Permalänk

Modda ett lågpris chassi?

// edit, fixade bilder att visa, för länken gick inte som tänkt..

Har ett lågpris chassi a la deltaco som blir väldigt varmt där var nätagget sitter, just på framsidan av agget blir det riktigt varmt.

Bild 1 : http://www.medianorr.se/tmp/bild1.jpg (visar insidan och var nätagget skall sitta.

Bild 2 : http://www.medianorr.se/tmp/bild2.jpg (visar framsidan av chassit) Ingen skönhet direkt..

Idag har den en lufttunnel (se bild 1) som går från botten av chassit till baksidan av nätagget, tanken är väl att leda ut varmluften från nätagget..

Undrar hur man skulle kunna modda det för att öka luftflödet samt då kylningen av nätagget?!

Idéer?

- Göra ett hål för en 120mm chassifläkt i närheten av nätagget?

- Modda så att den blåser ut varmluften på framsidan av chassit ?

En tanke är att köpa ett nytt chassi om se så där 2-3 månader, men tills dess vill jag ju använda detta chassi utan att nätagget skall spinna upp och låta som 75 hårtorkar på full effekt!

Visa signatur

Asus P5B | Intel Core 2 Duo 2.8 GHz E7400 | Samsung Spinpoint 250GB | 4GB DDR2 Corsair | Gigabyte GeForce 7600GS Silentpipe 512MB | Thermaltake Big Typ 120VX | Antec Solo

Permalänk
Medlem

länken fungerar inte.

Visa signatur

Antec P180: - i5 4690K : - HyperX Savage 16GB 1600MHZ XMP : -ASUS Z97-P : - Corsair 520W : - 2x2TB HDD

Permalänk
Medlem

FreddeMannen jag köpte ett likadan chassi och tyckte precis som du att det va lite varmt...
så vad gör man hmm jo

man tar fram sticksågen och dremeln och kapar sidoplåten där alla hålen är och sedan på baksidan likaså
sendan mellan nätagget och chassit går det in en 80 fläkt som jag satt för att just kyla nätagget
fungerar utmärkt...
sedan går man till ica och tar en kundvagn klipper sönder den och voila så har du ett galler du kan sätta för hållet sedan

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av pugg
FreddeMannen jag köpte ett likadan chassi och tyckte precis som du att det va lite varmt...
så vad gör man hmm jo

man tar fram sticksågen och dremeln och kapar sidoplåten där alla hålen är och sedan på baksidan likaså
sendan mellan nätagget och chassit går det in en 80 fläkt som jag satt för att just kyla nätagget
fungerar utmärkt...
sedan går man till ica och tar en kundvagn klipper sönder den och voila så har du ett galler du kan sätta för hållet sedan

Du har inte en bild på det.. *s*

Nåväl, klippte hål i plåten som är framför nätagget i chassit så att varmluften kan strömma ut lite bätrre.. funkade bra, nu blir den inte alls lika varm, med då har jag ett annat problem har jag upptäckt.

Tror jag måste fixa så att hårddiskarna kyls bättre.. :s

Visa signatur

Asus P5B | Intel Core 2 Duo 2.8 GHz E7400 | Samsung Spinpoint 250GB | 4GB DDR2 Corsair | Gigabyte GeForce 7600GS Silentpipe 512MB | Thermaltake Big Typ 120VX | Antec Solo

Permalänk

I mitt chassi har jag ordnat så att ca. hälften av intagsluften går över hårddisken (har även lätt satt på en kylfläns på hårddisken). Den håller sig oftast runt 35°C.

Visa signatur

Enter the Wired, you'll like it here • Sönderbyggd ITX-låda: i5 3570, 8GB DDR3, GT1030 2GB GDDR5, 1TB CX500, BluRay-RW, världens knöligaste låda med extern PSU •

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av chaos_maniac
I mitt chassi har jag ordnat så att ca. hälften av intagsluften går över hårddisken (har även lätt satt på en kylfläns på hårddisken). Den håller sig oftast runt 35°C.

Japp, det blir stormoddning här av det...

Som det är nu får man inte plats med kylflänsar på diskarna.. skall fixa en större hårddisk och hänga den under DVD-spelaren, så bör den få bättre med luft.

Nu står de i högkant på var sin sida om chassit, ena fram, andra bak.

Visa signatur

Asus P5B | Intel Core 2 Duo 2.8 GHz E7400 | Samsung Spinpoint 250GB | 4GB DDR2 Corsair | Gigabyte GeForce 7600GS Silentpipe 512MB | Thermaltake Big Typ 120VX | Antec Solo

Permalänk

Jag har även styrt luftintaget genom att tejpa igen ventelationshål som är på onödiga ställen, så att det strömmar mer luft där det behövs T.ex så var det helt onödigt med en 80mm fläkt i främre botten, lät bara onödigt mycket och gjorde att mindre luft kom över HDD:n, så jag tejpade för fläkthålet!

Visa signatur

Enter the Wired, you'll like it here • Sönderbyggd ITX-låda: i5 3570, 8GB DDR3, GT1030 2GB GDDR5, 1TB CX500, BluRay-RW, världens knöligaste låda med extern PSU •

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av chaos_maniac
Jag har även styrt luftintaget genom att tejpa igen ventelationshål som är på onödiga ställen, så att det strömmar mer luft där det behövs T.ex så var det helt onödigt med en 80mm fläkt i främre botten, lät bara onödigt mycket och gjorde att mindre luft kom över HDD:n, så jag tejpade för fläkthålet!

Sant.. så kan man göra..

Nåja, inväntar nu nya hårddisken och två st 60mm fläktar, sen skall det bli modding på "Hög" nivå.. höhö.. Funderar faktiskt på att byta ut fronten nu också och bygga en ny, i ek eller liknande!

Nu är hårddisken installerad, fläkten i botten som lät som ett tröskelvärk är borta, och har installerat en 80 mm evercool framför disken under dvd-läsaren plus 2 st 60mm som pumpar in luft..

Låter kanske lite mycket för min smak, men nu är den svalare i alla fall..

Få se om och när man fixar ny front.

Visa signatur

Asus P5B | Intel Core 2 Duo 2.8 GHz E7400 | Samsung Spinpoint 250GB | 4GB DDR2 Corsair | Gigabyte GeForce 7600GS Silentpipe 512MB | Thermaltake Big Typ 120VX | Antec Solo