HOWTO: Zepto 3215W samt Ubuntu 7.10

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av PointMan
Det där fungerar inte för mig.
modprobe p4-clockmod fungerar inte samt /sys/devices/system/cpu/cpu0/cpufreq/scaling_governor finns inte i mitt system.

Gör du det med rotprivilegier då?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Sachankara
Gör du det med rotprivilegier då?

Jupp.

Visa signatur

Ryzen 7 5700X3D | Gigabyte B550 Gaming X V2 | 32 GB HyperX Beast 3600 MT/s | Asrock RX 9070 | 1 TB Kingston Fury Renegade | 2 TB Samsung 860 EVO | EVGA G2 750W | FD Define R5 Ti | 2 x 27" MSI MAG274QRF-QD

Permalänk
Medlem

Ljudet fungerade fint efter din exemplariska lazydog PointMan, tack!

Men jag lyckades inte få ordning på mitt Wpro 300 BMG med ndiswarpper. Förstår inte varför det inte fungerade. Allt såg korrekt ut efter sudo ndiswrapper -l, men inget wireless i menyerna efter.

Fick köra varianten madwifi istället och den verkar fungera ok/sådär. Lite crappig mottagning och svårt att koppla upp när styrkan är låg - jmf med windows laptop där det fugerar problemfritt, dvs inte problem routerns trådlösa.

Interfacet kring val av wireless network, krypto mm känns rätt "styltigt" också, men, men - blir väl bättre.

Men jag förstår ändå inte varför ndiswrapper med win drivrutiner inte fungerade. Jag kör 64bit Ubuntu 7.10. Kan det ha med det att göra? PointMan, kör du 32 bit eller?

Info: Riktiga Wpro (Atheros WLAN) drivare verkar vara på gång. Jag lyckades inte bygga det som finns i senaste branchen än och det hela verkar vara i tidigt pre-pre stadie. Mer info här:
http://linuxwireless.org/en/users/Drivers/ath5k

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av TheNick
Ljudet fungerade fint efter din exemplariska lazydog PointMan, tack!

...

Men jag förstår ändå inte varför ndiswrapper med win drivrutiner inte fungerade. Jag kör 64bit Ubuntu 7.10. Kan det ha med det att göra? PointMan, kör du 32 bit eller?

Info: Riktiga Wpro (Atheros WLAN) drivare verkar vara på gång. Jag lyckades inte bygga det som finns i senaste branchen än och det hela verkar vara i tidigt pre-pre stadie. Mer info här:
http://linuxwireless.org/en/users/Drivers/ath5k

Glad to help

Fungerar förmodligen inte tack vare 64bit versionen, drivrutinen är till 32bit skulle jag tro.

Visa signatur

Ryzen 7 5700X3D | Gigabyte B550 Gaming X V2 | 32 GB HyperX Beast 3600 MT/s | Asrock RX 9070 | 1 TB Kingston Fury Renegade | 2 TB Samsung 860 EVO | EVGA G2 750W | FD Define R5 Ti | 2 x 27" MSI MAG274QRF-QD

Permalänk
Hedersmedlem

Jepp, om du kör 64-bitars kernel så måste också 64-bitars drivers (dvs för 64-bitars windows) användas.

Visa signatur

Asus ROG STRIX B550-F / Ryzen 5800X3D / 48 GB 3200 MHz CL14 / Asus TUF 3080 OC / WD SN850 1 TB, Kingston NV1 2 TB + NAS / Corsair RM650x V3 / Acer XB271HU (1440p165) / LG C1 55"
NAS: 6700K/16GB/Debian+ZFS | Backup (offsite): 9600K/16GB/Debian+ZFS

Permalänk

Jag har lyckats ta mig igenom hela guiden ända tills jag ska köra alsaconf.

robbin@robbins-coola-laptop:~$ alsaconf
bash: alsaconf: command not found

får jag till svar då. Hittar inget på google om hur man annars kör alsaconf.

Märk att jag har 3415w, vet inte om det gör någon skillnad.

Permalänk
Medlem
Permalänk
Medlem

Måste bara skriva och tacka för en fungerande guide Ljudet funkar perfa nu!

Permalänk

hej
Jag fastar på steg 7
När jag gör "sudo ./configure" så får jag ett felmeddelande

"checking for libasound headers version >= 1.0.12... not present.
configure: error: Sufficiently new version of libasound not found."

Vad kan jag ha gjort för fel?

Tack i förväg för hjälpen

Jag fixade det genom att installera om ubuntu och köra den här guiden igen

Permalänk
Medlem

Viktigt för att wpro 300 att fungera. ndiswrapper måste startas vid uppstart annars måste man skriva "sudo modprobe ndiswrapper" varje gång datorn startas om.

sudo gedit /etc/modules
lägg till "ndiswrapper" längst ned i filen.

Jag är novis på ndiswrapper och trodde att ndiswrapper -m gjorde exakt detta, men det verkar enbart som själva aliaset läggs till.

Permalänk
Medlem

funkar det bäst med Win-drivare och "Zeptos"-kortet

eller är det bättre att köra Intelkortet istället, som serkar ha direktstöd om än lite betaartat just nu verkar det.

?

Visa signatur

Operativsystemet som löser nästan alla problem: Mint

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av AndreaX

eller är det bättre att köra Intelkortet istället, som serkar ha direktstöd om än lite betaartat just nu verkar det.

?

Jag har inte haft några problem med Zeptos WLAN i Ubuntu, det fungerar utan problem hela tiden, när jag startar datorn så fungerar det trådlösa nätverket direkt.

EDIT: Rättade konstig meningsuppbyggnad.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av PointMan
fungerar utan problem hela tiden,

jag är bara lite nojig över wifi då jag haft mycket mysko urkopplingar osv så man måste starta om drivare och nycklar som försvinner etc.

men det låter ju bra då, tackar för försäkrandet, guiden, och filerna ifall jag nu får beställt nån gång då.

Visa signatur

Operativsystemet som löser nästan alla problem: Mint

Permalänk

Jag lånar tråden en liten stund:

Jag har en Zepto 3215w, har fått det mesta att fungera (ljudet bl a) förutom det som fungerade out of the box med Ubuntu 7.10.
Dock har jag lite problem med standby och hibernation. Det vill sig inte riktigt.
När man stänger locket så förblir datorn på. Efter att man öppnat igen blir skärmen svart och datorn slår snällt av sig självt.

Nån som har en zepto 3215w som har fått det att fungera? Ska jag ändra någon inställning i BIOS?

Här är specs:

Intel C2 DUO T5250 1,50GHz 800MHZ
3024 MB DDR2 PC5300
120GB SATA 2,5" 5400RPM - SAMSUNG
SAMSUNG DVD-RW DL 6xx4W/6xx5WD/2x
Intel Pro/Wireless 4965AGN

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av AndreaX

?

Atheros är absolut att föredra i Linux miljö, jag har inte haft några problem alls med kärnmodulen från Madwifi. Nästan alla högpresterande kort (Ubiquiti, Senao, SparkLAN och Wistron för nämna några) använder Atheros som krets. Vill dock understycka att Madwifi inte klarar av någon form utav 802.11n ännu.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av dumpster25
Jag lånar tråden en liten stund:

Jag har en Zepto 3215w, har fått det mesta att fungera (ljudet bl a) förutom det som fungerade out of the box med Ubuntu 7.10.
Dock har jag lite problem med standby och hibernation. Det vill sig inte riktigt.
När man stänger locket så förblir datorn på. Efter att man öppnat igen blir skärmen svart och datorn slår snällt av sig självt.

Nån som har en zepto 3215w som har fått det att fungera? Ska jag ändra någon inställning i BIOS?

Här är specs:

Intel C2 DUO T5250 1,50GHz 800MHZ
3024 MB DDR2 PC5300
120GB SATA 2,5" 5400RPM - SAMSUNG
SAMSUNG DVD-RW DL 6xx4W/6xx5WD/2x
Intel Pro/Wireless 4965AGN

Installera paketet hibernate i pakethanteraren. Ändra sedan i System --> Inställningar --> Strömhantering och ändra till viloläge där. Tänk på att du behöver lika mycket swap som ram för att det ska funka.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av LeifSandvik
Installera paketet hibernate i pakethanteraren. Ändra sedan i System --> Inställningar --> Strömhantering och ändra till viloläge där. Tänk på att du behöver lika mycket swap som ram för att det ska funka.

Tack så mycket för hjälpen. Vänteläge fungerade kanon.
Viloläget inte riktigt men det beror säkert på det du sa om att swapstorleken ska motsvara minnesstorleken.

Hur får jag reda på den exakta minnesmängden på min dator under ubuntu?
Jag har ca 3GB i zepton 3215w. Några Mb är till den integrerade grafiken. Ska det vara exakt lika mkt swap? eller får det vara =>

Minns att paketet uswsusp klagade på att den inte kunde hitta någon aktiverad swappartition.

kommandot free säger följande:

:~$ free -b total used free shared buffers cached Mem: 3181592576 1318395904 1863196672 0 22843392 881717248 -/+ buffers/cache: 413835264 2767757312 Swap: 4918673408 0 4918673408

Swapfilen är ju större än minnesmängden.

Och min /etc/fstab ser ut så här:

# /etc/fstab: static file system information. # # <file system> <mount point> <type> <options> <dump> <pass> proc /proc proc defaults 0 0 # /dev/sda1 UUID=a3058885-d973-4cd0-9bc6-4ee9296a7220 / ext3 defaults,errors=remount-ro 0 1 # /dev/sda5 UUID=bf801552-3d28-40ef-96e5-20d030f226c7 none swap sw 0 0 /dev/scd0 /media/cdrom0 udf,iso9660 user,noauto,exec 0 0

Och uswsusp.conf visar:

# /etc/uswsusp.conf(8) -- Configuration file for s2disk/s2both resume device = UUID=bf801552-3d28-40ef-96e5-20d030f226c7 splash = y compress = y early writeout = y image size = 1463532584 RSA key file = /etc/uswsusp.key shutdown method = platform

Den pekar ju mot rätt partition. Samma UUID som swappartitionen.

Det som händer är att det försöker gå ner i viloläge så hoppar den tillbaks och säger att den inte kunde göra det.

Nån som fått det att fungera under 3215w???

Permalänk
Medlem

dumpster25. Tror det behövs en ändring i BIOS, komemr inte ihåg vad det var.
Hitta:
För att få igång viloläge (hibernate) krävs att det finns (minst) lika mycket SWAP som det finns RAM. D.v.s. har du 1GB RAM behöver du minst 1GB SWAP.

För att få igång viloläge (suspend-to-RAM) krävs en ändring i datorns BIOS. BIOS-inställningarna nås genom att man trycker F2 precis när datorn startar. Då skall man komma in i BIOS-inställningarna, som är ett blått gränssnitt med en del information om hur datorns hårdvara skall bete sig. Det finns en inställning som heter "Video Repost" som går att ställa i tre olika lägen: Enabled, Linux och Disabled. Ställ den på Disabled så skall det fungera!

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av LeifSandvik
dumpster25. Tror det behövs en ändring i BIOS, komemr inte ihåg vad det var.
Hitta:
För att få igång viloläge (hibernate) krävs att det finns (minst) lika mycket SWAP som det finns RAM. D.v.s. har du 1GB RAM behöver du minst 1GB SWAP.

För att få igång viloläge (suspend-to-RAM) krävs en ändring i datorns BIOS. BIOS-inställningarna nås genom att man trycker F2 precis när datorn startar. Då skall man komma in i BIOS-inställningarna, som är ett blått gränssnitt med en del information om hur datorns hårdvara skall bete sig. Det finns en inställning som heter "Video Repost" som går att ställa i tre olika lägen: Enabled, Linux och Disabled. Ställ den på Disabled så skall det fungera!

Tack för svaret LeifSandvik, jag hade kollat i BIOS dessvärre så hittade jag aldrig den inställningen. Alltså "Video Repost"

Ska ta och se om jag kan uppgradera till senaste BIOS om det nu finns en uppgradering. Tyvärr så är det brorsans Zepto 3215w laptop så jag har inte tillgång till den hela tiden.
Jag ska i alla fall kika och se vad jag kan göra.
Swapfilen överstiger RAM storleken så det borde fungera om jag uppgraderat BIOS:et. Tack så mycket för hjälpen

Permalänk
Medlem

jag chansa lite, har nämligen en 6224W och inställningarna finns där för den. Sorry.

Permalänk
Medlem

Har precis fått min 3215w. Ska fixa debian på den, men den kan inte identifiera wlan eller ethernet. lspci känner igen kortet som "Broadcom Corporation Unknown device (1713)", vilket tyvärr inte säger mig så mycket. Det funkar out-of-the-box i ubuntu 7.10? Någon som har en idé om vad för någon drivrutin jag ska välja? Väl med internet löser sig resten mer eller mindre av sig själv, annars kommer jag tillbaks :P.

Permalänk
Medlem

in i windows eller in i ubuntu o kör dmesg?

Visa signatur

Battlestation: 14900kf - RTX3090 - 32gb ram - 1tb M2 990 PRO - 2TB M2 crucial

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av basn
in i windows eller in i ubuntu o kör dmesg?

Hittade enbart en intressant rad, sen lite andra rader som reffererar till IEEE-1394.

eth1394: eth0: IEEE-1394 IPv4 over 1394 Ethernet (fw-host0)

Edit: Okej, nu har jag fixat ubuntu 7.10, och trådburet nätverk funkar fint. Har lite problem med trådlöst också - hur ställer man inte wpapsk genom iwconfig/iwpriv?

Permalänk

Är det någon mer som har problem med micarna i sin 3215 med ubuntu?

Varken den inbyggda eller extern mic tar upp något ljud. Jag körde bossiemans script för att få igång ljudet.

En grej till: Högtalarna stängs inte av när jag pluggar i lurar, jag får ljud i båda, nåra tips?

Nu hittade jag reglagen i volymkontrollen så nu tar micarna upp ljud. Kvaliteten är dock helt kass, totalt oanvändbart... Så jag är fortfarande i behov av hjälp!

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av gocharlie
Är det någon mer som har problem med micarna i sin 3215 med ubuntu?

Varken den inbyggda eller extern mic tar upp något ljud. Jag körde bossiemans script för att få igång ljudet.

En grej till: Högtalarna stängs inte av när jag pluggar i lurar, jag får ljud i båda, nåra tips?

Nu hittade jag reglagen i volymkontrollen så nu tar micarna upp ljud. Kvaliteten är dock helt kass, totalt oanvändbart... Så jag är fortfarande i behov av hjälp!

Läste du uppdateringen på min blogg?

Uppdaterade moduler finns nu i ubuntu's förråd, så vi slipper kompilera alsa nu.
En modifikation av ditt skript(fungerar på min znote 3215w):

#!/bin/bash
sudo apt-get install linux-backports-modules
sudo echo "options snd-hda-intel model=toshiba" | sudo tee -a /etc/modprobe.d/alsa-base
sudo reboot

Permalänk
Medlem

Kanske vi snart slipper det här om bara tiwai orkar ta en titt på min patch, som snart är två månader gammal..

Permalänk

Ok, fattade inte att uppdateringen var för micarna...

Men tyvärr hjälpte det inte, fortfarande omöjligt att föra ett samtal över skype. Det sliter på min mobilräkning...

Tack för ett bra script för ljudet dock! Slet mitt hår tills jag fann det.

Fyxim, menar du att patchen du skriver om något som kan hjälpa mic-problemet? Isf, hur använder man det?

Är som kanske märks totalt grön på det här med Ubuntu...

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Fyxim
Kanske vi snart slipper det här om bara tiwai orkar ta en titt på min patch, som snart är två månader gammal..

Är den patchen för att få igång den optiska utgågen?

Samt hur installerar man patchen?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av HElgEe
Är den patchen för att få igång den optiska utgågen?

Samt hur installerar man patchen?

Ja, själv använder jag den till min hörlursförstärkare
Patchen är skriven mot HG egentligen, men verkar även fungera mot 1.0.15.

Ladda ner min patch och alsa-driver-1.0.15.tar.bz2, placera dessa i /usr/src.
Paketera upp alsa-driver-1.0.15.tar.bz2 och döp om mappen till "alsa-driver".
Kör sedan "patch -p0 < patch_realtek.patch" när du står i /usr/src, några varningar borde komma upp men inget farligt.

Nu kan du som vanligt kompilera och installera alsa, nästa gång modulen laddas borde ljudkortet hittas automatiskt. Glöm inte att tabort "model=toshiba" ur alsa-base! Eftersom jag enbart har testat denna på min 6625WD är det möjligt ditt ljudkortet inte upptäcks om du har en annan modell från Zepto som använder en annan PCI ID, men jag kan lägga till det i såna fall.

Permalänk
Medlem

Tyvärr e jag en nybliven linux användare så jag vet ej hur ja gör =P
Men jag har också en 6625wd.