Permalänk
Medlem

Att bygga om tangentbord?

Hej där!

Jag har lite frågor angående tangentbord. Hur de funkar och om man kan bygga ett eget.

Jag har tidigare gjort lite trådar med tips om mitt projektarbete (går trean, teknisk linje) och har tänkt att göra ett Guitar Hero liknande program i Java. Från början var tanken att jag skulle spela spelet med en egen gitarr, men nu har tankarnga gått över till att bygga om ett tangentbord till något instrument liknande (Munspel eller liknande ), och tänkte fråga hur svårt det egentligen är. Någon som har erfarenhet av att bygga om ett tangentbord? Hur pass svårt är det o.s.v? Jag behöver råd och tips innan jag tar mig vatten över huvudet.

//Kiddo

Permalänk

Haru prövat att använda orginal gitarren på Guitar Hero på datorn? Finns ju en adapter till vanliga ps kontrollen som gör att du kan koppla in kontrollen i USB

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Christian87
Haru prövat att använda orginal gitarren på Guitar Hero på datorn? Finns ju en adapter till vanliga ps kontrollen som gör att du kan koppla in kontrollen i USB

Det förstör lite hela tanken med att det ska vara ett projektarbete ^^

Permalänk
Medlem

Ja jag har bestämt att göra ett projektarbete. Det går ut på att jag ska köpa en adapter och koppla till datorn. Sen får du ju skriva lite om addaptern och hur du köpte den! Jättebra projektarbete^^

Permalänk

Trodde projektarbetet var att göra själva programmet och "gitarren" var ett sidoproblem bara. Men lyckas du med tagentbords-gitarren så säg till, vill gärna göra ett till "frets on fire".

Permalänk
Medlem

att bygga om ett tangentbord är inte så svårt men fruktansvärt tråkigt.

skruva isär tangentbordet
plocka ur plastfilmen med ledningsbanorna och kretskortet som alla ledningsbanor går till.

1. "tracea" vilka banor som kortsluts för den tangenten du vill använda.
forsätt att göra så för alla knappar du behöver.

2. löd sladdar till kontakterna på kretskortet

3. kom på att kretskortet satt åt andra hållet

4. löd om sladdarna

5. koppla in det

6. starta notepad och se vilka knappar som engetligen trycks ner

7. börja om på 1

andra saker att tänka på om man ska använda det för spel är att vissa tangenter skuggar varandra om dom trycks ner samtidigt(datorn missar någon av tangenterna) så kolla upp det innan du börjar.

andra gången jag skulle bygga så köpte jag en I-pac istället för att slippa steg 1-7
den är defaultconfad för att matcha MAMEs knappar men kan även programeras med egna knappar

http://www.ultimarc.com/ipac1.html