För fjärde kvartalet i rad går AMD med förlust

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av KimTjik
Jo, ifall din favoritsysselsättning är SuperPi, PCMark och SysMark! Eller om du kanske tror att du hinner hem ifrån arbetet 5 - 25 % snabbare ifall du kör en Intel C2D variant!

Det är nog inte verkligheten som spelar in. Vi gillar snabba, maffiga, skrytiga... ja alla superlativ vi kommer på.

Eller när det gäller tunga beräkningar som Boinc och World Community Grid så kan man inte få för mycket datorkraft, förstås..

Jag tänkte mer på om man vill kunna köra alla sina favorit pc spel i 1600x1200 ryckfritt. Räcker det med en AMD 64 X2 6000+ då? :-/ (+ att man har det tyngsta grafikkortet på marknaden, kanske även att man kör i SLI eller i Crossfire läge.)

Visa signatur

/Bear Spirit

Permalänk
Hedersmedlem

Helt seriöst denna gång. Ifall du tänker dig köra det bästa marknaden erbjuder i alternativt CF eller SLI, ja då blir tyvärr CPU:n en flaskhals. Den hinner helt enkelt inte mata GPU:erna tillräckligt snabbt. Den typen av konfiguration skulle kräva en relativt högt klockad C2D ifall du vill hålla "motovägen" med nollor och ettor öppen.

Permalänk

Hoppas verkligen AMD klarar att kunna konkurera med Intel, för annars så får vi svindyra priser!

Jag höll förvisso inte på med datorer under 90 och 80-talet (är född 93), men jag har hört att en normalprocessor från Intel kunde kosta upp till 10 000 kr, och då ska vi inte tala om hur mycket de bästa processorerna var!

Jag skulle gissa på minst en X10-höjning av priserna om Intel får monopol på processorerna.

Sen så är det att tillägga att det spelar ingen roll om AMD går i konkurs på CPU och GPU-fronten, för dom kommer fortfarande tjäna pengar. På vaddå ?

Jo! Flash-minnen och nätverksstyrenheter!

Nu gör förvisso Intel detta också, men jag ser för det mesta Intel-Flashminnen och AMD-Styrenheter (Nätverk) i mina Cisco-Enheter.

Upp med Phemom AMD! Vi vill se konkurens!

(Sen gör ju AMD en massa andra saker också, så dom är svårdödade)

Permalänk
Medlem

Konkurrens är bra och när den inte funkar så försvinner marknaden om inte oligopoli föreligger som i implantatmarknaden för tandläkare där marginalerna ligger på 80%!

Så om jag funderade på vad jag skulle pyssla med så är ju tandläkeriet nått att fundera på!

Mao om AMD försvinner så som jag sagt tidigare kommer det in andra aktörer på marknaden!

Permalänk
Medlem

Jag tror att AMD blev starkare i och med att dom gick samman med ATi. Företaget lär ju vara större nu än någonsin.

Visa signatur

/Bear Spirit

Permalänk

man kan ju gratulera AMD till att ha lyckats öka vinstmarginalen sen förra skräpkvartalet (Q207)
AMD har mao sålt processorer något dyrare i genomsnitt detta kvartal än förra - tillverkningskostnaderna har varit ca samma, inkomsten ökade med 200m vilket är rakt av skillnaden i förlusten (antag att tillverkningskostnad/CPU är konstant och det innebär att genomsnittsprocessorn såldes dyrare)
frågan är om alla dom processorerna såldes med vinst ens - jag har mycket svårt att förstå försök att behålla marknadsandelar på bekostnad av lönsamhet, tyvär är AMD väldigt nära den gränsen i sin prissättning

ATI kan fortfarande inte bekosta sin plats i solen eller åtm inte hjälpa med vinst, trots att X2900 har varit ute hela kvartalet... får jag beteckna det som AMDs bottensattsning, även sämre än att anställa Wrektor?

Men allt är lungt och fint i de täta skogarna och vida gröna släterna... dom har råd med ett år till av förluster i denna klass... sen är det väl 3dfx-dags

[Off Topic]
olirc - "Konkurrens är bra och när den inte funkar så försvinner marknaden om inte oligopoli föreligger som i implantatmarknaden för tandläkare där marginalerna ligger på 80%!"
var fick du den siffran ifrån?
tar den även i beräkning hur mycket utveckling och (främst) godkännande av implantat kostar? (handlar ju bara om år av experimentella studier, då både djur och människor)

om du vill dra paralleler mellan implantat och processorer så kanske antalet processortillverkare (på pc-marknaden) inte i sig direkt kan förklara de enorma vinstmarginalerna dessa (inte) har och den "enorma" lönsamhet de flesta av dom går med

Visa signatur

Folding - bad in poker, good in real life

Permalänk
Medlem

ATI har starka kort på hand. Snart spelas dom ut. Lugn i klassen.

Visa signatur

En sann moddare blir aldrig klar.MBY är SWEC SSD Kung!
Har hängt här sedan 2002. Började modda vid P200. Har gröna datafingrar. -Och du undrar hur jag kan veta allt?!?!?

|4700K|HD7970matrix|16Gb|Seasonic x-650|WaterC DDC BIP120+MP-05|

Permalänk

Problemet är inte AMD:s prollar i stock utan dess överklockningspotential. Om överklockning gjordes omöjligt på alla prollar så skulle AMD sälja betydligt mer, inte pga att de flesta överklockar utan för att då skulle inte oc-argumenten fungera som marknadsföring. Men verkligheten ser annorlunda ut och därför är Intel bättre för tillfället.

Visa signatur

Bärbara [ Nada ]
Jobbets [HP Elitebook]
Stationära [ kaputt ]
Övrigt [LG OLED65C2] [PS5] [Xbox One X] [Xbox One Series X]

Permalänk
Avstängd

AMD skulle aldrig köpt ATi om de inte visste att de hade något fint på gång. Jag är helt säker på att AMD kommer ta sig tillbaka in igen.

Visa signatur

"Jo men det var exakt det jag menade med att den enda moddningen detta galleriet innehåller är Sanningsmodifikation och photoshoppande :)"

Permalänk
Medlem

Jag undra varför AMD köpte ATI överhudtaget.
jag tycker AMD ska hålla sig till CPU m.m men inte grafickkort.

Jag läst idag att Intel ska börja med high-end graphics (Fudzilla)

Visa signatur

|Intel Core 2 Duo E6600 ES 2,40GHz @ x,xxGHz|ASUS Maximus Extreme X38|
|Corsair Dominator TWIN3X2048-1800C7DF DDR3 @ xxxxMHz||ATI Radeon HD 2900 XT @ 850/1000|
|RAID 0 2x Maxtor 6V080E0 80GB SATA2|RAID 0 2x WDC WD1200JD-00GBB0 140GB SATA2|Creative |Audigy2 ZS|LiteOn DVDRW SOHW-1693S|Lian-Li PC-65B|OCZ Powerstream 520W|

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Funnyvlad
Problemet är inte AMD:s prollar i stock utan dess överklockningspotential. Om överklockning gjordes omöjligt på alla prollar så skulle AMD sälja betydligt mer, inte pga att de flesta överklockar utan för att då skulle inte oc-argumenten fungera som marknadsföring. Men verkligheten ser annorlunda ut och därför är Intel bättre för tillfället.

Överklockningspotential kan knappast vara någon betydande försäljningsfaktor för AMD. 95% av alla som köper en dator vet väl inte ens vad överklockning är.

Men enligt mina egna observationer har Intel betydligt större andel komponenter i märkesdatorer jämfört med AMD. Där finns det nog stora pengar att tjäna och Intel leder helt klart.

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Atomizer
Men enligt mina egna observationer har Intel betydligt större andel komponenter i märkesdatorer jämfört med AMD. Där finns det nog stora pengar att tjäna och Intel leder helt klart.

Hm, du har i mycket rätt. Dock är det väl just sanningen bakom dessa marknadsandelar som är den smutsigare sidan av historien. Även om Intel skulle tvingas betala böter är det troligen ingen större hjälp i sammanhanget.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Frostyfog

[Off Topic]
olirc - "Konkurrens är bra och när den inte funkar så försvinner marknaden om inte oligopoli föreligger som i implantatmarknaden för tandläkare där marginalerna ligger på 80%!"
var fick du den siffran ifrån?
tar den även i beräkning hur mycket utveckling och (främst) godkännande av implantat kostar? (handlar ju bara om år av experimentella studier, då både djur och människor)

om du vill dra paralleler mellan implantat och processorer så kanske antalet processortillverkare (på pc-marknaden) inte i sig direkt kan förklara de enorma vinstmarginalerna dessa (inte) har och den "enorma" lönsamhet de flesta av dom går med

*host* Och 20000:- för en tand är en konkurensutsatt kostnad? Nä du tandläkare är vår tids bluffmakare när det kommer till implantat!

Permalänk
Medlem

För min del hoppas jag att det såklart kommer gå bra för amd så vi i fortsättningen kan hålla oss till det som är bäst oavsett vad det är för märke:):)

Visa signatur

http://www.tubeamp.se
http://www.sweclockers.com/galleri/6621-rorforstarkarbygge
Nytt rörbygge på g. Hybrid stärkare klar inom kort. Bygger nu även mkt välspelade DAC ar
Ny klass A 30w pushpullstärkare färdigbyggd 2012-10-20. Ska justeras och spelas in,resultat kommer snart på hemsidan

Permalänk
Medlem

Tyvärr blir nog Phenom inte bli så snabb som alla hoppas på.
Penryn (45nm) gör 4,5GHz på luft och Super Pi1m under 10 sec på det.

Hipro slog 8 sec gränsen i super pi vid 5,6GHz med flytade kväve och det finns mer att hämta. Efter helgen vet vi, han kör med den nu.
Han körde även den vid 5,2 - 5,3GHz med SS.

Om AMD (Om man tittar på A64) skall matcha detta i klock. De har problem med att nå över 4GHz. Vissa få ex gör upp emot 4,2 - 4,3GHz.
Tveksamt då de klockar sina nya något lägre än vad deras gamla. De va tal om 40%. Kanske är Phenom 40% snabbare vid samma klock än A64. Dem sa dock att det var mot C2D. Dom behöver fortfarande upp emot 4GHz under extrem kyla för att tävla med Intel då.

Vist, det kan gå. Samtidigt säger dem som kör med Penryn att det finns marginal och att retail kommer troligen vara bättre än ES.

Intel är över ett år före AMD idag. Kommer nog ha ett större då AMD introducerar sina 45nm processorer som nyligen gått i utvecklings produktion i FAB36.

Visa signatur

"Computer games don't affect kids; I mean if Pac-Man affected us as kids, we'd all be running around in darkened rooms, munching magic pills and listening to repetitive electronic music."
-Kristian Wilson, Nintendo Inc, 1989

Permalänk
Medlem

Som vanligt så är det en del pubertetsyngel utan någon förståelse för hur världen ser ut som skriver goja på swecs forum. Den enda anledningen till att ni har en Core 2 Duo i datorn stavas A-M-D. Hur menar jag nu? Jo, om inte amd släppt sin Opteronserie som gick att överklocka något extremt (för den tiden) så skulle ni fortfarande sitta med sunkiga pentium 4 processorer i lite högre mhz med namn som super-ultra-über-version.

Konkurrens är ett måste för att föra teknologin framåt. Även om Intel haft Core 2 Duo teknologin färdig så skulle de inte ha släppt den på marknaden förrän om tidigast 5-10 år. De tjänar mycket mer på att sälja gammalt skit i högre mhz än att utveckla något nytt.

Om Intel får bort AMD från marknaden så kommer den billigaste och sämsta instegsprocessorn garanterat att kosta någonstans mellan 5- och 10.000kr.

Hoppas att ni nu förstår hur viktig AMD är för oss alla.

Permalänk
Medlem

Att Intel skulle få monopol är inte så troligt. AMD är fortförande starka men går det riktigt dåligt är chansen stor att de blir uppköpta av IBM eller Samsung som kan pumpa in stora summor pengar.

Det skulle dock vara kul om AMD kan fortsätta att stå på egna ben.

Angående köpet av ATI var det ett dyrt men smart drag av AMD. AMD kan därför erbjuda CPU/GPU lösningar som inte Intel har möjlighet till. T.ex Fusion är mycket intressant och lyckas AMD med det och Intel har svårt att svara ligger AMD riktigt bra till.

Problemet är AMDs kassa och inte deras kompetens samt ideer. Om inte AMD börjar gå i vinst nästa år börjar det bli farligt på riktigt och ett uppköp skulle inte vara omöjligt. AMDs kassa i dag är inte stor och AMD har dessutom en skuld på 5,1 miljarder dollar som ska vara återbetalad 2012. Detta kan nästan inte sluta bra känns det som. Jag hoppas på ett uppköp så att inte AMD försvinner som företag.

Permalänk
Medlem

Att AMD skulle gå i konkurs? Nej det tror jag inte ett piss på. De har nog vasrit väntat länge inom AMD att det skule bli ett dåligt år. De skulle nog kunna göra en Ericsson de också^^. inte för att de sjunkit så lågt men ändå. Tror de kommer komma med nåt bra som är sammankopplat med köpet av ATI. Det dröjjer nog innan det bär frukt ett sånt köp.

Visa signatur

HD5770 1GB| Phenom 2 x2 555 3.2ghz BE@ x3 3.6Ghz| 2x2048ddr3 corsair xms3 1600mhz | Corsair HX520w | HP w2207| Antec 180b

Permalänk

trott eller ej så ligger dte i intels intresse att amd överlever annars kommer nog diverse lagar tvinga intel att splitras

samt att dell, hp, och övriga helst vill ha flera aktörer då det ger lite mer oem konkurens

samt att det är en marknad med två aktörer det finns plats för så många fler,

amd kan inte dö det ligger inte i någonsa intresse!

Visa signatur

assrock!! hehe

Permalänk
Medlem

Håller tummarna för AMD! Det måste bara finnas en konkurrent till Intel...

Visa signatur

Cooler Master Advanced 912 HAF | Gigabyte Z87X-UD3H | İ7-4770 | Corsair Venceance 2x8GB | Samsung SSD 840EVO + 2TB HDD | Asus GTX 760 OC II | 750W | Eizo Foris FS2331 | MacOS Sierra 10.12.6 [Custo Mac Pro / Hackintosh] |
MBA 2013

Permalänk
Avstängd

fy fan vad synd om amd nu kommer att ''gå under'' :,(

Visa signatur

>AMD Phenom™ 1055T@3,8Ghz + NH-D14|Gigabyte GTX460 1GB@ 850/2200mhz|Gigabyte 870A|A-Data 4GB Ram|CM HaF 912+|Creative X-Fi Titanium+Z-5500|Kingston SSD| Och lite till.<

Permalänk
Hjälpsam

Snart vänder det.
Phenom kommer snart och nästa generation grafikkort har fixat till alla problem som den nuvarande eventuellt har.

celerity; Jag tror att man måste vara väldigt försiktig så att inte tråden spårar ur.
Pajkastning ala AMD versus Intel, i den här typen av trådar, verkar vara mer regel än undantag.
De flesta av oss är nog spytrötta på att så många trådar glider iväg mot, AMD mot Intel, ATI mot Nvidia och XP mot Vista.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 1700 | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/z2ljhr | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/5krwxf
HTPC | https://valid.x86.fr/uuzli0 |

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av celerity
Det är vad du anser är olämpligt. Till en början kan jag säga att hans inlägg redan har skapat en diskussion, vilket är tecken på att det har ett syfte.

Såna inlägg är typiska för SweClockers och de kommer vi aldrig att bli av med, då kunskapsnivån allmänt är låg på sajten.

Sedan tolkar jag hans inlägg som en kommentar. Jag ser inget fel med ett ironiskt inlägg som "buu AMD" och därefter en smiley. Jag tolka det som att han inte tycker det är synd om AMD eller att han inte gillar AMD. Det är en åsikt, om än bristfällig. Och det är snarare användarens problem, då förtroendet för denne sjunker, alltså inget en moderator ska lägga sig i.

Tycker jag.

Precis exakt! Ett inlägg som skapar debatt och diskussion är i mina ögon ett bra inlägg. Även om det står "Buuu AMD :)"

/E

Visa signatur

Vän av ordning.

Permalänk
Avstängd

Skiter det sej med Phenom kan ju AMD iofs återgå till att licenstillverka Intelprollar igen.

Visa signatur

[b]MSI K9N Neo V2 - AMD X2 5200+@3GHz - Corsair XMS2-6400 2X1024 Xtreme - Sapphire HD3870 512MB (855/1200)[/b]

Das Blogg. -Lira lite Gubb-CSS?. Moget?

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av ilg@dd
Skiter det sej med Phenom kan ju AMD iofs återgå till att licenstillverka Intelprollar igen.

har AMD gjort Intel prollar???

Visa signatur

>AMD Phenom™ 1055T@3,8Ghz + NH-D14|Gigabyte GTX460 1GB@ 850/2200mhz|Gigabyte 870A|A-Data 4GB Ram|CM HaF 912+|Creative X-Fi Titanium+Z-5500|Kingston SSD| Och lite till.<

Permalänk

Piddeman, ja på 486-tiden

[offtopic]

Citat:

Ursprungligen inskrivet av olirc
*host* Och 20000:- för en tand är en konkurensutsatt kostnad? Nä du tandläkare är vår tids bluffmakare när det kommer till implantat!

snackar du total kostnad för behandlingen eller skruv-priset?
totalen innefattar:
- rätt mycket tandläkar-tid (billigt timmarvode? nä)
- en sjujäkla massa tandtekniker tid för att göra kronan ovanpå... iom titanskruvar så används ofta titan i kronbasen - ofta utfräst på cnc-utrustning (billelibilligt i inköp och drift)... gjuta guld är snabbare och billigare i jämförelse - gjuta titan är ungefär så omständigt att det är tvunget att röntgas efteråt för att kontrolera deffekter
- material... vilket del för del inte är "svindyrt", men alla 100 sakerna måste bekosta vidare utveckling för sina företags prylar (majoriteten av forskningen är sponsrad på det viset)

jag kan inte säga exakt om implantat/skruvar, men under de senaste 10-15 åren så har antalet konkurenter/leverantörer på protetikmarknaden tredubblats (om inte mer) - konkuranskrafterna är det inget fel på, men marknaden växer och inte på bekostnad av priserna.

Visa signatur

Folding - bad in poker, good in real life

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av OSkar000
Som moderator ska jag se till att debatten i forumet hålls på en vettig nivå och inte spårar ur. Inlägg som det jag citerade ingår inte i vad som är lämpligt att skriva på forumet eftersom det inte är något givande inlägg i debatten.

Så ett inlägg måste alltid vara "givande" ? Jag kan skaka fram tusentals inlägg på det här forumet som inte är givande överhuvudtaget. Ditt inlägg kan snarare ses som ett hot mot en forumsmedlem, vilket knappast inger ett seriöst intryck från dig som "moderator"....

"§ 1.1 Var trevlig, respektera andras åsikter."

Visa signatur

: MSI Z690 A-PRO, i7 12700K@snabb, EKWB 280mm, 32GB RAM, RTX2070S
: Asus Prime Z270, i7 7700K@5.0GHz, Corsair H115i, 16GB RAM, 1070Ti
: Asus Sabertooth Z77, i5 3570K@4,9, Corsair H70, 16GB RAM, 660 Ti x2
: Debian Linux@AMD X2 2,6GHz, 4GB RAM, Asus G210, 10TB WD Green(RAID1)
: Xp-m 2400@4100+, Duron 600@1GHz, K6-2 300@375MHz, P75MHz, sHg 8000, Acer 5930G (all R.I.P).

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av jonazz
Att AMD skulle gå i konkurs? Nej det tror jag inte ett piss på. De har nog vasrit väntat länge inom AMD att det skule bli ett dåligt år. De skulle nog kunna göra en Ericsson de också^^. inte för att de sjunkit så lågt men ändå. Tror de kommer komma med nåt bra som är sammankopplat med köpet av ATI. Det dröjjer nog innan det bär frukt ett sånt köp.

AMD har aldrig varit ett lönsamt företag och det är ett under att de fortfarande fins kvar, de har större skulder än deras tillgångar är värda och inga förutsättnignar för att bli lönsamma eller kunna betala sina skulder.
ATi har hittils kostat AMD så mycket att det verkligen måste revolutionera AMDs produkter till sån grad att de leder till vinster på de kommande årsraporterna, sådant har AMD inte haft på en smärre evighet

Citat:

Ursprungligen inskrivet av zwelegacy
trott eller ej så ligger dte i intels intresse att amd överlever annars kommer nog diverse lagar tvinga intel att splitras
//
amd kan inte dö det ligger inte i någonsa intresse!

du har ett litet tankefel där - ingen kommer tvinga Intel att splittras bara för att AMD slutar: monopol pga överlägsenhet är lagligt
om Intel är ensam kvar så kan man se "PC" som ännu en konsol likt PS3 eller XB360
och jo, inget AMD = +20% av marknaden med fördubblad lösnamhet för Intel... intresset sitter nog i en fet direktörsfotölj...

Visa signatur

Folding - bad in poker, good in real life

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av khelben
Eller när det gäller tunga beräkningar som Boinc och World Community Grid så kan man inte få för mycket datorkraft, förstås..

Jag tänkte mer på om man vill kunna köra alla sina favorit pc spel i 1600x1200 ryckfritt. Räcker det med en AMD 64 X2 6000+ då? :-/ (+ att man har det tyngsta grafikkortet på marknaden, kanske även att man kör i SLI eller i Crossfire läge.)

Checka min rigg och jag kör wow i 1600x1200 default - utan lagg... Använder Linux Ubuntu 7.10 (Gutsy Gibbon). Detta kunde jag iofs inte göra i Win XP, lagg redan i 800x600 med crapkvalité även om jag klockade gjorde inte prestandaboosten någon större skillnad.

Så räcker AMD64 X2 6000+? Helt klart då jag klarar av det med min AMD64 2800+ (Clawhammer, 754).

Visa signatur

Knowledge is not achieved until shared.

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Frostyfog
Piddeman, ja på 486-tiden

[offtopic]
gjuta guld är snabbare och billigare i jämförelse - gjuta titan är ungefär så omständigt att det är tvunget att röntgas efteråt för att kontrolera deffekter
.

Fyi så är titan en legering och inget man gjuter. Järn gjuter man.

Visa signatur

"Jo men det var exakt det jag menade med att den enda moddningen detta galleriet innehåller är Sanningsmodifikation och photoshoppande :)"