S.T.A.L.K.E.R.: Datorn laddar överdrivet mycket

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Hammarö
Registrerad
Jan 2004

S.T.A.L.K.E.R.: Datorn laddar överdrivet mycket

Hej hej!

Jag körde S.T.A.L.K.E.R. för första gången med mitt gamla grafikkort, GeForce 6600 256MB. Datorn laddade knappt något alls då undertiden jag spelade detta underbara spel. Nu när jag har satt in mitt nya grafikkort, så laddar datorn överdrivet mycket, nästintill hela tiden. Och då menar jag laddar till max!

Varför gör den det? Problemet är ju liksom att jag knappt kan spela det pga att datorn laddar såhär mycket. Har senaste grafikdrivrutinerna, senaste DirectX 9.0c (Augusti 2007) och senaste uppdateringarna till S.T.A.L.K.E.R. (v1.0004). Har även allt på typ max (full dynamic lightning, texture, grass, o sånt på max, sun shadows, men inge grass shadow, inget AA, ett snäpp av astroph... nått (den inställning som är över AA-inställningen). Um, 1024x768 (har testat med 800x600, inget bättre resultat)).

När jag hade mitt gamla grafikkort, hade jag typ allt på lägsta. Vill ju liksom kunna utnyttja mitt nya grafikkorts kraft. Har typ allt på max i alla de andra spelen jag äger (som t.ex. Test Drive Unlimited och GRAW2), o datorn's laddnings-lampa plinkar knappt något alls, o allt flyter på riktigt bra faktiskt.

Snälla, hjälp mig! Vill liksom kunna spela S.TA.L.K.E.R. med dessa inställningar utan lagg!

Citera mig om du önskar ett snabbare svar.
Min blogg

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Dec 2005

Lägg till -noprefetch på genvägen, "x:\S.T.A.L.K.E.R. - Shadow of Chernobyl\bin\XR_3DA.exe" -noprefetch" och se om det hjälper.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Luleå
Registrerad
Apr 2004

Jag vet inte om ditt grafikkort pallar med dom inställningar men hursomhelst så låter det som att ram-minnet inte räcker till då måste spelet börja skriva till hårddisken vilket går ohyggligt sakta.

Så mitt tips dra ner allt vad shadows heter och välj static-lightning istället för dynamic, så får du se om det flyter annars får du dra ner på andra grejer också.
Eller så fixar du minst 512MB till så du får 2GB ram, Spelade själv Stalker med 2GB och det flöt på bra dock är min övriga hårdvara bättre än din(inget skrytande från min sida bara ett Konstaterande).

[Core 2 Duo E6700][Asus P5B iP965][4GB PC6400][POV8800GTS 640MB][Thermaltake Soprano DX][Tagan 580W Easy connect]

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Hammarö
Registrerad
Jan 2004
Citat:

Ursprungligen inskrivet av z84
Lägg till -noprefetch på genvägen, "x:\S.T.A.L.K.E.R. - Shadow of Chernobyl\bin\XR_3DA.exe" -noprefetch" och se om det hjälper.

Det där "grejsade" laddningarna otroligt mycket. Vad gör den där egentligen?

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Mr Gargamel
Jag vet inte om ditt grafikkort pallar med dom inställningar men hursomhelst så låter det som att ram-minnet inte räcker till då måste spelet börja skriva till hårddisken vilket går ohyggligt sakta.

Så mitt tips dra ner allt vad shadows heter och välj static-lightning istället för dynamic, så får du se om det flyter annars får du dra ner på andra grejer också.
Eller så fixar du minst 512MB till så du får 2GB ram, Spelade själv Stalker med 2GB och det flöt på bra dock är min övriga hårdvara bättre än din(inget skrytande från min sida bara ett Konstaterande).

Aa, nu har jag minimerat S.T.A.L.K.E.R. och ser nu i Samurize att det just nu är bara 110MB ledigt utrymme kvar på minnet (o det ökar på ju längre jag är kvar i Windows)! Vadå äta minne? Men!!! När jag tittar i Aktivitetshanteraren > Processer, tar XR_3DA.exe bara 189 392 kB :S Vart tusan är allt annat minne? Kolla länken så ser ni vad som jag menar.

http://erik.edgren.nu/images/games/stalker.jpg

Min blogg

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Luleå
Registrerad
Apr 2004
Citat:

Ursprungligen inskrivet av edgren
Aa, nu har jag minimerat S.T.A.L.K.E.R. och ser nu i Samurize att det just nu är bara 110MB ledigt utrymme kvar på minnet (o det ökar på ju längre jag är kvar i Windows)! Vadå äta minne? Men!!! När jag tittar i Aktivitetshanteraren > Processer, tar XR_3DA.exe bara 189 392 kB :S Vart tusan är allt annat minne? Kolla länken så ser ni vad som jag menar.

http://erik.edgren.nu/images/games/stalker.jpg

Dagens spel tar rätt mycket ram när man fläskar på med högainställningar men angående din fråga varför aktivitetshanteraren inte visar allt minne som .exe filen använder vet jag faktiskt inte, jag har själv undrat över det flera ggr.
Om det beror på att aktivitetshanteraren inte uppdaterar sig nog ofta eller om det är någon slags dold process som spelet använder har jag ingen aning om, men du kan vara iaf säker på att Stalker vill ha mer än 1.5GB ram med dom inställningar du vill köra.
Stalker var totalt ospelbart på min gamla rigg med 1GB ram, spelade ingen roll vilka inställningar jag än hade...spelet swappade ändå till hårddisken vilket gav otoligt dålig fps.

[Core 2 Duo E6700][Asus P5B iP965][4GB PC6400][POV8800GTS 640MB][Thermaltake Soprano DX][Tagan 580W Easy connect]

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Hammarö
Registrerad
Jan 2004

Hm, okey. Får väl ha på typ medium o ha high dynamic light på Kanske går bättre då. Aja, får testa mig fram. Vill ju liksom ej ha static-lightning. Trött på det efter mitt gamla sketna grafikkort ^^ Får även köpa mer minne då. Mitt moderkort klarar av 4GB vad jag minns.

Tack!

Min blogg

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Dec 2005

Den gör vad den säger, nämligen stänger av prefetch dvs att saker och ting skall inte laddas in innan du kommit dit.

Angående minnet så skulle jag chansa på att det bara är själva processen och sen går resten åt till annat. Sen har du minnet på ditt grafikkort och det lär inte TM visa några siffror för.