Permalänk
Melding Plague

Gigabyte X38-DQ6

Vi skall här se närmare på ett X38-moderkort från Gigabyte som kan använda billiga ddr2-minnen. Precis som tidigare har man även en ddr3-version av detta kort, men dessa finns inte i samma mängd på marknaden. Vi jämför kortet med Asus P5E3 Deluxe Wifi-AP (ddr3) och flera andra sockel 775-moderkort.

Läs artikeln

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk

FÖRST!

Kortet är snyggt och ganska sexigt, eller hur?

Fortfarande duger den över ett år gamla Asus P5B Dlx vilket är skönt att veta.

Visa signatur

Bärbara [ Nada ]
Jobbets [HP Elitebook]
Stationära [ kaputt ]
Övrigt [LG OLED65C2] [PS5] [Xbox One X] [Xbox One Series X]

Permalänk
Medlem

Gillar det skarpt! kanske därför jag beställde ett igår också!

Permalänk
Medlem

Var kanske inte så välldigt imponerande kanske...

Visa signatur

[Gigabyte B350 GA-AB350M-HD3]-[AMD Ryzen 5 1600]-[Corsair VENGEANCE 16GB 3200MHz]-[Samsung 850-Series EVO 1TB]-[ASUS GeForce GTX 1070 8GB Turbo]

Permalänk

Mitt kort presterar ju bättre och är P35. Usch.

Visa signatur

Min musik
@albinloan
Allt vi kan tänka, kan vi skapa.

Permalänk
Medlem

ni skulle ha testat med den nyare biosen som finns att ta hem på Gigabytes hemsida, dock beta bios men dom ska "tydligen" göra så att saker funkar bättre. Har inte själv testat dom ännu.

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av stayl88
ni skulle ha testat med den nyare biosen som finns att ta hem på Gigabytes hemsida, dock beta bios men dom ska "tydligen" göra så att saker funkar bättre. Har inte själv testat dom ännu.

Testade även med F6b (står i överklockningsdelen) men det förändrade inte mycket.

Visa signatur

Perhaps its everything you say-G´kar
Fools to the left of me feeders to the right - I need to find a real job! - Londo Mollari (Babylon 5)

Permalänk
Medlem

ahaa okej, läste den så fort pga att jag sitter på jobbet Då känns det ju helt onödigt för min del iaf att installera dom ännu, väntar tills det kommer en helt klar bios kanske fixar mitt problem med att allt går i warp när jag kör 500 i fsb.

Permalänk
Medlem

Bra test, som vanligt.

Jag håller dock ett öga på detta kort:
ASUS Maximus Formula Special Edition.

Det har börjat dyka upp tester på detta. Bara att googla.

EDIT: stvafel stavfle ...stavfel....

Permalänk
Inaktiv
Citat:

Ursprungligen inskrivet av fabz
Bra test, som vanligt.

Jag håller dock ett öga på detta kort:
ASUS Maximus Formula Special Edition.

Det har börjat dyka upp tester på detta. Bara att googla.

EDIT: stvafel stavfle ...stavfel....

Stabilt och kyligt jämfört med X38-DQ6

Läs mer i den här tråden: http://www.xtremesystems.org/forums/showthread.php?t=160945

Permalänk
Medlem
Visa signatur

Meshilicious, Amd 7950X3D, Asus X670E-I ,96 GB DDR5 6000,RTX4090 FE, Crucial 4TB Pcie5 m.2 / Corsiar Pcie4 4TB, Samsung 57" G9

Permalänk

8st usb och 2st lankontakter hade jag klarat mig utan, däremot inte parallell och seriellportarna. (vilket dock de flesta gör så..)
Vad har man förresten 2st lankontakter till, bättre överföringshastighet eller? (routern fixar ju extra uttag)
Annars bra kort, dock lite för dyr, men den riktar sig åt de som vill ha det bästa.
*edit* det fanns visst kontakter för parallell och seriellportarna som knightCharger nedanför kommenterade. Så jag tycker det är ett grymt moderkort för alla.

Visa signatur

[Core i7-3930K med 32GB ram, 2*256GB SSD] & [Core i7 3770K med 16 GB RAM, 256GB SSD] som tillsammans har ett [HD 5850 1GB] och 3st 24".

Permalänk
Medlem

Fungerar SLI med detta moderkort? Det framgick inte av artikeln om det gjorde det, eller för den delen om Crossfire funkar.

Har inte så stor koll på dessa chip om vad de stödjer så det vore bra o få veta så man inte köper något onödigt

Permalänk
Medlem

Crossfire är det som gäller på X38 chipset...

Visa signatur

GAMING
271QRX QD-OLED|NR200P|SF750|ROG STRIX B650E-I|RYZEN 7800X3D|DOMINATOR TITANIUM RGB EXPO 32GB|RTX 4090|990 PRO 2TB|PLAYSTATION 5
MEDIA
SHIELD TV PRO|OLED77S90C|HW-Q995C

Permalänk

Förhindrar kylanordningen på baksidan så att man inte kan sätta dit en backplate till nån fet kylare?
Läst nånstanns att kylningen på framsidan sitter fäst med den på baksidan? Stämmer det? Isf är det ju ett stort problem om man vill ha dit en backplate...

Visa signatur

6700K @ 4,8GHz | 32GB | 3070

Permalänk
Medlem

Det är ju sant, om man ska införskaffa den så vill man ju kunna montera rediga luftkylare...

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av frasse_84
Förhindrar kylanordningen på baksidan så att man inte kan sätta dit en backplate till nån fet kylare?
Läst nånstanns att kylningen på framsidan sitter fäst med den på baksidan? Stämmer det? Isf är det ju ett stort problem om man vill ha dit en backplate...

De två "skruvarna" som medföljer (under tillbehör) används för att fästa den återstående kylningen för nordbryggan. Dvs hela kylflänsen på undersidan tas bort ifall man vill använda sådana kylare. Finns instruktioner i handboken hur man gör.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av bud_bundy
8st usb och 2st lankontakter hade jag klarat mig utan, däremot inte parallell och seriellportarna. (vilket dock de flesta gör så..)
Vad har man förresten 2st lankontakter till, bättre överföringshastighet eller? (routern fixar ju extra uttag)
Annars bra kort, dock lite för dyr, men den riktar sig åt gamers som vill ha det bästa.

parallell och seriell kontakter finns på moderkortet men tyvärr medföljer inga konsoler/kablar till dem.

Visa signatur

Perhaps its everything you say-G´kar
Fools to the left of me feeders to the right - I need to find a real job! - Londo Mollari (Babylon 5)

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av PsyCor
Fungerar SLI med detta moderkort? Det framgick inte av artikeln om det gjorde det, eller för den delen om Crossfire funkar.

Har inte så stor koll på dessa chip om vad de stödjer så det vore bra o få veta så man inte köper något onödigt

X38 har bara DDR2, ingen SLI - bara CF.

Visa signatur

Knowledge is not achieved until shared.

Permalänk
Medlem

Frågan är vilket man ska välja, detta kort eller Asus Maximus Formula. Det skiljer inte många hundralappar...

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av PsyCor
Frågan är vilket man ska välja, detta kort eller Asus Maximus Formula. Det skiljer inte många hundralappar...

http://www.vr-zone.com/articles/Gig...iants/5306.html

Visa signatur

Meshilicious, Amd 7950X3D, Asus X670E-I ,96 GB DDR5 6000,RTX4090 FE, Crucial 4TB Pcie5 m.2 / Corsiar Pcie4 4TB, Samsung 57" G9

Permalänk
Medlem

Båda är ju grymt trevliga moderkort, och den där artikeln gjorde det inte direkt lättare att välja

Om någon har mer ingående specifikationer på Maximus Formula ljudkortet så vore det väldigt uppskattat.

Permalänk
Medlem

Varenda test jag läst som jämfört dem båda moderkorten har slutat lika. Gigabyte X38 DQ6 är aningens billigare just nu än vad Asus Maximus Formula är men vilken av dem ska man egentligen välja? Någon här som kan skriva fördelar och nackdelar för respektive moderkort? Kanske förenklar valet för oss här som har funderingar på att köpe ett av moderkorten :).

Visa signatur

Acer Predator G5-793 - [17.3" IPS][i7 6700HQ][GTX1060][16GB DDR4 ram][500GB SSD]

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Zidust
Varenda test jag läst som jämfört dem båda moderkorten har slutat lika. Gigabyte X38 DQ6 är aningens billigare just nu än vad Asus Maximus Formula är men vilken av dem ska man egentligen välja? Någon här som kan skriva fördelar och nackdelar för respektive moderkort? Kanske förenklar valet för oss här som har funderingar på att köpe ett av moderkorten :).

dq6 clockar bättre

Visa signatur

Meshilicious, Amd 7950X3D, Asus X670E-I ,96 GB DDR5 6000,RTX4090 FE, Crucial 4TB Pcie5 m.2 / Corsiar Pcie4 4TB, Samsung 57" G9

Permalänk
Medlem

Jag har hört att Maximus bränner Ram och har instabilt bios..

Permalänk
Medlem

Jag har funderat på Maximus vs DQ6, och tror nog att jag bestämt mig för DQ6. Anslutningsmöjligheterna är guld i mina ögon, och design bryr jag mig inte ett skvatt om. Vad gäller Maximus Supreme FX II så har jag läst lite här och där att det inte är något märkvärdigt, ljudmässigt alltså. Och om nu DQ6 klockar bättre... Ja, X38 är ju riktat till överklockare och entusiaster, så jag tror nog att det är ett trumfkort.

Nu säger jag inte att Asus är dåligt. Inte att glömma är att Asus är världens största moderkortstillverkare, vilket borde ge dem någon fördel. Dessutom har Maximus extremt mycket fler fläktkontakter än DQ6 (inte för att det är något problem, en 4 till 3st 3-pins kontakt kostar ca 25 spänn). Och om man kör plexiglas i chassit så kan det ju vara trevligt med den snygga svarta layouten. Sen verkar ju Maximus prestera något bättre i allmänna tester såsom spel och liknande.

Men det är en smakfråga. Det är bara att tänka på ens egna behov och välja därefter.

Visa signatur

Asus Maximus Formula | Antec P182 | Corsair VX550 | Q6600 G0 | Noctua NH-U12F |
Crucial Ballistix 8500 4Gb | 8800GT @ 700Co 1750Sh 1054Me

Permalänk
Medlem

"Nackdelar

* Problem med överklockning av processorer som har 800 MHz bussfrekvens, de kunde inte ha en högre busshastighet än 382 MHz oavsett biosinställningar."

Jag har kört min E4300 i 9*410 (1.5V) utan problem på mitt x38-dq6 i alla de bios versionerna jag provat, har 6400minne som jag inte orkat klocka.. än iaf.. men kan nog komma upp i 420fsb om man skruvar lite till! detta på luft

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Keni
"Nackdelar

* Problem med överklockning av processorer som har 800 MHz bussfrekvens, de kunde inte ha en högre busshastighet än 382 MHz oavsett biosinställningar."

Jag har kört min E4300 i 9*410 (1.5V) utan problem på mitt x38-dq6 i alla de bios versionerna jag provat, har 6400minne som jag inte orkat klocka.. än iaf.. men kan nog komma upp i 420fsb om man skruvar lite till! detta på luft

Intressant. Funderade ett tag på om det var någon bugg i just detta moderkorts klockgenerator (pll) men det kändes långsökt iom att det bara inträffade med processorer med 800 mhz buss.

Visa signatur

Perhaps its everything you say-G´kar
Fools to the left of me feeders to the right - I need to find a real job! - Londo Mollari (Babylon 5)

Permalänk
Medlem

Jag är iaf skitnöjd med mit ga-x38, har småclockat till 3,6 & minnena till 1280 och får 13450 i 3dmark06 med ett 8800gtx @610*1998). Detta på stock kylare. Är även mycket stabilt i alla olka test.

Visa signatur

E8500@4Ghz- Ga-X48-Ds5 - Corsair Dominator TWIN2X8500C5DF - 4096MB@1066Mhz(CL5-5-5-15) - XFXGeForce8800GTX@690*2116/1490 - X-Fi Xtreme Gamer Fatal1ty - 2x Raptor35Gb Raid0 - Samsung250Gb - Samsung500Gb - Nec3550 - AntecP180 - Seasonic X900w - Noctua NH-U12P - Win7-64ult :: 3dMark06 13911 :: SuperPI 1Mb 11.756s :::.

Permalänk
Medlem

Kommer aldrig betala så mkt för ett moderkort som räcker tills nästa sockelbyte dvs. ett år oftast (kanske inte socket 775 då). Särskilt när ett moderkort för 1000 kr mindre oftast kan göra samma sak. Särskilt om det är ett DFI. Och särskilt när 965 hade FSB rekordet innan och just nu hålls det av P35 chipsetet. Ett grafikkort kan man iaf ha åtminstone 2 år om man inte är jättekräsen. Ett nytt moderkort gör oftast minimalt för prestandan både när det gäller disk, ram och den generella prestandan.

Nej på moderkort och ram kan man spara in massor på när det gäller intel plattformen tycker jag.

Visa signatur

ASUS ROG Crosshair X670E Gene| AMD Ryzen 9 7800X3D Delidded | Custom EK Watercooling| WD Black SN850X 1TB + WD Black SN850X 2TB| Corsair Vengeance, DDR5-6600 64GB (2 x 32GB) @6400MHz CL 30-38-38-76| AMD Radeon RX 7900 XTX| LG UltraGear 45GR95QE OLED| MSI MPG A1000G PCIE5 1000W| Lian Li O-11 EVO|

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av invztr
X38 har bara DDR2, ingen SLI - bara CF.

Där har du fel angående minnena. X38 finns i både DDR2 & DDR3 verisioner. Jag är nöjd med mitt X38-DQ6 änsålänge. Nu fattas det bara en penry

Visa signatur

[Gigabyte B550i Aorus Pro, Ryzen 5700X, G.skill Trident 3600, AMD 6600XT]