Fit-PC: Liten och strömsnål dator

Permalänk
Melding Plague

Fit-PC: Liten och strömsnål dator

En liten israelisk datortillverkare som heter CompuLab har lanserat en mycket annorlunda dator med namnet Fit-PC. Med en energiförbrukning på 5 watt kan den mycket väl kallas miljövänlig. Att den har en strömsnål processor från AMD samt dubbla nätverkskort gör den inte sämre.

Läs nyheten

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Faen vad jag garvade när jag sa namnet tyst för mig själv samtidigt som jag läste rubriken

Med lite större disk så hade det ju vart en perfekt torrentmaskin att alltid ha på därhemma, med lite tur kunde man ju kört en liten hemsida och nån vent-server på den med

Bra med små maskiner som inte drar så mycket ström (ska jag säga när det enda som värmer upp mitt rum i vinterkylan e mina två datorer ).

Visa signatur

"Man köper inte vilken dator som helst, man tar först reda på vad grannpojken kan för datorer, då vet man att supporten alltid finns i närheten!" - KDM
TeamSpeak 3-server: esab86.no-ip.org
Jobbar heltid med att laga folks bilar så hinner inte köra minecraft-server längre :/

Permalänk

Sweet! Bara att byta ut hårddisken mot en liten SSD eller ett usb-minne så har man den ultimata routern/brandväggen. Självklart knäpptyst.

Visa signatur

:: i5 2500K @ 4.5GHz 1.34V :: Asus P8P67 Pro :: 4x4GB Corsair Vengeance 1600MHz CL8 :: Asus GTX 670 :: XFX Core 650W ::

Permalänk
Medlem

5w!?! Det kan bara inte stämma. De enskilda komponenterna drar väl mer var för sig!

Visa signatur

W2000 på 108" ramspänd, VF1000SWA, Corsair RM750x, Ryzen 5 1600 @ 3,85 GHz, ASUS Prime B350M-A, CORSAIR RGB 16GB @ 2933 MHz, SSD 850 EVO 250GB, Crucial MX500 M.2 500GB, 290x Matrix

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av ElWeed
5w!?! Det kan bara inte stämma. De enskilda komponenterna drar väl mer var för sig!

Ja nog verkar det ju lite småkonstigt. Bara hårddisken borde väl dra rätt mycket. Men kommer den inte över 5 watt i load så är det ju riktigt grymt.

Billig var den ju också!

Visa signatur

HD5770 1GB| Phenom 2 x2 555 3.2ghz BE@ x3 3.6Ghz| 2x2048ddr3 corsair xms3 1600mhz | Corsair HX520w | HP w2207| Antec 180b

Permalänk
Medlem

kanske ett average på 5w? :P... din dator spenderar säkert bara en pytteliten bråkdel av sin aktiva tid under load.

Permalänk
Medlem

skulle va nice som router, söker efter ett nytt alternativ och känns inte aktuellt med en stor burk som drar massa ström.
Priset var ju inte farligt heller, nästan som en av de bättre d-link produkterna.

Visa signatur

i5-12600KF | Noctua NH-D15S Chromax Black | MSI MAG B660M | 64 GB G.Skill Trident Z | 3 * WD Black SN750 | Asus TUF OC RTX 3080 | Fractal Design Torrent | Corsair RM750W | Samsung Odyssey G9 49" |

Permalänk
Medlem

Ge mig en med 2GB-LAN och Wifi så köper jag. nån som sett en liknande produkt med det jag efterfrågar? strömsnål och fläktlös såklart..

Permalänk
Medlem

Jevla Fit-PC

Permalänk
Medlem

hehehe Israeler har tydligen inte samma ord för det kvinnliga könet som vi.... hehehehehe

Visa signatur

MBP: 13" - M1
Stationär: Win11 - Ryzen 5900X - 128GB - GTX 4080
Server: Ubuntu - i5 4670k - 32GB - 4x5TB Raid-Z
Server: Rpi4 8GB, 1TB USB SSD

Permalänk

hahaha en typisk tjejdator liksom detta var tänkt som en typisk tjejbil men aldrig slog

http://www.automotorsport.se/nyhetsmall.asp?version=3996

Visa signatur

Bärbara [ Nada ]
Jobbets [HP Elitebook]
Stationära [ kaputt ]
Övrigt [LG OLED65C2] [PS5] [Xbox One X] [Xbox One Series X]

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av ElWeed
5w!?! Det kan bara inte stämma. De enskilda komponenterna drar väl mer var för sig!

varför inte. det är en plattform som är byggt för att vara strömsnål..

denna är byggt på samma plattform och drar 6w
http://en.wikipedia.org/wiki/Linutop

Permalänk
Avstängd

Tänk om man kan löda dit ett 1024mb minne istl för det 256mb

Visa signatur

>AMD Phenom™ 1055T@3,8Ghz + NH-D14|Gigabyte GTX460 1GB@ 850/2200mhz|Gigabyte 870A|A-Data 4GB Ram|CM HaF 912+|Creative X-Fi Titanium+Z-5500|Kingston SSD| Och lite till.<

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av [TBOC]Razor
Med lite större disk så hade det ju vart en perfekt torrentmaskin att alltid ha på därhemma, med lite tur kunde man ju kört en liten hemsida och nån vent-server på den med

Den har ju usb, så det lär inte vara några problem att plugga in externa diskar...

Permalänk

Jag tror folk som gör assiciationen har spenderat för mycke tid med högern i brallan. Stäng av skärmen och gå ut och ragga tjej istället.

Visa signatur

"You know what's fun to do? Rent an adult movie, take it home, record over it with The Wizard of Oz, then return it so the next guy that rents it is thinking. 'When is this Dorothy chick going to get naked?'"
- Mark Pitta

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Domifuling
Jag tror folk som gör assiciationen har spenderat för mycke tid med högern i brallan. Stäng av skärmen och gå ut och ragga tjej istället.

Det är ju knappast en långsökt association...

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Domifuling
Jag tror folk som gör assiciationen har spenderat för mycke tid med högern i brallan. Stäng av skärmen och gå ut och ragga tjej istället.

Jag tror du vaknat på fel sida. Skulle inte förvåna mig om du tänkte likadant men kände för att kritisera lite.

Permalänk
Avstängd

Den såg ju faktiskt rätt seriös ut också, ett klart plus! Fast jag vill se fler bilder...

Visa signatur

http://www.theatlantic.com/national/archive/2012/05/how-the-p...
"If there's a simple lesson in all of this, it's that hoaxes tend to thrive in communities which exhibit high levels of trust. But on the Internet, where identities are malleable and uncertain, we all might be well advised to err on the side of skepticism."

Permalänk

"Power consumption: 3-5W"
Så 5W i load? Galet lite ju.

edit:
vänta lite nu.
"Power: 5V single supply"
och 1A då den drar 5W.
om man moddar sin usbhubb lite kan man fan driva pc:n från usbuttaget.

Visa signatur

Hej

Permalänk
Medlem

ALLT BLIR BARA MINDRE OCH MINDRE!

Varför ska allting bara bli mindre för? Kan dem inte göra allt större och ännu mera energihungrigt? Jag vill kunna köpa ett nätaggregat som kan ge ström som ett kärnkraftverk och det ska lysa grönt utan några dumma LEDs! Varför ska dem göra så små kiselplattor till processorerna för? Tänk om alla processorer var stora som fotbollsplanar, då skulle man få köpa miljarder AC5 tuber och man skulle få använda en ångvält för att smeta ut allt, och kylaren då? Jo! Då sågar man ner ett vindkraftverk och sen får man stjäla några hundra kopparrullar från något dumt företag inom metallindustrin så får man väl bygga sig en egen Zalman CNPS9700 UTAN FREAKING LEDS för vi har vårt Chernobyl Nätagg~ OCH TÄNK VILKA KLOCKMÖJLIGHETER!!!!!!!!!!! WE WANT BIGGER SH~T! Alla som är med mig släng upp händerna i luften!!

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Hamilton83
Jag tror du vaknat på fel sida. Skulle inte förvåna mig om du tänkte likadant men kände för att kritisera lite.

Nej, jag har en tendens att läsa antingen på engelska eller på svenska.

Visa signatur

"You know what's fun to do? Rent an adult movie, take it home, record over it with The Wizard of Oz, then return it so the next guy that rents it is thinking. 'When is this Dorothy chick going to get naked?'"
- Mark Pitta

Permalänk
Medlem

Re: ALLT BLIR BARA MINDRE OCH MINDRE!

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Chop'ya
Varför ska allting bara bli mindre för? Kan dem inte göra allt större och ännu mera energihungrigt? Jag vill kunna köpa ett nätaggregat som kan ge ström som ett kärnkraftverk och det ska lysa grönt utan några dumma LEDs! Varför ska dem göra så små kiselplattor till processorerna för? Tänk om alla processorer var stora som fotbollsplanar, då skulle man få köpa miljarder AC5 tuber och man skulle få använda en ångvält för att smeta ut allt, och kylaren då? Jo! Då sågar man ner ett vindkraftverk och sen får man stjäla några hundra kopparrullar från något dumt företag inom metallindustrin så får man väl bygga sig en egen Zalman CNPS9700 UTAN FREAKING LEDS för vi har vårt Chernobyl Nätagg~ OCH TÄNK VILKA KLOCKMÖJLIGHETER!!!!!!!!!!! WE WANT BIGGER SH~T! Alla som är med mig släng upp händerna i luften!!

HAHAHA! i'm with you bro!

Permalänk
Hedersmedlem

Perfekt som surfdator ju för folk med lite mindre behov, göra bankärenden, mail, osv. Eller kanske som en liten server.

Kanske inte nått särskilt bra namn i Sverige.
Undra om den kommer säljas i Sverige. Fast den andra Jack PC är kanske mer intressant isf.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av sebbeh
HAHAHA! i'm with you bro!

Im ON !

Visa signatur

Gammal Värsting/ Core 2 Duo E6850 @3.6ghz / EVGA 680i Sli / Corsair Dominator 1066 4gb/ Gainward 8800 Ultra

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av tifius
hehehe Israeler har tydligen inte samma ord för det kvinnliga könet som vi.... hehehehehe

Jag tror "vagina" funkar i Israel också. O_o

Visa signatur

Lille Hard Gay får gärna PM:a mig i vilken tråd jag ljugit, puzz
www.scififorum.se | www.ageofconan.se

Permalänk

Nja, inte särskilt ultimat server. Det som fattas är att nätverks portarna hade gått i 1000mbp/s. annars var den ganska het. Windows XP och äldre OS funkar helt utan problem på den kartongen. Jag har kört XP på AMD k6-2 utan problem (lite trögt gick det, men det gick snabbare än vad vista går på en ACER Extensa 5220)

OFFTOPIC:

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Chop'ya
Varför ska allting bara bli mindre för? Kan dem inte göra allt större och ännu mera energihungrigt? Jag vill kunna köpa ett nätaggregat som kan ge ström som ett kärnkraftverk och det ska lysa grönt utan några dumma LEDs! Varför ska dem göra så små kiselplattor till processorerna för? Tänk om alla processorer var stora som fotbollsplanar, då skulle man få köpa miljarder AC5 tuber och man skulle få använda en ångvält för att smeta ut allt, och kylaren då? Jo! Då sågar man ner ett vindkraftverk och sen får man stjäla några hundra kopparrullar från något dumt företag inom metallindustrin så får man väl bygga sig en egen Zalman CNPS9700 UTAN FREAKING LEDS för vi har vårt Chernobyl Nätagg~ OCH TÄNK VILKA KLOCKMÖJLIGHETER!!!!!!!!!!! WE WANT BIGGER SH~T! Alla som är med mig släng upp händerna i luften!!

Whoooooooooo! Jag är med!!

Man kommer ju att komma till en vändpunkt där man inte kan bygga mindre och snabbare. Då måste man fortsätta på det minsta och bygga större och smartare. Bygg stort redan idag!!

Permalänk
Medlem

Oj vilket ha-begär jag fick. Denna eller en liknande kommer garanterat hamna i min ägo i framtiden. Piskar ju skiten ur VIAs priser (prestandan är mindre viktig).

Linutop verkade riktigt trevlig den med, men priset var ju inte lika imponerande som det swec. skriver om denna. Däremot kan man väl kanske anta att priset kommer stiga en del när/om den kommer hit.

Permalänk
Medlem

Oj, den va stilig, hade dock velat se en pci-port så man kan sätta in ett stadigt nätverkskort...

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Applet
Oj, den va stilig, hade dock velat se en pci-port så man kan sätta in ett stadigt nätverkskort...

Detta har inget med nyheten att göra.

Var köpte du din M6a? Skulle verkligen vilja köpa en sådan.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Applet
Oj, den va stilig, hade dock velat se en pci-port så man kan sätta in ett stadigt nätverkskort...

Ett stadigt kort till en server på 500 MHz? Jag tror det är kört!
Den kommer ju inte orka skyffla datan vidare.

Visa signatur

Citera, tack!
Har du läst tråden om strandhögtalare och andra musiklådor?