Modifiera min fläkt? Vill få den att gå från 800 - 1200rpm.

Permalänk
Nyhetschef

Modifiera min fläkt? Vill få den att gå från 800 - 1200rpm.

Tjena. Är så att jag har en Noctua 120mm som går i 800rpm. Jag undrar om det finns nåt sätt att "modda" den så den går till 1200rpm?

Permalänk
Medlem

går att höja späningen men då lever fläkten inte lika länge

Permalänk
Nyhetschef

ok så skulle det va ett bättre alternativ att köpa en istället?

Permalänk
Medlem

Ja, köp en med högre varvtal istället.

Permalänk
Nyhetschef

hmm ok... men är det några risker med att öka spänningen förutom att fläkten dör fortare? och hur jag gör?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Smartidiot89
hmm ok... men är det några risker med att öka spänningen förutom att fläkten dör fortare? och hur jag gör?

Tja, risken finns att kablarna är underdimensionerade och då kan dom brinna. Men det borde inte vara så stor risk för, om du inte drar upp spänningen väldigt mycket.

Hur du gör? Du får mata fläkten med mer helt enkelt. Du får bygga eller köpa en trafo som kan transformera upp 12V till det du vill ha.

Det går att fulkoppla 17V i ett nätagg men det tycker dom oftast inte om

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Smartidiot89

Näe, inte vad jag kan se så länge du inte ökar spänningen förnuftsvidrigt mycket. 17 volt går nog bra. Jag hade nog försökt med 17 volt och kanske något begränsningsmotstånd för att få ner spänningen över fläkten till säg 15 volt (gärna variabelt).

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Qwarkman
Tja, risken finns att kablarna är underdimensionerade och då kan dom brinna. Men det borde inte vara så stor risk för, om du inte drar upp spänningen väldigt mycket.

Hur du gör? Du får mata fläkten med mer helt enkelt. Du får bygga eller köpa en trafo som kan transformera upp 12V till det du vill ha.

Det går att fulkoppla 17V i ett nätagg men det tycker dom oftast inte om

Det är föga troligt. En kabel som är dimensionerad för säg 1 A börjar inte plötsligt brinna vid 1,5 eller 2 A. Vidare har fläkten säkert standardkablar goda för omkring 1 A medan fläkten förbrukar kanske 200 mA vid nominell spänning. Således är risken fånigt liten. Fläkten kommer att gå sönder långt innan det blir någon verklig fara för kablarna.

Vidare, om man använder -5 och +12 volt får man mycket riktigt 17 volt. Så länge som strömuttaget är mindre, eller lika med, maximalt strömuttag på den klenaste linan (vilket råkar vara -5 volt på ett PC-agg), så är det ingen som helst riskt för nätagget. Den har ingen aning. Om -5 volt och +12 volt är galvaniskt åtskiljda (vilket de inte är) kommer ingen ström att flyta alls. Är de inte åtskiljda, går det utmärkt att lasta mellan polerna så länge som strömuttaget inte är så stort att spänningarna "dras mot" varandra.