Permalänk
Medlem

VGA --> Scart Kondensatorer?

Tjena

Har tänkt att göra en sån här kabel som en lagom liten kvällsmodd innan man lägger sig
http://www.nada.kth.se/~feldt/vgascart/lodning.html

Tyvärr har jag bara kondensatorer på 100μF istället för 100nF så jag undrar;
Går det att använda kondensatorerna på 100μF istället eller finns det risk att jag bränner något då/att allt inte fungerar som det ska?

Har koll på både det ena och det andra när det gäller el men kondensatorer är verkligen inte mitt område..:(

Permalänk

Du kan alltid använda en bättre kondensator för ändamålet.

du kan överdimma .. har ni inte gått igenom i skolan hur motstånd och kondensatorer fungerar i serie/ paralellt? för det är där man lär sig vad som händer om man lekar lite med paralella kretsar..

Annars får du gott allt skälla på dina lärare det sak ligga i din grundkurs så.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av -=FULLMOON=-
Du kan alltid använda en bättre kondensator för ändamålet...

Innebär det att jag kan använda dom två kondingarna jag har?
Vi har inte börjat så mycket med just kondensatorer. Det är tydligen inte så viktigt för tillfället. Håller på med massa annan skit istället som jag jobbat mig förbi redan i ettan.. Ibland är det segt att ligga på topp. Får se till att få en liten genomgång i elektronik mm snart hehe

Permalänk
Avstängd

Nej! Du kan absolut inte "överdimma" i detta fall. 100 µF är 1000 ggr mer än 100 nF, och signalen kommer bli helt "uppäten" (dämpad) av kondensatorerna.

Därmed inte sagt att värdet är kritiskt. Det går säkert bra med 68 nF, 270 nF eller något liknande. Har du inga lämpliga kondingar, så använd inte kondensatorer alls i detta fall. Det kommer bli störkänsligt, men fungera. Det kommer troligen inte att fungera med 100 µF-kondingar dock. Men jag tror inte att du riskerar att elda upp något.

-=FULLMOON=- har som vanligt ingen koll.

Permalänk
Medlem

Tack.
Btw så är -=FULLMOON=- iaf en av dom få som försöker och gör sitt bästa för att hjälpa andra. Det är värt mycket för forumet och ute i stora världen. Även fast det ibland är svårt att vara lika duktig som du MBY..

Har funderat på en grej till nu som jag visst förbisett innan. Jag har ett Radeon - kort men inte just ett ATI. Har ett Asus Extreme Radeon AX700Pro 256Mb DDR3 TV-out DVI RETAIL PCI Express, tror ni det skulle fungera ändå? För annars är det inte någon mening att ens lägga en order hos elfa..

Permalänk
Medlem

ja gissar på at dom som du har är elektrolyt kondingar, eller??

om man kollar på bilden så ser det iaf ut som att det ska vara keramiska kondingar men ja orkar inte läsa texten

typ nån av dom här
http://www.elfa.se/elfa-bin/setpage.pl?http://www.elfa.se/elf...

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Exsmex
...en av dom få som försöker och gör sitt bästa för att hjälpa andra. Det är värt mycket för forumet och ute i stora världen....

Ledsen, men att "hjälpa" andra med falsk information är inte värt ett skvatt faktiskt. Tvärt om; det är kostsamt och således "antivärt".

Det är naturligtvis hedrande att försöka hjälpa andra, men man måste inse sina begränsningar. Att sprida strunt och uttala sig om saker man inte har en aning om är inte hjälpsamt. Det är egotrippat. Såvida man inte, naturligtvis, klart och tydligt säger sig spekulera. Då är det ok. Men här var det inte frågan om några förbehåll, utan han(?) skrev ordagrant "Du kan alltid använda en bättre kondensator för ändamålet". (min kursivering.) Här syftar han på en större konding, inte en "bättre". 100 µF är inte bättre än 100 nF, bara större och för andra användningsområden.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av MBY
Ledsen, men att "hjälpa" andra med falsk information är inte värt ett skvatt faktiskt. Tvärt om; det är kostsamt och således "antivärt".

Det är naturligtvis hedrande att försöka hjälpa andra, men man måste inse sina begränsningar. Att sprida strunt och uttala sig om saker man inte har en aning om är inte hjälpsamt. Det är egotrippat. Såvida man inte, naturligtvis, klart och tydligt säger sig spekulera. Då är det ok. Men här var det inte frågan om några förbehåll, utan han(?) skrev ordagrant "Du kan alltid använda en bättre kondensator för ändamålet". (min kursivering.) Här syftar han på en större konding, inte en "bättre". 100 µF är inte bättre än 100 nF, bara större och för andra användningsområden.

Jag kan inte annat än att hålla med. I detta fallet var det ju visserligen inget allvarligt, men ett tag var det ju massor med folk som "tippsade" om att man exempelvis kunde jorda sina datorer i elementet, något som kan utsätta både en själv och andra för direkt livsfara, dessutom är det olagligt.

Det som jag tyckte var mest upprörande var att moderatorerna (ivf. då) inte verkade bry sig så mycket om problemet, trotts att det i själva verket handlade om uppmaning till brott, vilket utan tvivel bryter mot Sweclockers reglemente, och enligt mig dessutom är allvarligare än t ex. piratkopiering som säkert skulle resulterat i en ban direkt.

Sorry för OffT...

Återigen så är viljan att hjälpa alltid bra, men man måste ju ha kunskapen också.
Så tänk lite extra på hur du formulerar dina svar, för alla kanske inte är så källkritiska när man äntligen får en "lösning" på sitt problem.