Grafikkortskylare till Geforce 8800-serien

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Zuch
Du kan ha kylaren i SLI lösning, eftersom den är vändbar.
http://www.thermalright.com/a_images/hr03-plus/8-22.jpg

Att köra den fläktlöst är i princip omöjligt. Jag provade ett tag men kom upp i 115 C ganska snabbt. Inte att rekommendera.

Såg inte ditt inlägg först. Har du bra luftcirkulation i chassit? Hur som helst glömde jag skriv att de nya 8800GT verkar intressanta för ev.fläktlös grafikkortskylning ty de ska vara svalare.

Visa signatur

Bärbara [ Nada ]
Jobbets [HP Elitebook]
Stationära [ kaputt ]
Övrigt [LG OLED65C2] [PS5] [Xbox One X] [Xbox One Series X]

Permalänk
Medlem

http://www.legionhardware.com/Pics/Thermalright_HR-03_Plus/Im...

Man får nog i det fallet köra med fläktar på sidan och över för att det ska gå ihopa.

Personligen har jag inget emot att den är gigantisk. Om man ändå har outnyttjade PCI-platser så fungerar det ju alldeles utmärkt.

SLI och HR03+ är kanske inte i slutändan en jättepraktisk lösning, då man får verkligen väga in storleksfaktorn. Däremot är ju andelen som använder SLI försvinnande liten, och då ska vi inte tala om den mycket försumbara delen av användarna som har GTX/Ultra i SLI.

Angående det här med om kylare är gjorda i koppar. Flänsarna på HR03+ är i aluminium medans heatpipsen och blocket är gjort i koppar. Koppar eller aluminium i flänsarna gör mindre påverkan om man ser på de CPU kylare där bägge varianter tillverkas på samma modell. Oftast blir 100% koppar 1-5 grader bättre, men följd av högre kostnad och vikt.
Det som är viktigare är egentligen antalet heatpipes som transporterar värmen bort från blocket och kvalitén på dem.

Permalänk

Vattenkylning is the shit, orka hålla på med feta tunga koppar profiler med fläktar som susar osv.
En skaplig radiator, 3x120mm eheim 1048 och tillhörande block så behöver man inte bry sig om varken temp eller oljud.
Räcker att köra en fläkt på en sån stor kylare, i 7v.
Längtar tills dom släpper bra nät agg med färdig vattenkylning 1/2" monterat.
Såg att db.com har ett agg på 500w för 3500kr färdigt för vatten.
Vill ha ett med minst 600w iaf.

Visa signatur

Intel Quadcore Q6600 @ 3,2Ghz, Corsair 4Gb Dominator PC8500, 150Gb Raptor, Sapphire HD4890 600w Seasonic Matrox Tripplehead2Go och 3st 23,6" (5040x1050) Acer 5ms LCD skärmar

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Funnyvlad
Såg inte ditt inlägg först. Har du bra luftcirkulation i chassit? Hur som helst glömde jag skriv att de nya 8800GT verkar intressanta för ev.fläktlös grafikkortskylning ty de ska vara svalare.

Jag provade att köra den när jag hade en SFF låda med sidor och toppen borta, den stod alltså helt fritt. Det är min definition att kunna köra den fläktlöst.
Om man sedan har en fläkt som blåser på den, ja då har man ju aktiv kylning.
De temperaturer madshrimps får när de kör den "fläktlöst" är ju absurda. 78 grader? Jag får 70-75 grader med 12V 120mm fläkt och överklockat till 640/2000 vid full load.
Ahaaaa... Jag ser nu att det var en 8800GTS. Ja, det kanske går då. Men inte en chans med GTX.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Zuch
Jag provade att köra den när jag hade en SFF låda med sidor och toppen borta, den stod alltså helt fritt. Det är min definition att kunna köra den fläktlöst.
Om man sedan har en fläkt som blåser på den, ja då har man ju aktiv kylning.
De temperaturer madshrimps får när de kör den "fläktlöst" är ju absurda. 78 grader? Jag får 70-75 grader med 12V 120mm fläkt och överklockat till 640/2000 vid full load.
Ahaaaa... Jag ser nu att det var en 8800GTS. Ja, det kanske går då. Men inte en chans med GTX.

Nja jag menar 8800GT(vilket prestandamässigt är likvärdigt med 8800GTS enligt rapporter). Vill man ha det värsta prestandamässigt i grafikkortsvärlden så är det tyvärr en utopi att köra den helt fläktlöst.

Visa signatur

Bärbara [ Nada ]
Jobbets [HP Elitebook]
Stationära [ kaputt ]
Övrigt [LG OLED65C2] [PS5] [Xbox One X] [Xbox One Series X]

Permalänk
Geeks
SweClockers

En mobiltelefon är passivt kyld, ett grafikkort som sitter i en dator med fem chassifläktar är det inte. Så enkelt är det.

Visa signatur

» Kontakta oss » SweClockers på Facebook » SweClockers på Youtube » Blips of SweClockers (Spotify)
» Pappa till Moderskeppet » SweClockers chefredaktör 2007–2015

Permalänk
Medlem

Ett tips till Sweclockers som jag såg att någon annan också nämnt, hade varit om ni monterat varje kylare på gfxkorten så man såg. För det framgår ju i vissa inlägg att man kan vända Hr03 så den tar mindre plats. Bara ett tips med monteringsbilder. Annars mycket smart lösning på LJUDET ifrån fläktsystemet!

Blir en HR03 plus snart då!

Visa signatur

DFI INFINITY NF Ultra M2, A64 X2 4600+ 65W, 4x1024Gb Kingston 533Mhz, NVidia GeForce 8800Ultra, 200+250Gb SATA Seagate

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av xphaze
En mobiltelefon är passivt kyld, ett grafikkort som sitter i en dator med fem chassifläktar är det inte. Så enkelt är det.

Jo jag vet det men faktum kvarstår att du får en tystare dator om du ex har 5 tysta Noctua-fläktar och ett grafikkort utan fläkt än en dator utan chassifläktar men en högljudd fläkt på grafikkortet. Jag kan jämföra med min gamla dator(se profil) där den låter betydligt högre trots att den har 0 chassifläktar jämfört med 3 nu.

Visa signatur

Bärbara [ Nada ]
Jobbets [HP Elitebook]
Stationära [ kaputt ]
Övrigt [LG OLED65C2] [PS5] [Xbox One X] [Xbox One Series X]

Permalänk
Medlem

Jag är ganska förvånad över så många som vill köpa en HR03+ nu när swec har skrivit om den, kylaren är ju relativt gammal, och när jag köpte den var det den enda 8800 kylaren som fanns, så man hade liksom inte mycket till val om man ville tysta ner grafikkortet

Ni förstår vilken kraft ni har över konsumenterna, sweclockers

Permalänk
Avstängd

kaffefilter, wtf?

Visa signatur

q6600 2gig ram 8800gt osv

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av blade80
Jag förstår att många som har pci-kort under grafikkortet får problem med plats när tredjepartskylarna är så jäkla feta. Zalmankylaren funkar ju förvisso helt ok.

Jag skulle vilja se en heatpipekylare som ledde ut en liten kylardel på baksidan av datorn där man kunde sätta dit en 80 eller 120mm fläkt. Som en radiator som sitter utanför chassit med en fläkt på men istället för vatten som leder bort värmen så får det bli heatpipes. Kanske 6 heatpipes eller 4 st lite större.
Jag tror att det skulle bli mumma. Alternativt skulle man kunna ha en liten radiatordel som sitter på insidan mittför 120mm-hålet som många chassin idag har. Det vore ju också en lösning.

"
Förrsten vad hände med "Sweclockers.com Prisvärd" eller "Sweclockers.com Rekommenderas" märke??"

Det var förmodligen för få kylare med för att ens ge ut så många priser och helt ärligt. Ingen av de andra kylarna var värd något pris tycker jag.

Edit:
Ritade en bild

http://i226.photobucket.com/albums/dd145/blade_80/chassivent....

Thermaltake har ju en.
Fast den är gammal, och rätt dålig verkar det som.

Visa signatur

"Just what do you think you're doing, Dave?"

Permalänk
Medlem

passar någon av dessa till hd2900 serien? i såfall ger det någon förbättring i ljudnivån jämfört med orginalkylningen?

Visa signatur

mobo Asus M4A88TD-M EVO/USB3 cpu 1100T kylare Noctua NH-D14
gpu RX 460 passive ram 16GB DDR3 1600MHz ssd Samsung 850 EVO 250GB
psu Corsair AX 850 skärmar 3 * 40" NEC P401

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Zuch
Jag är ganska förvånad över så många som vill köpa en HR03+ nu när swec har skrivit om den, kylaren är ju relativt gammal, och när jag köpte den var det den enda 8800 kylaren som fanns, så man hade liksom inte mycket till val om man ville tysta ner grafikkortet

Ni förstår vilken kraft ni har över konsumenterna, sweclockers

Ja det e helt sjukt, tack vare er jag beställer ett P182 Gun black idag ^^

Permalänk
Medlem

kan inte klaga, har också en HR03 plus med en 120mm Nexus fläkt. Idle 42 load (gaming 55 till 60)
kolla

Förresten ska Arctic Cooling släppa ut en realt kylning monster for den 8800 kort. Arctic Cooling är en pålitlig företag med billiga produkter.

The Accelero Extreme folks!

http://img.hexus.net/v2/internationalevents/computex2007/TS/T...

http://img.hexus.net/v2/internationalevents/computex2007/TS/T...

Visa signatur

My Rig https://classic.prisjakt.nu/list.php?ftg_check=on&exclude_ftg...
Fel av mig! Men sjutton vad snabba ni är på att kommentera vad andra gör och inte gör rätt och fel... :/

Permalänk
Medlem
Citat:

Testning

För att utjämna spelfältet och ge samtliga kylare precis samma förutsättningar monteras datorsystemet på en testbänk utan någon ytterligare kylning. Allt för att minimera risken att externa faktorer påverkar testresultaten. Rumstemperaturen höll sig stabilt på cirka 22 °C och förändrades inte mer än någon tiondels grad under testets gång.

Eftersom dessa kylare dumpar hetluften inne i chassit så får de en stor fördel gentemot originalkylaren i denna testen.
Originalkylaren evakuerar varmluften vilket fungerar även i sämre ventilerade chassin. När arbetet med att skicka ut varmluften lämnas åt nätagget så kommer den att varva upp på max. Hur det påverkar totala ljudnivån får man inte reda på.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av gusIII
Thermaltake har ju en.
Fast den är gammal, och rätt dålig verkar det som.

http://mcs.pc.pl/shop_img/thermaltake/schooner_4.jpg

Det räcker att veta att det är Tt

Visa signatur

Vägra fx 3of4 Pi 1M 1.84 s Memory remapping
Minnen har ingen egen hastighet. Märkningen anger bara vilken hastighet minnena uppges klara

Permalänk
Geeks
SweClockers
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Hardware guy
Eftersom dessa kylare dumpar hetluften inne i chassit så får de en stor fördel gentemot originalkylaren i denna testen.
Originalkylaren evakuerar varmluften vilket fungerar även i sämre ventilerade chassin. När arbetet med att skicka ut varmluften lämnas åt nätagget så kommer den att varva upp på max. Hur det påverkar totala ljudnivån får man inte reda på.

Det räcker att veta att det är Tt

Det har du helt rätt i (vilket vi även skriver i recensionen). Men om ett chassi används i testningen känns det som att för många tillfälligheter kan spela in i resultatet. Exempelvis hur fläktarna är placerade eller om nätaggregatet är placerat i botten eller toppen av lådan.

Visa signatur

» Kontakta oss » SweClockers på Facebook » SweClockers på Youtube » Blips of SweClockers (Spotify)
» Pappa till Moderskeppet » SweClockers chefredaktör 2007–2015

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av gusIII
Thermaltake har ju en.
Fast den är gammal, och rätt dålig verkar det som.

http://mcs.pc.pl/shop_img/thermaltake/schooner_4.jpg

Jo den har jag sett, men nu menar jag en kylning som är värd att kallas kylning

Tänk samma variant av kylning men med en större radiator, 120x120mm. Det skulle vara mumma för de som vill ha kvar utrymme för fler kort till datorn. Nätverkskort, ljudkort, tv-kort för att ta några exempel.

Visa signatur

Is it "for fucks sake" or "for fuck sake"? Its for a work email so it has to sound professional.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av blade80
Jo den har jag sett, men nu menar jag en kylning som är värd att kallas kylning

Tänk samma variant av kylning men med en större radiator, 120x120mm. Det skulle vara mumma för de som vill ha kvar utrymme för fler kort till datorn. Nätverkskort, ljudkort, tv-kort för att ta några exempel.

Sant, sant

Fast om man är händig finns det ett alternativ!

http://www.kylning.com/product_info.php/manufacturers_id/72/p...
http://www.kylning.com/product_info.php/manufacturers_id/72/p...

på Detta får man sedan applicera valfri kylfläns, fast det blir nog rätt dyrt ;).

Visa signatur

"Just what do you think you're doing, Dave?"

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av A.N'doja
Bra test!

Tycker att i teorin borde Zalman kyla bättre. Den är ju helt i koppar men det är plaseringen av fläkten som förstör kylningen. Hade de haft en större fläkt så hade det kylt betydligt bättre än vad de gör nu. Men jag antar att de ville åt tystnaden. Problemet är bara att default kylaren låter mindre @ 100%.

Även om koppar är bra på att ta upp värmen från kärnan så är Aluminium faktiskt bättre än koppar på att överföra värme till luft. Därför vill man typiskt ha kopparbas och aluminiumflänsar.

Tyvärr verkar det rätt vanligt att Zalman prioriterar design framför prestanda. Väldigt vackra och hantverksmässigt förstklassiga riddarvapen, medan Thermalright, Arctic Cooling m.fl. stämplar fram AK-47:or ur stålplåt på löpande band. Kanske inte så snygga, men (relativt) billiga och effektiva.

Visa signatur

Gammal och gnällig

Permalänk
Medlem

HR03 Plus är ju förstor får ju ej plats när man har mycket annat i burken.. så den går bort..
tycker orginal flökten oppå gtx e bra.

Visa signatur

CPU: Intel(R) Core(TM) i7 CPU X 980 @ 3.33GHz

Permalänk
Medlem

Över 40 graders skillnad som mest, hur jävla dålig får en originalkylare vara egentligen? Katastrof!

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av El_Ak
Över 40 graders skillnad som mest, hur jävla dålig får en originalkylare vara egentligen? Katastrof!

jo med tanke på att originalkylarna är detsamma som sämre än tredjepartsprodukter så borde de inte heta ORIGINAL utan något så att folk vet att de inte är lika bra som tredjepartsprodukter men vänta, de heter ju inte original utan det är vi som kallar de original så kör hårt med stockprodukter tillverkare där ute

Visa signatur

Bärbara [ Nada ]
Jobbets [HP Elitebook]
Stationära [ kaputt ]
Övrigt [LG OLED65C2] [PS5] [Xbox One X] [Xbox One Series X]

Permalänk
Hedersmedlem

Är man modig och försiktig så kan man böja en HR03+ så själva flänsen hamnar över PCI-platserna, eller över CPU-kylaren om inte man har jättetornet där redan.

Visa signatur

Nämen hej!

Permalänk
Medlem

Måste vara värsta skit luftflödet i testburken för jag har lägre temp med min Org-kylare och 24grader i rummet...

Skit samma det lär bli en Zalman för min del..

Visa signatur

Japp jag har dyslexi, så häng inte mig pga min grammatik.
CPU: Ryzen 7 5800X || GPU: ASUS ROG Strix RTX3070Ti OC || Moderkort: ASUS ROG Strix X570-F Gaming || RAM: 64GB 3200MHz || CPU kylare: Fractal Design Celsius S24 || Primär HDD: Samsung 980 PRO M.2 1TB

Permalänk
Medlem

argh.. som att en HR03 skulle gå in i min lilla låda.. känns nästan som att det är dags att migrera till fulltower eller nått.. har så pressat med kablar å dynga i min lilla miditower så nå slags luftcirkulation äre inte att tala om..

Visa signatur

Core i7-8700K - Noctua NH-U14S - ASUS PRIME Z370-A - Corsair Vengeance 32GB DDR4 - RTX3070 - MASSA SSD - Define R4 - Corsair RM750X V2 - Asus Swift PG278QR
Mer CO-OP åt folket!

Permalänk

ont om plats

Har en HR-03 i burken, men kan säga att det blir ont om plats för nått ytterligare pci kort, men annars så är jag helnöjd med den, dit med en tyst 120mm fläkt och den gör sitt jobb galant.

http://www.minhembio.com/sterne/146608/

Visa signatur

Q6600 @3.2ghz | GA-965P-DS4 | 4x1gb Corsair PC6400C4 XMS2 DHX | EVGA 8800GTS 320MB @662/1629/2020 | Corsair HX620w |Windows XP-32 / Windows vista -64 (dual boot)

http://www.minhembio.com/sterne/146608/

Permalänk
Medlem

Thermalright vet som vanligt vad dom psysslar med.

Visa signatur

[ AMD 7800X3D // EK-Block @ custom loop, 2x420mm ][ MSI B650 Tomahawk ][ 32GB G.Skill Z5 Neo @ DDR6000 CL28 1T ][ AMD 7900XTX @ custom loop ][ Corsair 750D // Corsair RM1000X ][ 2TB Samsung 990PRO M.2 SSD ][ Win10 PRO x64 ][ LG 34GN850 ]

Permalänk

Svårt att hitta HR03 PLUS i Sverige nu av nån anledning.

Säljer min Zalman VF1000 + minnesgrejerna föresten
Dom får ligga o samla damm annars

Visa signatur

CPU: Intel i5 12400f | CPU kylning: CM Hyper 212 EVO V2 | GPU: XFX Speedster SWFT RX 6600 | RAM: Kingston Fury 16GB 3200MHz | M.2: Kingston KC3000 M.2 NVMe SSD Gen 4 512GB | M.2: Kingston KC3000 M.2 NVMe SSD Gen 4 1TB | SSD: Samsung 850 EVO 250GB | HDD: Seagate 2TB | Mobo: Asus Prime B660-PLUS D4 | PSU: Be Quiet! System Power 9 700W | Chassi: Fractal Design Define R5 | Skärm: AOC 27G1G4 + Samsung S27F350

Permalänk
Medlem
Citat:

Använder man en stor processorkylare blockeras i vissa fall hälften av pci-platserna, vilket känns på tok för slösaktigt.

Ja, då ska det vara en stor processorkylare

Bra tilltag med video så man kan jämföra ljudnivån, men jag kan för mitt liv inte begripa varför ni inte hade med en tid i videon då fläkten står stilla? Vad är det tänkt att man ska jämföra med? Hur ska man veta vad som är fläktljud och vad som är bakgrundsbrus?

Permalänk
Medlem

har bestält en VF 1000 från dustin.se står bara att den passar bla 8800 men inte att man behöver köpa kylflänsar, inte så kul att betala en frakt till för dom bara, korkat å inte skriva så hade man kunnat beställa dom på samma gång:(

Visa signatur

10100111001