Elgiganten och konsumenträttigheter?

Permalänk
Medlem

Elgiganten och konsumenträttigheter?

Har precis beställt en TV på Elgiganten över internet och valde ingen extra försäkring av "happycare".. Men vad gäller genom Elgiganten? Jag menar. Om TV:n går sönder, döda pixlar, garanti-tid osv osv?

Hittade inget användbart på deras hemsida..

Permalänk
Medlem

Gissningsvis gäller inga speciella villkor (dvs Elgiganten lämnar ingen garanti), om det nu inte står något på deras website.

Svensk lag gäller ju dock, så:
3 års reklamationsrätt gentemot säljaren vid fel, där det de första 6 månaderna är säljarens bevisbörda att det inte skulle vara ett fel som fanns från början, resten av tiden är det köparens bevisbörda att visa att felet fanns från början.
Vid distansköp gäller även 14 dagars ångerrätt.

Sedan kan man nog mer eller mindre räkna med att tillverkaren utöver detta lämnar en garanti vad gäller dyrare elektronik (som får kollas upp på tillverkarens website eller liknande), iaf om det är ett känt fabrikat det handlar om.

Tillverkaren har dessutom sina egna regler för hur många pixelfel som är ok (även här förefaller tillverkarens website lämplig som informationskälla).

http://www.konsumentratt.konsumentverket.se/mallar/sv/artikel...
http://www.konsumentratt.konsumentverket.se/mallar/sv/artikel...
http://www.konsumentratt.konsumentverket.se/mallar/sv/artikel...

Permalänk
Medlem

De brukar lämna 1års garanti.
Det fina med EG är att de har 30-dagars öppet köp,
så det är bara att lämna tillbaka om du inte är nöjd
oavsett om du använt den i 29 dagar.

Permalänk
Medlem

Så om vi säger att tv:n går sönder efter 2 månader, inget som jag har gjort utan helt enkelt nåt tillverkningsfel som slagit in eller så. Då fixar Elgiganten detta?

Eller?

Permalänk
Medlem

Ja under ett år åtar de sig detta.
Sedan kan du alltid reklamera TV:n i 3 år, men
då åligger det dig att bevisa att det är ett ursprungsfel,
vilket inte är det lättaste.
Men har den inte gått sönder första månaderna minskar risken avsevärt att den skall gå sönder närmsta åren.

Permalänk
Medlem

Ah ok.. Nu beställde jag tv:n över internet. Om vi säger att jag vill "ångra mitt köp". Vet någon man man kan åka och lämna in tv:n i en elgiganten-butik eller måste jag skicka tv:n (uhh..dyrt som fan) till deras lager?

Permalänk
Medlem

Läs EG:s köpvillkor, allt står där.

Om produkten är köpt på Internet kan du lämna tillbaka den i något av El-Gigantens varuhus.

Permalänk
Medlem

Åh! TACK! Har letat o letat... Sumitomo you're the best

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av SUMITOMO
De brukar lämna 1års garanti.
Det fina med EG är att de har 30-dagars öppet köp,
så det är bara att lämna tillbaka om du inte är nöjd
oavsett om du använt den i 29 dagar.

OT: När du skrev EG så fattade jag inte att du menade Elgiganten, jag trodde att du menade EG som Europeiska Gemenskapen.

Nåväl. Ville bara att alla kunde få sig ett gott skratt.

Permalänk
Medlem

Älskar EG, kan lätt köpa en produkt och om man inte är nöjd så tar de tillbaka den utan krångel. De tar även tillbaka kablar och så om man inte är nöjd, dock inte spel skulle jag inte tro men det är förståligt

Permalänk
Medlem

Men spel tar däremot Game tillbaka om man inte är nöjd

Permalänk
Medlem

Tjena

Vad är det för tv som du köpt ?

Jag skulle nog säga att försäkringen är kanon bra för en dyr och större tv eftersom lcd/plasma endå har förmåga att få konstiga fel. Dessutom är det hemservice under hela försäkringsperioden.

Bra villkor, och jag promotar inte för att sälja utan att för just tv är det bra grejor.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av lerutis
Tjena

Vad är det för tv som du köpt ?

Jag skulle nog säga att försäkringen är kanon bra för en dyr och större tv eftersom lcd/plasma endå har förmåga att få konstiga fel. Dessutom är det hemservice under hela försäkringsperioden.

Bra villkor, och jag promotar inte för att sälja utan att för just tv är det bra grejor.

NEJ!

De försäkringar som diverse firmor försöker pracka på folk är inte värda någonting. Har man en vettig hemförsäkring så täcker den redan allt som kan hända. Dessutom så har man , vilket redan nämnts, 3 års reklamationsrätt enligt svensk lag.

Själv har jag 1500kr i självrisk på den hemförsäkringen som jag har i vilket fall som helst. Händer inget så har jag ingen extrakostnad i form av bluff-försäkring från försäljaren (som han får provision på). Händer något som är mitt eget fel (öl i tvn eller dylikt) så kostar det mig 1500kr, vilket är en bråkdel av vad "el-firmorna" vill ha för sina låtsasförsäkringar.

Permalänk
Medlem

Du har glömt att nämna att hemförsäkringen har avskrivning varje år vilket suger. Och så täcker inte hemförsäkringen fel efter garantitiden.

KÖP FÖRSÄKRINGAR! Elektroniken är opålitlig och man vill inte stå med brallorna nere när det händer något

Permalänk
Medlem

Nej, köp inte försäkringar från "skitfirman AB", det är en bluff. Se över dina egna försäkringar istället (så att de täcker allt).

Inbillar du dig att du får en helt ny "modern" tv i slutet på skitfirman ABs extraförsäkringsperiod så bör du nog ta och läsa igenom avtalet lite noggrannare, du har blivit blåst. Du kanske får en "likvärdig" i bästa fall och gissa hur bra den är om 3-5 år.

Det finns en anledning till varför försäljarna spenderar mer tid på att kränga dessa struntförsäkringar än vad de gör på att sälja själva produkten. Anledningen stavas p r o v i s i o n.

Det finns oftast ingen som helst anledning till att bidra till försäljarens semesterkassa.

http://www.aftonbladet.se/pryl/article990062.ab?service=print

Permalänk
Medlem

Köper du en tv för 15000 kronor kostar en försäkring 2000 spänn. Tv'n är värd exakt lika mycket idag som om tre år. Väljer du att använda hemförsäkringen så kostar först självrisken 1600 spänn, och då är det avskrivning på produkten också. Om två år är tv'n värd 5000 kronor. Ta dessa 5000 kronor och dra bort självrisken = 3400 kronor. Grattis, du får 3400 spänn för tv'n du köpt för 15 000.

Permalänk
Medlem

Säg att du har 5 "dyra" elektronikprodukter. För dessa har du betalat 2-3000kr styck i extraförsäkring = 10-15.000kr för ingenting som du hade kunnat spendera på en till produkt istället.

p.s. hur många av er är försäljare som är rädda att bli av med provisionen?

Permalänk
Medlem

Jag tror att de flesta säljare hellre skulle tjäna mer pengar i grundlön, vilket skulle kunna vara möjligt om konsumenterna inte var snåla fanstyg som ska ha allting antingen gratis eller nästintill gratis.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Blow
Du har glömt att nämna att hemförsäkringen har avskrivning varje år vilket suger. Och så täcker inte hemförsäkringen fel efter garantitiden.

KÖP FÖRSÄKRINGAR! Elektroniken är opålitlig och man vill inte stå med brallorna nere när det händer något

Jobbar i branchen eller ?

Tillägsförsäkringar är värdelösa och endast till för att försäljaren ska få lite extra provosion.

Man klarar sig med Kkl och en hemförsäkring, punkt.

Permalänk
Medlem

Jag vet inte vilka villkor som gäller nu men för några år sedan köpte jag en dyr mp3spelare och en tilläggsförsäkring hos onoff. Spelaren pajade ett par år efteråt och med pengarna jag fick tillbaka köpte jag en betydligt bättre spelare + fick en del pengar i fickan

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av erik_odal
Jobbar i branchen eller ?

Tillägsförsäkringar är värdelösa och endast till för att försäljaren ska få lite extra provosion.

Man klarar sig med Kkl och en hemförsäkring, punkt.

Man klarar sig inte alls med KKL och hemförsäkringen. Idag skriver aftonbladet om hur provision på försäkringar och missnöjda kunder hänger ihop. De skriver även hur värdelösa dessa försäkringar är och att man absolut inte ska bli lurad att teckna dessa.

Låt mig ta upp några punkter vilket borde klargöra lite...

Vi börjar med självrisken. Självrisken på de flesta hemförsäkringar är minst 1000 kr på en dyrare elektronikprodukt. Försäkringen som kedjorna erbjuder har låg självrisk såsom 0-400 kr.

Hemförsäkringen täcker inte funktionsfel, dvs fel som uppstår efter garantitidens slut. Nu har man 3 år reklamationsrätt i Sverige, men efter 6 månader ligger bevisbördan hos kunden. Det är inte alltid det lättaste att bevisa att felet fanns från början. Extra försäkringen hos elektronikkedjorna räcker mellan 3-5 år och täcker då alla fel som kan uppstå på din produkt och du har ingen bevisbörda. Det enda de inte brukar täcka är förlust. Dvs stöld utan inbrott. (eller om man tappar bort sin tv...)

Hemförsäkringen har en avskrivning på ca 20% per år upp till 60%. Extra försäkringen har ingen avskrivning. Man får ut en ny likvärdig produkt genom att bara betala den låga självrisken. Nu kommer alla klaga på att en likvärdig produkt antagligen är skit. Oftast får man en uppföljare till den tvn man köpt och då är den oftast mycket bättre också. Kanske inte ligger i samma prisklass. Men du får en ny tv som är bättre än din gamla för ett pris av 0-400 kr. Känns inte så dumt om man jämför med hemförsäkringen med en självrisk på 1500 och avskrivning på 60%...

Vill man vara dumsnål och inte betala, gör inte det. Kan med egen erfarenhet berätta om kunder som haft problem med sina elektronikprodukter och trott att deras hemförskring skulle täcka detta. Och de blir lika förvånade varje gång de blir nekade ersättning för att det varit ett funktionsfel eller en fuktskada.

Slutsats:
Reportage i tidninger eller på tv är oftast väldigt vinklade. Varför de är det har jag aldrig förstått... Tittar man svart på vitt ser man att hemförsäkringen och KKL täcker mycket men definitivt inte allt. Den extra försäkringen kostar extra men ger dig ett skydd för allt som kan hända med din produkt.

Permalänk
Medlem

Försäkringar?
Jag har eget försäkringsbolag.
Jag tar själv hand om premien och köper nytt/reparerar om det går sönder.
Hittills ligger jag säkert 20000:- plus jämfört med om
jag skulle betalat premier för köpt elektronik.

Om ett halvår går ytterligare 3700:- ut på en plasma.
Tror jag köper nåt roligt för dem istället.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Blow
Man klarar sig inte alls med KKL och hemförsäkringen. Idag skriver aftonbladet om hur provision på försäkringar och missnöjda kunder hänger ihop. De skriver även hur värdelösa dessa försäkringar är och att man absolut inte ska bli lurad att teckna dessa.

Låt mig ta upp några punkter vilket borde klargöra lite...

Vi börjar med självrisken. Självrisken på de flesta hemförsäkringar är minst 1000 kr på en dyrare elektronikprodukt. Försäkringen som kedjorna erbjuder har låg självrisk såsom 0-400 kr.

Hemförsäkringen täcker inte funktionsfel, dvs fel som uppstår efter garantitidens slut. Nu har man 3 år reklamationsrätt i Sverige, men efter 6 månader ligger bevisbördan hos kunden. Det är inte alltid det lättaste att bevisa att felet fanns från början. Extra försäkringen hos elektronikkedjorna räcker mellan 3-5 år och täcker då alla fel som kan uppstå på din produkt och du har ingen bevisbörda. Det enda de inte brukar täcka är förlust. Dvs stöld utan inbrott. (eller om man tappar bort sin tv...)

Hemförsäkringen har en avskrivning på ca 20% per år upp till 60%. Extra försäkringen har ingen avskrivning. Man får ut en ny likvärdig produkt genom att bara betala den låga självrisken. Nu kommer alla klaga på att en likvärdig produkt antagligen är skit. Oftast får man en uppföljare till den tvn man köpt och då är den oftast mycket bättre också. Kanske inte ligger i samma prisklass. Men du får en ny tv som är bättre än din gamla för ett pris av 0-400 kr. Känns inte så dumt om man jämför med hemförsäkringen med en självrisk på 1500 och avskrivning på 60%...

Vill man vara dumsnål och inte betala, gör inte det. Kan med egen erfarenhet berätta om kunder som haft problem med sina elektronikprodukter och trott att deras hemförskring skulle täcka detta. Och de blir lika förvånade varje gång de blir nekade ersättning för att det varit ett funktionsfel eller en fuktskada.

Slutsats:
Reportage i tidninger eller på tv är oftast väldigt vinklade. Varför de är det har jag aldrig förstått... Tittar man svart på vitt ser man att hemförsäkringen och KKL täcker mycket men definitivt inte allt. Den extra försäkringen kostar extra men ger dig ett skydd för allt som kan hända med din produkt.

Ang självrisk: Kostnaderna för era försäkringar käkar snabbt upp självrisken hos försäkringabogen.

Ang bevisbörda: Bevisbördan löses då genom en oberoende besiktningsman, funkar hur bra som hellst för alla parter. Kostand för kunden ca 300 kr, fortfarande har man inte kommit upp i kostnaden för era försäkringar.

Ang avskrivning: Den avskrivning som hemförsäkringen har räcker då till att köpa den Tv som man skulle erbjudits av er.

Slutsats, informationen från branchen är vinklad.
Jag tror nog de allra flesta människor litar mer på konsumentverket än på branchen.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av erik_odal
Ang självrisk: Kostnaderna för era försäkringar käkar snabbt upp självrisken hos försäkringabogen.

Ang bevisbörda: Bevisbördan löses då genom en oberoende besiktningsman, funkar hur bra som hellst för alla parter. Kostand för kunden ca 300 kr, fortfarande har man inte kommit upp i kostnaden för era försäkringar.

Ang avskrivning: Den avskrivning som hemförsäkringen har räcker då till att köpa den Tv som man skulle erbjudits av er.

Slutsats, informationen från branchen är vinklad.
Jag tror nog de allra flesta människor litar mer på konsumentverket än på branchen.

Vart hittar man en oberoende besiktningsman/serviceverkstad som tar 300 kr för att kolla fel?
Har svårt att se att du inte kommer få betala mer än 300 kr för frakt fram och tillbaka till denne magiska besiktningsman.

Sen så är det praktiskt taget ingen som får en likvärdig produkt om deras går sönder och inte kan repareras 3-4 år efter inköp, inga TV/datormodeller finns kvar då, det blir i 9 fall av 10 nyare och bättre modeller.

Men men, för mig gör det inte så stor skillnad. Jag försäkrar det jag vet kan strula, så slipper jag massa tjaffs senare.

Permalänk

Besiktningsmän hittar du genom handelskammaren i ditt län. Det tog dem ca 30 min att konstatera att min förra dator hade ett ursprungligt fel. kostnad ca 300 kr. Inget magiskt över det. Men det är klart, du får betala bensinen själv.

Klart det blir nyare och bättre modeller.
Om min nuvarande Tv går sönder och den avskrivs med 50% av värdet så får jag ändå en bättre Tv för de pengar jag får ut. Lägger jag sedan till de pengar som en ev försäkring skulle kostat kan jag köpa mig en ny DVD på samma gång.

Känner man bara till sina rättigheter som konsument + vart man ska vända sig om det strular så inser man snabbt att tillägsförsäkringar är ungefär lika mycket värda som att torka sig i arslet med pengarna.

En hemförsäkring med allriskskydd räcker och blir över.

Permalänk
Medlem

Nu var det ett tag sedan det var aktivitet i denna tråd men eftersom ämnet alltjämt är högaktuellt så kan nog denna länk vara av intresse.

http://www.prylportalen.se/ArticlePages/200711/29/20071129094...

Om länken försvinner så finns texten i sin helhet härunder:

Stoppa tilläggsförsäkringarna som säljs av hemelektronikbutikerna! Det kräver Konsument Göteborg efter en undersökning som gjordes av de sex största elektronikkedjorna.

[2007-11-29 10:59]

- Vi vill att försäljning av tilläggsförsäkringar i butikerna ska förbjudas och att endast försäkringsbolagen ska få sälja dessa försäkringar, säger Maria Wång Henriksson, projektledare på Konsument Göteborg, som utförde granskningen.

Kritiken är entydig och hård

Kritiken grundar sig på en undersökning som gjordes i september där två medarbetare från Konsument Göteborg gav sig ut i 14 butiker från kedjorna Elgiganten, Siba, OnOff, Euronics, Media Markt och Expert och låtsades vilja köpa en dvd-spelare, för att se vilken information om tilläggsförsäkringar säljaren skulle ge.

- Det var förvånansvärt dåligt, vi trodde inte att det skulle vara så här illa, säger Maria Wång Henriksson till Prylportalen. Det allvarliga är att säljarna lyfter fram tilläggsförsäkringarna och trycker ner hemförsäkringarna och konsumentskyddet.

1 säljare av 14 skötte sig

Med undantag av en säljare från Expert Bäckebol, gav alla andra försäljare oriktig och vilseledande information om försäkringarnas undantag, samt skillnaden mellan försäkringarna och konsumentköplagen och hemförsäkringar. Det här måste man upplysa om enligt Konsumentverkets riktlinjer om vad som gäller vid försäljning av försäkringar i butik.

Endast 3 av de tillfrågade 14 säljarna informerade om Konsumentköpslagens garanti om tre års reklamationsrätt för ursprungliga fel på alla produkter. Dessutom tryckte de på hur liten självrisken var, men utelämnade mestadels övrig information om vad försäkringen innebar.

Ingen av säljarna frågade heller om kunden hade en hemförsäkring, och vilken i så fall. Att aktivt berätta om tilläggsförsäkringarnas undantag ingår i försäkringsavtalslagen, men det var det ingen av personalen som gjorde.

Varför går det till så här, tror du?
- Vi tror att det dels beror på okunskap att man inte vet vad en hemförsäkring innehåller för skydd och dels att det är ett försäljningsargument för att få sälja försäkringarna. Annars hade inte konsumenterna köpt tilläggsförsäkringar i samma höga utsträckning som görs nu. Vanliga försäkringsbolag säljer aldrig en försäkring om kunden redan har ett skydd, svarar Maria Wång Henriksson.

Kan det bero på att säljarna har provision på om de säljer dessa försäkringar?
- Vi har ställt oss den frågan, naturligtvis.

Säljarna har provision

Enligt Robert van Toor från Elgiganten har företagets försäljare provision på sålda tilläggsförsäkringar. Han har dock inget besked om varför informationen från säljarna har varit så otillfredsställande och bristfällig.

- Nej, jag har ingen förklaring till varför det inte har informerats bättre än vad som skett i dessa fall, men det är bara 3 av cirka 1 500 säljare som det gäller. Det är jättetråkigt att vi brustit. Vi har tagit till interna åtgärder nu där vi fört ut ett större krav på personalen att de måste förklara för kunderna vilket mervärde en tilläggsförsäkring har, säger han.

Även Sibas personal har provision på antalet sålda försäkringar. Sara Widman, som är informationschef på Siba säger att företaget tar undersökningens resultat på största allvar och berättar att även Siba har startat en åtgärdsplan nu, som innebär en god dialog med Konsument Göteborg och utbildningsinsatser om företagets försäkringar.

- Det kommer finnas rutiner för att säkerställa att säljarna informerar kunden på rätt sätt i framtiden, säger Sara Widman.

Säljarnas argument till försäkringen

Exempel på säljargument från säljarna kunde låta så här: ” Om mp3-spelaren ramlar ner på 10 000 meters djup när du är ute och fiskar så får du en ny om du tar med dig den gamla till butiken.”, ” En ensamstående utan barn och djur behöver nog inte försäkringen, eller om du är rik. För då kan du ju köpa en ny dvd.” eller ”Det går inte att reklamera en produkt efter ett år även om det är ett fabrikationsfel. Utan försäkring har du bara ett år på dig.”

- Det var genomgående skrämselpropaganda från säljarna, menar Maria Wång Henriksson.

En del kedjor har agerat

Enligt Konsument Göteborg har Elgiganten, Siba och On Off kontaktat dem för att diskutera problemet. Det har däremot varken Media Markt eller Euronics gjort och enligt Mats Rosvall, Media Markts varuhuschef i Göteborg ”fungerar allt som det ska”. On Off och Euronics vill inte kommentera undersökningen.

Media Markt i Göteborg tycker att ”allt fungerar som det ska.”

Hemförsäkring med allrisk är oftast bättre

Maria Wång Henriksson är dock mycket kritisk och menar att säljarna inte ens kunde sin egen produkt i fråga om undantag och mervärden av tilläggsförsäkringarna. Konsument Göteborg har varit medvetna om detta problem i närmare nio år, så det är inte bara på grund av undersökningen som man nu sätter ner foten och vill få till en förändring.

- Normalt sett sker all försäljning av försäkringar direkt från försäkringsbolagen och dessa tilläggsförsäkringar är ett undantag. Nittio procent av alla har en hemförsäkring och om man väljer till en allriskförsäkring som inte kostar så mycket har man ofta ett bättre skydd än en tilläggsförsäkring, säger Maria Wång Henriksson avslutningsvis.

Konsument Göteborg har skickat undersökningen till Konsumentverket och Finansinspektionen. Om det blir någon förändring av lagen återstår att se men det vore önskvärt. Man ska inte behöva oroa sig för att bli övertalad till försäkringar som man inte är i behov av.

Fotnot
Konsument Göteborg är en kommunal förvaltning vars främsta uppgift är att ta tillvara konsumenternas intressen.

Permalänk
Avstängd

Vad bra att "EG" har blivit bätre, men då när jag köpte en CD-R/RW brännare från dom så var det andra bullar.
Det var en demo ex för fullt pris, fel kartong, inga drivrutiner, ingen mjukvara.. skit med andra ord, det var länge sedan då brännare var knappast plug&play saker.. Win95 och brännaren var supersnabba Philips 3210 i extern låda CD-r = 2x CD-rw = 1x för 2500kr.

Idioterna i butiken hade snott med sig mjukvaran hem visade sig och erbjöd mig kopior av MINA programvaror...
Inte ville dom ta tillbaka brännaren heller, men mjukvaran fick jag ta åt mig själv.. öppnade en lite dyrare brännare och tog ut mjukvaran medans dom såg på och åkte hem.