel. Och oj så jag blev överväldigad.

Visa signatur

En fisk...

Permalänk

Visst väcker det minnen...

Permalänk
Hedersmedlem

Första versionen av Unreal (singleplayerspelet) med Glide på ett 3dfx-kort var bland de bästa spelupplevelserna jag har haft. Man satt bara och gapade för att det var så snyggt.

Visa signatur

SWECLOCKERS.COM :: If Quake was done today ::
WS: Gigabyte Z690 UD DDR5 :: Core i5 12600K :: 32 GB RAM :: Geforce RTX 3060 Ti :: 10 GbE NIC :: AOC C32G1 32" :: Seagate FireCuda 530 1TB :: Deepcool Matrexx 55
NAS: SM X10-SLM-F :: Mellanox Connect2X SFP+ :: Intel XL710-QDA1 QSFP+

Permalänk
Avstängd

När jag fick mitt voodoo2 kort till min pentium 200 så var jag kung på nätet i weapons factory,och toppade listan globalt för en vecka:))
Ha jag var bäst i världen just på denna quake2 moden,weapons factory,det är livet,synd att den inte levde vidare:-(
förutom i snodda moddar som team fortress 2 där dom har snott hela upplägget från weapons factory:-((

Visa signatur

Fractal Design Refine R2 Asus Commando(1901) Q6600@3600mhz@Vattenkylning Corsair HX620W 4Gb 2x2 dominator 8500 Powercolor HD4870X2 Ikari Laser WD MyBook 500Gb@E-Sata 3dmark06@20436+/-
Win xp sp3/win 7 ultimate

Permalänk
Medlem

Ja jag har kvar både Matrox Millenium 4Mb och Voodoo kortet i någon låda.
Kommer också ihåg första känslan av riktig 3dgrafik. Å andra sidan minns jag grafik utvecklingen från min första dator som var binär, den hade 8 lysdioder som kunde fås att blinka, sedan sinclair zx80 och 81 med 1kb ram som byggdes ut till 16kb med en glappande modul bakpå, Första med färggrafik en Spectrum 48k. Overscan på C64. Därefter sämre grafik på PC tills den kom ifatt och gick om. Tyvärr har jag inte kvar gammal datorerna annars kunde jag öppnat museum. Spelade Flightsimulator långt innan den kom på pc, Gjordes av en firma som hette Sublogic och köptes upp av ett känt bolag som leddes av en viss herr Bill Gates och döptes om till MS fligtsimulator.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av daweeeBD
mmm GLQuake, vilka minnen, 3dfx for life, synd att dom dog ut och opengl slutade utvecklas..

är det verkligen ingen som reagerar på dem här kommentaren?

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av piXtor
är det verkligen ingen som reagerar på dem här kommentaren?

Jo många reagerar nog men dom orkar inte bry sig sen nvidia krossade och köpte upp 3DFXmotståndet för många år sen:-((

Visa signatur

Fractal Design Refine R2 Asus Commando(1901) Q6600@3600mhz@Vattenkylning Corsair HX620W 4Gb 2x2 dominator 8500 Powercolor HD4870X2 Ikari Laser WD MyBook 500Gb@E-Sata 3dmark06@20436+/-
Win xp sp3/win 7 ultimate

Permalänk
Hedersmedlem

hehe mins knappt nåt. tacka vet jag 386:a de va grejjer. de va nog den första dator jag varit i kontakt med. eller ne. vi hadde en annan ännu äldre dator på skolan mins jag den levde inte länge. någon "smart" i klassen tömde disken med något fint kommando.

Visa signatur

Samlingstråd om SSD/HDD | PC:amd ryzen 9 5900x, 64gb, nvme SSDs | Silverstone ft03 svart | Seasonic x460FL Server:Intel, 8GB, 20+TB,Ubuntu | Kamera:Canon 5d mk4 oj vad gammal länk MySpace

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Kr^PacMan
Första versionen av Unreal (singleplayerspelet) med Glide på ett 3dfx-kort var bland de bästa spelupplevelserna jag har haft. Man satt bara och gapade för att det var så snyggt.

Håller med fullt ut! Satt med ett Voodo 2 Banshee när Unreal släpptes och wow. Vilka effekter och så snyggt så man ramlade av stolen. Hehe, vad tiden har flugit iväg.

Visa signatur

Fractal Design Arc Mini. Fractal Design Newton R2 650W. Intel Core i5-2500. Intel Liquid Cooling Solution RTS2011LC. ASUS P8H77-M Pro. 8GB Samsung PC3-10600. ASUS GTX 560 Ti 448-cores DirectCU II 1280MB. 1 St Samsung 830 Series 128GB. 1 st Samsung SpinPoint F1 500GB. 1 st Samsung EcoGreen F4 2TB. Samsung SH-123. ASUS VH238T. SteelSeries Ikari Optical. SteelSeries QcK Mini. SteelSeries G6v2. SteelSeries 4H. Edifier E3300.

Permalänk

imho är grafikkorts nostalgin den bästa sortens nostalgi när det handlar om datorer.

Man sitter bara och tänker att det där 10 år gamla skit kortet gjorde så att jag kunde spela Q3A osv.

Sitter här bara och myser när jag tänker på mitt gamla VooDoo 3 2000 PCI

Visa signatur

AMD Ryzen 5 5600X, 16 GB RAM, RTX 2080Ti, Meshlicious

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av daweeeBD
mmm GLQuake, vilka minnen, 3dfx for life, synd att dom dog ut och opengl slutade utvecklas..

OpenGL slutades utvecklas? Whaaaat???? Sover du under en sten?

OpenGL utvecklas konstant hela tiden...

Du kanske tänker på Glide?

Permalänk
Inaktiv

Voodoo 2. <3

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av hagbarddenstore
OpenGL slutades utvecklas? Whaaaat???? Sover du under en sten?

OpenGL utvecklas konstant hela tiden...

Du kanske tänker på Glide?

Den där OpenGL->Glide wrappern som följde med GLQuake var nog det som ställde till det... Var väldigt många på den tiden som trodde att GLQuake var bara för 3dfx-kort.

På tal om Quake och gamla kort, det tog ett bra tag innan det kom ett kort som hade snyggare Quake än VQuake med antialiasing på Rendition-kort. Synd att prestandan inte var så bra och att dom försvann. Bildkvaliten var kanon, det var så illa att jag vägrade köpa 3dfx-kort för att jag inte kunde stå ut med de suddiga texturerna och den randiga bilden trots brutal prestanda.

Visa signatur

Nämen hej!

Permalänk
Medlem

Har fortfarande kvar mitt GeForce 2 Ultra. Innan den tror jag att jag hade två stycken Matrox Millenium på 32 MB i dåtidens SLi som satt i min första dator. Hade också ett Voodoo kort från Diamond någonstans där inne med men kommer fasen inte ihåg vilket.

Kommer ihåg att jag fick MechWarrior 2 med något av korten och var min första kontakt med 3D-spel, och jag vet inte om jag var direkt imponerad då spelet inte ens hade texturer.

Visa signatur

Intel C2D E6850 3.6 GHz · Gigabyte GA-P35-DS4 · Crucial Ballistix PC6400 2x1GB · 8800 GTS 640MB (620, 1000) · SB X-Fi Xtreme Gamer · Seagate Barracuda 320GB

Permalänk
Medlem

Första gången jag såg en polare använda glide-quake var verkligen magiskt, jag följde dock inte med den trenden utan köpte mig ett Riva TnT kort.. Synd att man inte gjorde samma sak med aktier