FM-sändare och fria frekvenser

Permalänk

FM-sändare och fria frekvenser

Jag har köpt en fm-sändare till min mp3-spelare och tycker den funkar sådär, en hel del brus och inte så lång räckvidd. Den jag har är en svart sak som jag tror är av märket Hama (kostade 300:- på Elgiganten).

Har försökt hitta fria frekvenser som inga radiokanaler sänder på men det är jäkligt svårt att hitta en frekvens som är helt "ledig".
Jag skulle därför i första hand vilja ha tips om vilka frekvenser som är bäst att sända med, men också få veta om ni tycker jag ska köpa en annan sändare. Jag bor i Göteborg.

Permalänk
Medlem

Vad är det för mp3-spelare du har?

Till vissa finns det specifika fm-sändare, exempelvis har jag en iTrip till min iPod som funkar kalas. Inget fåtal förinställda frekvenser utan jag kan välja vilken jag vill från 89-108 MHz.

Överlag kan väl sägas att ju högre upp på skalan desto bättre, jag har min inställd på 107.9 och den 'närmsta' radiostationen i Stockholm ligger på 107.5 så det är inga problem.

Men det du säger om fria frekvenser vet jag inte om du råkat blanda ihop det med komradio? Där finns det åtta frekvenser man får använda fritt (plus subkanaler beroende på utrustning), men de frekvenserna ligger (väl?) inte alls inom vanliga radions frekvensområde?

Vad gäller störning är det väldigt olika, det beror helt på var antennen sitter i bilen och för all del också på kvaliteten på sändaren.

Permalänk

FM-radio sänds normalt sett inom 88-108 MHz. Företag får olika frekvenser licenserade , så att inte luften kan bli fullmatad, utan så att man får in en och inte fler kanaler på en frekvens. Skulle vara bra om man införde en frekvens för just privata småsändare, som är så avlägsen och brusfri som möjligt

Helt tomma frekvenser existerar inte över huvud taget. Signaler som kommer från rymden kommer alltid fylla tomrummen. (t.ex. "myrornas krig" på TV är just sådant brus)

Försök i huvudsak ta frekvenser som är långt ifrån de du får in annars på radion.

kvaliteten på sändaren är inte så betydelsefull, i huvudsak är det lagen som gör att de inte får sända tillräckligt starka signaler för att överrösta allt bakgrundsbrus

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Boomtown
Vad är det för mp3-spelare du har?

Till vissa finns det specifika fm-sändare, exempelvis har jag en iTrip till min iPod som funkar kalas. Inget fåtal förinställda frekvenser utan jag kan välja vilken jag vill från 89-108 MHz.

Överlag kan väl sägas att ju högre upp på skalan desto bättre, jag har min inställd på 107.9 och den 'närmsta' radiostationen i Stockholm ligger på 107.5 så det är inga problem.

Men det du säger om fria frekvenser vet jag inte om du råkat blanda ihop det med komradio? Där finns det åtta frekvenser man får använda fritt (plus subkanaler beroende på utrustning), men de frekvenserna ligger (väl?) inte alls inom vanliga radions frekvensområde?

Vad gäller störning är det väldigt olika, det beror helt på var antennen sitter i bilen och för all del också på kvaliteten på sändaren.

Jag har en 20 gigs Creative Zen Sleek. Jag tror inte det finns någon speciell sändare till Creatives mp3-spelare, eller har jag fel? Den sändare jag har kan också sända med frekvenser i ungefär det spannet som du skriver att din kan, det är just det som gör det svårt att hitta vilka frekvens som är bäst (dvs innebär minst störningar från radiokanalers utsändningar.)

Det du skriver om höga frekvenser kände jag inte till, men det kan ju vara värt att undersöka.

Med fria frekvenser menade jag bara sådana som inte används av någon radiokanal. Jag vill ju inte att exempelvis att någon radiokanals radiovågor ska störa ska störa radiovågorna från min sändare.

Jag använder inte bara sändaren i bilen utan även hemma vid matbordet om jag vill lyssna på kvalitetsmusik på radion istället för radiokanalernas skräp. Hur menar du att störningarna beror på var antennen sitter?

Citat:

Ursprungligen inskrivet av SkunkFunk
Försök i huvudsak ta frekvenser som är långt ifrån de du får in annars på radion.

Har försökt, men det går nästan inte att hitta några som är långt ifrån radiokanalernas frekvenser. Jag har prövat en massa olika frekvenser men det brusar alltid mycket och räckvidden är dålig

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av en snygg fan
Det du skriver om höga frekvenser kände jag inte till, men det kan ju vara värt att undersöka.

Med fria frekvenser menade jag bara sådana som inte används av någon radiokanal. Jag vill ju inte att exempelvis att någon radiokanals radiovågor ska störa ska störa radiovågorna från min sändare.

Jag använder inte bara sändaren i bilen utan även hemma vid matbordet om jag vill lyssna på kvalitetsmusik på radion istället för radiokanalernas skräp. Hur menar du att störningarna beror på var antennen sitter?

Det där med radions frekvenser är en liten djungel. Förr fanns det inte så överdrivet många stationer utöver SR (en bunt närradiostationer i princip) så det var inte så trångt i etern och såvitt jag kommer ihåg kunde vi inte få in 101,4 på en av radioapparaterna hemma när jag var liten där på 80-talet, det gick helt enkelt inte att ratta länger till höger än 100 MHz ungefär.
Men när reklamradion slog igenom blev det trångt och åtminstone här i stockholm är utrymmet 104-107,5 upptaget med uteslutande reklamkanaler. De har sina frekvenser med 0,4 MHz emellan och inget annat.

Däremot, i spannet 88-104 MHz kryllar det av SR-sändare, lokalradiostationer, närradio - allt möjligt. Dessutom finns det många slavsändare som ställer till det ännu mer. I Nacka står två jättemaster som matar radio och tv till Stockholm, men lite överallt står det slavsändare som sköter områden som kanske är i radioskugga från Nacka, som står i utkanten av Nackas räckvidd och så vidare. De kan ju inte sända kanalerna på samma frekvens som Nacka, då blir det knas hos de som får in bägge sändarna...

En lång förklaring till varför jag håller mig högt upp bland frekvenserna för att hitta fri luft.

I bilen har det stor betydelse var antennen sitter, bilens mottagande radioantenn alltså. I min gamla 240 sitter den på vindrutestolpen och alltså ganska nära när sändaren ligger på instrumentbrädan. Men många bilar har antennerna i bakre sidorutan (som 850) eller som en hajfena på taket. Ju längre från sändaren desto sämre mottagning - överlag.

/red
Hittade en bra sida hos Teracom med alla frekvenser: http://www.teracom.se/?page=5197

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Boomtown
Hittade en bra sida hos Teracom med alla frekvenser: http://www.teracom.se/?page=5197

Thx mate!