Cool n' Quiet blir Unstable n' Weird

Permalänk

Cool n' Quiet blir Unstable n' Weird

Installerade nyss Vista på datorn igen bara för att få spela lite DX10-spel. Nu när jag har installerat alla drivrutiner osv., så bestämde jag mig för att ta en snabb koll i CPU-Z. Blev lite förvånad först, men sedan kom jag att tänka på Cool n' Quiet. Men den blir inte riktigt Cool n' Quiet, utan bara väldigt konstig. Det är nämligen så att multipliern på processorn hoppar runt som bara den, och sätter sig på till exempel x5, x9, x10, x11, x3 och x14. Volten hoppar även runt väldigt mycket för att anpassa sig, och multiplierns hoppande påverkar ju även minnenas hastighet på grund av DDR2 divider-förhållandet.

När jag dock gör något som börjar belasta datorn så går visserligen hastigheterna upp till det normala och håller sig där, men den ska väll ändå inte hoppa runt som en fem-åring på julafton? Sen är jag inte ens helt säker på att den håller sig stabilt vid belastning heller, körde lite snabbt med EVEREST Cache & Memory Benchmark som tar runt 10 sekunder att avsluta.

Någon som har någon idé eller åsikt om varför detta sker?

Permalänk
Medlem

Så beteer sig min processor också och jag har en 4400+ Dual Core den hoppar från som lägst 997MHz till 2294MHz per kärna som högst. Dock så har jag tillgång till högsta prestanda då det behövs. Jag tror dock det kan ha att göra med de nya energischeman i Vista jämfört med XP. Det finns ju följande energialternativ i Vista:

Balanserad. Ger goda prestanda när du behöver dem, och sparar energi under perioder av inaktivitet.

Energisparläge. Sparar energi genom att reducera systemets prestanda. Det här schemat kan hjälpa användare med bärbara datorer att maximera arbetstiden för varje batteriladdning.

Hög prestanda. Ger maximala systemprestanda och svarstider. Användare med bärbara datorer kommer att märka att batteriet inte räcker lika länge när de använder det här schemat.

Balanserad som justerar prestandan efter behov är ju defaultläget.

Prova ändra till Hög Prestanda och se om det gör någon skillnad.

Visa signatur

Nuvarande dator: CPU: Core i5 2500K @ 3.7GHz, CPU kylare: Zalman CNPS12X, GPU: Zotac GTX560Ti 2048MB, Moderkort: ASRock Z68 Extreme 3 Gen3, Minne: Corsair Vengeance LP 1600MHz (4X4GB)16GB Kit, Lagring: Samsung 840 EVO 250GB SSD, Western Digital Caviar Black 64MB Cache 1TB, Seagate Barracuda 256MB cache 2TB, Seagate Barrracuda 256MB cache 4TB Optisk läsare: DVD Brännare Sony Optiarc AD-7280S, Ljudkort: Asus Xonar DG, Chassi: HafX 942 Nvidia Edition, Nätaggregat: Corsair TX650 v1 650 Watt, OS Windows 10 Pro Svensk Version

Permalänk

Satte på Hög Prestanda, och nu sitter den stadigt på 2.8GHz. Men det är ju lite synd då det vore kul att utnyttja Cool n' Quiet-funktionen (med tanke på att den trots allt sänkte med 5-10 grader).

Permalänk
Medlem

Anledningen till att den hoppar runt är att datorn inte gör mer än den behöver, ska alltså vara på det viset.

Jämför det med när du är ute och kör och försöker köra så bränslesnålt som möjligt, då sitter du och finlirar med gaspedalen hela tiden. Precis samma sak med din processor.

Visa signatur

Ryzen 5800X3D, Msi B450 Tomahawk, RX 7800XT, 32 Gb Corsair Vengeance Pro, vattenkylning.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Aldric T
Hade du och din bil klarat av det kanske du hade gjort det ...

Jasså, så du bryter fartlagen endast för att din bil klarar av det? Rätt uppenbart att man inte kan skifta hastighet hela tiden mellan 20-100 km/h inne i stan.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av hockexx
Tycker du ska vara glad för att du får hjälp, du behöver knappast gå å vara mr wiseass efteråt. :/

Visst är jag glad, jag försöker bara förklara att effekten blir väll kanske inte så lönsam i slutändan, verkar ju inte jättestabilt i jämförelse med Intels SpeedStep som håller sig som endast går ner till multipel 6 och håller sig där.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Apothysis
Visst är jag glad, jag försöker bara förklara att effekten blir väll kanske inte så lönsam i slutändan, verkar ju inte jättestabilt i jämförelse med Intels SpeedStep som håller sig som endast går ner till multipel 6 och håller sig där.

Stäng av det då, hur svårt kan det vara för någon som du? Dessutom skulle jag gärna vilja se ett dokumenterat exempel på instabilitet pga AMD CnQ.

Eller ännu bättre: köp Intel.

Visa signatur

Ryzen 5800X3D, Msi B450 Tomahawk, RX 7800XT, 32 Gb Corsair Vengeance Pro, vattenkylning.

Permalänk

Nej det är inte alls svårt, jag bara säger det helt enkelt. Det är knappast så att jag försöker hoppa på dig eller någon annan, eller att jag klarar, bara tycker att det är lite roligt hur den hoppar. Och jag menade snarare att hastigheten är instabil, och man vet aldrig, kanske den droppar ner mitt inne i ett spel när processorn trots allt belastas? Har kanske inte hänt än men det händer väll till slut.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Apothysis
...Och jag menade snarare att hastigheten är instabil, och man vet aldrig, kanske den droppar ner mitt inne i ett spel när processorn trots allt belastas? Har kanske inte hänt än men det händer väll till slut.

Nej det händer inte.

Alla mina AMD processorer ligger stablit på lägsta hastigheten med CnQ om ingen process behöver någon cpu kraft i både XP, Vista och Ubuntu.

Är du säker på att det inte körs något litet program som använder cpun i bakgrunden hos dig? antivirus eller vista som håller på med något?

Permalänk
Hedersmedlem

*Tråd rensad*

Håll er till topic.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av yessiri
Nej det händer inte.

Alla mina AMD processorer ligger stablit på lägsta hastigheten med CnQ om ingen process behöver någon cpu kraft i både XP, Vista och Ubuntu.

Är du säker på att det inte körs något litet program som använder cpun i bakgrunden hos dig? antivirus eller vista som håller på med något?

Just nu kör jag ju på max prestanda. Men användningen när datorn är i "idle" ligger runt 9% genomsnittligt, alltså är det inte något som pressar alls.