Nvidia GeForce 8800 GS utöver GT?

Permalänk
Melding Plague

Nvidia GeForce 8800 GS utöver GT?

De senaste veckorna har det diskuterats och ryktats väldigt mycket om Nvidias grafikkort GeForce 8800 GT. Nu verkar det som att Nvidia även kommer att lansera ett grafikkort vid namn GeForce 8800 GS, som kommer att vara långsammare än GT.

Läs nyheten

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Detta är riktigt bra nyheter, alla korten kommer väl ha pcie 2.0, DX 10,1 samtidigt midre värmen och strömslånare? isånna fall kommer detta vara riktigt bra kort!!!! Hoppas att priserna håller sig desamma så man kan få bättre grafikort för pengarna. Jag undrar även hur det är med Gtx och ultra?, dom blev nästan slagna av 8800GT, hur blir det med GTS versionen då?:)

Permalänk
Avstängd

Oooooooooooooooh häftigt, jag blir imponerad.

Permalänk
Medlem

Ska 8800GS ersätta 8800 GTS 320Mb eller? lite förvirrande detta, sen borde ju nya versionen av GTS med 128 SP inte ligga långt efter GTX i prestanda.

Permalänk
Medlem

Men shit vad man sitter på nålar och väntar på lite pålitliga resultat nu då!
Undrar hur GTS:et kommer klocka om det har gamla GTS:ets referenskylare på en kärna som uppenbarligen är fullt funktionsduglig på singleslot. Också kommer man kunna klocka Streamprocessorerna separat med nTunes inom kort...

Det kan bli ett överklockningskort till rullorna det nya GTS:et.

Hoppas bara att de här uppgifterna stämmer nu

Visa signatur

Gigabyte GA-P35-DS4 | Intel Core2Duo E4400 2.0Ghz@2.9Ghz (8*370) | 3GB Corsair XMS2-6400 | Geforce 8800GT@ 771/1890/1080 (max)| 3dMark06 score: 11 990p

Permalänk
Medlem

kommer inte bli stor skillnad mellan nya och nuvarande gts kan jag nämmna

Visa signatur

Jag hatar Ånge.

Permalänk
Glömsk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av eXtranj3rO
Ska 8800GS ersätta 8800 GTS 320Mb eller? lite förvirrande detta, sen borde ju nya versionen av GTS med 128 SP inte ligga långt efter GTX i prestanda.

Det är ganska svårt att placera de äldre grafikkorten då nya GTS inte testats än. De nya grafikkorten kommer att prestera såhär:

långsammast ---- GS ---- GT ---- GTS ---- snabbast

De äldre GTS (både 320 och 640) verkar ha liknande prestanda som det nya GT, om man tittar på prestandatesterna som publicerades tidigare idag.

Turligt nog lanseras korten senare den här månaden, så 100% konkret information kommer snart.

Visa signatur

...man is not free unless government is limited. There's a clear cause and effect here that is as neat and predictable as a law of physics: As government expands, liberty contracts.

Permalänk
Medlem

Om 8800GT kommer kosta runt 2000-2500 enligt prisjakt.
Så då borde ju priserna på nya GTS 640Mb lämpligtvis ligga runt 3000-3500:-.
Men 8800GT kommer antagligen ge mer för pengarna.

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av ibrgha88
Detta är riktigt bra nyheter, alla korten kommer väl ha pcie 2.0, DX 10,1 samtidigt midre värmen och strömslånare? isånna fall kommer detta vara riktigt bra kort!!!! Hoppas att priserna håller sig desamma så man kan få bättre grafikort för pengarna. Jag undrar även hur det är med Gtx och ultra?, dom blev nästan slagna av 8800GT, hur blir det med GTS versionen då?:)

Nej... inget PCI-e 2-0 eller Direct-X 10.1

Det kommer med Nvidias nästa generation kort.

Visa signatur

Intel Core i7 3770K@3.5, ASUS P8Z77V-DELUXE, 16GB RAM, GeForce GTX 660 Ti, ASUS XONAR ESSENCE STX, SAMSUNG 830 256GB SSD, 5x Samsung HD204UI, 4x WD40EFRX, 1x Western Digital Caviar Green WD20EARX, 1x Samsung HD103UJ, Windows 8.1 Pro

Permalänk
Glömsk

GS är ett intressant kort. Det känns som att det skulle kunna överklocka riktigt ordentligt. Kanske till och med kommer gå att "låsa upp" stream processors? Priset lär väl hamna på runt 1500-1900 också, om det är GT som kommer att kosta $199-249 (eller så är det GS som kommer att kosta $199 och GT mellan $199 och 249).

Intressant är det i alla fall, och intressantare blir det när AMD har RV670 på G också! Alltid intressant när både Ati och Nvidia konkurrerar i ~2000kr-segmentet med nya produkter, då detta är smärtgränsen för mig.

Visa signatur

...man is not free unless government is limited. There's a clear cause and effect here that is as neat and predictable as a law of physics: As government expands, liberty contracts.

Permalänk
Medlem

Skulle ju kunna bli ett /ett par GT som uppgradering, när det ändå bara kommer kosta runt 1900kr vid lansering (troligen billigare rätt snart efter det )

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5800X3D | ASUS ROG Strix X570-F Gaming | ASUS 3080 TUF | 32GB DDR4 3200MHz | Corsair HX1500i

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av had0c
kommer inte bli stor skillnad mellan nya och nuvarande gts kan jag nämmna

Jasså? Vad grundar du det på då om man får fråga? Jag bryr mig föga om matematiken för oklockade kort om du syftade på att den högre klockfrekvensen och det ökade antalet SP:s kommer att vägas upp av den sänkta minnesbandbredden.
Jag är rätt säker på att du har kolossalt fel redan i det antagandet, men som dagt var. det är klockningen som är det intressanta.

Visa signatur

Gigabyte GA-P35-DS4 | Intel Core2Duo E4400 2.0Ghz@2.9Ghz (8*370) | 3GB Corsair XMS2-6400 | Geforce 8800GT@ 771/1890/1080 (max)| 3dMark06 score: 11 990p

Permalänk
Medlem

Ge mig ett 8800GS med passiv kylning så är det ett givet köp.

Visa signatur

h170i-plus i5 6600 2x8gb ddr3l 850 pro 256gb
Don't argue with an idiot. He will drag you down to his level, and beat you with experience.

Permalänk
Medlem

Kul med nyheter, men själv ser ja fram emot nästa generations grafikkort från nVidia.

Permalänk
Medlem

upplåsbara pipor på detta nu då?
tror dock att det vore önsketänkande

Permalänk
Visa signatur

Min musik
@albinloan
Allt vi kan tänka, kan vi skapa.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av A.N'doja
http://www.prisjakt.se/produkt.php?p=237516

1900:-!

Niceprice:D:D

Tänk hur mycket PR AMD förlorar på att alltid vara efter. Eller iofs om 2950 krossar detta så spelar det ju inte så stor roll men ändå...

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Klab0
Men shit vad man sitter på nålar och väntar på lite pålitliga resultat nu då!
Undrar hur GTS:et kommer klocka om det har gamla GTS:ets referenskylare på en kärna som uppenbarligen är fullt funktionsduglig på singleslot. Också kommer man kunna klocka Streamprocessorerna separat med nTunes inom kort...

Det kan bli ett överklockningskort till rullorna det nya GTS:et.

Hoppas bara att de här uppgifterna stämmer nu

Jag har också en viss fundering på det där med dualslot kylning på det där kortet. Fast inte av överklockningskäl utan för att jag vill få ut värmen snabbt, tyst och effektivt. Antar att dualslot fläkten skulle gå på låga varv nästan hela tiden om en singleslot duger för den.

Visa signatur

Intel Core i5 760, Gigabyte P55A-UD4, 2x4gb 1333mhz, 120gb Intel 510 SSD + Hitachi 2TB 59xx rpm, Corsair HX650 nätagg, Fractal Design R4 White.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av pingy
Ge mig ett 8800GS med passiv kylning så är det ett givet köp.

instämmer

Visa signatur

Bärbara [ Nada ]
Jobbets [HP Elitebook]
Stationära [ kaputt ]
Övrigt [LG OLED65C2] [PS5] [Xbox One X] [Xbox One Series X]

Permalänk
Medlem

Kommer dessa korten vara dom sista i PCI-e korten innan dom går över till PCI-e2 kort?

Visa signatur

Gigabyte P35 DS4 | Intel E6750 @ 3.6 Ghz | Gigabyte 8800GTS 512MB @ 743/1804/1000| 4096MB Corsair 6400 @ 900mhz |WD Raptor 74GB + WD 250GB + Samsung 500GB | Hiper Type-R 580W | NZXT Hush

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av A.N'doja
http://www.prisjakt.se/produkt.php?p=237516

Det där kortet är ju bara så förbannat snyggt!

Visa signatur

6600k @ 4.5Ghz | 16 GB DDR4 | GTX 970 | Z170

Permalänk
Medlem

Ja fy helvete vad snyggt det är. 2 stycken sådana i burken = Mums!

Visa signatur

[Antec P180B][Gigabyte GA-P35-DS3][Corsair VX550W][Intel 2500k][8GB OCz Vengeance][620GB Seagate Raid][1*DVD-RW][Gigabyte Geforce GTX 770]

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Pippo
Det där kortet är ju bara så förbannat snyggt!

Och 1900 spänn bara, I'm havin' that!

Visa signatur

Spel/Multimediaburk: Antec P182b | Gigabyte EX58-UD5 | Core i7 920 | 3x1GB Kingston HyperX 1600mhz | Asus 9600GT Silent | 3x500gb Spinpoint | Corsair VX450 | XP Pro x86 | iPhone 3GS 16gb

Permalänk
Medlem

Relativt väntat, de vill väl använda så många kärnor som möjligt.
Verkar mer och mer som att G92 i princip är en förminskad G80 med en något modifierad minneskontroller och shadersetup!

Visa signatur

USA har aldrig varit på månen, Sverige hade aldrig vm 1958 och 9/11 har aldrig inträffat och därmed basta.
P4 2,6C@<3,0Ghz + CNPS7000A-CU|AI7|1,5Gb BH5 & BH6|Antec Sonata|R9800np(BBA) + VF700-CU@425/258|HP LP2465|Logitech MX500, Seasonic S12 500W

Permalänk
Medlem

Perfekt lanseringsdatum, 29 okt, 4 dagar efter löning :):):).
Jag ska köpa det kortet!
Det blir första ggn jag köper ett kort direkt efter att det släppts :).
Prestanda testerna gör jag själv eller läser de allra allra försa konkreta testerna och går efter det.
Har 8600GT nu så det blir enkelt för mig ett kunna gemföra hur pass mycket bättre 8800GT blir.
Mycket smileys men det förtjänar kortet.

/.S

Visa signatur

..MK:P8Z77-V DELUXE..
......Cpu:3570K@4,7......
....Ram:Ballistix 16gb....
..Hdd@:SSD 840 PRO..
........GPU:GTX 760........

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av xealman
Är det bara jag som undrar när den uppgraderade versionen av GTS släpps, hur kommer man veta om man t.ex vill köpa den att det kommer vara den uppgraderade versionen?

Eller ska de fasa ut alla äldre GTS då för småpotatis?

Tror det var sagt samtidigt som 8800gt, dvs 29 oktober.

Visa signatur

PGP key hos pgp.mit.edu är 0xC58E03DA

Permalänk

attans, betyder det här att man ska gå tillbaka till nvidia efter 8år?

har varit hatisk mot nvidia sen mitt mx2 kort på den tiden, usla drivisar mm..

men i detta läge känns det som båda har dåliga drivisar, nvidia ha legat lite bättre till (pratar om vista spec)

om inte ati fixat AA prestandan så får det bli nvidia då.. *mummla*

btw: någe datum på ati;s nya?

ps. varför inte ddr4 i nya korten GT/GTS? har inte hängt med så mycket, men jag tycker väll ddr4 borde ha bättre prestanda än ddr3? eller är det GPU hastigheten som avgör mer än hastigheten på minnet?

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Richiraptor

btw: någe datum på ati;s nya?

Det senaste jag har hört är att Ati's nya kort RV670 (x2950) släpps den 15 november.

Visa signatur

--Stationär-- [Ryzen 5 5600X] [Gigabyte B550M AORUS PRO-P] [DDR4 3600MHz 16GBx2] [ASUS GeForce GTX 970 4GB STRIX DC2 OC] [SSD NVMe M.2 1TB]
--Server-- [J3455-ITX]

Permalänk
Medlem

verkar vara ett riktigt fint kort för en rimlig summa, men;

vad innebär det egentligen att 8800GT inte stöder dx10.1? gärna på dagis-språk.

kan vi räkna med att kunna beställa det från vilken svensk onlinebutik som helst från 29/10?

Visa signatur

Chassi: APLUS Monolize PSU: HX520w Corsair GPU: Gigabyte GTX 460 OC 1GB Skärm: Acer p223w CPU: Q6600 @ 3,4 GHz CPU kylning: TRUE Black 120 RAM: OCZ Reaper PC8500 4GB MB: Gigabyte GA-P35-DS3 SSD/HD: Samsung 830 64GB + 128GB SSD, WDC Black 500 GB | Fraktfritt inet!

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av A.N'doja
http://www.prisjakt.se/produkt.php?p=237516

Är en lite väl klen liten fläkt som ser ut att snabbt igendammas och gå sönder
Hade en sån liten stackare på mitt TI 4600 för länge sedan och den gick sönder efter det att fläkten slutade snurra =/