Permalänk
Medlem

Bygga egen NAS?

Finns det lösa komponenter att köpa för att bygga en egen nas enhet?

Har 2st 250gb satadiskar som jag vill sätta in i ett xbox-chassie och koppla till nätverket.

Är det möjligt att bygga själv eller blir det till att köpa en färdig nas-enhet och plocka över innehållet i mitt chassie?

Visa signatur

OCZ DDR2 PC6400 4096MB | GTX 460 Hawk | Amd64 X2 6000+ @ 3.3Ghz | MSI K9N SLI-2F | Fatilty x-treme 7.1 | HAF-932 | Corsair hx750w | Thermaltake Bigwater 745 |

Permalänk

Det vill jag gärna också veta.

Permalänk
Medlem

En nas är ju egentligen en begränsad dator så ett mini eller nano itx moderkort med strömförsörjning plus tex freenas mjukvara så visst kan man göra en egen

Visa signatur

Arbetsdator: HFX Mini. Ryzen 3600, GTX1650. Skärmar: Dell 2415

Permalänk
Medlem

Så jag gjorde min server var att jag köpte följande begagnat:
M-ATX Moderkort, trådlöst nätverkskort, cpu, minne och två 500GB-hdd's.
Sen ställde jag bara in den i garderoben. Det enda jag behövde var ström
sen var saken biff!

Detta är ju den lättaste metoden.. Men om du ska bygga en nas-enhet som skall vara i ett xbox-chassi så kommer du få borra för att moderkortet ska passa osv rätt mycket...

Visa signatur

- Åldern har tagit ut sig i form av bekvämlighet -
------- Playstation 4/5 - Nintendo Switch -------

Permalänk
Medlem

om xboxen du har fungerar kan du bygga en nas av en chippad xbox med linux, vet ett flertal som gjort det och det funkar utmärkt.

/Daniel

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Electrix
Så jag gjorde min server var att jag köpte följande begagnat:
M-ATX Moderkort, trådlöst nätverkskort, cpu, minne och två 500GB-hdd's.
Sen ställde jag bara in den i garderoben. Det enda jag behövde var ström
sen var saken biff!

Detta är ju den lättaste metoden.. Men om du ska bygga en nas-enhet som skall vara i ett xbox-chassi så kommer du få borra för att moderkortet ska passa osv rätt mycket...

Vad kör du för mjukvara?

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av bullibert
Vad kör du för mjukvara?

Jag kör en jävligt trimmad light-version av windows XP.
Finns ju självklart mycket bättre linux-alternativ.
Men har inte tid eller ork för detta plus att windows xp flyter
på lika bra tycker jag.

Visa signatur

- Åldern har tagit ut sig i form av bekvämlighet -
------- Playstation 4/5 - Nintendo Switch -------

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Electrix
Jag kör en jävligt trimmad light-version av windows XP.
Finns ju självklart mycket bättre linux-alternativ.
Men har inte tid eller ork för detta plus att windows xp flyter
på lika bra tycker jag.

Hmm okej

Någon som råkar veta några bra linux versioner?

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Ja alltså.. "FreeNAS", tror jag det heter, är ju gjort för det....

Visa signatur

- Åldern har tagit ut sig i form av bekvämlighet -
------- Playstation 4/5 - Nintendo Switch -------

Permalänk
Medlem

Jag har en server i garderoben som kör ubuntu 6.10 LAMP med samba installerat som delar ut en map som jag lägger över alla filer till. var ganska enkelt, bra om man vill köra mer än NAS på sin server. Men annars finns det färdiga Nasdistros som Electrix nämnde.

Permalänk
Medlem

Fritt val så skulle jag köra på nanoITX (picoITX är mindre, men, dom finns inte såvitt jag vet som modell där man kan köra fläktlöst utan väldigt mycket egenmeck).
Tips:
EPIA N 8000 1GHz Nano-ITX
http://www.mini-itx.com/store/images/n8000.jpg

1GHz moderkort med "allt" inbyggt, "nätaggregaten" till dom är extremt små (och fläktlösa) och moderkortet i sig mäter 12x12cm.

Jag håller på och bygger en liknande lösning själv, dock ska jag ha den till mer än bara storage, den kommer stå i tv-skåpet med en vga-kabel till min lcd-tv, så jag kommer köra på en vanlig miniITX planka.

Själv hade jag tänkt driva själva maskinen från ett IDE-flash kort på 2GB eller ev. 4GB, eftersom du då slipper värme och ljud från systemdisken (det är ett minneskort, låter/snurrar inte osv). EV. kan man väl lösa det på budget-vis med ett USBminne, men ide-flash diskarna klarar mycket läs och skriv bättre än av vanliga usb-stickor gör.

Sen kastar man in diskarna i någon usb2/esata chassi där dom kan dödas vid idle-läge osv, och startas upp såfort dom skall accesas. Spar värme och ström

Bra ITX-chassin (imo) är M200 och Compact Wall Mount Mini-ITX Case.

Visa signatur

Alldeles för mycket för att få plats med kompletta hårdvarulistor i den här lilla ¤#%@!/ rutan.

Permalänk

http://www.freenas.org/

Funkar prima. Baserad på freeBsd, har själv inte testat freenas, men har byggt några system med m0n0wall som också är baserade på freeBsd, de var iaf väldigt enkelt att installera, tog typ 2 minuter och sen var det bara att från en annan dator logga in i browsergränssnittet och börja konfigurera.

Visa signatur

Petar i el-uttag. [img][/img]