Permalänk

Bygga något utav dator?

Hej allihopa!

För några dagar sen kom jag över en dator som ser ut enligt följande:

Intel Celeron 2.7GHz
256MB RAM
80GB IDE
Inbyggd grafik

Finns det något roligt man kan göra utav det här? Kanske en HTPC eller filserver? Det negativa är ju att det inte finns SATA uttag, men man kanske kan köpa något PCI kort eller liknande så man kan koppla in lite SATA diskar?

Kom med förslag!

Permalänk
Arvid Nordqvist-mannen

jotjena.- filserver / htpc självklart imo
pci kort med sata-kontakter kan du köpa

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av tcntad
jotjena.- filserver / htpc självklart imo
pci kort med sata-kontakter kan du köpa

Då lär det vara idé att köpa lite mer minne till den på en och samma gång. Om jag får i 1GB ram till kan jag spela upp HD material då måntro?

Permalänk
Medlem

720p borde du klara, men 1080p är det lite värre med jag har för meig att minimikravet för 1080p är 3,0Ghz cpu.
Vad är det för grafikkrets som är integrerad? du kanske måste köpa ett billigt graffekort också för att kunna se HD om inte den integrerade är tillräkligt kraftfull.

Permalänk

Jag tror att det integrerade är jävligt svagt. Jag tror den kommer funka bäst som filserver, för när jag kollar nu så har inte moderkortet något AGP slot. Då datorn jag fick är en Packard Bell och en red budget dator så lär det inte vara värt att köpa till allt för många grejer till den. Tror snarare jag ska köpa till ett PCI kort så kan jag sätta i en SATA disk och köra den som filserver istället.

Permalänk
Arvid Nordqvist-mannen
Citat:

Ursprungligen inskrivet av krypton1t
Då lär det vara idé att köpa lite mer minne till den på en och samma gång. Om jag får i 1GB ram till kan jag spela upp HD material då måntro?

jo iaf 1 Gb ram bör du ha, som ngn skrev över detta inlägg så kan det bli krångligt med det integrerade så byt gärna om du kan det..eller så kör du helt enkelt en fet fil/http server:)

Permalänk

Har satt i allting i ett 2U chassi nu, men jag tror eventuellt jag ska använda mina delar jag har i min burk sen och bygga en HTPC/Filserver i rack chassit. Dem delarna jag har där nu, får jag se vad jag gör med. Kanske blir en väldigt liten filserver som jag bygger ihop själv. Vi får se helt enkelt :).

Permalänk
Medlem

Jag tycker du ska sätta en webkamera till den, en robotarm med några modell-servon, en platta med hjul och styrning och sedan en lång förlängningssladd.

Skriv sedan ett enkelt program med självinlärning och låt den åka run i rummet och lära sig allting. Den börjar med att navigera, sedan hittar den kanske en fjärrkontroll och ser vad den kan åstakomma.

Har grymma planer på det själv efter att ha sett hur min lille son undersöker världen genom trial&error. Lycka till och glöm inte berätta hur den fungerar.

Visa signatur

"Om man arbetar tillräckligt länge med att förbättra ett föremål går det sönder. "

Hjälp oss göra världen lite snällare! www.upphittat.nu

Permalänk

Har du inte sett alla sci-fi-filmer om robotar som tar över världen? Vad tror du händer när hans lilla oskyldiga robot slår på TVn och ser en krigsfilm? Va?!

Visa signatur

CCNA

Permalänk
Medlem

HAHA

Visa signatur

[ Asus M2N32-SLI Deluxe | Amd 64 X2 6400+ Black Edition | 4gb Corsair Dominator 800 mhz ]
[ Asus Geforce 8800GTX 768mb gddr3 | 76gb Raptor 10000rpm [operativ] - 2st 500gb SATA2 16 mb ]

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av ZecretW
Jag tycker du ska sätta en webkamera till den, en robotarm med några modell-servon, en platta med hjul och styrning och sedan en lång förlängningssladd.

Skriv sedan ett enkelt program med självinlärning och låt den åka run i rummet och lära sig allting. Den börjar med att navigera, sedan hittar den kanske en fjärrkontroll och ser vad den kan åstakomma.

Har grymma planer på det själv efter att ha sett hur min lille son undersöker världen genom trial&error. Lycka till och glöm inte berätta hur den fungerar.

Hahaha älska humorn detta gjorde tillvaron roligare här hemma hos mig, tack!

Permalänk

varför köpa ett dyrt pci kort för sata? du kan ju bara köpa en övergång mellan ide och sata?

Visa signatur

Main: [8700K] [Asus Z370-A] [GTX 1080]
HTPC: [Intel 2600K] [Asus P8p67 pro] [Gigabyte 290X]
Server: [i3 8100] [asus z370-p] [12TB]

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Snikki123
varför köpa ett dyrt pci kort för sata? du kan ju bara köpa en övergång mellan ide och sata?

Orly? Visste inte heller att det fanns`.

Visa signatur

Intel Core2Duo E6600 @ 3200MHz (8*400) | Corsair 3gb DDR2 PC6400 | Radeon HD4870 512mb | Corsair 520W | 320gb + 500gb | Gigabyte GA-P35-DS4 rev. 1.0

Citera mig så att jag hittar tillbaka! :]