Vista med olika spel.

Permalänk
Medlem

Vista med olika spel.

Hej!

Jag undar om man kan köra battlefield 2 med vista utan att det håller på att bugga och massa skit. Detta kan inte min kompis som har vista och splear battlefield. När han går in på en server så sparkas han ut hela tiden.

Händer detta eller är det nåt man ska ladda hem och så?

MVH Johan B

Visa signatur

-Gigabyte 990FXA-UD3
-AMD Phenom II X3 720
-4GB Corsair XMS3 DDR3 @ 1333MHz
-2GB 6950 klockad till 6970
-550W Corsair nätagg

Permalänk
Medlem

Battlefield 2 funkar fint i Vista.

Visa signatur

HP Omen 30L GT13 - 1076no:
Intel® Core™ i7-11700K
HyperX® 16 GB DDR4-RGB3200 XMP RGB MHz RAM (2 x 8 GB)
1 TB WD Black PCIe® NVMe™ TLC M.2 SSD
NVIDIA® GeForce RTX™ 3080

Permalänk
Medlem

Alla spel jag har prövat på fungerar utan problem på Vista, tror faktiskt att några fungerar bättre på Vista än XP :).

Visa signatur

LG OLED77CX • Intel i9 10900K @ 5.0GHz • Noctua NH-D15 • ASUS Strix Z490-H • Corsair 32GB DDR4 3200MHz • GIGABYTE RTX 4080 • Phanteks Evolv X • Corsair RM 850W V2

Permalänk
Testpilot

Man brukar få ett felmeddelande när man sparkas ut från servrarna, är det nått om Punkbuster han får? det kan nämligen krångla lite men det finns fixar till det att läsa om i EA:s forum, man ska bara ladda ner nån exe-fil och köra den så kontrollerar den att allt står rätt till med Punkbuster.

Visa signatur

Kolla gärna in min RGB-LED-ljusstake i galleriet
[Gigabyte GA-Z97MX-Gaming 5][Intel Core i5 4690K][Corsair XMS3 16GB][Asus GeForce RTX 2060 Super Dual Evo OC]

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Sanazin
Alla spel jag har prövat på fungerar utan problem på Vista, tror faktiskt att några fungerar bättre på Vista än XP :).

med senaste forceware har jag faktiskt upplevt samma sak, dvs att några spel faktiskt flyter bättre på vista än på xp. det kanske inte blir så tokigt till slut ändå.

Visa signatur

Holler at thy dragonmaster

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av headcleaner
med senaste forceware har jag faktiskt upplevt samma sak, dvs att några spel faktiskt flyter bättre på vista än på xp. det kanske inte blir så tokigt till slut ändå.

Nej nu verkar det finnas riktigt bra drivrutiner om jag ska vara ärlig ;), faktiskt så känns det som om det läggs mer fokus på Vistas drivrutiner nu än förr.
Får i alla fall se hur det blir med ett 8800GT, mitt 7800GTX har börjat att rosta :p.

Visa signatur

LG OLED77CX • Intel i9 10900K @ 5.0GHz • Noctua NH-D15 • ASUS Strix Z490-H • Corsair 32GB DDR4 3200MHz • GIGABYTE RTX 4080 • Phanteks Evolv X • Corsair RM 850W V2

Permalänk
Medlem

BF2 fungerar inte på mitt Vista. Spelet hänger sig när jag trycker på Join server, riktigt tråkigt.

Permalänk
Medlem

Okej, tack för alla svar de blir nog vista som gäller då

Visa signatur

-Gigabyte 990FXA-UD3
-AMD Phenom II X3 720
-4GB Corsair XMS3 DDR3 @ 1333MHz
-2GB 6950 klockad till 6970
-550W Corsair nätagg

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Banken92
Okej, tack för alla svar de blir nog vista som gäller då

observera dock att de allra flesta spel fortfarande trivs bäst i XP. får jag föreslå att du kör en dualboot? dvs XP och Vista på olika partitioner.

Visa signatur

Holler at thy dragonmaster

Permalänk
Medlem

Är inte så jätte data kunnig så skulle vilja veta vad du menar med de "olika partioner"

Visa signatur

-Gigabyte 990FXA-UD3
-AMD Phenom II X3 720
-4GB Corsair XMS3 DDR3 @ 1333MHz
-2GB 6950 klockad till 6970
-550W Corsair nätagg

Permalänk

en hårddisk är partitionerad. dvs, lite förenklat sagt, anpassad för ett visst filsystem. en disk kan innehålla en eller flera partitioner och varje partition får en enhetsbeteckning (t ex C:, D: osv). för att köra både XP och Vista på en helt ren dator är det enklast att göra som följer:
1. installera XP.
2. använd något program (t ex PartitionMagic) för att dela in disken som XP ligger på i två partitioner.
3. installera Vista på den andra partitionen. Vista fixar en boot loader (dvs en skärm som hoppar upp när du bootar datorn där man får välja om man vill starta XP eller Vista).

man kan också installera XP och Vista på olika diskar om man vill. eftersom varje disk innehåller minst en partition blir ju det också olika partitioner.

Visa signatur

Holler at thy dragonmaster

Permalänk
Medlem

OKej men jag hade inte tänkt köpa 2 opetativsystem så de blir nog vista iallafall Vilket är bäst i prestanda och så av dem OS:en ?

Visa signatur

-Gigabyte 990FXA-UD3
-AMD Phenom II X3 720
-4GB Corsair XMS3 DDR3 @ 1333MHz
-2GB 6950 klockad till 6970
-550W Corsair nätagg

Permalänk

jaha, du ska använda pengar. ja, då blir det lite dyrt med två.

jag antar att du vill kunna köra directx10? i så fall är det vista som gäller.

Visa signatur

Holler at thy dragonmaster

Permalänk
Testpilot
Citat:

Ursprungligen inskrivet av headcleaner
observera dock att de allra flesta spel fortfarande trivs bäst i XP. får jag föreslå att du kör en dualboot? dvs XP och Vista på olika partitioner.

Rätt mycket skitsnack skulle jag säga, har nog inte stött på något spel som inte fungerat sen jag installerade Vista i början av året (mars).

Visa signatur

Kolla gärna in min RGB-LED-ljusstake i galleriet
[Gigabyte GA-Z97MX-Gaming 5][Intel Core i5 4690K][Corsair XMS3 16GB][Asus GeForce RTX 2060 Super Dual Evo OC]

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Banken92
OKej men jag hade inte tänkt köpa 2 opetativsystem så de blir nog vista iallafall Vilket är bäst i prestanda och så av dem OS:en ?

Om jag ska få säga mitt (vilket jag mycket gärna vill) så måste jag säga att vista är bättre än XP rent prestandamässigt. Jag tycker att allt känns mer responsivt i Vista, program startar aningen snabbare och FPS:en i spel känns mer stabil.

Ett exempel på det sistnämnda är Oblivion som har en mycket stadigare frameratre i Vista än i XP. Möjligen att maxFPS är lite högre under XP än under Vista men den är som sagt mer stabil i Vista.

Visserligen är minnesanvändningen högre i Vista men eftersom minnet används lite mer effektivt under Vista stör det mig inte så speciellt.

Min rig består av:

Athlon64 3400+ (S754)
1GB ram
X800XT (AGP)
Samt en 7200rpm maxtor IDE på 160GB

Allmänt tycker jag att Vista är bättre än XP. Hittills har jag inte haft ett enda kompatibilitetsproblem sånär som på lite ljudkorruption i Max Payne. Farsans gamla skrivare (HP Laserjet 4L) installerades utan krångel.

Under de snart två månader jag använt Vista har jag haft en endaste blåskärm och det var pågrund av för hög klock på grafikkortet. Som jämförelse kan jag säga att XP gav mig minst en blåskärm i veckan.

Tänk på att det här är min upplevelse med Vista. Andra kan ha varit mindre tursamma.

Visa signatur

"Aurora" Intel Core i5-4670K@4,2GHz - 8GB Corsair Vengeance 1600MHz - MSi Z87-G55 - Sapphire AMD R9 290 Tri-X - 2*Samsung 1TB (RAID 0) - Antec P182 - Corsair HX620 - Noctua NH-U12P
"Mirage" Macbook Pro 13" - 16GB RAM - dualboot OSX/Win7
Hä lön's int' förklar' för dem söm int' begrip'

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av hunden
Rätt mycket skitsnack skulle jag säga, har nog inte stött på något spel som inte fungerat sen jag installerade Vista i början av året (mars).

nej, jag har inte heller stött på något spel som inte fungerat. det jag menade var att jag upplevt bättre prestanda i XP än i Vista vad gäller de flesta spel. men, som jag skrev i ett tidigare inlägg, så tycker jag att det börjat förändras den senaste tiden.

Visa signatur

Holler at thy dragonmaster

Permalänk
Medlem

Mitt BF2 kracar ibland i Vista, men inte i XP. Är något med punktbuster =/

Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers
PC: Ryzen 9 5900X | RTX 3080 12GB | G.Skill Trident Z Neo 64GB 3600MHz CL16 | 12TB NVMe SSD - 5TB SATA SSD = total 17TB SSD | Synology DS920+ w/20GB RAM SHR 48TB | Seagate IronWolf 10TB HDD intern HDD
Skärmar: Acer Predator XB323UGX 32" 270Hz 1440p, Asus PG349Q 34" 120Hz 1440p UW, Asus PG279Q 27"
Foto
: Canon 80D & 60D + Canon 17-55/2.8 IS, Canon 10-22, Canon 70-200/2.8L IS II, Canon 100/2.8L IS Macro

Permalänk
Medlem

Ja, jag vill gärna spela i drx10 tack för svaren

Visa signatur

-Gigabyte 990FXA-UD3
-AMD Phenom II X3 720
-4GB Corsair XMS3 DDR3 @ 1333MHz
-2GB 6950 klockad till 6970
-550W Corsair nätagg

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Bazooka91
Om jag ska få säga mitt (vilket jag mycket gärna vill) så måste jag säga att vista är bättre än XP rent prestandamässigt. Jag tycker att allt känns mer responsivt i Vista, program startar aningen snabbare och FPS:en i spel känns mer stabil.

Ett exempel på det sistnämnda är Oblivion som har en mycket stadigare frameratre i Vista än i XP. Möjligen att maxFPS är lite högre under XP än under Vista men den är som sagt mer stabil i Vista.

Visserligen är minnesanvändningen högre i Vista men eftersom minnet används lite mer effektivt under Vista stör det mig inte så speciellt.

Min rig består av:

Athlon64 3400+ (S754)
1GB ram
X800XT (AGP)
Samt en 7200rpm maxtor IDE på 160GB

Allmänt tycker jag att Vista är bättre än XP. Hittills har jag inte haft ett enda kompatibilitetsproblem sånär som på lite ljudkorruption i Max Payne. Farsans gamla skrivare (HP Laserjet 4L) installerades utan krångel.

Under de snart två månader jag använt Vista har jag haft en endaste blåskärm och det var pågrund av för hög klock på grafikkortet. Som jämförelse kan jag säga att XP gav mig minst en blåskärm i veckan.

Tänk på att det här är min upplevelse med Vista. Andra kan ha varit mindre tursamma.

Jag bara undrar vilket av alla dessa olika vista du använder?

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av mv920
Jag bara undrar vilket av alla dessa olika vista du använder?

Ber om ursäkt att du behövde vänta så länge på att få svar. Var bortrest nämligen.

Jag använder Vista Ultimate 32-bit. Funkar fortfarande fläckfritt

Visa signatur

"Aurora" Intel Core i5-4670K@4,2GHz - 8GB Corsair Vengeance 1600MHz - MSi Z87-G55 - Sapphire AMD R9 290 Tri-X - 2*Samsung 1TB (RAID 0) - Antec P182 - Corsair HX620 - Noctua NH-U12P
"Mirage" Macbook Pro 13" - 16GB RAM - dualboot OSX/Win7
Hä lön's int' förklar' för dem söm int' begrip'

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Bazooka91
Ber om ursäkt att du behövde vänta så länge på att få svar. Var bortrest nämligen.

Jag använder Vista Ultimate 32-bit. Funkar fortfarande fläckfritt

okej tack så mycket, gjorde inte så mycket att jag fick vänta

Permalänk
Medlem

Är det någon mer än jag som inte kan spela serious sam second encounter på vista?
Jag får upp ett meddelande att det slutat svara och kommer stängas av efter bara några sekunder.