Ubuntu 7.10 släppt

Permalänk
Melding Plague

Ubuntu 7.10 släppt

Den populära linuxdistributionen Ubuntu finns nu i en ny version. Ubuntu 7.10 släpptes idag och bjuder på flera nyheter. Bland annat används en ny fönsterhanterare som stödjer 3d-effekter, och installation av stängda drivrutiner har blivit enklare.

Läs nyheten

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Inaktiv

TJOHO.. men vill inte köra det på min speldator :/

Permalänk
Medlem

"ny fönsterhanterare som stödjer 3d-effekter"

Allvarligt, har inte testat Ubuntu men är det så illa att de lägger möda på sånt jag antog att de som vill köra Linux stänger av i Windows det första de gör.

Permalänk
Medlem

7.04 som var så höjd till skyarna tyckte jag personligen inte var speciellt enkelt att få nvidia drivrutinerna att fungera som dom skulle. När man väl fick allting att fungera som det skulle så kommer man påå den bra ideén att stänga ner systemet för natten. Sen då man startade upp den igen så laddade inte x-servern som den skulle, bingo. Då blev jag sur och la ner.

Permalänk

Testade och bägge mina grafikkort fungerade inte bra med Ubuntu 7.10. ATi (pci, 64MB någon modell) hittar den inte ens, Nvida G4400 (AGP) så fanns det en drivrutin som ej var testad för den.
Den fungerade bra tills jag ändrade upplösning (jag gillade inte 640*480), nu har jag en upplösning på skrivbordet och en annan på skärmen. Vilket innebär att jag måste scrolla upp och ner för att komma till startbaren, arkivmenyerna. Självklart hittar windows bägge mina grafikkort direkt.
*edit*
Dualscreen fungerar dock och det var lätt att få igång, men jag har ändå problemet med inte samma upplösning på skärmen som på skrivbordet på bägge skärmarna.

Visa signatur

[Core i7-3930K med 32GB ram, 2*256GB SSD] & [Core i7 3770K med 16 GB RAM, 256GB SSD] som tillsammans har ett [HD 5850 1GB] och 3st 24".

Permalänk

gött blir kanske till o testa vidare med detta

Visa signatur

I am Extrazz.

Permalänk
Medlem

Första gången sweclockers har en nyhet när en ny version av en dist kommer ut. Eller har jag fel nu Kom att tänka på det bara.

Visa signatur

-\n-

Permalänk
Medlem

Gött!
Sitter på nerladdning, bara 4h kvar =/

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Nerios
Första gången sweclockers har en nyhet när en ny version av en dist kommer ut. Eller har jag fel nu Kom att tänka på det bara.

Inte första
http://sweclockers.com/nyhet/5794-ubuntu_704_ar_slappt/

Visa signatur

Laptop : Macbook Pro M1

Permalänk
Medlem

Woho! Jag körde 7.04 ett tag på min laptop men det trådlösa fungerade inte. Men med 7.10 så fungerar all perfekt!

Permalänk
Hedersmedlem

Kan man köra 7.10 under Vista?

Visa signatur

Rocking hard !!!

Kontakt: malo@sweclockers.com eller skicka ett PM

Permalänk
Avstängd

WOHOOOOOOO Äntligen här, den här versionen ska ju ha häftiga effekter ska tanka det snart, ska bara kolla på tv först ^^ hehe

Ska bli skönt o komma ifrån Windows, jevla virus smittat OS, enda anledningen till att jag brukar ha WinXP är för vissa program och spel.

Visa signatur

AMD64 & Intel Core 2 Duo

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av MaLo
Kan man köra 7.10 under Vista?

Jaadå tanka Microsoft Virtual PC så är det bara att installera

Permalänk
Avstängd

Vafan ska han emulera för? Bara o partionera med Ubuntu partioneraren som finns vid installeringen utav Ubuntu!

Visa signatur

AMD64 & Intel Core 2 Duo

Permalänk
Medlem

ingen .torrent?

Visa signatur
Permalänk
Avstängd

Finns ju o tanka ner direkt hos ubuntus hemsida

Visa signatur

AMD64 & Intel Core 2 Duo

Permalänk
Medlem

hittade ingen.. och just nu går det i ~150 kb/s.. kul för oss med fiber

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Tangentbord
ingen .torrent?

Jodå, kolla längst ner på denna sida

Permalänk
Medlem

tankar nu, lika roligt varje gång..

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Drakgore
"ny fönsterhanterare som stödjer 3d-effekter"

Allvarligt, har inte testat Ubuntu men är det så illa att de lägger möda på sånt jag antog att de som vill köra Linux stänger av i Windows det första de gör.

fåniga effekter = inte en förbättring alltid

accelererad grafik = nästan alltid bättre

systemet kanske inte blir mer responsivt, men det känns så iaf. och det är viktigt för flyt, både på skärm och i arbetet.

Visa signatur

Operativsystemet som löser nästan alla problem: Mint

Permalänk
Medlem

Hmm kanske dags att beställa ett par nya skivor från shipit nu då

Kanske ska passa på att plocka dom andra versionerna med, vilken är egentligen bäst av ubuntu, xubuntu och kubuntu ?? (edubuntu e väl för skolor osv ??)

Visa signatur

"Man köper inte vilken dator som helst, man tar först reda på vad grannpojken kan för datorer, då vet man att supporten alltid finns i närheten!" - KDM
TeamSpeak 3-server: esab86.no-ip.org
Jobbar heltid med att laga folks bilar så hinner inte köra minecraft-server längre :/

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Aircut64
Vafan ska han emulera för? Bara o partionera med Ubuntu partioneraren som finns vid installeringen utav Ubuntu!

Kanske inte har ledigt utrymme för att patitionera.
Det är också smidigare om man använder Windows mest att kunna starta ubuntu virtuellt och sen byta till windows snabbt.

Sen kommer jag nog inte byta till linux som mer än möjligtvis "kul att ha" system så länge som spel inte kommer till linux i lika stor utsträcknig som windows.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av [TBOC]Razor
Kanske ska passa på att plocka dom andra versionerna med, vilken är egentligen bäst av ubuntu, xubuntu och kubuntu ?? (edubuntu e väl för skolor osv ??)

Skillnaden är i vilken X-klient/miljö som används xubuntu = XFCE, kubuntu = KDE och ubuntu = Gnome

Permalänk
Medlem

hehe.. förstår dig.. kul att ha pungat ut pengar för ett 8800GTS o sen köra linux :P..

Permalänk
Medlem

Trevligt, den första Linux-disten som går att installera på min Dell XPS

Visa signatur

System: AMD Ryzen 7 9800X3D, 64 GB RAM, RTX 5080
Shitlist: Asus, NZXT

Permalänk
Medlem

Xubuntu fanns inte att få på shipit

Aja, får väl se om man kan få Ubuntu + Kubuntu iaf.

Jag föredrar faktiskt att beställa deras gratisskivor framför att tanka ner och bränna ut själv dels eftersom det är 100% gratis och sen e ju dom skivorna mycket snyggare

Lite lättare att övertala någon att testa det med om man har ett snyggt fodral osv istället för en vanlig hemkörd skiva.

Visa signatur

"Man köper inte vilken dator som helst, man tar först reda på vad grannpojken kan för datorer, då vet man att supporten alltid finns i närheten!" - KDM
Jobbar heltid med att laga folks bilar så hinner inte köra minecraft-server längre :/

Permalänk
Inaktiv

Kör 7.10 nu
Får 20 000 fps i glxgears

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Tux0r
Kör 7.10 nu
Får 20 000 fps i glxgears

Hehehe tänkte svara pixtor med ett inlägg om dig men sket i det eftersom jag tänkte att du nog skulle hitta hit ändå och se på faen, här e du ju nu

EDIT: Ubuntu + Kubuntu Gutsy Gibbon ligger i en order hos ShipIt

Visa signatur

Permalänk
Inaktiv

xubuntu är för low-end datorer
ubuntu är standard och "fett nice"
kubuntu är äckelutséende men alla dessa tre har mycket gemensamt.

Här är några spel som fungerar för er som kör för första gången

FPS:
DOOM 1 2 3
Quake 1 2 3 4
ET QW
Alla unreal tournament ink. kommande UT3
Postal 2
Penumbra EP1

WINE www.winehq.org kan lira dessa t.ex.:

Alla Half-Life liren
Flatout 1/2
Call of Duty 1/2
Max Payne

Äh orkar inte skriva fler Men dessa fungerar perfekt

Permalänk
Medlem

kan man lira bf2 och wc3 hjälpligt med nån emulator under detta?

Visa signatur

Asus Zenbook UX32VD-R4002V.

Permalänk
Inaktiv

Man använder inte en emulator utan ett kompatibilitetslager som wine www.winehq.org båda du skrev fungerar bra.