AMD förbereder Crossfire X

Permalänk
Melding Plague

AMD förbereder Crossfire X

Crossfire eller SLI, det är frågan. De flesta väljer Nvidias lösning och Crossfire har kommit lite i skymundan. Detta är något AMD har tänkt att ändra på när man i slutet på året ska introducera Crossfire X.

Läs nyheten

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

"hybrid Crossfire innebär att integrerade grafikkretsar kombineras med diskreta"

Om jag förstår det rätt, så innebär det alltså att man får nytta av det integrerade grafikkortet? Det verkar ju isåfall riktigt häftigt.

Visa signatur

Intel i9-12900K | Asus STRIX Z690-I | 32 GB DDR5-6400 CL30 | AMD Radeon RX 7900 XTX | WD Black SN850 1 TB
Asus ROG Loki SFX-L 750W | SSUPD Meshlicious | Arctic Cooling Freezer II 280 | Alienware AW3423DWF

Permalänk
Medlem

Allt för att suga pengar 3-4 high-end kort gahh. Slutar juh på en pris lapp uppåt 20k.

Visa signatur

i7 3770K | Asus 77-pro | 16GB Corsair | Gigabyte 290X | Corsair Force 120GB SSD |

Permalänk
Medlem

Om jag bara hade råd... 4st HD2950PRO kanske? Skulle iallafall vara liiiiite framtidssäkert, om CFx kommer fungera BRA (och många spel kommer fungera med det).

Permalänk

Ännu ett steg framåt. Mycket trevligt tycker jag! Jag antar att många 3D Marks test kommer att slås

Spider platformen kommer att blir nice när den kommer

*Gräver i plånboken efter några slantar*

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av superapan
"hybrid Crossfire innebär att integrerade grafikkretsar kombineras med diskreta"

Om jag förstår det rätt, så innebär det alltså att man får nytta av det integrerade grafikkortet? Det verkar ju isåfall riktigt häftigt.

Ja är det så så verkar det ju väldigt bra. skulle ju ge ett par extra fps i spel iaf antar jag:)

Visa signatur

HD5770 1GB| Phenom 2 x2 555 3.2ghz BE@ x3 3.6Ghz| 2x2048ddr3 corsair xms3 1600mhz | Corsair HX520w | HP w2207| Antec 180b

Permalänk
Hedersmedlem

Crossfire och SLI visar bara på hur usla dagen grafikkort faktisk är...5 000kr räcker inte uta nu skall det vara 4 stycket kort för 20 000. Nvidia och ATI borde skämmas!!!

Visa signatur

Rocking hard !!!

Kontakt: malo@sweclockers.com eller skicka ett PM

Permalänk
Medlem

Varför skulle 3-4 grafikkort få mig att välja Crossfire framför SLI?

Det enda vettiga som de borde satsa på är att göra bättre drivrutiner och att alla grafikkort utom ett stängs av när det inte behövs så man sparar ström och pengar.

Visa signatur

System: CPU: AMD Ryzen 9 3900X, MB: Gigabyte X570 Aorus Elite, Minne: Corsair 32GB DDR4 3200MHz, GPU: Asus GeForce RTX 2080 Super ROG Strix Gaming OC

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av MaLo
Crossfire och SLI visar bara på hur usla dagen grafikkort faktisk är...5 000kr räcker inte uta nu skall det vara 4 stycket kort för 20 000. Nvidia och ATI borde skämmas!!!

Vad menar du med "inte räcker". Det finns ju knappast någon vitts med 4 grafikkort om man inte vill ta världsrekord i 3dm eller skryta för sina nördpolare.
5000-kr grafikkort är redan over kill det.

Permalänk
Medlem

Valfrihet är ordet. Låt mig sitta med mina fyra mellanklass grafikkort och åtta skärmar när jag arbetar vid datorn, och låt grafikkorten samarbeta på primära skärmen när jag vill spela på kvällen.

(bara ett exempel, jag har inte åtta skärmar )

Visa signatur

Vägra fx 3of4 Pi 1M 1.84 s Memory remapping
Minnen har ingen egen hastighet. Märkningen anger bara vilken hastighet minnena uppges klara

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av WIRN
Vad menar du med "inte räcker". Det finns ju knappast någon vitts med 4 grafikkort om man inte vill ta världsrekord i 3dm eller skryta för sina nördpolare.
5000-kr grafikkort är redan over kill det.

Jag kan inte påstå att 30 frames i sekunden i DX10 spel med ett 5000 kronors kort är överkill...

Visa signatur

Rocking hard !!!

Kontakt: malo@sweclockers.com eller skicka ett PM

Permalänk
Avstängd

Har kraften tagit slut med bara ett kort så man måste fylla hela datorn med grafikkort?

Visa signatur

AMD Phenom II 955BE x4 @3.61GHz|SamSung 2 x 500GB 7200 RPM|Asus M4A79T Deluxe|4GB OCZ Black Edition 12800@1600MHz|Sapphire HD5870 1GB RAM|OS varierar, men mest Win XP x64

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av WIRN
Vad menar du med "inte räcker". Det finns ju knappast någon vitts med 4 grafikkort om man inte vill ta världsrekord i 3dm eller skryta för sina nördpolare.
5000-kr grafikkort är redan over kill det.

Om du spelat Crysis så skulle du veta att det inte är overkill med så ånga grafikkort! När jag inte är student längre och har arbete som ingenjör/programmerare så skall jag lätt köpa så många grafikkort man kan ha och ha vattenkylning på alla av dem, med mer än en radiator och överklocka som satan!

Visa signatur

GTX 295 | Core i5 750 @ 4.1 GHz | Zalman CNPS-10X Extreme | Antec 900 | Gigabyte GA-P55A-UD5 | Corsair 4 GB 1600 MHz, CL9 | Samsung 2233RZ @ 120 Hz | 3Dmark06 score: 25000p

Permalänk
Hedersmedlem

Istället för att ge oss vad vi vill ha så ger dom oss vad dom vill vi skall ha.

Visa signatur

Rocking hard !!!

Kontakt: malo@sweclockers.com eller skicka ett PM

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av WIRN
Vad menar du med "inte räcker". Det finns ju knappast någon vitts med 4 grafikkort om man inte vill ta världsrekord i 3dm eller skryta för sina nördpolare.
5000-kr grafikkort är redan over kill det.

Det är knappast overkill. 8800GTX är inget "monster" längre, i vissa spel räcker det knappt till. Surt, men sant.

Visa signatur

Core i7 8700K | 32GB RAM | MSI GTX 1080 Twin Frozr | Asus Xonar Essence STX | Fractal Design Define R6 |

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av MaLo
Istället för att ge oss vad vi vill ha så ger dom oss vad dom vill vi skall ha.

Det är väl tur det. Det var knappt någon som ville ha 3d innan 3dfx lanserade voodoo-kortet.

Visa signatur

Vägra fx 3of4 Pi 1M 1.84 s Memory remapping
Minnen har ingen egen hastighet. Märkningen anger bara vilken hastighet minnena uppges klara

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Hardware guy
Det är väl tur det. Det var knappt någon som ville ha 3d innan 3dfx lanserade voodoo-kortet.

Dom gav oss vad vi ville ha men gick under när dom försökte sälja oss svindyra multi GPU kort. Och hör och häpna dom fick inte ordning på sina drivrutiner heller...Inte tala om ATI som lämnade alla som köpte deras multi GPU kort helt i sticket när XP dök upp.

Visa signatur

Rocking hard !!!

Kontakt: malo@sweclockers.com eller skicka ett PM

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Hardware guy
Valfrihet är ordet. Låt mig sitta med mina fyra mellanklass grafikkort och åtta skärmar när jag arbetar vid datorn, och låt grafikkorten samarbeta på primära skärmen när jag vill spela på kvällen.

(bara ett exempel, jag har inte åtta skärmar )

Låter som rätt riktning! Speciellt om man i ditt exempel kunde köra i princip vilket grafikkort som helst oavsett märke och ända ha ett gränssnitt som fungerar! (I can dream )

Visa signatur

A modest man is usually admired, if people ever hear of him.

Permalänk
Medlem

4st 2900kort = med minst 1000w :D:D

Visa signatur

3.2 ghz HT , X800 XT , 1024mb , 480gb hd Audigy 2 PL osv osv

Permalänk
Medlem

kommer man vara beroende av moderkort med ett speciellt chipset, eller kommer 4 pci-express portar att räcka?

Visa signatur

mobo Asus M4A88TD-M EVO/USB3 cpu 1100T kylare Noctua NH-D14
gpu RX 460 passive ram 16GB DDR3 1600MHz ssd Samsung 850 EVO 250GB
psu Corsair AX 850 skärmar 3 * 40" NEC P401

Permalänk
Avstängd

Det är inte SLI som är bättre än CF, det är nvidias grafikkort som är bättre än ATIs. Snacka om att de lär längta tillbaka till 9800pro-tiden.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av sweYoda
Om du spelat Crysis så skulle du veta att det inte är overkill med så ånga grafikkort! När jag inte är student längre och har arbete som ingenjör/programmerare så skall jag lätt köpa så många grafikkort man kan ha och ha vattenkylning på alla av dem, med mer än en radiator och överklocka som satan!

Välinvesterade pengar. Du kommer säkert ha nytta av dem!

Visa signatur

NZXT Hush | Gigabyte GA-MA60G-S3H | Corsair CL4 2Gb | AMD X2 6000+ | XFX 8800GT 512Mb | WD Caviar 250Gb

Permalänk
Medlem

Man kanske skulle gå över till Tv-spel ändå, 20k för nya grafikkort varje år för att hålla sig på topp? (+en riktigt elak elräkning ) Snacka om att ATI och Nvidia har spårat ur.

Själv ligger jag två generationer efter och har bara ett kort. And guess what? Jag kan ändå spela en ofantlig mängd skojiga spel... Men det får väl bli en uppgradering när jag jobbat ihop lite pengar.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av sweYoda
Om du spelat Crysis så skulle du veta att det inte är overkill med så ånga grafikkort! När jag inte är student längre och har arbete som ingenjör/programmerare så skall jag lätt köpa så många grafikkort man kan ha och ha vattenkylning på alla av dem, med mer än en radiator och överklocka som satan!

om ett 2900xt klarar det i beta stadie med allt på high i 1600x1200
så är 4 graffe inget nödvändigt

Visa signatur

Meshilicious, Amd 7950X3D, Asus X670E-I ,96 GB DDR5 6000,RTX4090 FE, Crucial 4TB Pcie5 m.2 / Corsiar Pcie4 4TB, Samsung 57" G9

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Palme_570
om ett 2900xt klarar det i beta stadie med allt på high i 1600x1200
så är 4 graffe inget nödvändigt

I DX9 ja!!!

Visa signatur

Rocking hard !!!

Kontakt: malo@sweclockers.com eller skicka ett PM

Permalänk
Medlem

Ja herre gud vad roligt det kommer att bli om några år. Jag ser verkligen fram emot de första märkesdatorerna som kommer att säljas med 4 värstingkort. Jag undrar vad Dell kommer att ta för en sån och om det verkligen kommer att vara nödvändigt med så många grafikkort till spel.

Jag hoppas verkligen att dessa kort kan användas till något vettigare. Sen får man ju hoppas att nätaggen inte behöver bli värre än de som redan finns. Jäklar vad det kommer att bli dyrt med el om ett tag annars. Jag kan bara tänka mig de höjda elpriserna när konsumtionen går upp.

Jaja, man får ju drömma sig iväg lite i alla fall. Hoppas att de blir billigare och mer strömsnåla än dagen kort. Blir dom det så får dom göra hur många och hur snabba kort som helst.

Det är lite roligt att DX10 är så pass kasst än med tanke på att det skulle bli så jäkla mycket effektivare än DX9. Jag undrar när det blir realitet. Om 3-4 år...

Visa signatur

Is it "for fucks sake" or "for fuck sake"? Its for a work email so it has to sound professional.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Tri_State
Det är knappast overkill. 8800GTX är inget "monster" längre, i vissa spel räcker det knappt till. Surt, men sant.

Då e det dags att köpa ett till eller ett Ultra istället

Jag e ju inte direkt missnöjd med mitt ultra iaf, tickar på bra i ET:QW i 2560*1600 med allting på högsta förutom AA (bara 4x där)

Visa signatur

"Man köper inte vilken dator som helst, man tar först reda på vad grannpojken kan för datorer, då vet man att supporten alltid finns i närheten!" - KDM
TeamSpeak 3-server: esab86.no-ip.org
Jobbar heltid med att laga folks bilar så hinner inte köra minecraft-server längre :/

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av blade80
Det är lite roligt att DX10 är så pass kasst än med tanke på att det skulle bli så jäkla mycket effektivare än DX9. Jag undrar när det blir realitet. Om 3-4 år...

Det blir realitet när utvecklarna lär sig att programmera ordentlig DX10-kod. Som det ser ut idag så har vi än så länge bara fått se lite halvtaskigt gjorda DX10-instruktioner som lagts till i DX9-spel.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av sweYoda
Om du spelat Crysis så skulle du veta att det inte är overkill med så ånga grafikkort! När jag inte är student längre och har arbete som ingenjör/programmerare så skall jag lätt köpa så många grafikkort man kan ha och ha vattenkylning på alla av dem, med mer än en radiator och överklocka som satan!

hahah roligt inlägg

Som om programmerare hade en bra lön då!

De är ju inte direkt rika ... haha

iofs... det är tvärtom... de har ganska låg lön.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av DarKzY
hahah roligt inlägg

Som om programmerare hade en bra lön då!

De är ju inte direkt rika ... haha

iofs... det är tvärtom... de har ganska låg lön.

För att företagen outsourcar programmeringsjobb till billigare länder som Indien och Kina där en duktig svensk prorgammerare har svårt att ens hänga med. Tieto Enator har många jobb outsoursad till Indien och där har Indierna 1/3 av den svenska lönen men får mycket mer gjort när det gäller ren kodning. Därför har svenska programmerare så dålig lön. Lite tråkigt för de som är duktiga men sånt är ju livet.

Då är det bättre med projektledarroller eller liknande i sverige. Där kan man får bra betalt.

Visa signatur

Is it "for fucks sake" or "for fuck sake"? Its for a work email so it has to sound professional.