999-ping i ET: QW

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Urskogen
Registrerad
Sep 2007

999-ping i ET: QW

Har postat detta i en rad olika spelforum, men inte fått något direkt gehör mer än "Va? Är inte Splash Damage experter på netcode??!" så nu frågar jag på forumet där Sveriges samlade datorfetischist elit finns samlat ^^

Citat:

Jag har tagit upp ämnet på det officiella forumet och det visade sig att jag inte var ensam om att i 2a, 3e eller 4e rundan spontant få 999 ping ibland.

Detta är problemet: Jag tycker ET: QW är ett sjukt kul spel. Har inte haft så här kul i ett FPS sedan Battlefield 2 släpptes. Men det är ett problem som gäckar mig konstant: Min ping flyger spontant upp till 999 när jag kört mer än en runda. Det gör spelet helt ospelbart, man kan inte röra sig och det laggar som fasen. Sen släpper det helt plötsligt men fortsätter efter ~5 s, intensiteten varierar rätt mycket.

Man kan helt enkelt inte fortsätta spela när problemet dyker upp. Detta händer aldrig i första rundan när jag spelar, men alltid i antingen 2a, 3e eller 4e rundan. Vanligaste är att det händer i 3e rundan. Det händer alltså ALLTID när jag spelar mer än en runda. Vilket är irriterande, eftersom jag aldrig kan spela mer än 30 min - 1h i streck. Det hjälper inte att joina en annan server, för då finns 999-ping problemet där från runda 1, och jag måste starta om spelet för att bli av med problemet. För er som spelar ET: QW och vet ilka laddningstider det är (dock inte lika hemska som BF2) blir det rätt irriterande att behöva starta om spelet kanske varannan runda för att spela en längre tid.

Varken min internetuppkoppling eller min dator kan vara problemet. Jag skriver ändock specifikationerna för dessa:

Intel Pentuim 4 @ 3.2 GHz 540 HypeThreading
1024MB RAM @ 400 MHz
Asus Extreme Radeon X850XT 256MB PCI-Express

Fiberkabel @ 50 Mbit ned och 5 Mbit upp.

Ny dator anländer inom kort (~1 vecka), så det ska bli spännande att se huruvida problemet fortfarande finns då eller ej:

Intel Core 2 Duo E6850 @ 3.0 GHz
4096MB DDR2 RAM @ 800 MHz
EVGA GeForce 8800GTS 640MB KO ASC3

Jag har försökt med ett kommando i konsolen som jag fick tips om på det officiella forumet, men som inte hjälpte. Dock såg jag det här meddelandet i konsolen en gång i konsolen när jag hade 999-ping problemet:

ET QW: WARNING: Thread 'main': idPhysics_RigidBody::SetClipModel:unbalanced inertensor for entity 'entity83' type 'idProjectile_RigidBody'

Vilket skulle kunna bevisa att det är spelet det är fel på än en gång.

På det officiella forumet har vi med 999-ping problemet en sak gemensamt: Vi sitter bakom en router, D-link i mitt fall. Har provat att byta till brossans (som är av ett annat fabrikat) men samma problem finns där, vilket betyder att alla som sitter bakom en router borde ha detta pingproblem.

Så frågan är: Du som spelar ET: QW, har du noterat samma problem? Sitter du isåfall bakom en router?

Och ni andra: Tror ni att detta är ett fel i spelet eller ett fel i min dator/uppkoppling? Tror ni att det är svårt problem att lösa eller borde det vara löst tills nästa patch? För just nu är jag allmänt lack på ET: QW, jag får inte spela ett så roligt spel

Har ni någon teknisk förklaring på detta fenomen? Tror ni att det är min dator som strular trots allt? Vad skall jag göra? Invänta den nya datorn och hoppas på det bästa? Notera att de ända andra applikationerna (som jag vet) som använder internet samtidigt är msn och xfire, och jag har utan dem, dock med samma resultat.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
I bil?
Registrerad
Dec 2003

Inga problem sitter dock inte med router, kompisen sitter med router netgear inga problem.

Så det är din/ditt lina/dator som borde vara fel på!
Gör en tracert till server du oftas spelar på! å vad får du för resultat?

Sen gå till "start" "kör" skriv "services.msc" kolla att pnkbstr A samt B startar auto lr manuellt.
Dom måste även tillåtelse att få gå ut på nätet så om brandvägg/router ska tillåta.

Vad händer när du kör utan routern?

Här har du lite olika configer testa nån av dom kanske!
http://4newbies.planetwolfenstein.gamespy.com/ETQW/configs.ph...

Vet inte om detta hjälper!

Mvh

Edit: Testa att kopiera in pk4 filerna på nytt ifrån cd´n dom ligger sedan i "C:\Program\id Software\Enemy Territory - QUAKE Wars\base"

För en hjälpte detta "
Removing the ALSA "Advanced Linux Sound Architecture" modules relating to the MIDI sequencer appears to have stopped all my ETQW crashes."

Dator1:[5820k@4.5Ghz)[Corsair H110+NF-A14 iPPC-2000 2st][Asus X99-A][16Gb Crucial][ Evga Gtx1080 Sc][Corsair HX850W][Asus ROG Swift PG278Q][Fractal D XL R2+NF-P14s-1200 5st][Samsung 970 Evo 500GB NVMe M.2, Samsung 840 250gb+4tb seagate+2tb firecuda][Win10][Qpad 8k optical+ Steels 9hd, Qpad Mk-85+PC-363D] Dator2&3:[2600k@4.5Ghz][Corsiar H100I][Asus VG278][Benq 2411z][16Gb Corsair][NZXT 530][CM G650M][Asus P8Z68][Evga 1060 6gb, en med GTX 780Gigabyte][Samsung 840 120gb+250gb,SSD525gb Crucial, 1+500gb Seagate][Win10][Qpad-90, Raptor M45+Logitech g933+9hd, Qpad Mk-85]

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Urskogen
Registrerad
Sep 2007
Citat:

Ursprungligen inskrivet av infocus
Inga problem sitter dock inte med router, kompisen sitter med router netgear inga problem.

Så det är din/ditt lina/dator som borde vara fel på!
Gör en tracert till server du oftas spelar på! å vad får du för resultat?

Sen gå till "start" "kör" skriv "services.msc" kolla att pnkbstr A samt B startar auto lr manuellt.
Dom måste även tillåtelse att få gå ut på nätet så om brandvägg/router ska tillåta.

Vad händer när du kör utan routern?

Här har du lite olika configer testa nån av dom kanske!
http://4newbies.planetwolfenstein.gamespy.com/ETQW/configs.ph...

Vet inte om detta hjälper!

Mvh

Edit: Testa att kopiera in pk4 filerna på nytt ifrån cd´n dom ligger sedan i "C:\Program\id Software\Enemy Territory - QUAKE Wars\base"

För en hjälpte detta "
Removing the ALSA "Advanced Linux Sound Architecture" modules relating to the MIDI sequencer appears to have stopped all my ETQW crashes."

pnkbstr A startar autmatiskt men något B finns inte. Ska testa att kopiera in filerna sen imorrn

Tack för hjälpen btw ^^