Permalänk

Termalright HR-05 på P5W DH Deluxe

Datorn började hänga sig ibland, testade byta minnen utan resultat så jag tänkte att något kanske är för varmt. Det enda jag hittade som faktiskt var varmt var nordbryggan, så jag bestämde mig för att köpa en ny kylare till den.

Jag föll direkt för Termalrights HR-05, hur snygg är inte den skönheten, och lär vara bland de bästa prestandamässigt också.

Skulle precis beställa en från dustin när jag endå tog en snabbgoogling och hittade en lista över kompatibla moderkort, P5W DH Deluxe stog med, så allt var frid och fröjd och jag lär beställningen gå igenom.

Två dagar senare anländer den. Jag börjar med att plocka ner hela datorn för att få ut moderkortet då det är i princip omöjligt att komma åt runt en feta Ninja rev. B i ett litet Antec Solo.

Problem nr 1:
Den nuvarande NB-kylaren sitter ihop med mosfetkylaren via en heatpipe. Detta visste jag om innan jag beställde nya kylaren, så ingen större överraskning.

Något att tänka på är dock att Termalrights MOSFET-kylare i samma serie INTE passar alls på P5W DH Deluxe Trotts att det står att den är kompatibel. Så varning här för att köpa den som utbyte mot stockkylaren!

Jag löste det genom att behålla gamla NB-flänsen på heatpipen men bocka till den så den inte var ivägen för den nya kylaren:

(ledsen för oskärpan)

Problem nr 2:
När jag endå monterade bort originalkylaren upptäckte jag att "kylpastekudden" som sitter mot mosfettarna verkade ligga emot ganska ojämnt (notera hur det är inpressade märken ute vid sidorna men inte i mitten)

Eftersom mitt moderkort har "byglar" och inga hål man fäster NB-kylaren i såhade jag 2st extra "snäppen" för hålmontering man fick med HR-05:an. Dessa två hade lite kraftigare fjädrar, så de skulle kunna hålla fast kylaren bättre än de gamla:

Ett nytt problem var nu att de nya plasthakarna var lite längre, så jag fick tillverka en distans:

Det följer faktist med 4st buntband i förpackningen med kylaren, men det var inte dem jag använde även om de skulle fungerat lika bra. (De medföljande var halvtransparenta mjölkvita)

För att minska risken för dålig kontakt ytterligare applicerade jag en liten klick kylpasta på varje MOSFET innan jag tryckte på kylaren igen:

Problem nr 3:
Fästet med små hakar att fästa i öglorna som föjde med var designat så att det inte alls fungerade med mitt moderkort. Såhär ser fästet ut:

Som ni ser på den här bilden är byglarna vända 90-grader fel för att hakarna ska kunna fästa i dem, hade man haft ett moderkort med fyra byglar så hade fästet fungerat på de andra två, men alltså inte om man har dem som på detta moderkort. Inte så himla smart med tanke på att det står att det ska passa moderkortet.

Lösningen var helt enkelt, som ni kan se ovan, att använda fästannordningen från originalkylningen.

Avslutningsvis lite bilder på hur det hela blev:

Så, nu vet ni hur ni ska göra om ni köper en Termalright HR-05 till ett P5W DH Deluxe. Hoppas det var intressant läsning för någon.

Visa signatur

i7 930 @ 3.8 | P6X58D-E | 6GB Corsair XMS3 | 2x R9280X | Intel SSD|
Dell UltraSharp 2707WFP | Logitech Z5500 | Logitech Illuminated | MIONIX Saiph 1800 |

Permalänk
Medlem

Schysst med en beskrivning. Visst att heatpipen är ivägen, men skumt att fästerna inte funkade som de borde.

Visa signatur

Ledsen att jag inte kan svara på mer, men överklockning är absolut inte mitt område Vad jag förstår handlar det om att man fäster ett klockbatteri på processorn så går den snabbare, eller hur?

Permalänk
Medlem

Fy fan vad snyggt gjort!
Precis så där ska det se ut
Fan blir sugen på att börja mecka lite nu.

Permalänk
Medlem

Samma problem med fästögglorna och bygeln på ASUS M2A-VM och M2A-VM HDMI (även bareboneversionen, som jag har)... Trotts att det även skulle passa på det enligt deras tabell.

Men jag vågar inte ens prova med orginalbygeln eftersom HR-05 är så mycket tjockare + att en kondensator sitter så illa till så kylarens mitt hamnar på kanten av chipet.

Permalänk

Jo, originalbygeln spänner på ganska bra, får hoppas att det håller.

Jobbigt att kondensatorn är ivägen för att kunna montera den centrerat. Jag fattar inte hur de kan lägga till iche kompatibla moderkort i deras lista.

Visa signatur

i7 930 @ 3.8 | P6X58D-E | 6GB Corsair XMS3 | 2x R9280X | Intel SSD|
Dell UltraSharp 2707WFP | Logitech Z5500 | Logitech Illuminated | MIONIX Saiph 1800 |