koppla tv-kort till min laptop

Permalänk

koppla tv-kort till min laptop

hej på er
är helt ny på det här med tv-kort. har nyligen köpt en laptop FS amilo xi 1554 och funderar nu på att använda den som extra tv/frukosttv. Har kikat runt lite påolika tv kort men känner mig osäker på viken det är jag ska ha. Jag har idag parabol som jag tittar på viasats kanalutbud genom och det sitter även en vanlig antenn på taket. Jag vill allstå få kontakt med någon av dessa (takantenn alt. parabolen) trådlöst via tv-kort för att se fria digitala kanaler på datorn. INTE behöva dra någon antennkabel till datorn för bild. Vad väljer jag då, har nån bra tips på lien och smidig utrustning som ger bra bild.
Annan fråga; den lilla borsantennen, söker den upp signal från tex takantenn/parabolen eller hittar den "egen" signal själv i atmosvären, hur funkar det?

som sagt tipsa gärna och länka till produkter ni tror skulle passa mig

tack på förhand

Visa signatur

FS Amilo Xi 1554, ATI Mobility Radeon X1900 256 mb GDDR3, 2,0 Ghz Intel Core 2 Duo T7200, RAM 2 Gb DDR2,HD 2* 160 Gb, 17" VUXGA 1920 * 1200

Permalänk
Medlem

Köper du ett USB DVB-T tv-kort med tillhörande bordsantenn så kan det väl fungera. Då får du gratiskanalerna i det marksända digitaltvnätet. Dock direkt via bordsantennen, så det gäller att den står i ett fönster eller liknande skulle jag tro.

/hulle.

Visa signatur

A600, 2 MB Chipram, 85 MB HD, Extra diskettstation, Joysticks: Tac-2, The Bug och Wico Red Ball.
Zotamedu:"Kompressorkylning är nog det mest miljöfarliga du kan göra med en dator om du inte tänker börja elda brunkol i den."

Permalänk

ok så borsantennen används uteslutande för att hitta "sin egen signal" den blir inte en länk mellan tv-kort och takantenn alt. parabol?

några tips på produkter mottages gärna...

Visa signatur

FS Amilo Xi 1554, ATI Mobility Radeon X1900 256 mb GDDR3, 2,0 Ghz Intel Core 2 Duo T7200, RAM 2 Gb DDR2,HD 2* 160 Gb, 17" VUXGA 1920 * 1200

Permalänk
Avstängd
Permalänk

ok, det är ju väldig prisskilnad, nån som har bra erfarenheter av någon särskild??

de här med PCMCI vet jag faktiskt inte om jag har (min dators spec. nedan) jag har 1x 4-in-1 card reader SD/ MMC/MS/MS pro, innebä detta att jag kan köra PCMCI eller inte?

http://www.fujitsu-siemens.com/Resources/16/401576446.pdf

När det gäller PCMCI ser jag itne att de har några bordsantenner, fungar det utan antennkabel då?

Visa signatur

FS Amilo Xi 1554, ATI Mobility Radeon X1900 256 mb GDDR3, 2,0 Ghz Intel Core 2 Duo T7200, RAM 2 Gb DDR2,HD 2* 160 Gb, 17" VUXGA 1920 * 1200

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av HOTDOG2004
ok så borsantennen används uteslutande för att hitta "sin egen signal" den blir inte en länk mellan tv-kort och takantenn alt. parabol?

några tips på produkter mottages gärna...

Exakt så.

/hulle.

Visa signatur

A600, 2 MB Chipram, 85 MB HD, Extra diskettstation, Joysticks: Tac-2, The Bug och Wico Red Ball.
Zotamedu:"Kompressorkylning är nog det mest miljöfarliga du kan göra med en dator om du inte tänker börja elda brunkol i den."

Permalänk

ok då vet jag det iaf...
jag känner mig fortfarande osäker på om jag ska köra USB eller PCMCI (om min dator klarar det, jag har som nämns ovan jag har 1x 4-in-1 card reader SD/ MMC/MS/MS pro,) <----- kan inte utläsa att PCMCI skulle fungera så jag borde kanse utesluta detta alternativ, bekräfta det gärna ni som vet.....

Gällande själva tv-kortet (om vi snackar usb-varianter nu då) så skulle jag vilja ha en lösning där jag endast med en liten anten på enheten man sätter in i porten alt. en ligen bordsantenn. Jag vill helst slippa hålla på med några antennkablar. Trevligt att kunna spela in, detta är dock inte livsviktigt då jag så sällan är i behov av det....
Det viktigaste för mig är att jag kan få en stark signal och bra bild på min laptop. Efter som jag är helt rudis på tv-kort så vet jag inte vilka som är bra, har trevlig programvara osv. Jag skulle behöva hjälp med lite konkreta förslag.
..funderar även på att ringa typ kjell&Co för att höra vad de skulle rekommendera. Problemet då är ju att man inte vet om det förespråkar produkter som är bäst för mig eller nått som ev. är något sämre men ger större marginaler för dem.... 8=)

Visa signatur

FS Amilo Xi 1554, ATI Mobility Radeon X1900 256 mb GDDR3, 2,0 Ghz Intel Core 2 Duo T7200, RAM 2 Gb DDR2,HD 2* 160 Gb, 17" VUXGA 1920 * 1200

Permalänk
Avstängd

Du ska ha en "ExpressCard" plats om jag läste speccen rätt..
det är dock inte samma som pcmcia utan du får ha en adapter också isåfall typ denna:
http://www.duel-systemsadapters.com/?productid=DP-0001

----

ELLER så kan du ju självkart köpa ett Expresscard dvb-t kort och slippa en adapter...
dessa 3 hittade jag :
http://www2.dustinhome.se/pd_5010111076.aspx
http://www2.dustinhome.se/pd_5010111073.aspx
http://www2.dustinhome.se/pd_5010111074.aspx

Permalänk

tack för svaret! Har det någon roll om man kör PCMCI (eller i mitt fall expresscard) jämfört med USB varianterna. Jag fattar inte och har inte hittat att läsa någonstans att läsa om ev. skillnader, vad är bäst. Det verkar ju också som att PCMCI och expresscard-korten är dyrare (verkar ligga runt 1000-lappen)

Visa signatur

FS Amilo Xi 1554, ATI Mobility Radeon X1900 256 mb GDDR3, 2,0 Ghz Intel Core 2 Duo T7200, RAM 2 Gb DDR2,HD 2* 160 Gb, 17" VUXGA 1920 * 1200