Ubuntu 7.10 släppt

Permalänk
Medlem

wc3 har jag fått och fungera under wine, även cs 1.6 inkl. steam fungerar.

bf2 vet jag inte men skulle inte tro det. Kanske med cedega dock.

Visa signatur

PGP key hos pgp.mit.edu är 0xC58E03DA

Permalänk
Medlem

Finns Ubuntu 7.10 på svenska?

Visa signatur

AMD Phenom II X4 955 3,2 GHz, Gigabyte GA-MA790FXT-UD5P, Sapphire Radeon HD7750 Ultimate 1 GB, Corsair Vengeance/Kingston HyperX Blu 16 GB, Crucial MX250 250 GB, Crucial m4 128 GB, 2 x Seagate 7200.14 1 TB, Lian Li PC-8FIB, Be Quiet Pure Power 10 CM 600W, Windows 10 64-bit

Permalänk
Inaktiv

Du kan välja valfritt när du installerar, om det inte är engelska tankas det snabbt från deras server!

Permalänk
Medlem

Okej :d.. alltså.. jag kör själv Kubuntu 7.04 och håller på att uppgradera till 7.10 medans jag skriver detta. Men att säga att Linux ligger ens i närheten av Windows prestanda i spel är ju ren lögn :P... Visst.. det finns ju "stöd" men ofta med krångel och jobbiga installationsprocedurer, ljud som inte fungerar som det ska ( läs: doom3 motorn).. hade jag köpt ett 8800 hade jag inte kört det i linux.. jag hade kört i windows för att kunna använda mitt kort till max. Men som sagt, jag kör ju GNU/Linux utan dual-boot på min dator så jag är ju helt "yey linux" :).
Jag hade dock aldrig rekommenderat det till någon som gillar att spela mycket på sin dator... ännu iaf. Kanske iom EA:s satsning på OSX så kanske det blir bättre spel-stöd på Unix-sidan?

Permalänk
Inaktiv

Hm vad pratar du om? DOOM 3, Quake IV etc använder OpenGL och accelereras snabbare med Linux än Vista

Permalänk
Medlem

Give me numbers!

Bara att säga att OpenGL accelereras snabbare i Linux än i Vista utan någon grund hjälper inte din sak.

Visst Vista har ju lite overhead när det gäller OpenGL.. men drivrutinerna är ändå det som gör störst skillnad i operativsystemen då OpenGL är ett plattformsoberoende API. Sedan har ju du massa DirectX spel som du bara kan drömma om att köra i Linux.

(och jag nämnde aldrig Vista :D.. lägg inte ord i min mun... )

Permalänk
Medlem

Använder 7.10 och tycker det är snabbare än 7.04 iaf. Allt funkar som det ska vad jag har märkt så jag har absolut inget att klaga på

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Can0n
Använder 7.10 och tycker det är snabbare än 7.04 iaf. Allt funkar som det ska vad jag har märkt så jag har absolut inget att klaga på

Länka screens ffs ^^

Visa signatur

EOS 1000D

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av piXtor
Give me numbers!

Bara att säga att OpenGL accelereras snabbare i Linux än i Vista utan någon grund hjälper inte din sak.

Visst Vista har ju lite overhead när det gäller OpenGL.. men drivrutinerna är ändå det som gör störst skillnad i operativsystemen då OpenGL är ett plattformsoberoende API. Sedan har ju du massa DirectX spel som du bara kan drömma om att köra i Linux.

(och jag nämnde aldrig Vista :D.. lägg inte ord i min mun... )

Jag skulle tro att ingen invänder om jag säger att OpenGL till en början fungerade riktigt dåligt i Vista, vilket ledde till en hel del kritik. En hel del har förbättrats sedan dess och när jag kolla OpenGL officiella sida så pekar siffror på att Vista vanligen ligger på omkring 90 % av XP:s OpenGL prestanda, fast i något enstaka test t o m bättre.

OpenGL eller DirectX? Detta är väl egentligen den mest avgörande frågan. DirectX är och förblir Windows optimerat. Visst har MS gjort det lätt för spelutvecklarare att jobba med DX, men i övrigt finns det nog egentligen ingenting som skulle göra DX bättre. Och om ett spel utvecklas för OpenGL så krävs inte mycket anpassning för att det ska fungera lika väl i Linux.

Det finns inte så många egentliga prestandajämförelser i OpenGL publicerade på nätet. Jag fann ett, och jag är säker på alla Linux-användare med viss erfarenhet höjer på ögonbrynet när grafikkortet som användes var ett ATI 1650XT! AMD/ATI jobbar tydligen hårt på att få ordning på sina drivrutiner, men som det är nu ligger Nvidia klart före när det gäller Linux. Inte så märkligt då att det testade Ubuntu systemet blev slaget i varje OpenGL test, mer märkligt var att ATI linux-drivrutinerna ändå höll resultaten inom 75 - 85 % av Windows systemens max. Detta test gjordes tidigare i år. Eftersom ATI drivrutinerna först nu i höst har börjat likna någonting vettigt(fortfarande dåliga i jämförelse med Nvidia dock), undrar åtminstone jag: vad tänkte egentligen testarna på när de valde ett ATI grafikkort?

Arch här, men jag ska ändå testa denna nya Ubuntu versionen och se ifall det är någon för bekantskapskretsen (positivt = fler och fler ber mig om att få Linux installerat; negativt = jag har inte så mycket tid).

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av jaomi
Inte första
http://sweclockers.com/nyhet/5794-ubuntu_704_ar_slappt/

Aha den måste jag ha missat hehe

Visa signatur

-\n-

Permalänk
Medlem

Nice, blir jävligt sugen på att testa Ubuntu igen..var ett bra tag sen jag hade det sist nu. Funtar på en dual boot.

Visa signatur

Speldatorn:
Fractal Meshify C | Phantek AMP 1000W PSU | AMD 5800X3D | Noctua NH-U14S | 32GB RAM | AMD Radeon 7900 XTX | Pro-Ject Pre Box Digital S2 | Beyerdynamics DT 900 Pro X | LG 27GP850 / Samsung 27G60SD QD-OLED |

Permalänk
Medlem

Frågan är ju om Sweclockers ska rapportera om nya Linux/och så vidare-distar?
Å andra sidan, ska Swec rapportera någon så är det väl Ubuntu i och för sig.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av apanr4

Varför skulle de inte?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av deus
Varför skulle de inte?

Finns ju en och annan linux dist, *BSD och så vidare.

Det kan sluta med att de andra sorterna kräver att även de vill ha info. Men visst kommer det Microsoft och Apple info så varför inte?

Apple och Microsoft har väl inte direkt samma speed i att få till och få ut nya releaser/versioner.

Permalänk
Medlem

Hur kan de "kräva" det :P... Ubuntu är helt klart den mest intressanta ur "vanlig-användare"- perspektiv

Permalänk
Medlem

Testade Ubuntu 7.04 för några veckor på min bärbara dator men tog bort de ganska snabbt eftersom jag inte fick igång de trådlösa nätverkskortet att fungera.
Är stödet bättre nu i 7.10 eller är de lika kasst?

Permalänk
Inaktiv
Citat:

Sedan har ju du massa DirectX spel som du bara kan drömma om att köra i Linux.

?

Vilka DX lir kan jag inte spela? Jag lirar DX lir dagligen i Ubuntu såsom Half-Life 2 som för övrigt kanske ska portas till Linux.

Permalänk
Medlem
Citat:

Varför skall dom då rapportera när Microsoft släpper nya versioner. Samma sak enligt mig.

Visa signatur

Fractal Define R2, Fractal Newton R2 800W, INTEL CORE I7 980, 12GB Corsair pc 12800. Ny gpu skall inhandlas

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Tux0r
xubuntu är för low-end datorer
ubuntu är standard och "fett nice"
kubuntu är äckelutséende men alla dessa tre har mycket gemensamt.

-_-V Din åsikt ja.. Visst, Gnome må vara aningen mer cleant men det är visst mer resurskrävande än KDE.. Hur responsivt det är i förhållande vet jag dock inte..

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Fowler
Testade Ubuntu 7.04 för några veckor på min bärbara dator men tog bort de ganska snabbt eftersom jag inte fick igång de trådlösa nätverkskortet att fungera.

OK, om frågan nu ändå är uppe, så varför inte svara på den. Din fråga är missriktad, eftersom den typ av hårdvarustöd som du nämner egentligen inte har något med Linux - i det här fallet Ubuntu - att göra.

Om stödet är "kasst" för just din hårdvara, kontakta då tillverkaren och framför ditt klagomål. Trots bristande samarbete ifrån ett flertal tillverkare, finns det kodare som ibland utan ordentlig data ändå lyckas få till fungerande drivrutiner; ibland är t o m de öppna drivrutinerna bättre. Hårdvara ifrån samarbetsvilliga tillverkare brukar däremot av regel inte kräva ett enda "klick" eller "kommando" för att fungera.

Följande sida försöker ge samlad information (inklusive länkar till olika projekt): http://www.linux-drivers.org/

Ge utvecklarna kredit för att de i motvind lyckats nå så här långt; ibland ligger de aningen efter, men i andra fall kan de ligga långt före de kommersiella alternativen.

Om alla som beklagar sig över något gällande hårdvara kontaktade hårdvarutillverkarna skulle det kunna öka trycket väsentligt. Som det är nu kommer tyvärr många klagomål inte längre än t ex till ett forum som detta.

Tillägg i frågan om XFCE, Gnome och KDE:

Det enda som avgör är användarens tycke och smak. Att XFCE skulle vara för low-end datorer är dock nonsens. XFCE har sina fördelar, men är samtidigt inte så bantat som det en gång var. Jobbar förresten huvudsakligen i XFCE just nu i mitt huvudsystem Arch, vilket har sina fördelar. Däremot har vissa distributioner optimerats mer än andra för något särskilt skrivbord och eller samt fönsterhanterare. Red Hat/Fedora är t ex av hävd bäst optimerat i Gnome, än om Fedora har gjort en hel del för att höja standarden på KDE.

Oavsett hur kraftfull dator man sitter vid kan pga produktivitetskrav andra mer minimalistiska system vara ett bättre alternativ. Ratpoisen eller Xmonad kanske skrämmer livet ur en vanlig Windows användare, men kan vara bland det smidigaste alternativen för rent arbete.

Välj och vraka!

Permalänk

Fint att det har blivit markerat som stable, då är det dags att tvinga flickvännen att uppgradera Själv har jag kört 7.10 sen juli ungefär och har fungerat rätt bra under tiden, bara ett par gånger det har blivit lite halvt broken

Visa signatur

"to conquer others is to have power, to conquer yourself is to know the way"

Permalänk
Medlem

Har ubuntu 7.04 så jag får till att uppgradera då!
Fullt stöd för NTFS, vad innebär det ni som testat. Kommer man kunna installera ubuntu som NTFS och ha tillgång till filer när man kör windows?
Måste man bränna skiva eller kan man uppdatera?

Visa signatur

mobo Asus M4A88TD-M EVO/USB3 cpu 1100T kylare Noctua NH-D14
gpu RX 460 passive ram 16GB DDR3 1600MHz ssd Samsung 850 EVO 250GB
psu Corsair AX 850 skärmar 3 * 40" NEC P401

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Andre_H
Har ubuntu 7.04 så jag får till att uppgradera då!
Fullt stöd för NTFS, vad innebär det ni som testat. Kommer man kunna installera ubuntu som NTFS och ha tillgång till filer när man kör windows?
Måste man bränna skiva eller kan man uppdatera?

Det e nog inte omöjligt att lägga ubuntu i en NTFS partition. men varför?. Däremot så är det nu väldigt enkelt att ha dualboot och båda os:en kommer åt en andra disk/partition och kan dela på filmer eller liknande. O andra sidan finns ju ext3 stöd att ladda ner till windows.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av [TBOC]Razor
Hmm kanske dags att beställa ett par nya skivor från shipit nu då

Kanske ska passa på att plocka dom andra versionerna med, vilken är egentligen bäst av ubuntu, xubuntu och kubuntu ?? (edubuntu e väl för skolor osv ??)

Hoppas inte för mycket på shipit bara, det må vara gratis, men snabba är dom inte Beställde innan 7.04 kom, och dom har inte dykt upp ännu >_>

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5800X3D | ASUS ROG Strix X570-F Gaming | ASUS 3080 TUF | 32GB DDR4 3200MHz | Corsair HX1500i

Permalänk
Medlem

Jag seedar torrenten (Länkades av applet på sidan 1) http://releases.ubuntu.com/7.10/ubuntu-7.10-desktop-amd64.iso...

64 bitars versionen för desktop system, för nybörjaren som undrar så är amd64 både för amd och intel 64 bit. Det är denna som passar för de flesta här.

Tankade i 2MB/16Mb per sekund. Ta det genom torrent ni också, så belastar ni inte deras servrar lika mycket. Jag ser hellre att de spenderar pengar på själva OSet än distributionen av det.

Permalänk
Medlem
Citat:

Okej :d.. alltså.. jag kör själv Kubuntu 7.04 och håller på att uppgradera till 7.10 medans jag skriver detta. Men att säga att Linux ligger ens i närheten av Windows prestanda i spel är ju ren lögn :P... Visst.. det finns ju "stöd" men ofta med krångel och jobbiga installationsprocedurer, ljud som inte fungerar som det ska ( läs: doom3 motorn).. hade jag köpt ett 8800 hade jag inte kört det i linux.. jag hade kört i windows för att kunna använda mitt kort till max. Men som sagt, jag kör ju GNU/Linux utan dual-boot på min dator så jag är ju helt "yey linux" :).
Jag hade dock aldrig rekommenderat det till någon som gillar att spela mycket på sin dator... ännu iaf. Kanske iom EA:s satsning på OSX så kanske det blir bättre spel-stöd på Unix-sidan?

Dålig hastighet med nvidiakort beror nästan enbart på nvidia, gnu håller på att utveckla nya drivrutiner som är: öppna, fria och snabbare

Visa signatur

Plan9 fan. In glenda we trust.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av lbs129
Finns Ubuntu 7.10 på svenska?

Jajemän.

http://www.ubuntu-se.org/drupal/

Visa signatur

i7 3770K | Asus 77-pro | 16GB Corsair | Gigabyte 290X | Corsair Force 120GB SSD |

Permalänk
Avstängd

Jag älskar den här updaten, Fiesty fungerade som kattskit och ni glider så jävla fint=) helt underbart!

Visa signatur

Knowledge is not achieved until shared.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Password
Jag seedar torrenten (Länkades av applet på sidan 1) http://releases.ubuntu.com/7.10/ubuntu-7.10-desktop-amd64.iso...

64 bitars versionen för desktop system, för nybörjaren som undrar så är amd64 både för amd och intel 64 bit. Det är denna som passar för de flesta här.

Tankade i 2MB/16Mb per sekund. Ta det genom torrent ni också, så belastar ni inte deras servrar lika mycket. Jag ser hellre att de spenderar pengar på själva OSet än distributionen av det.

19 gb upp under natten.. dock på alternate torrentserna eftersom de andra inte startade, förstår dock inte skillnaden, måste läsa lite ;P

edit: ingen live-cd, och textbaserad installation, tar ner amd64 desktop i 2mb/s

Visa signatur
Permalänk
Hedersmedlem

Åh trevligt. Blir att uppgradera den bärbara då.

Citat:

Som sagt, varför inte? Vi har gjort det förr och jag finner ingen anledning till att sluta med det.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Fowler

Du kan ju testa ndiswrapper och köra med dina windows-drivrutiner. Gjorde själv så och fick igång mitt trådlösa. Sen är det bara att sätta igång och söka med exempelvis Wifi-radar.

Visa signatur

Intel i7 4790K | MSI GeForce GTX 980 Gaming | ASUS Z97M-PLUS | Samsung 850 Pro 256GB
8GB Corsair Vengeance Pro | Fractal Define Mini | Noctua NH-U14S | EVGA Supernova G2 750W
rickardj.se | Spotify-profil: http://open.spotify.com/user/richswe