Single player, på väg att dö?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Footen
Singe- och multiplayerspel är egentligen två olika marknader som uppfyller olika behov, så jag har svårt att se hur den enes framgång skulle kunna skada den andre.

Jag lirade JÄMT nintendo 64 och PS1 när det fanns, då hade jag inte bredband. Sen fick jag bredband och började spela diablo II och starcraft online. Sedan jag fick bredbandet har jag inte haft ro att spela singleplayerspel över huvud taget längre. Händer nån gång per år.

Så nog skadar den ena marknadens framgångar den andra.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av SueCia
Jag lirade JÄMT nintendo 64 och PS1 när det fanns, då hade jag inte bredband. Sen fick jag bredband och började spela diablo II och starcraft online. Sedan jag fick bredbandet har jag inte haft ro att spela singleplayerspel över huvud taget längre. Händer nån gång per år.

Så nog skadar den ena marknadens framgångar den andra.

Fast å andra sidan, enbart för att Du inte spelade någon SP efter du skaffade bredband betyder det inte att majoriteten gjorde det.

Visa signatur

LG OLED77CX • Intel i9 10900K @ 5.0GHz • Noctua NH-D15 • ASUS Strix Z490-H • Corsair 32GB DDR4 3200MHz • GIGABYTE RTX 4080 • Phanteks Evolv X • Corsair RM 850W V2

Permalänk
Avstängd

Well, många tycker faktiskt det är roligare att spela med andra än att sitta själv och spela.

Finns båda typerna, inget av dom kommer att "dö" ut, men dom kommer bli mer jämnställda.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Sanazin
Fast å andra sidan, enbart för att Du inte spelade någon SP efter du skaffade bredband betyder det inte att majoriteten gjorde det.

Fast å tredje sidan så är jag knappast ensam om det.

Och även OM jag skulle vara ensam om detta "fenomen" så har det ju fortfarande skadat singleplayermarknaden eftersom den förlorat en kund (mig). Men en person kanske inte räknas i din värld? 100 personer är 100 PERSONER. om en försvinner blir dom bara 99, visste du det?

Kan inte du föresten SNÄLLA visa VART i mitt inlägg jag skrev att majoriteten skulle följa min åsikt? Jag skrev vad jag tyckte och ingenting annat.

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av definition
För att det är krångligt för många utvecklare att införa COOP online för PC antar jag.

Tyvär existerar knappt coop på pc, vilket suger, tycker det hade varit roligt att lira online SP med någon i ett PC spel men tja.

Diablo spelen lyckades i alla fall, Serious Sam är en till

Visa signatur

AMD Phenom II 955BE x4 @3.61GHz|SamSung 2 x 500GB 7200 RPM|Asus M4A79T Deluxe|4GB OCZ Black Edition 12800@1600MHz|Sapphire HD5870 1GB RAM|OS varierar, men mest Win XP x64

Permalänk
Medlem

Vill ha mer äventyrsspel till PC allts som pungas ut är någon typ av shooter spel eller mmo. GE MIG BEYOND GOOD AND EVIL!

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av SueCia
Fast å tredje sidan så är jag knappast ensam om det.

Och även OM jag skulle vara ensam om detta "fenomen" så har det ju fortfarande skadat singleplayermarknaden eftersom den förlorat en kund (mig). Men en person kanske inte räknas i din värld? 100 personer är 100 PERSONER. om en försvinner blir dom bara 99, visste du det?

Kan inte du föresten SNÄLLA visa VART i mitt inlägg jag skrev att majoriteten skulle följa min åsikt? Jag skrev vad jag tyckte och ingenting annat.

Du verkar ha missförstått mig helt.
För det första, jag skrev aldrig att du var ensam med detta, jag skrev enbart att majoriteten med högst sannolikhet Inte slutade spela singleplayer enbart tack vare bredband. Och för det andra påstod jag aldrig att du skrev att "majoriteten bör följa ditt åsikt", så läs om och läs rätt. Du skrev vad du gjorde när du fick ditt bredband och jag kommenterade vad majoriteten har gjort, två helt skilda saker.

Visa signatur

LG OLED77CX • Intel i9 10900K @ 5.0GHz • Noctua NH-D15 • ASUS Strix Z490-H • Corsair 32GB DDR4 3200MHz • GIGABYTE RTX 4080 • Phanteks Evolv X • Corsair RM 850W V2

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av anarkizt
Titta bara på spel som Civilization IV och Sim City 4, båda spelen har en stor fanskara och ett levande community med mods strategiutbyten osv på nätet även om själva spelet är Single Player.

Erm, Civ IV går alldeles utmärkt att spela online också, dessutom är det rätt många som spelar.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Sanazin
Du verkar ha missförstått mig helt.
För det första, jag skrev aldrig att du var ensam med detta, jag skrev enbart att majoriteten med högst sannolikhet Inte slutade spela singleplayer enbart tack vare bredband. Och för det andra påstod jag aldrig att du skrev att "majoriteten bör följa ditt åsikt", så läs om och läs rätt. Du skrev vad du gjorde när du fick ditt bredband och jag kommenterade vad majoriteten har gjort, två helt skilda saker.

Och då förstår jag att du är talesperson för alla singleplayerspelare runt om i världen?

Av alla de MILJONER spelare som börjat med WOW, EVE online, och alla andra MMORPG, Starcraftspelare, warcraft, counterstrike osv. osv. osv.

Kom inte här o säg att Multiplayerspel inte har skadat singleplayer genren när en jävligt stor del av communityn har gått över helt eller mestadels till multiplayer.

Hur stor del av världen anser du är majoriteten av spelarna så vi har lite siffror att jämföra med för du verkar ta dina antaganden ur kompiskretsen...

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av SueCia
Och då förstår jag att du är talesperson för alla singleplayerspelare runt om i världen?

Av alla de MILJONER spelare som börjat med WOW, EVE online, och alla andra MMORPG, Starcraftspelare, warcraft, counterstrike osv. osv. osv.

Kom inte här o säg att Multiplayerspel inte har skadat singleplayer genren när en jävligt stor del av communityn har gått över helt eller mestadels till multiplayer.

Hur stor del av världen anser du är majoriteten av spelarna så vi har lite siffror att jämföra med för du verkar ta dina antaganden ur kompiskretsen...

Nej, jag är inte en talesman för alla SP-Spelare runt om i världen, dock vet jag mer än tillräckligt för att kunna påstå att Singleplayer spel dör ut.
Som jag redan har påstått, enbart för att man spelar multiplayer spel betyder det ej att man har "gått över" till det och slutar med singleplayer, utan det är helt och hållet klart att de flesta spelar både och.
Du får gärna visa mig en lista som visar andel personer som Enbart spelar multiplayer, men då ett sådant inte existerar stannar denna diskussion enbart vid spekulationer.
För övrigt drar jag aldrig något ur "kompis kretsen" som du gillar att kalla det, men när du anser att det du tycker bör stämma med andra tycker blir det helt enkelt ingen hållbar argument tyvärr.
Många av dagens ungdomar sitter och spelar WoW hela dagen lång, anser du att dessa personer har skadat singleplayer communityn har du tyvärr helt fel, då majoriteten av dessa personer förmodligen aldrig skulle tänka sig sitta framför en dator om inte detta spel fanns.
För att summera det hela om du inte har hängt med, singleplayer har inte blivit skadat, men online spelandet har definitivt ökat de senaste åren.

Visa signatur

LG OLED77CX • Intel i9 10900K @ 5.0GHz • Noctua NH-D15 • ASUS Strix Z490-H • Corsair 32GB DDR4 3200MHz • GIGABYTE RTX 4080 • Phanteks Evolv X • Corsair RM 850W V2

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Sanazin
Nej, jag är inte en talesman för alla SP-Spelare runt om i världen, dock vet jag mer än tillräckligt för att kunna påstå att Singleplayer spel dör ut.
Som jag redan har påstått, enbart för att man spelar multiplayer spel betyder det ej att man har "gått över" till det och slutar med singleplayer, utan det är helt och hållet klart att de flesta spelar både och.
Du får gärna visa mig en lista som visar andel personer som Enbart spelar multiplayer, men då ett sådant inte existerar stannar denna diskussion enbart vid spekulationer.
För övrigt drar jag aldrig något ur "kompis kretsen" som du gillar att kalla det, men när du anser att det du tycker bör stämma med andra tycker blir det helt enkelt ingen hållbar argument tyvärr.
Många av dagens ungdomar sitter och spelar WoW hela dagen lång, anser du att dessa personer har skadat singleplayer communityn har du tyvärr helt fel, då majoriteten av dessa personer förmodligen aldrig skulle tänka sig sitta framför en dator om inte detta spel fanns.
För att summera det hela om du inte har hängt med, singleplayer har inte blivit skadat, men online spelandet har definitivt ökat de senaste åren.

1: sluta försöka dumförklara mig genom nedlåtande kommentarer som "För att summera det hela om du inte har hängt med" som om jag vore dum i huvet.

2: Det är miljontals spelare som går över till att spela MMORPG, vissa av dom går från att ha lirat singleplayer till att lira WOW, vissa gör det på heltid dessutom.

För att göra detta väldigt enkelt så att du också kan hänga med, om JAG som spelat konsollspel hela mitt liv plötsligt skulle komma över WOW, tycka det är skitkul o börja lira det på heltid. Har då inte singleplayermarknaden skadats då? Jo det har den, dom har ju förlorat en kund?

VARJE kund som lämnar en "marknad" har en negativ effekt på den marknaden. Detta är ju väldigt enkelt att förstå egentligen eller hur?

Permalänk

Jag tror absolut att singleplayer inte kommer att dö ut, visst har multiplayer ökat enormt de senaste åren men jag ser det som ett resultat efter att vi (marknaden) har krävt det för att kunna njuta/tävla i olika spel tillsammans med sina kamrater.

Nästan lite roligt o läsa diskussionen här, låter som att det finns två sidor här, att spelare går över till "the dark side". Men för att ta ett exempel från mig själv.

Första spelet jag spelade multiplayer på var Diablo2, underbart spel i singleplayer, självklart tog man möjligheten när den fanns att dra igång modemet o lira med sin kompis men inte lämnade jag singleplayersidan bara för det?

Jag ser på spelmarknaden som en stor sandlåda, i ena hörnet sitter du ensam o gräver, i andra hörnet är ni flera som gräver tillsammans. En person som sitter i multiplayerhörnet ser att en annan i singeplayerhörnet har förbaskat kul o bestämmer sig för att prova samma sak. Och även tvärtom, MEN du sitter fortfarande i samma sandlåda!

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av SueCia
1: sluta försöka dumförklara mig genom nedlåtande kommentarer som "För att summera det hela om du inte har hängt med" som om jag vore dum i huvet.

Då får du gärna ta och ta diskussionen på ett högre nivå, för du beter dig ignorant och verkar tro att detta är något annat en diskussion på en spekulerings-nivå.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av SueCia
2: Det är miljontals spelare som går över till att spela MMORPG, vissa av dom går från att ha lirat singleplayer till att lira WOW, vissa gör det på heltid dessutom.

Har fortfarande inget att göra med det faktum att singleplayer inte har tagit skada på grund av det, de miljontals spelare som har "gått över" till WoW har i själva verket "gått över" till det från att spelat väldigt lite eller ingenting eller som det redan har nämns, CS och dylikt.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av SueCia
För att göra detta väldigt enkelt så att du också kan hänga med, om JAG som spelat konsollspel hela mitt liv plötsligt skulle komma över WOW, tycka det är skitkul o börja lira det på heltid. Har då inte singleplayermarknaden skadats då? Jo det har den, dom har ju förlorat en kund?

Som jag redan har nämnt, en spelare hit och dit kommer inte skada en sån stor nätverk av spelare. Och enbart för att du inte gillar nöjet med singlespel och anser att den har tagit skada betyder det inte att det har gjort det, för faktum kvarstår att den Inte har det.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av SueCia
VARJE kund som lämnar en "marknad" har en negativ effekt på den marknaden. Detta är ju väldigt enkelt att förstå egentligen eller hur?

Självklart, men bara för att jag en dag bestämmer mig för att sluta dricka Cola betyder det inte att den kommer att dö ut.

Visa signatur

LG OLED77CX • Intel i9 10900K @ 5.0GHz • Noctua NH-D15 • ASUS Strix Z490-H • Corsair 32GB DDR4 3200MHz • GIGABYTE RTX 4080 • Phanteks Evolv X • Corsair RM 850W V2

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Sanazin
Då får du gärna ta och ta diskussionen på ett högre nivå, för du beter dig ignorant och verkar tro att detta är något annat en diskussion på en spekulerings-nivå.

Har fortfarande inget att göra med det faktum att singleplayer inte har tagit skada på grund av det, de miljontals spelare som har "gått över" till WoW har i själva verket "gått över" till det från att spelat väldigt lite eller ingenting eller som det redan har nämns, CS och dylikt.

Som jag redan har nämnt, en spelare hit och dit kommer inte skada en sån stor nätverk av spelare. Och enbart för att du inte gillar nöjet med singlespel och anser att den har tagit skada betyder det inte att det har gjort det, för faktum kvarstår att den Inte har det.

Självklart, men bara för att jag en dag bestämmer mig för att sluta dricka Cola betyder det inte att den kommer att dö ut.

Det är du som beter dig ignorant och tror att dina åsikter är fakta, att du dessutom sänker dig så lågt som att förolämpa mig ser jag som en svaghet i din förmåga att argumentera.

Hur FAN vet du att dom som spelat WOW har spelat väldigt lite spel innan? Vart fick du denna fakta ifrån? Dina antaganden ÄR inte fakta...

Jag har inte sagt att en spelare hit o dit förstör ett företag, jag har sagt att det skadar det. Vilket det också gör. En spelare x 1000 = 1000 spelare. 1000 spelare är just 1000 enskilda individer...

Har jag nånsin sagt att det ska dö ut? Nej, jag har sagt att det tar skada, inget annat.

Läs om läs rätt.

Permalänk
Medlem

Spelar Championship och Football manager vilket är förbannat roligt. Sen gillar jag att sitta med spel som Zelda och bilspel för mig själv, sånna spel ska inte kunna spelas online.

Permalänk

Jag är på din sida SueCia! Gogogo ^^

Permalänk
Medlem

Jag håller nog på Single Player ändå, multiplayer är dock grymt roligt med rätt folk, och rätt sorts spel. WoW ser jag inte som det dock, finns inget egentligt syfte med det, kanske för att jag i RPGn faktiskt vill rädda världen tillslut, men det hör inte hit
Noone Lives Forever 2 har riktigt trevligt Coop-spel, det är skoj att lira med polare, även System Shock 2 är en höjdare.

Permalänk
Hedersmedlem

Inte läst hela diskussionen men tycker jag själv minskat med singleplayer. Jag spelar det fortfarande men spelar hellre multiplayer. Brukar nästan känna mig deprimerad av att spela singleplayer lite för länge. Skulle vara mycket roligare med coop tror jag.

Permalänk
Medlem

jag tror _inte_ det är "Multiplayer VS Singleplayer" och absolut inte att singleplayerspelen kommer "dö ut". Men de behöver nog tweakas en aning för att uppehålla spelarna intresse.

Singelplayerspel lider av "ensamheten" som man kan känna av efter att ha suttit många långa timmar utan någon som helst inverkan från andra spelare. Det är inte något som håller i längden, men det går att göra någonting åt.

Online awareness - som typerna på microsoft kallar det - tror jag är den rätta vägen att gå. Även om spelet inte har ett genuint multiplayerstöd, så hjälper det att spelaren ibland får känna att han inte är ensam.

Kanske en online highscorelista på något minispel, meddelanden som: "Du är den 12454:e personen som passerar det här rummet" eller varför inte en anslagstavla in-game där spelare kan lämna något form av avtryck.

Jag är inte på något vis någon microsoft-fanboy, men jag tycker att 360's achivements är ett lysande koncept. De bitarna i singleplayer som känns meningslösa, får plötsligt en liten betydelse, och hur liten den än må vara, så ger den motivation till spelaren och spelet blir roligare och mer meningsfullt.

Jag vet att de finns de som anser att ett spel skall kunna bära sig självt och inte skall behöva några tramsiga online-poäng. Men jag tycker att allt som kan få spelaren att känna sig som en del gemenskapen av tusentals spelare som spelar samma spel, är någonting positivt.

Det måste inte vara just achivements, men denna "online awareness" är oerhört viktigt och kan rädda många singleplayerspel.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Ozzit
Är single player på väg att dö ut?
Det känns som att multiplayer håller på att ta över marknaden, är det någon som håller med om detta eller har jag helt fel?

Blir jö mer och mer singelplayer spel nu crysis satsar på singel å Battlefield: bad company satsar framförallt mer på singel nu kmr bli mera ;D

Visa signatur

| MacBook Pro 2016 Touch Bar 15" |

| 16GB Ram DDR4 2133 MHz | i5 6500k | RX 480 4GB | ASUS Z170-A | Fractal Design XL | Corsair TX650W |

CITERA FÖR SVAR

Permalänk
Medlem

Neverwinter Nights med alla expansions är The Best Game Ever...
Körde alltid COOP med brorsan..., enormt superkul, och spelet höll sig över 5 år, woho. Vara ond/god, alla klasser, alla quests, helt oslagbart!

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av gekk
jag tror _inte_ det är "Multiplayer VS Singleplayer" och absolut inte att singleplayerspelen kommer "dö ut". Men de behöver nog tweakas en aning för att uppehålla spelarna intresse.

Singelplayerspel lider av "ensamheten" som man kan känna av efter att ha suttit många långa timmar utan någon som helst inverkan från andra spelare. Det är inte något som håller i längden, men det går att göra någonting åt.

Online awareness - som typerna på microsoft kallar det - tror jag är den rätta vägen att gå. Även om spelet inte har ett genuint multiplayerstöd, så hjälper det att spelaren ibland får känna att han inte är ensam.

Kanske en online highscorelista på något minispel, meddelanden som: "Du är den 12454:e personen som passerar det här rummet" eller varför inte en anslagstavla in-game där spelare kan lämna något form av avtryck.

Jag är inte på något vis någon microsoft-fanboy, men jag tycker att 360's achivements är ett lysande koncept. De bitarna i singleplayer som känns meningslösa, får plötsligt en liten betydelse, och hur liten den än må vara, så ger den motivation till spelaren och spelet blir roligare och mer meningsfullt.

Jag vet att de finns de som anser att ett spel skall kunna bära sig självt och inte skall behöva några tramsiga online-poäng. Men jag tycker att allt som kan få spelaren att känna sig som en del gemenskapen av tusentals spelare som spelar samma spel, är någonting positivt.

Det måste inte vara just achivements, men denna "online awareness" är oerhört viktigt och kan rädda många singleplayerspel.

Oj, vad rätt du har tror jag! Är det något man saknar i singleplayer är det just detta du nämner "online awareness". Inom detta går det attt göra mycket kul: Roliga småspel som bryter av huvudspelet och där du spelar mot andra aktiva singleplayers. Små dueller mot andra spelare - ett parti blixtschack kanske?

Permalänk
Medlem

Singelplayer är delen som är mest påverkad av pirater då man mest troligt verkligen köper ett spel för att komma åt en cd-key eller dylikt för att spela online. Så det är nog den största fasan singelplayer möt.

Permalänk
Medlem

spelar knappt multi, om det inte är skutspel, de funkar bra online.
men mmorpg, usch vilken skit, iofs kanske jag är för mkt casual gamer och inte viger mitt liv till spelande.
Tycker att nu snart är rätt tid för singleplayer att bli populärt igen, onlinespelen stångas med samma grind faktum och många vill ha ngt annat.
det jag kan tycka är ok är morpg, alltså mer likt neverwinter nights, där man i en grupp löser ett problem, blir med co-op liksom.
och ja mer co-op till folket, ngt av det roligaste som finns att sitta och spela co-op med kompisar, liksom varför skall man vara emot varandra?
starcraft co-op i lag är helt klart jäkligt skoj oxå.

Visa signatur

AMD 939 X2 4600+ | asus A8N-VM CSM | TwinMOS 2*1024 DDR400 cl3 | Silverstone SG01 + Tagan easyconnect 430w | Creative SB live | WD160GB + WD200GB +WD MYBOOK ES 250GB | NEC DVD-brännare | Samsung 913b(TFT) + 753s(CRT) | WACOM Intuos3 a4 |

Permalänk

Jag hoppas att singleplayer dör ut
Så tråkigt att spela singleplayer mot några dumma botar. Enda spelet som är spelbart i singleplayer är nog GTA spelen.
Det är vad jag tycker ^^

Permalänk
Medlem

Jag vet inte, kanske min ålder som talar... men jag kommer alltid att hålla SP som det enda främsta spelsättet. MP är bara något man gör för att man är uttråkad.

Visa signatur

[Asus P8H67] - [Intel i2500k] - [Corsair 4gb pc10600] - [Asus 560ti 1gb]

Permalänk
Medlem

bottar e helt ok, bara man SER dem sm bottar och inte substitut för spelare.
det hela går ju ut på att ha kul, inte att klaga på om botten uppför sig som en dum robot
jag hoppas inte jag ses oms gammal direkt är 23, så så mkt farfarstakter har det inte hunnit bli med "det var bättre förr".
jag har testat wow nu flera gågner, och jag kan inte förstå vad som är skoj.
dock kan jag se att en riktigt rpg inriktad server för ett spel av högre kaliber kan bli riktigt bra.
om jag vill nöta tid så målar jag eller ser på film, inte grinda.
men så är jag en sucker för bra storys och story element.

Visa signatur

AMD 939 X2 4600+ | asus A8N-VM CSM | TwinMOS 2*1024 DDR400 cl3 | Silverstone SG01 + Tagan easyconnect 430w | Creative SB live | WD160GB + WD200GB +WD MYBOOK ES 250GB | NEC DVD-brännare | Samsung 913b(TFT) + 753s(CRT) | WACOM Intuos3 a4 |

Permalänk
Medlem

gekk håller jag med fullständigt. Detta är vägen att gå för dem som idag tittar på att utveckla Single Player-spel.

Visa signatur
Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Blackbird_CaD_
Jag hoppas att singleplayer dör ut
Så tråkigt att spela singleplayer mot några dumma botar.

Spel där man spelar mot botar är ju i grunden multiplayer spel och inte ett "riktigt" single player spel. Självklart känns det halvbra då.

Permalänk
Medlem

Spela The Witcher gott folk, då inser ni att singelplayer spel lever och frodas.

Visa signatur

ASUS ROG Crosshair X670E Gene| AMD Ryzen 9 7800X3D Delidded | Custom EK Watercooling| WD Black SN850X 1TB + WD Black SN850X 2TB| Corsair Vengeance, DDR5-6600 64GB (2 x 32GB) @6400MHz CL 30-38-38-76| AMD Radeon RX 7900 XTX| LG UltraGear 45GR95QE OLED| MSI MPG A1000G PCIE5 1000W| Lian Li O-11 EVO|