Permalänk
Medlem

Re: Re: Re: Defekt kort?

Citat:

Ursprungligen inskrivet av CJocke
Mm det är tråkigt värre.
Kommer jag få ett nytt moderkort, om jag skickar tillbaka detta som defekt? står ju inget om det- tänkte bara om du visste.

Jag tror inte att de reparerar det du skickar tillbaka utan du får nog ett nytt ja.

Visa signatur

Cooler Master Mystique | Gigabyte GA-P35C-DS3R | Intel Core 2 Duo E6750 @ 3,51 GHz | OCZ Reaper HPC PC8500 | Inno3D Geforce 8800GT

Permalänk
Medlem

Re: Defekt kort?

Citat:

Ursprungligen inskrivet av CJocke
Fick hem min dator idag, när jag tog upp moderkortet ur kartong och påse var den stora kylflänsen av, ska den inte sitta fast? även en kondensator var lös. Är det bara att returera moderkortet som en defekt vara?

Jag har ifall lagt i alla saker och sådär i en där lindexkartong man får när man köper kläder där med ihopskrynklat papper runt hela, duger det?
Skrev på returnummer, bifoga en lapp(felanmälan) och en kopia på fakturan. missat något?

Någon som vågar gissa hur lång tid jag behöver vänta på nytt moderkort?
Hoppas det kan komma ganska snart, vill bygga ihop datorn.

Förhoppningsvis fick jag med allt jag ville här över. Kanske jag ska posta någon annanstans?
Häls Jocke

Angående din packning så kan dom säga att kartongen är för klen.P.g.a en sån där kläddes kartong är inte mycke o hurra för.Dom kräver någ att de skall va en rejäl kartong som man får grejerna när man beställer.Men håller tummarna för dig att dom inte klagar på din packning.

Sen tilll en annan grej angånde detta moderkort.det är så att jag har nu flashat ett par gånger bioset på kortet utan nå vidare resultat.Efter några omstarter så bugga min bios ur totalt.Asså bioset återgår till defult inställningar fast de står i boot screen att jag har cpun uppe i 3200mhz och i bios inställningarna.Så när jag kommer in sen i win o kör igång cpu-z så går burken defult asså orginal.Nån som vart med om det förut?
Har testat både F10 och F11 me samma resultat.

Visa signatur

[AsusP7P55D[i5-760@4.00Ghz[Kingtiger2x2Gb@9-9-9-24-1600Mhz[6870@ CF]

Permalänk
Medlem

dal90:
Hoppas jag kan få det nästa vecka, men vad jag läst här på forumet kan man få vänta upp till ett halvår i vissa extrema fall. hoppas på en smidig och snabb behandling från datorbutiken. tack för svaren!!

kTa:
Du kan ha rätt om kartongen,får fixa en ny. kommer förmodligen få vänta tills efter helgen på returfraktsedel, så har lite tid på mig. tack för svaret.

Permalänk
Medlem

Re: Re: Defekt kort?

Citat:

Ursprungligen inskrivet av kTa
Sen tilll en annan grej angånde detta moderkort.det är så att jag har nu flashat ett par gånger bioset på kortet utan nå vidare resultat.Efter några omstarter så bugga min bios ur totalt.Asså bioset återgår till defult inställningar fast de står i boot screen att jag har cpun uppe i 3200mhz och i bios inställningarna.Så när jag kommer in sen i win o kör igång cpu-z så går burken defult asså orginal.Nån som vart med om det förut?
Har testat både F10 och F11 me samma resultat.

Samma sak hände mig i höstas någon gång, enda lösningen var att flocka ur batteriet och göra clear CMOS om jag minns rätt...

Citat:

Ursprungligen inskrivet av CJocke
Hoppas jag kan få det nästa vecka, men vad jag läst här på forumet kan man få vänta upp till ett halvår i vissa extrema fall. hoppas på en smidig och snabb behandling från datorbutiken. tack för svaren!!

När jag returnerade ett x1950pro grafikkort till dem i november ås tog det 6 dagar från att jag hade lagt mitt på posten tills det nya låg hemma, från datorbutiken alltså. Hoppas det går lika snabbt för dig!

Visa signatur

FROJDMACHINE [list][*]Sharkoon Rebel9 Economy Edition • Corsair HX520 • 3x Nexus 120mm • TR Ultima-90i • Accelero S1
[*]Gigabyte P-35 DS3 • E6750 • 4GB Corsair XMS2 • Asus HD4850
[/list]

Permalänk
Medlem

Re: Re: Re: Defekt kort?

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Painby
Samma sak hände mig i höstas någon gång, enda lösningen var att flocka ur batteriet och göra clear CMOS om jag minns rätt...

Får ta o testa o gö så under helgen.Tycker de behagligare o clocka med F10 och F11 biosarna när man har minnes settings frame hela tiden.Vill få igång me nyare bios när nya cpuerna kommer.Skall köpa mig en E8500 el E8400.

Visa signatur

[AsusP7P55D[i5-760@4.00Ghz[Kingtiger2x2Gb@9-9-9-24-1600Mhz[6870@ CF]

Permalänk
Medlem

jag har P35-DS3 rev 1.0, en quad 6600, Crucial BallistiX PC8500, xfx 8600gt..

när jag har fixat i bios för att klocka processorn och sen ska spara allt, då stängs datorn av hastigt sen startar den upp, den kommer till "moderkortsbilden" precis i början, sen efter det så dör den igen. sen bootar den upp som vanligt men inte med min klock kvar, utan helt orginal.

någon som har en aning om vad det kan vara ?
nån defekt komponent eller ?

jag kör nu med bios F11 bios, har provat lite olika men samma sak då med.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av alx-z
jag har P35-DS3 rev 1.0, en quad 6600, Crucial BallistiX PC8500, xfx 8600gt..

när jag har fixat i bios för att klocka processorn och sen ska spara allt, då stängs datorn av hastigt sen startar den upp, den kommer till "moderkortsbilden" precis i början, sen efter det så dör den igen. sen bootar den upp som vanligt men inte med min klock kvar, utan helt orginal.

någon som har en aning om vad det kan vara ?
nån defekt komponent eller ?

jag kör nu med bios F11 bios, har provat lite olika men samma sak då med.

Verkar som du har samma problem som jag har:( Kör jag med bios versionen F4och rev1.0 så funkar de hur bra som helst.Men kör jag in nån nyare så börjar min betesig konstigt...Men min ställer om allt om man kör en vanlig reboot från win.Då kan den noll ställa biosen fast de står min clocknings värden i bioset.....skuma grejer de här.

Visa signatur

[AsusP7P55D[i5-760@4.00Ghz[Kingtiger2x2Gb@9-9-9-24-1600Mhz[6870@ CF]

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av kTa
Verkar som du har samma problem som jag har:( Kör jag med bios versionen F4och rev1.0 så funkar de hur bra som helst.Men kör jag in nån nyare så börjar min betesig konstigt...Men min ställer om allt om man kör en vanlig reboot från win.Då kan den noll ställa biosen fast de står min clocknings värden i bioset.....skuma grejer de här.

aa exakt, klockningen är kvar för mig me, men det är det att bios har ställt om sig till default. sjukt jobbigt är det, man vill ju kunna köra en klock normalt.

men är det så att det kan hänga på vilken bios man har eller ?

om du skulle lösa det säg gärna hur du gjorde det

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av alx-z
aa exakt, klockningen är kvar för mig me, men det är det att bios har ställt om sig till default. sjukt jobbigt är det, man vill ju kunna köra en klock normalt.

men är det så att det kan hänga på vilken bios man har eller ?

om du skulle lösa det säg gärna hur du gjorde det

jag kör me F4 biosen o har aldrig märk nå sånt fel...Så testa F4 biosen och se om de hjälper för dig med.Eller så kan du testa och stänga ner burken o dra ur strömkabeln från väggen till agget o trycka ett par gånger på power knappen så du tömer agget på ström.Sen tar du ur batteriet ett tag och stoppar i det igen.Så kan du säga om de hjälper:D.Asså med den bioset du kör med nu.Läste att de va en här i tråden som hade samma fel o gjorde så me batteriet och de hjälpe för han.Man vill juh kör me nyaste biosen för att slippa trycka ctrl+F1 för att få minnes settings fram:P
Tänker själv testa de ikväll när barnen sover....vill inte hålla på me såna grejer o barn springande runt bena på en:D

Visa signatur

[AsusP7P55D[i5-760@4.00Ghz[Kingtiger2x2Gb@9-9-9-24-1600Mhz[6870@ CF]

Permalänk
Medlem

vilket j*vla skit.. så fort jag enablar fsbn i bios o kör på orginal klock, och startar om så dör datorn, den bootar upp och sen startar den om vid moderkortsbilden och sen står fsbn på disable igen provade me F4 bioset nu men det hjälpte tyvärr inte.
någon annan som har nån aning om vad som kanske funkar ?

Permalänk
Medlem

Hur ställer man in FSB:DRAM till exempelvis 5:6?
Får 2.0, 3,5 osv att välja mellan.

Går det ändra till 9:12 då min fsb ligger på 300 och har pc6400 minnen.

Permalänk
Medlem

2.0 är 1:1, resten får du räkna ut själv

Visa signatur

FROJDMACHINE [list][*]Sharkoon Rebel9 Economy Edition • Corsair HX520 • 3x Nexus 120mm • TR Ultima-90i • Accelero S1
[*]Gigabyte P-35 DS3 • E6750 • 4GB Corsair XMS2 • Asus HD4850
[/list]

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Painby
2.0 är 1:1, resten får du räkna ut själv

2.0 vet jag. Resten verkar inte speciellt logiskt... Därför jag frågar.

Går det med 9:12?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Akiira
2.0 vet jag. Resten verkar inte speciellt logiskt... Därför jag frågar.

Går det med 9:12?

Det är väldigt logiskt!

Har du ställt fsb på t.ex 200 och väljer 3.0 så är det 200 * 3 = 600
Ställer du in 400 på fsb och väljer divider 2.5 = 1000

2.0 vet jag inte varför den är på 1:1 däremot, dessutom så ska det väl stå i BIOS vad fsbn och minnet står i för mhz precis ovanför ram dividern

Visa signatur

W10 - Fractal Design Define S - Asus ROG x570f
3700x @ 4.25GHz - 2x16GB Corsair Dominator @ 3733c16 - Asus VG279QM
Asus RTX 2070 Super Dual EVO - RM750x - G305 - G533 - DuckyOne2Mini

Permalänk
Medlem

Hursomhelst så är det väl bäst att ha den på 1:1 (FSBx2 för DDR-minnen, dual data rate). Har hört att intelsystem inte drar nytta av att minnena går snabbare än fsb. Enligt något test här på sweclockers fungerade det lika bra att ha låg hastighet och låga timings som hög hastighet och höga timings iaf!

Visa signatur

FROJDMACHINE [list][*]Sharkoon Rebel9 Economy Edition • Corsair HX520 • 3x Nexus 120mm • TR Ultima-90i • Accelero S1
[*]Gigabyte P-35 DS3 • E6750 • 4GB Corsair XMS2 • Asus HD4850
[/list]

Permalänk
Medlem

Men grabbar, anledningen till att datorn stänger av sig osv är väl pga klockinställningarna? Det är så kortet gör när det inte pallar (vare sig det är strömförsörjningen, för hög buss, etc).

Hade också problemet med att inställningarna aldrig sparas dock, men det löste sig automatiskt.

Hur fan får man loss batteriet förresten? stod och drog och pillade men det gick ju sådär bra.

Permalänk
Medlem

okej, får hoppas att mitt löser sig själv sen då verkar lite långsint just nu men men.

när jag fick ur batteriet tröck jag inte den lilla metal grejen med en skruv mejsel, sen bende jag loss batteriet med en plast bit jag hittade hemma, går säker bra med nått annat också

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Skillz
Det är väldigt logiskt!

Har du ställt fsb på t.ex 200 och väljer 3.0 så är det 200 * 3 = 600
Ställer du in 400 på fsb och väljer divider 2.5 = 1000

2.0 vet jag inte varför den är på 1:1 däremot, dessutom så ska det väl stå i BIOS vad fsbn och minnet står i för mhz precis ovanför ram dividern

2.0 är ju precis som de andra, 2.0 minnesratio och 400MHz FSB ger ju 800MHz på minnena

Verkar ha sprungit in i en FSB vägg kring 460MHz, har F6 bios och ds3 rev 2.0. Någon annan som har komit fram till ett liknande stopp?

Datorn är 100% stabil i FSB 453MHz, men vill inte ens boota 460!

Permalänk
Medlem

Angående minnes dividern på ds3 så står det ju vilken hastighet du får ut när du ändrar precis under. sen så är det ju en "minnes multipel" du ändrar på t.ex 2.0*333=666 och 2.40*333=799 väldigt logiskt;)

KTA, när du bytte bios du ställde väl ner klockningen till default innan eller? Eller det kanske inte behövs då den förmodligen gör det när du byter bios..hmm.
Men det låter ju ungefär som att ni bytt bios och sen bara poffat upp till samma inställningar som ni hade förut på direkten.

Visa signatur

Asus Prime Z390-A - Intel I7 9700KF - Corsair Vengeance 2x8GB 3200Mhz CL16 - MSI GeForce RTX 2080 SUPER 8GB Ventus XS OC - Creative Sound Blaster Z (skäms) - Corsair AX 1200i Digital 1200W 80+ Platinum - Fractal Design R6 - Sennheiser GSP 600 - Acer Predator XB271HUA

Permalänk

Vad ska finnas med i kartongen med ett sånt här kort, tror något fattas i min kartong. Har rev 1.0.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Tommy_h

Men det låter ju ungefär som att ni bytt bios och sen bara poffat upp till samma inställningar som ni hade förut på direkten.

Precis, glöm ej att göra en "Clear CMOS" i Bios efter ni flashat, annars kan det gå hur som helst.

Visa signatur

Spel: Intel i5 9600K@4,8GHz | Hydro H100i Pro | 32GB Vengeance RGB Pro 3000MHz | Z390 Gaming X | HX750 | GTX1060 6GB | MSI Optix G273QF | Corsair Obsidian 500D RGB | EVO 970 Pro 500GB + EVO 980 1TB
Barnens: Intel i7 920 | 16GB Corsair | GA-X58A-UD7 | HX520 | GTX460 SLI | P182 | EVO 840 256GB

Permalänk
Medlem
Citat:

[i]KTA, när du bytte bios du ställde väl ner klockningen till default innan eller? Eller det kanske inte behövs då den förmodligen gör det när du byter bios..hmm.
Men det låter ju ungefär som att ni bytt bios och sen bara poffat upp till samma inställningar som ni hade förut på direkten. [/B]

Där har vi någ boven:D.Asså jag flashar i DOS o sen när de är klar så skall man stänga av burken.Är det då man jör en cmos?Jag har bara stägnt ner o sen startat upp burken o gått in i biosen o kört en load optimized defaults bara.
Är inte den bästa på flasha bos så jag har kört bara de som står i manualen.

Visa signatur

[AsusP7P55D[i5-760@4.00Ghz[Kingtiger2x2Gb@9-9-9-24-1600Mhz[6870@ CF]

Permalänk
Medlem

Hmm ja det kanske bara är jag som kör med gamla betrodda metoder, men så har det alltid stått som rekommendation förr att man göra en sån Clear CMOS. Finns som inställning i bios, kolla igenom menyerna så hittar du den.

Det är för att man ska rensa ur alla gamla mysko inställningar, varav vissa den nya biosen kanske inte har stöd för! Så man får en ny, rensad, fräsch, luktar citron, plattform! Visserligen får man ju snällt göra om hela jobbet att överklocka burken efter det!

Visa signatur

Spel: Intel i5 9600K@4,8GHz | Hydro H100i Pro | 32GB Vengeance RGB Pro 3000MHz | Z390 Gaming X | HX750 | GTX1060 6GB | MSI Optix G273QF | Corsair Obsidian 500D RGB | EVO 970 Pro 500GB + EVO 980 1TB
Barnens: Intel i7 920 | 16GB Corsair | GA-X58A-UD7 | HX520 | GTX460 SLI | P182 | EVO 840 256GB

Permalänk
Medlem

Jag brukar nollställa biosen innan jag flashar om biosen.Vågar inte flasha me clockad burk ifall de händer nått.Men skall köra en flash antingen lite senare eller imorgon.Och efter man har stägnt av burken kör jag en cmos me bygel.sen startar jag upp burken o kör en load optimize defaults.Sen börjar clocka igen o se om de blir bättre.Men vill va säker att mitt kort kommer ha stöd för nya cpuerna som kommer.har planer på o köpa en E8400 el en E8500.

Visa signatur

[AsusP7P55D[i5-760@4.00Ghz[Kingtiger2x2Gb@9-9-9-24-1600Mhz[6870@ CF]

Permalänk
Medlem

Jag flashade till nya F11 utan att cleara cmos, inga problem, det jag gjorde var dock restore defult vilket man alltid ska göra.

Visa signatur

|AMD Ryzen 9 5900X| |ASUS ROG Strix B550-F| |Crucial Ballistix 32GB CL16@3600MHz| |PNY RTX 4090 XLR8 Gaming| |Samsung 990 Pro 2TB| |Samsung 970 Evo Plus 1TB| |Samsung 860 Evo 1TB| |Corsair RM1000| |Fractal Design Define R5| |LG OLED 48" C2 Evo|

Permalänk
Medlem

Wolfdale? Det går nog bra, GA-P35-DS3 har ju inofficiellt stöd för 1333FSB. Eller det står ju till och med på kartongen ju! Jag planerar att inhandla en Yorkfield när de kommer 29/1 !

Fast vi får väl se om det datumet stämmer... och vad de verkligen kommer kosta...

Visa signatur

Spel: Intel i5 9600K@4,8GHz | Hydro H100i Pro | 32GB Vengeance RGB Pro 3000MHz | Z390 Gaming X | HX750 | GTX1060 6GB | MSI Optix G273QF | Corsair Obsidian 500D RGB | EVO 970 Pro 500GB + EVO 980 1TB
Barnens: Intel i7 920 | 16GB Corsair | GA-X58A-UD7 | HX520 | GTX460 SLI | P182 | EVO 840 256GB

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Devil May Cry
Jag flashade till nya F11 utan att cleara cmos, inga problem, det jag gjorde var dock restore defult vilket man alltid ska göra.

Så har jag med gjort men då har biosen kajkat ut efter ett tag....Efter nån dags användning så drar man en reboot o då blir den så att burken slår av presic som när man sitter clockar att han stänger ner helt o sen bootar upp.Så händer de för mig att han slår av nån sec och sen bootar han upp.Så slår man ett öga i biosen o där står allt som de skall va med O/C men i win är allt orginal.Enligt Cpu-z och när man kör en runda i super-pi så får man orginal resultat:(

Visa signatur

[AsusP7P55D[i5-760@4.00Ghz[Kingtiger2x2Gb@9-9-9-24-1600Mhz[6870@ CF]

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av kTa
Så har jag med gjort men då har biosen kajkat ut efter ett tag....Efter nån dags användning så drar man en reboot o då blir den så att burken slår av presic som när man sitter clockar att han stänger ner helt o sen bootar upp.Så händer de för mig att han slår av nån sec och sen bootar han upp.Så slår man ett öga i biosen o där står allt som de skall va med O/C men i win är allt orginal.Enligt Cpu-z och när man kör en runda i super-pi så får man orginal resultat:(

Men då är det alltså fixat om det är det, för det är bara att rensa cmos.
Dock låter det där lite konstigt.

Visa signatur

|AMD Ryzen 9 5900X| |ASUS ROG Strix B550-F| |Crucial Ballistix 32GB CL16@3600MHz| |PNY RTX 4090 XLR8 Gaming| |Samsung 990 Pro 2TB| |Samsung 970 Evo Plus 1TB| |Samsung 860 Evo 1TB| |Corsair RM1000| |Fractal Design Define R5| |LG OLED 48" C2 Evo|

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Devil May Cry
Men då är det alltså fixat om det är det, för det är bara att rensa cmos.
Dock låter det där lite konstigt.

Men de flen har kommit me F11 biosen med.

Visa signatur

[AsusP7P55D[i5-760@4.00Ghz[Kingtiger2x2Gb@9-9-9-24-1600Mhz[6870@ CF]

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av alx-z
vilket j*vla skit.. så fort jag enablar fsbn i bios o kör på orginal klock, och startar om så dör datorn, den bootar upp och sen startar den om vid moderkortsbilden och sen står fsbn på disable igen provade me F4 bioset nu men det hjälpte tyvärr inte.
någon annan som har nån aning om vad som kanske funkar ?

Ja, jag vet vad det är, ditt batteri matar inte ström, kan bero på att det inte laddar, batteriet är trasigt, eller kontakterna är fel.

Ryck aldrig på batterierna, finns ingen som helst anledning att röra batterierna någonsin.

Visa signatur

AMD X4 945ee @ 3,8 Ghz | Asus M3N-HT Deluxe | 8GB Corsair PC8500 | SLI: Asus + Gigabyte GTX 275 @ 696Mhz | 1TB+1TB Seagate 7200.12, Samsung F3 | X-Fi XtremeGamer | FD Define R2 | Corsair 750W | Dell 2209WA @ 75Hz | Windows 7 RC | www.minhembio.com/Camper | Datorn som Produktlista