Fusion IO - nästa generations hårddisk?

Permalänk
Melding Plague

Fusion IO - nästa generations hårddisk?

För ett par månader sedan visades en av världens snabbaste hårddiskar som bygger på minne upp. Den heter Fusion IO och är främst tänkt till företag som behöver mycket god hårddiskprestanda.

Läs nyheten

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

ill take two please.

Visa signatur

MSI P67A-C45 | i5 2500k 3.30GHz @ 4.5GHz | Asus GTX 660 TI-DC2 980/6008 @ 1160/6900 | 16384MB Corsair DDR3 | Samsung SSD 830 Series 256GB, WD 1TB

Permalänk
Inaktiv

123 lax, jo jag tackar.

Permalänk

fy fan vad de kan gå undan ^^ dock undra hur de mätt frma sin prestandad om inget moderkort klarar av detnnu?

ehhe
soft. dock så tror jag bara det 'är väldigt stora servrar som skulle kunna behöva detta så. inget för hemma nissarna.

hade nöjt mig med diskar på 320-500gb istället:D förlorad prestandad javistt men med så många diskar man kan få för samma summa så vinner nog diskarna ändå;) plus att man har en satans mycket mer lagrings utrymme

Visa signatur

I am Extrazz.

Permalänk

Aj, det gör ont i plånboken och bara läsa det.

Visa signatur

Core i7 8700K | 32GB RAM | MSI GTX 1080 Twin Frozr | Asus Xonar Essence STX | Fractal Design Define R6 |

Permalänk
Medlem

Bara 123 000? Var kan jag beställa? Tar de kontanter?

Allvarligt talat. Om några år kommer man ju kunna köpa de där grejorna för en spottstyver.

Permalänk
Medlem

Intressantare för oss att veta vad den billigaste kostar än vad den dyraste kostar. Men troligen lär nog inte 80 gbaren gå under 40 000 anyway.

Permalänk
Medlem

Vafan när ska vi så se en sådan där enhet med 8x4GB ram moduler och ett batteri .. hm :/

fan 123 000 .. suck

Visa signatur

Nätverksnörd

Permalänk
Medlem

Bra grej! Men går det att få med en blondin istället för brunetten?

Permalänk
Medlem

Jeflar! Its the future!

Visa signatur

MBP: 13" - M1
Stationär: Win11 - Ryzen 5900X - 128GB - GTX 4080
Server: Ubuntu - i5 4670k - 32GB - 4x5TB Raid-Z
Server: Rpi4 8GB, 1TB USB SSD

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Blåmussla
Bra grej! Men går det att få med en blondin istället för brunetten?

Äh, vadå hon var väl ganska snygg;) Intressant "lagringspryl" förresten.

Visa signatur

3570K @ 4.181 GHz | Asus GTX 670 Directcu II | Asus P8Z77-V | Corsair 16GB CL9 1600Mhz VENGEANCE LP | Samsung SSD Basic 830-Series 128GB

Permalänk
Medlem

How much will the ioDrive™ cost?
Fusion-io is targeting a retail price of approximately $30 per Gigabyte for the ioDrive™.

Visa signatur

MBP: 13" - M1
Stationär: Win11 - Ryzen 5900X - 128GB - GTX 4080
Server: Ubuntu - i5 4670k - 32GB - 4x5TB Raid-Z
Server: Rpi4 8GB, 1TB USB SSD

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av tifius
Jeflar! Its the future!

ja gillade faktiskt brunetten!

som med allt kommer det kosta MYCKET mindre om x antal år. undrar om de mekaniska diskarna kommer fasas ut helt och hållet inom kort?

tror dom kommer stå för extrema mängder data och att dessa nya kommer andvändas till spel/operativet där man vill att det skall gå undan!

Visa signatur

Ryzen 5900X @ Stock, MSI Suprim X 3080 @ game mode.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av MooDHooDs
Intressantare för oss att veta vad den billigaste kostar än vad den dyraste kostar. Men troligen lär nog inte 80 gbaren gå under 40 000 anyway.

How much will the ioDrive™ cost?
Fusion-io is targeting a retail price of approximately $30 per Gigabyte for the ioDrive™.

$2400 för 80-gigaren, ca 16.000 + moms och andra avgifter som kan tillkomma.

Visa signatur

Vägra fx 3of4 Pi 1M 1.84 s Memory remapping
Minnen har ingen egen hastighet. Märkningen anger bara vilken hastighet minnena uppges klara

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av MooDHooDs
Intressantare för oss att veta vad den billigaste kostar än vad den dyraste kostar. Men troligen lär nog inte 80 gbaren gå under 40 000 anyway.

15375 för 80 giggarn. 30dollars per gig blir ju runt 16000 det med så nånstans där skylle dfet hamna på nu. Så om några år borde ju det priset ligga nånstans en tredjedel av det priset och kanske börja säljas till några av oss dödliga också:P

15375 fick jag av 123000/8

Visa signatur

HD5770 1GB| Phenom 2 x2 555 3.2ghz BE@ x3 3.6Ghz| 2x2048ddr3 corsair xms3 1600mhz | Corsair HX520w | HP w2207| Antec 180b

Permalänk
Medlem

$1200 för 40GB om de nu kommer en sådan variant. Tja.. är det väldigt stor skillnad kan jag tänka mig att betala det iaf.

Visa signatur

#1: Intel i7-2600K | 8GB RAM | 780 GTX Ti | 8x Samsung EVO raid-10 LSI 9271-8i
#2: Dell XPS 1330
http://www.excellent-servers.se - http://www.excellent-hosting.se

Permalänk
Medlem

jag som trodde SSD va något...

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Shooblan
jag som trodde SSD va något...

Det här är en SSD som det verkar, båda använder iaf NAND och den står listad på wikipedias artikel om SSD.

Disclaimer: Jag har noll koll på detta

Visa signatur

Asus ROG STRIX B550-F / Ryzen 5800X3D / 48 GB 3200 MHz CL14 / Asus TUF 3080 OC / WD SN850 1 TB, Kingston NV1 2 TB + NAS / Corsair RM650x V3 / Acer XB271HU (1440p165) / LG C1 55"
Mobil: Moto G200

Permalänk
Medlem
Citat:

Fusion IO använder sig nästan av samma teknik som lagringsenheten i-RAM från tillverkaren Gigabyte.

Beror väl på lite hur man ser på det. Det är två lagringsenheter ja. i-RAM använder sig av vanligt ram minne medans detta bygger på nand minne. Den största skillnaden (i praktiken, på pappret finns det få likheter) där är väl att detta minne inte förlorar data när strömmen bryts (dvs. är inte beroende av batteribackup) samt att detta är riktigt imponerande siffror för tekniken - i-RAM imponerar inte särskilt utan begränsar minnets prestanda rejält. Inte för att det trotts detta är dåligt men de ligger i lite olika klasser. Som förstås priset avslöjar.

Däremot, rent teoretiskt, så borde man väl kunna bygga en större version av i-RAM för mindre pengar som skulle utklassa den här på allt - med skillnaden att batteribackup krävs för att håla datan i kvar om strömmen bryts.

Men sen skulle nog priset på denna kunna pressas en del om det vore riktat mot oss dödliga.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Shooblan
jag som trodde SSD va något...

tydligen inte...HAHAHA tjii fick du

Visa signatur

Ryzen 5900X @ Stock, MSI Suprim X 3080 @ game mode.

Permalänk
Medlem

30$/GB verkar då vara priset de siktar på till lansering Q1 -08. Det är antagligen inte så lång tid tills dessa hamnar på en bra nivå för ny systemdisk och en ljuddisk.

Visa signatur

//Bacon

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Thomas
Det här är en SSD som det verkar, båda använder iaf NAND och den står listad på wikipedias artikel om SSD.

Disclaimer: Jag har noll koll på detta

SSD betyder inte flashminne. Det betyder solid state disk. Det kan vara flash, ddr-sdram, eller andra chip. SSD använder inte rörliga delar.

Visa signatur

mobo Asus M4A88TD-M EVO/USB3 cpu 1100T kylare Noctua NH-D14
gpu RX 460 passive ram 16GB DDR3 1600MHz ssd Samsung 850 EVO 250GB
psu Corsair AX 850 skärmar 3 * 40" NEC P401

Permalänk
Medlem

Mekaniska diskar say bubye! Äntligen ser jag en framtid med stora välpresterande icke-mekaniska diskar! 640GB är möjligt redan idag, fler tillverkare och lite konkurrens och vi är inte långt ifrån att detta sitter i var mans dator... Jag kommer inte sakna dagens mekaniska diskar kan jag säga den dagen.

Visa signatur

"Alla barn hade stabila datorer förutom Lidia för hon hade chipset från nvidia"

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Andre_H
SSD betyder inte flashminne. Det betyder solid state disk. Det kan vara flash, ddr-sdram, eller andra chip. SSD använder inte rörliga delar.

Så långt är jag med.
Det utesluter väl dock inte att denna är en SSD?

Visa signatur

Asus ROG STRIX B550-F / Ryzen 5800X3D / 48 GB 3200 MHz CL14 / Asus TUF 3080 OC / WD SN850 1 TB, Kingston NV1 2 TB + NAS / Corsair RM650x V3 / Acer XB271HU (1440p165) / LG C1 55"
Mobil: Moto G200

Permalänk
Medlem

Som sagts sä lär SSD vara vardagsmat om 10 år så inget att köpa idag mao om du nu inte skulle vinna en herrans massa miljoner på nått lotteri för då är 123K billigt ;).

Permalänk
Medlem

hmm. undrar om hur stor extra påläg de lägger på dem kontra vad det faktiskt kostar att tillverka dem?

Men annars. SSD.

Vad skulle ni tro om denna idé. Bluray cd . dvd och allt kommer också försvinna?
Borde enkelt kunna skapas ssd diskar som stoppas in i valfri port. Så har du filmerna på disk istället. Utrymmet och prestanda förbättras hela tiden och behöver inte vara en statisk standard, istället en standard på hur de ska läsas och lagras på disken. Så vi kan ha 1000tals olika diskar av olika tillverkare av olika prestanda och olika storlek i utrymme. men alla kan tänkas läsas och skrivas emellan av samma maskin och hårdvara?

Permalänk
Hedersmedlem

Det är nog (tusen gånger) billigare att trycka en CD/DVD jämfört med att tillverka en SSD.

Visa signatur

Asus ROG STRIX B550-F / Ryzen 5800X3D / 48 GB 3200 MHz CL14 / Asus TUF 3080 OC / WD SN850 1 TB, Kingston NV1 2 TB + NAS / Corsair RM650x V3 / Acer XB271HU (1440p165) / LG C1 55"
Mobil: Moto G200

Permalänk
Avstängd

Vem vill rota i chassit och trycka in nya pcie kort varje gång han ska se en ny film?
Det var första tanken som slog mig, fast det går ju o lösa med ngn standard som man skulle kunna införa.

Visa signatur

All datorprestanda kan jämföras i kronor och ören (kr/poäng). Exempel: Prestanda/krona på grafikkort | www.intrnet.se

Permalänk
Medlem

Wöw, häftig prestanda, finns säkerligen många företag som gladerligen köper ett gäng. Bara att börja tälta vid elektronikåtervinningen, om ett par år kanske det dyker upp en skrotad burk med ett i ; )

Jag tycker det är konstigt att kortet sostar så mycket dock, iom att andra "minnen" är så billiga just nu. En 1gb usbstick kan man ju få för under hundringen nu. Men en sån kanske inte använder nand? Nån som har en teori?

Visa signatur

Lenovo Thinkpad T14 gen 2 - i7 1165G7 - 32Gb ram - 512Gb OPAL2 ssd - 300 nit 1080p

Permalänk
Medlem

Får jag bruden som håller i kortet så köper jag två